Gå till innehåll

PLO - Raise, reraise preflop, två AAxx mot 689T


NewYork

Recommended Posts

Omaha Game Table (PL)

-- Seat 2 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: RockPupu ( $1000)

Seat 2: bluesbr0ther ( $3736)

Seat 3: Alphabetx ( $480)

Seat 4: onkopott ( $4215.50)

Seat 5: ram1729 ( $8076.12)

Seat 6: mahmouda ( $2605)

Seat 7: tink_of ( $2102.50)

Seat 8: CobAcdetHua ( $1950)

Seat 9: afsou9 ( $2340.50)

Seat 10: Hero ( $1980)

Alphabetx posts small blind (10)

onkopott posts big blind (20)

RockPupu posts big blind (20)

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ 9c, 8h, 6h, Tc ]

ram1729 calls (20)

mahmouda calls (20)

tink_of folds.

CobAcdetHua raises (130) to 130

afsou9 folds

 

Den här handen gillar jag skarpt, och synar höjningen med position på raisaren. Ganska tight spel med ~3 pers per flopp. Raise före floppen av den här killen var vart äss ett par händer före.

 

Hero calls (130)

RockPupu folds.

bluesbr0ther folds.

Alphabetx folds.

onkopott calls (110)

ram1729 calls (110)

 

Lite oroväckande, men ändå ok.

 

mahmouda raises (790) to 810

 

Detta suger hårt och jag gör mig redo att folda. Mahmouda har ju AAxx och jag är väl som bäst 3:2. Inte ens i position kan man väl syna HU i det här läget?

 

CobAcdetHua calls (680)

 

Detta sätter ju saken i lite annan dager. Placerar CobAcdetHua på AAxx också. Det betyder ju att jag måste ha odds eftersom de blockar varandra. Alternativet, att någon av dem har mardrömshanden (för mig) typ 89TJ i samma suits tror jag inte riktigt på. Eller borde jag folda?

 

Hero calls (680)

onkopott folds.

ram1729: wow, someone here is making a really stupid play

ram1729 folds.

 

Har ramen rätt här? Gör någon ett skadat spel? Förutom att det ser ganska segt ut för Mahmouda ur position förståss, men han hade väl hoppats på HU. Borde jag lagt mig för länge sedan?

 

** Dealing Flop ** : [ 2s, 5h, Jc ]

mahmouda bets (1795)

mahmouda is all-In.

CobAcdetHua calls (1140)

CobAcdetHua is all-In.

 

Aj som fan. Vad gör jag nu? Mot två AAxx är jag ganska såld, eller hur? Det är väl en sur fold som gäller. Tror inte att någon av dem träffat hårt, men jag har ju bara runner-runner på stegen och färgerna.

 

Comments pretty please. Jag postar upplösningen om nån dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu suger jag rätt hårt på PLO, men jag funderar på i vilken utsträckning du vill ha en flopp med pengar kvar att beta när du commitad så stor del av stacken. Iofs så känns det ju som AAxx borde vilja ha en flopp ännu mindre än vad du vill eftersom de oftare kommer tokmissa än dig, känns lite som att vara uppe mot två AK när man har QJ i hold'em.

 

Ytterligare en faktor är nog att positionen kanske till och med kan vara lite till din nackdel eftersom du kommer få hyffsat svårt att vara först all-in på floppen och därmed tappar i foldequity. Om du går all-in preflopp så tar du ju ifrån dina motståndare det vapnet men missar och andra sidan möjligheten att folda på floppar som den ovan. Spontant så känns det ju inte som någon av dina motståndare kommer folda för mycket på floppen och frågan är ju då om du inte vill se till att båda är all-in preflopp eftersom det inte ger en okordinerad AAxx möjlighet att folda på de värsta skitflopparna mot två all-ins. Den av den som inte floppar bra kommer ju troligen ge dig ganska mycket vinstpengar utan att kosta dig särskilt många outs.

 

Förresten känns det ju som om CobAcdetHua gjorde ett jättemisstag om han bara synade med AAxx sista gången preflopp. Han har ju troligen odds om han inte har sjukt dåliga sidokort, men mot en trolig ytterligare AA så vill han ju inte ha mera sällskap från din sida eftersom du då kommer ha en massa jobbiga levande kort. Är hans xx dessutom okoordinerade så är det ju inte alls bra att ta en flopp eftersom han då förhållandevis ofta kan utsättas av jobbiga valuebets alternativt bli utbluffad av den andra AA. Synen hade varit mycket mer ok om den inte bjöd in dig i potten.

 

Fast egentligen är det som gäller här bara att räkna. Först på din troliga all-in equity mot två AAxx och sen på sannolikheten att floppa all-in material och då höfta en gissning på hur mycket equity du då snittar. Jag har inte tid just nu, men kan kanske titta på det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat som fan på den här handen...

