Gå till innehåll

Luca, en spelmissbrukares pokerdagbok!


Luca

Recommended Posts

Så här ligger det till: För 15 år sedan när jag läste så drogs jag in i ett ganska tungt spelmissbruk. Främst trav, då jag bodde nästan granne med travbanan. Större delen av mitt studielån gick åt till ett allt mer accelererande spel på hästarna. Jag blev tvungen att jobba mer och mer under studietiden för att "dryga ut" studielånet. Studierna gick bra men min ekonomi var i sumpen när jag slutade plugget. Min räddning blev att jag fick jobb på en annan ort. Jag sålde min lägenhet och kunde betala mina skulder. Jag kom ifrån travpolarna och slutade efter ett tag med allt spel helt och hållet. "Spelsuget" kändes ibland, visst. Jag fick "återfall" i mindre skala några gånger men de senaste 10 åren har jag klarat mig. Inte så mycket som en bingolott har det blivit.

 

Vad gör jag då här? Jo, för ett halvår sedan blev jag sjuk och låg hemma i två veckor. Jag hade tråkigt, tittade mycket på TV och då även på poker. Blev intresserad, läste en del på nätet om hold'em och spelade med playmoney några dagar och gick sedan över till cashgames. Jag vann under min sjukskrivning nästan $500 och förlorade alltsammans lika snabbt igen veckorna därpå.

 

Tillbaks i missbruket igen. Ja, nästan... Skillnaden nu är att jag har mognat. Jag upptäckte vad som var på väg att hända, slutade spela och funderade på vad som hände. Jag fascinerades av pokern på ett helt annat sätt än av tidigare spel. Skicklighetsfaktorn var av en helt annan dignitet. Jag analyserade mitt "vinnande" spel och kom fram till att mina initiala vinster var ren tur och inget annat. (Kanske spelet i feberdimmorna gjorde att jag var svår att läsa?) Jag har den senaste tiden sakta men säkert byggt upp mitt spel med bokliga studier, regelbundna analyser av mitt spel och lite häckande på detta eminenta forumet. Det är nu inte bara pengarna som lockar. Ju mer jag lärt mig, desto ju roligare har spelet blivit.

 

Med tanke på mitt tidigare missbruk är jag ändå rädd för att åter tappa kontrollen: Därför kommer jag att skriva denna dagbok som en självkontroll och hjälp att hålla mig på rätt köl. Jag lovar att (både till min familj och i min dagbok) vara brutalt ärlig om mitt spel utan försköningar eller lögner.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Själv är jag av inställningen att en gång missbrukare alltid missbrukare. Lika lite som en nykter alkoholist bör dricka lättöl lika lite bör en spelmissbrukare spela poker.

Men nu när du ändå tagit beslutet att spela kan jag inte annat än lyckönska dig.

 

may the flops be with you.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för både lyckönskningarna och varningsorden. Båda värmer. :D:heart::D:heart:

 

Lite info om var jag ligger ekonomisk innan några ord om kvällens spel. Jag började bygga bankrulle för en månad sedan. Startade med $100. Har jobbat upp den långsamt till dagens $892 med nästan uteslutande SnG $10+1 på multipoker och pacific. Har fört noggrann statistik på samtliga SnG-spel under månaden och kommer att fortsätta med det. Har med framgång spelat några enstaka $30+3 SnG också men väljer nog att köra mest $10 varianten ett tag till. (Har också dragit in $42 på några freerolls men räknar inte in dem i bankrullen.)

 

I kväll en SnG $10+1. Spelade stabilt till en början. Var knapp chipleader vid 4 spelare kvar men fick stacken hårt decimerad med 2 par (KK99) mot en slowplayad triss (pp22). Foldade mig sedan fram till ITM. Misslyckades med en blindstöld, gick shortstackad all in med 77, fick svar av K3s som drog in flushen. Placering 3:a, nettovinst $9. Bankrulle $892.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att detta inte alls låter speciellt bra. Har en del erfarenhet av missbrukare, dock ej spelmissbrukare och de som lyckas bäst är de som kör på total återhållning, nyktra alkoholister som inte dricker glögg och så vidare.

 

Dock så verkar det som att du håller bra kontroll. Har du haft några stora förluster ännu då? Eller några helt galna vinster där du dragit ut på spelet i timmar? Om inte så råder jag dig ändå att hoppa av projektet nu. När de väl kommer så tror jag inte det kommer kännas lika bra.

 

Lycka till, ska bli väldigt intressant att följa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat två $10+1 SnG i dag. Det gick snabbt...

Först ett riktigt tokbord där all in stod som spön i backen. Efter 12 händer var 5 spelare utslagna! Inte jag, men lite märkligt att ha minst stack efter att ha foldat 12 händer. Spelade dåligt sedan. Fick inget mothugg på mina bet så jag provade att slowspela när jag fick AA. Var ouppmärksam på brädan så jag lät en straight dra in på rivern. Ut som 5:a.

 

Nästa bord blev en lång kavalkad av dåliga händer. 7 2, 8 3, 9 4 o.s.v. i en aldrig sinande ström. Blev tyvärr lite för otålig till slut och började spela marginella händer för hårt. Ut som 6:a. Inga ursäkter - spelade dåligt. Netto -$22. Bankrulle $870.

