Gå till innehåll

Funderingar kring re-buy kontra freezeout?


jna

Recommended Posts

Har precis kvalat in till min andra WCOOP 2005-turnering. Spelade en satellit till Event 5 ($200 NLT re-buy). På PokerStars kan jag dock byta ut platsen mot en plats i en annan, valfri $200-turnering under WCOOP-veckorna.

 

Hur skulle ni tänka? Mitt bästa spel är PLO, men den är med re-buys (som jag inte har råd med). Mitt näst bästa spel är NLT, men den är också med re-buys. Sedan finns en FLT freezeout (har nästan aldrig spelat FLT), en NLT Heads-Up (väldigt bristfällig rutin på HU-spel). PLT Freezeout Shorthanded (passar mig bra) har jag redan kvalificerat mig till.

 

Problemställningen är alltså: Ska jag välja ett favoritspel utan att ha råd med re-buys eller ska jag välja en freezeout-turnering i ett spel jag inte behärskar särskilt väl? Är handikappet att inte kunna göra re-buys större eller mindre än att ha bristfällig rutin i ett spel (jag har läst en del om både HU och Fixed Limit men spelat väldigt lite)?

 

Turneringarna jag kan välja mellan är alltså:

 

5/9 PLO $200+15 re-buy

6/9 NLT Heads-up matcher $200+15

8/9 NLT $200+15 re-buy

9/9 FLT $200+15 freezeout

 

Just nu lutar det åt FLT, eller möjligen att ta en rövare i PLO och chansa sig till en stack i början. Hinner ju faktiskt plugga FLT en hel månad, men är inte amerikaner uppväxta med FLT? Kanske blir helt utspelad :( . HU känns som det värsta alternativet, såvida inte Harringtons andra bok är mycket givande.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du bör välja en freeze out variant, spelet i rebuy tuneringar är oftast väldigt galet och om du inte har råd att göra rebuys så kommer du ha ett väldiggt stort underläge med tanke på att folk mycket väl kan tänkas syna din all in med några skitkort. Händer detta några gånger så spelar det förmodligen ingen roll även om du är typ 80% favorit till slut så åker du ut ändå. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl bra att spela en rebuyturnernering som en freezeout. Om folk callar dig med skit är väl bara en fördel.

I det långa loppet ja, i det korta loppet förmodligen nej, visst du kanske kan överleva en 3-4 all ins som favorit men troligtvis kommer du inte klara tillräckligt många för att hamna ITM. Dessutom så blir det väldigt svårt att hålla jämn fart med markergenomsnittet eftersom att "alla" gör rebuys hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog räkna med att rebuyturneringarna är något mer normala än de flesta rebuys pga det höga inköpet. Tror några få kommer köpa in många ggr, ett par fler köper in sig nån gång till och kanske hälften har ändå kvalificierat sig via satelliter osv och kommer ändå inte köpa in sig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl bra att spela en rebuyturnernering som en freezeout. Om folk callar dig med skit är väl bara en fördel.

I det långa loppet ja, i det korta loppet förmodligen nej, visst du kanske kan överleva en 3-4 all ins som favorit men troligtvis kommer du inte klara tillräckligt många för att hamna ITM. Dessutom så blir det väldigt svårt att hålla jämn fart med markergenomsnittet eftersom att "alla" gör rebuys hela tiden.

 

Kloka ord från en klok man... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl bra att spela en rebuyturnernering som en freezeout. Om folk callar dig med skit är väl bara en fördel.

I det långa loppet ja, i det korta loppet förmodligen nej, visst du kanske kan överleva en 3-4 all ins som favorit men troligtvis kommer du inte klara tillräckligt många för att hamna ITM. Dessutom så blir det väldigt svårt att hålla jämn fart med markergenomsnittet eftersom att "alla" gör rebuys hela tiden.

 

För att komma bra i en freezeouttävling så måste man också ha klonkskillzen på sin sida..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter! Anmälde mig precis till PLO-turneringen, men har förstås fortfarande chansen att ändra mig. Jag resonerade så här:

 

Eftersom startstacken är på 2500 och blindsen den första timmen inte kommer överstiga 15/30 känns det inte som något problem att spela tajt första timmen och ta så säkra beslut som möjligt (vilket i Omaha i o f s inte behöver innebära jättesäkra beslut precis...). Om jag ligger kring 3000-4000 efter första timmen innebär det förmodligen att jag ligger på c:a 1/3 - 1/2 medelstack. Inget jättedåligt läge. Blindsen är ju inget problem, jag kommer starta andra timmen med 60-80 BB. Detta motsvarar startstacken i en mindre turnering. Ingen stress alltså. Därefter finns 10 timmar att jobba ikapp ;) .

 

Denna strategi känns för mig vettigare än att ge sig på ett spel man inte behärskar. Men jag vet ju hur Hjort och gdaily brukar tjata om att ha minst 4-5 inköp i fickan inför rebuyturneringar, så egentligen är det väl att välja mellan pest eller kolera rent pokerteoretiskt :( . Men kul ska det bli i alla fall :) .

 

Dessutom: Om man väl lyckas ta sig ITM får man ju bättre utdelning än i en freezeout (per satsad dollar) :D . Man lämnar ett handikapp i början, men får bra betalt om man lyckas jobba ikapp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du spelar en rebuy turnering thight så finns risken att du sumpar stacken, då är det bra om du har pengar till ett eller två inköp på dig.

 

Absolut! Problemet är att ett inköp i nuläget tar alldeles för stor del av min totala rulle. Förhoppningsvis kan detta ändras den närmsta månaden, så då är det bara att ösa på! I nuläget är dock rebuy för dyrt.

 

En annan fråga: När jag spelar satelliterna med rebuy har jag som strategi att direkt göra en rebuy så att jag får dubbel startstack. Därefter spelar jag precis som en freezeout, d v s tight. Sedan gör jag alltid en add-on. Detta har funkat väldigt bra för mig, jag brukar ha stor framgång i sådana satelliter. Men är det optimalt att spela så? Man läser ju historier om hur vissa proffs gjort 10-15 rebuys innan de blivit nöjda. Vad är egentligen rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! Problemet är att ett inköp i nuläget tar alldeles för stor del av min totala rulle. Förhoppningsvis kan detta ändras den närmsta månaden, så då är det bara att ösa på! I nuläget är dock rebuy för dyrt.

Spela inte en rebuy då, du missar den stora fördelen som är just möjligheten att köpa in dig. Det är lite lösare spel av denna anledning då folk kör all in/re-rasie med händer som inte alls skulle spelas på det sättet i en Freezeout.

 

Mina personliga tomt-trolliga iaktagelser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...