 

cards             win   %win    lose  %lose     tie   %tie     EV
Tc 9c  8h  6h  240676  48.14  259324  51.86       0   0.00  0.481
Ac 3d  Ah  Jh   57130  11.43  300660  60.13  142210  28.44  0.256
As Ad  6d  3h   59984  12.00  297806  59.56  142210  28.44  0.262

 

Helt rätt att syna eller raise före floppen alltså, om jag läst motståndarna rätt. Svår fråga det där med raise eller check. Jag har ju uppenbarligen sjuk EV. Föredrar nog check eftersom jag (rent teoretiskt) kan folda om floppen missar mig stenhårt. Iofs hade jag aldrig trott att min EV var nära 50% här!!

 

Omaha Hi: 666 enumerated boards containing 2s Jc 5h
cards          win   %win  lose  %lose  tie   %tie     EV
Tc 9c  8h  6h  191  28.68   475  71.32    0   0.00  0.287
Ac 3d  Ah  Jh  124  18.62   302  45.35  240  36.04  0.366
As Ad  6d  3h  111  16.67   315  47.30  240  36.04  0.347

 

1:3,5 på att vinna potten. 3x810=2430 + 2xbet som täcker min stack verkar ju också som en ok syn. Det hade jag aldrig trott. Kan villigt erkänna att det kändes som om jag tilt-synade när jag väl stoppade in. Vilket också borde betyda att mitt resonemang ovan om att folda känns rätt lamt... Reraise all-in borde vart mitt move

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAxx vs randomhand är typ 60-40 om man inte har fyrtal i handen, vilket gör att mot 2 motståndare så kan du nästan inte folda preflopp iaf..

 

på floppen känns inte runner runner 2 par så lockande, eller?

 

är din read rätt så är synen korrekt, är den fel så fold.. fast det är ju svårt att ha facit i hand..

 

du har runt 20-25% att köpa ut.. och du måste langa in 1k för att vinna nånstans runt 5-6k..

 

du har 2 st r-r färgdrag + r-r stegdrag + r-r 2 par, jag hade skickat in såsen 80% av gångerna beroende på humör ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara ett litet problem.

 

Du kan absolut inte sätta bägge fi på AAXX.

 

Testa en gång att räkna på t ex AAT3 med ett färgdrag och KKJTds på andra fi - du kommer antagligen inte sitta så fint till.

 

Det här tycker jag är det intressanta. Vem av dem skulle man inte sätta på AAxx? Det skulle väl i så fall vara killen som "bara" synar upp till 800. Reraise upp till 800 före floppen med KK känns kallt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle INTE sätta båda på AAxx. Vad har killen som bara synar för intresse av att göra det om han har AAxx? Raise eller fold måste väl gälla i det läget, det är ju skitsvårt att träffa floppen med AAxx. Jag skulle sätta den ena killen på AAxx och den andra på antingen KKxx (synar för att hoppas träffa floppen eller lägga sig. Fel spelat men många gör så) eller en draghand liknande din fast möjligen med högre kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detta är en knivig situation. Det är inte alls omöjligt, som redan påpekats, att en av dem sitter på en annan hand än AAxx.

 

Mahmouda luktar dock AAxx - han limpreraisar för att få in maximalt med sås preflop. Däremot är synen från den andra snubben, som höjde först, mycket mycket oroväckande - tycker inte alls att det luktar AA utan snarare en stark KKQJ/KKJJ/KKT9 etc, alternativt något i stil med QJT9ds eller liknande. OM han har AA kommer han upp på min tomtelista direkt.

 

Jag är lite kluven till om du ska ta en syn eller inte. Träffar du så har du bra chans på att mer än dubbla upp. Missar du kan du folda floppen och ha tillräckligt kvar ändå. Dock så skulle jag inte sätta båda på AA, det första jag tänkte var att du drar dött till rr-färg/stege om du synar. Är faktiskt tveksam om rr-tvåpar står på denna bräda. Dock får du lockande odds...

 

Jag vet inte, tycker nästan det bästa spelet preflop är att folda. Om fi2 som bara synade reraisen ställer in är dock bästa spelet att själv ställa. På floppen foldar jag ungefär lika ofta som jag synar, kanske lite oftare, sen svär jag över hur weaktajt jag är när de visar AAxx resp. KKxx oförbättrat bägge två och min rr-färg hade suttit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som CobAcdetHua skulle kunna sitta på bra mkt mer kort än stora pocket-par. Allt från lågwrapar på 4567 till AKQJds, hade han haft AAxx där så hade han garanterat tryckt in degen efter reraiset, finns ju inte o syna där?

Eftersom detta är hyffsat högt game så bör han väl kunna spela någorlunda kan man ju tänka, hade aldrig satt honom på AAxx då han inte hade velat släppa in dig i smeten med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara ett litet problem.

 

Du kan absolut inte sätta bägge fi på AAXX.

 

Testa en gång att räkna på t ex AAT3 med ett färgdrag och KKJTds på andra fi - du kommer antagligen inte sitta så fint till.

 

Det här tycker jag är det intressanta. Vem av dem skulle man inte sätta på AAxx? Det skulle väl i så fall vara killen som "bara" synar upp till 800. Reraise upp till 800 före floppen med KK känns kallt...