 

busen: Jag kommer att vara utlämnande om mig själv och mitt spel, men väljer att inte lämna ut mitt nick. Gillar känslan att vara anonym vid bordet. Men om du i framtiden möter någon som äter sig igenom din chipstack som en PacMan på steroider så är det jag. ;)

 

thorn: Min största enskilda förlust är $25 (ett inköp) två eller tre gånger. Men jag har aldrig fyllt på spelkontot och fortsatt spela efter att ha tappat hela inköpet. Min största enskilda vinst är $150, också på $25 cashgame. Spelar nu bara SnG. Tycker det är roligare.

Min längsta losing streak i SnG är 4 raka utanför pengarna. Min längsta ITM streak är 9 raka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två lir i dag. Först SnG $30+3. Spelade lugnt och metodiskt. Bettade bra händer, kastade skräpet. Sällan till showdown. Till ITM utan dramatik. Efter att ha fått AKs och synat en pre flop all in från chipleadern, som jag korrekt ställde på sin "favvo all in" mellanpar (10 10) som stod sig, åkte jag ut som trea. Inte riktigt nöjd med synen dock, visste det var en coinflip.

 

Sedan SnG $10+1. Blev krossad av kombinationen tomtespel/slowplay och ut som 5:a. Vet att jag inte borde bli irriterad på tomtarna, de har ju trots allt varit med om att bygga upp min rulle... Men har svårt att förstå hur det kan vara roligt att spela utan ordentlig tanke bakom besluten. Eller är folk så dumma? Typ, "Ooh, K8 i samma färg - ser bra ut" - all in och träffar flush på floppen.

 

Dagens netto +$16. Bankrulle $886.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klämde in två kvällslir. Gick så här:

 

SnG $33+3. Aktivt bord. Kunde visa upp några starka vinnande händer i början. Spelade därefter ganska aggressivt. Var i massiv chipledning till ITM. Tog först en bad beat men hade gott om chips kvar så jag fortsatte spela offensiv poker. Till slut vinnare efter att ha tvingat shortstackarna att spela marginella händer.

 

SnG $33+3 Har 850 chips kvar efter att ha sett QQ tappa värdet när A kom på turn. Får QQ igen, nu i bb. Blinds fortfarande 10/20. Fem limpare fram till mig inklusive Sb. Alldeles för många för att QQ ska vara kul att spela. Potten är 100. Höjer till 200. 1 limpare i mellanpos och sb synar. Flop J :spade: 10 :diamond: 3 :spade: . Potten är 660. Sb check, jag all in, mellanpos fold, sb call! Turn och river A :club: 4 :club: .

 

Sb visar upp K :club: K :spade: och jag är ute som 7:a. Visst gjorde jag rätt??? Vem tusan limpar in med KK (eller AA för den delen) när han har 4 limpare före sig?

 

Netto +$84. Bankrulle $970.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett frukostlir.

SnG $10+1. Får bra kort samtidigt som nästan alla på bordet är tight/passive. Tidig chiplead som jag sedan aldrig släpper. Lättspelat, trots att pacifics übersunkiga klient hänger sig under slutspelet. :evil: Hade gott om chips så jag hann reboota och komma tillbaka innan de var slut... Kommer att köra mer på multipoker framöver.

Netto +$39. Bankrulle $1009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnG $30+3. Mötte alla tomtars gammelfarfar! AA på handen, raise preflop, tomte call, flop AK8 rainbow. Bettar flop, tomte call. Turn en 4 , checkar, tomtefar all in, jag synar. Han visar upp 7 6 och träffar en 5a på rivern och fyller sin hålstege! :shock: En av mina värsta beats. Vad hade token i handen att göra överhuvudtaget? :evil: Extra irriterande eftersom han täckte mig och jag åkte ut som 4:a.

 

SnG $10+1. Spelade hyggligt men inte mer. Slutade 3:a.

 

Netto -$24. Bankrulle $985.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnG $30+3. Mötte alla tomtars gammelfarfar! AA på handen, raise preflop, tomte call, flop AK8 rainbow. Bettar flop, tomte call. Turn en 4 , checkar, tomtefar all in, jag synar. Han visar upp 7 6 och träffar en 5a på rivern och fyller sin hålstege! :shock: En av mina värsta beats. Vad hade token i handen att göra överhuvudtaget? :evil: Extra irriterande eftersom han täckte mig och jag åkte ut som 4:a.

 

SnG $10+1. Spelade hyggligt men inte mer. Slutade 3:a.

 

Netto -$24. Bankrulle $985.

 

Och hur mycket bettade du? blinds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur mycket bettade du? blinds?

 

Blinds 50/100. Jämna stackar, jag knappt 2500, tomten drygt 2500. Sitter UTG. Har bettat aggresivt tidigare. Tänkte att det var dags att någon skulle bita tillbaka... Höjer till 300. Tomten på knappen synar, blindsen foldar. Pot nu 750. Bettar 600 (vill få honom att tro att jag försöker stjäla potten) och han synar. Checkar turn (fejkar "kalla fötter"), vilket verkar ha fungerat eftersom han går all in.

 

Låt oss säga att hans all in på turn var en bluff och inte en dragning till hålstegen. Från hans perspektiv var det kanske rätt? Men vad gjorde han som gick med från början med 76o?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...