Gå till innehåll

NLT - SnG, knepigt (?) läge med fyra kvar


Elvis

Recommended Posts

Bakgrund

$30 SNG. Fyra spelare kvar. Spelet har hållit låg kvalitet. Exempelvis har småstackar med cirka 2,5 BB kvar i stacken tillåtits stjäla blinds vid två olika tillfällen mot betydligt större stackar. :shock:

 

Det finns en pyttestack vid bordet som i flera varv foldat allt och låtit sig bli all-in som BB en gång redan. Uppenbarligen tänker han försöka folda sig till tredjeplatsen. Själv har jag varit rätt aggressiv sedan blindsen blev stora men har tyvärr förlorat ett par all-in-situationer mot mindre stackar.

 

Blindsen har precis blivit 250/500. Läget är följande:

 

SB (2470 in chips)

BB (990 in chips) <--- jag

UTG (240 in chips)

Button (6300 in chips)

 

SB: posts small blind 250

BB: posts big blind 500

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to BB [K :spade: 8 :diamond: ]

 

UTG: folds

Button: raises 500 to 1000

SB: folds

BB: ???

 

Mina tankar

Jaha... Om jag synar och vinner så har jag 2230. Om jag foldar har jag 490 kvar och måste direkt betala halva stacken som SB på nästa giv. Å andra sidan kommer min försiktige granne till vänster då att vara all-in som BB. Vad tycker ni? Räcker det med K8o för att syna här, eller vad skulle ni vilja ha för att syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna, annars ger man ju upp chansen att komma bättre än 3a nästan.

 

Allt handlar ju om att komma ITM i en SNG. Sen väl ITM är såklart 1:a platsen viktigast.

 

Elvis, det viktigaste om du trycker är att du har två levande kort. Dock är det ju lite intressant att han den andra shortstacken blir allin med nästa BB. Som jag ser det har du en god chans att komma ITM om du foldar.

 

// Linus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna, annars ger man ju upp chansen att komma bättre än 3a nästan.

 

Allt handlar ju om att komma ITM i en SNG. Sen väl ITM är såklart 1:a platsen viktigast.

 

Elvis, det viktigaste om du trycker är att du har två levande kort. Dock är det ju lite intressant att han den andra shortstacken blir allin med nästa BB. Som jag ser det har du en god chans att komma ITM om du foldar.

 

// Linus

 

Jasså, allt handlar om att komma ITM. Det var ju en intressant teori, som förmodligen suger ur EV+ synvinkel.

 

Det är ju inte helt otänkbart att man leder i den här situationen heller. Om det är en väldigt aggressiv spelare som tror man foldar just för man är på bubblan, så kanske han höjjer med any 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger kommer spelaren som är shortstacked vara all-in nästa giv och som bäst ha 33% vinstchans (om du lägger dig) samt endast 25% om du då också väljer att gå all-in (jag förutsätter att de stora stackarna synar). Då kommer du med än 75% sannolikhet komma trea eller bättre (han kan endast vara kvar om han vinner handen, medan du blir trea eller bättre om du eller någon annan vinner).

 

Du kan väl anta att du har 50% chans att vinna med din K 8 och att du med 2230 i marker kanske har 25% på första och tredje plats samt 50% på andra.

 

Alltså:

 

Vid fold: 75% att du kommer på tredje plats eller bättre. (Dock väldigt liten chans på första och andra plats.

Vid syn: 50% att du åker ur, 25% (50*0,5) att du kommer tvåa och 12,5% (25*0,5) att du kommer etta eller tre

 

För att kunna veta vad som är rätt behövs således information om prisstrukturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig folda där, men jag är inte 100% på att det är rätt.

 

Exakt så jag känner. Vid bordet kändes som en rätt självklar syn, men vid lite eftertanke så började jag fundera på om jag verkligen gjort rätt. För mig är det ett gränsfall (efter eftertanke alltså :)).

 

Han som höjde visade sig ha A5o. Om vi utgår från att vi vet att han har just den handen (dvs K8o har 40 % chans att vinna), hur skulle ni göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att räkna ut de förväntade vinsten givet varje alternativ som kan komma och ta den gånger procentchansen att vinsten inträffar för att se om vilket alternativ som är mest lönande i längden.

 

Dvs på det sätt Lunkan88 gör.

 

 

Spelar du

60 % 0

40 % * 50 % plats 3 dvs 60 dollar

* 30 % plats 2 dvs 90 dollar

* 20 % plats 1 dvs 250 dollar

summa 12+10.8+20 = 42.8 dollar

 

Lägger du dig

75 % att du får 60 dollar

25 % att du får inget

 

Summa 45 dollar.

 

Att lägga sig är korrekt givet ovanstående procentchanser. Men de är så lika att en mindre ändring av din chans att vinna (t.ex. 25 % chans att vinna hela turneringen om du vinner potter ) gör att det egentligen inte gör någon större skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som höjde visade sig ha A5o. Om vi utgår från att vi vet att han har just den handen (dvs K8o har 40 % chans att vinna), hur skulle ni göra då?

Tycker inte att man kan utgå från att motståndaren har en viss hand. Du kan möjligtvis ha en read på honom och sätta honom på ett antal händer men i det läget kan han egentligen ha det mesta. Du kan både dominera honom eller vara dominerad och både du och han kan ha en 60-40-ledning. I snitt borde det vara 50-50. Nu kanske du hade en read på att han gjorde så här med ett ess, det vet jag förstås inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som höjde visade sig ha A5o. Om vi utgår från att vi vet att han har just den handen (dvs K8o har 40 % chans att vinna), hur skulle ni göra då?

Tycker inte att man kan utgå från att motståndaren har en viss hand. Du kan möjligtvis ha en read på honom och sätta honom på ett antal händer men i det läget kan han egentligen ha det mesta. Du kan både dominera honom eller vara dominerad och både du och han kan ha en 60-40-ledning. I snitt borde det vara 50-50. Nu kanske du hade en read på att han gjorde så här med ett ess, det vet jag förstås inte.

 

Det var en hypotetisk fråga för att få en att fundera på hur mycket EV man markermässigt är redo att ge upp p.g.a. prisstrukturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som höjde visade sig ha A5o. Om vi utgår från att vi vet att han har just den handen (dvs K8o har 40 % chans att vinna), hur skulle ni göra då?

Tycker inte att man kan utgå från att motståndaren har en viss hand. Du kan möjligtvis ha en read på honom och sätta honom på ett antal händer men i det läget kan han egentligen ha det mesta. Du kan både dominera honom eller vara dominerad och både du och han kan ha en 60-40-ledning. I snitt borde det vara 50-50. Nu kanske du hade en read på att han gjorde så här med ett ess, det vet jag förstås inte.

 

Det var en hypotetisk fråga för att få en att fundera på hur mycket EV man markermässigt är redo att ge upp p.g.a. prisstrukturen.

Ok, men varför bara inte utgå från 50% vinstchans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är du inte favorit, men du är med högsta sannolikhet inte en stor underdog heller. Om han har låtit små stackar sno åt sig blindsen så kan man tänka att han inte tvingar folk all-in med små händer? Jag gissar på att han sitter med A hög, men frågar är om det inte är lönt att syna ändå eftersom du dels kommer komma ITM om du vinner, och dels så har du större chans att placera dig bättre. Givetvis så ska man alltid satsa på att hamna ITM först och främst och sedan att placera sig, men jag tycker nog att i det här läget så ökar ens chanser så mycket att placera sig bättre att det kanske är lönt att gambla lite här.

 

Svår call dock. Skulle gissa på att jag skulle syna 50% av gångerna och folda 50%. Så förvirrad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...