 

Altså nu kan jag ju ha missförstått teorin bakom omaha (spelar ej själv) men inte är man väl speciellt "out of line" om man hamnar all-in preflop med typ KKQJds eller KQJTds? Visst blir man synad av en schyst AA hand är man underdog men inte så där extremt och ofta kan man ju få potten eller bli synad av sämre händer.

 

Lite exempel från twodimes

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Qs Ts Kh Jh 221385 44.28 278615 55.72 0 0.00 0.443

2s Ad 7d Ah 278615 55.72 221385 44.28 0 0.00 0.557

 

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Ks Qs Kh Jh 200432 40.09 299568 59.91 0 0.00 0.401

2s Ad 7d Ah 299568 59.91 200432 40.09 0 0.00 0.599

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer.

 

Tänker man lite på det så känns CobAcdetHua faktiskt inte AAxx före flopp. Antar att han har typ KKQJds. Twodimes ger:

 

cards             win   %win    lose  %lose   tie  %tie     EV
Ac Jd  3d  Ah  224979  45.00  274552  54.91   469  0.09  0.450
Tc 9c  8h  6h  150301  30.06  347986  69.60  1713  0.34  0.302
Ks Kc  Jc  Th  122538  24.51  375280  75.06  2182  0.44  0.247

 

Ändå tillräckligt bra för syn eftersom jag har position, eller? Oavsett, här kommer upplösningen:

 

** Dealing Flop ** : [ 2s, 5h, Jc ]

mahmouda bets (1795)

mahmouda is all-In.

CobAcdetHua calls (1140)

CobAcdetHua is all-In.

Hero calls (1170)

Hero is all-In.

** Dealing Turn ** : [ Kd ]

** Dealing River ** : [ 5d ]

 

Kewken...

 

mahmouda net +$4217 [ Ks Kc 6c 3h ]

CobAcdetHua lost $1950 [ Ac Jd Ah 3d ]

Hero lost $1980 [ 9c 8h 6h Tc ]

 

Blev mucho förvånad över både mahmouda kan jag säga. Reraisa med en dålig KKxx... och träffa. CobAcdetHua tror jag tiltade rätt hårt.

 

------------------------

 

Pre-flopp

 

Omaha Hi: 500000 sampled boards
cards             win   %win    lose  %lose  tie  %tie     EV
Ac Jd  3d  Ah  216938  43.39  283062  56.61    0  0.00  0.434
Tc 9c  8h  6h  186935  37.39  313065  62.61    0  0.00  0.374
Ks Kc  6c  3h   96127  19.23  403873  80.77    0  0.00  0.192

 

Post-flopp

cards          win   %win  lose  %lose  tie  %tie     EV
Ac Jd  3d  Ah  311  46.70   355  53.30    0  0.00  0.467
Tc 9c  8h  6h  176  26.43   490  73.57    0  0.00  0.264
Ks Kc  6c  3h  179  26.88   487  73.12    0  0.00  0.269

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så svårt? Ta en flop? Missar du, kasta skiten åt helvete. Dvs, kasta skiten! Så vida du inte får pot oddsen 1:300 kan du syna.

 

Att sitta och räkna om det är rätt eller fel procentuellt att syna där, jamen vadå? Klart det är rätt om du vinner på det i längden? Prickar du 2 par eller nått får du ju bra betalt. Annars kastar du, det borde väll ändå väga upp?

 

Siffror siffror, kör på känn, det är väll ändå det poker är om? Kan du inte köra på känn så börja bygg modellflygplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så svårt? Ta en flop? Missar du, kasta skiten åt helvete. Dvs, kasta skiten! Så vida du inte får pot oddsen 1:300 kan du syna.

 

Att sitta och räkna om det är rätt eller fel procentuellt att syna där, jamen vadå? Klart det är rätt om du vinner på det i längden? Prickar du 2 par eller nått får du ju bra betalt. Annars kastar du, det borde väll ändå väga upp?

 

Siffror siffror, kör på känn, det är väll ändå det poker är om? Kan du inte köra på känn så börja bygg modellflygplan.

 

Nu tänker jag utöva lite ironi: Mycket bra inlägg.

 

Vad gör det för skillnad på potoddsen 1:4 o 1:300 om han vinner den 25% av gångerna? Så länge väntvärdet (EV) är positivt är det ju rätt att syna.

Givetvis får man köra det på känsla vad för händer man kan sätta dom på, men ditt resonemang om siffrornas icke vara i poker håller ganska länge men du kan inte maximera din vinst (vilket borde vara det man eftersträvar som pokerspelare) utan o spela på det viset.

 

Tror man att det går precis jämnt upp eller precis lite back o syna så kan man argumentera fold i och med dom stora svängningarna i bankrullen.

 

Att kasta om man träffar tvåpar eller bättre känns ganska tamt i en så stor pott, säg att du får ett färgdrag då? (kanske tom tillsammans med ett par träffat)

Runt 35% o vinna när det är live, räknar man inte på sådant då o ser om man har potodds för att synen ska vara korrekt? Hur kör man på känsla i ett sådant läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...