Gå till innehåll

NLT - Trn, AQo från BB tidigt i turneringen


Mjonasson

Recommended Posts

Har precis börjat lira MTT, men har placerat mig ITM i ett par stycken i alla fall. Här är en hand från i morse, tidigt i turneringen och har egentligen inte så mycket reads.

 

CO har tidigare gjort standardhöjningar med 3bb, men aldrig kommit till showdown.

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t30 (9 handed) converter

 

saw flop

 

UTG (t1530)

UTG+1 (t2980)

MP1 (t1540)

MP2 (t2100)

MP3 (t1345)

CO (t1130)

Button (t1435)

SB (t1440)

Hero (t1470)

 

Preflop: Hero is BB with A:spade:, Q:club:.

5 folds, CO calls t30, Button raises to t120, 1 fold, Hero calls t90, CO calls t90.

AQo i bb mot en höjning tycker jag är ganska solklar call. Frågan är om jag kanske skall höja lite, men inväntar hellre en flop i det här läget. Rätt eller fel?

 

Flop: (t375) Q:diamond:, 3:club:, 2:club: (3 players)

Hero bets t250, CO folds, Button calls t250.

Den där kändes rätt bra. För att få lite känsla för var jag är väljer jag att beta ut 2/3 av poten. Då vet han i alla fall att jag sitter på något och jag vill gärna driva ut eventuella drag.

 

 

Turn: (t875) T:heart: (2 players)

Hero bets t300, Button calls t300.

Ett kort som inte hjälper mig och har svårt att det se att det hjälper några händer han skulle synat min potbet på floppen med. Men eftersom han inte raisade mig på floppen trots färgdrag sätter jag honom antingen på AK, AJ, JJ eller liknande eller att han sitter på AA elller KK. I vilket fall betar jag inte ens halva poten. Här är frågan: skall jag beta hårdare? Trots allt är det tidigt i turneringen och frågan är om jag vill slaska in mer om han slöspelar AA-TT..

 

River: (t1475) 2:spade: (2 players)

Hero bets t200, Button raises to t765, Hero..

Här skulle jag väll ha betat hårdare, men frågan är om jag vågar gå all in i det här läget? Det är tidigt i turneringen och han har hittils bara callat mina försök att få ut honom. Kortet kan ju knappast ha hjälpt honom. Hur skall jag göra? Call eller kanske sätta mig All-in redan innan? Jag tycker spelet känns som om han sitter på en riktigt bra hand alternativt har han satt mig på en draghand som missade.. är det en självklart syn?

 

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar hela handen?

 

edit: rubrik pill * 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du borde börja med att göra en reraise preflop, på så sätt märker du om han försöker steala eller om han verkligen har något, du får alltså mer info om hans hand, sen är AQ en bra hand att försvara BB med.

 

Efter river har du ingen som helst information om vad han har för hand, och eftersom du inte säger något om hur han spelat tidigare så blir det ännu svårare. Här bör du procentuellt dela upp vilka händer han kan täknas sitta på och procenten att han bluffar (vilken är ganska stor när han sitter på button). Här ser jag att han kan sitta på AA, KK, KQ, TT, 2x.

 

Här är din read på spelaren helt avgörande, har han stealat mycket innan så är det en ganska lätt syn, men är det första gången han gör ett move i den positionen så kan du nog slänga handen med gott samvete, bara i tidigare skede då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte lägga så mycket tyngd på att fundera om detta är en steal. Blindsen är så små att det verkligen inte är lönt att försöka sno dem än.

De spelare som har blind steals i sin repetoar vet om detta och jag tror det är ytterst få höjningar från knappen här som är avsedda att ta blindsen med. Alltså bör han sitta på en legitim hand om han inte är dålig. Om han är en vettig spelare skulle jag gissa på att han höjer ATs+ AJo+ samt 77-88+ här. Om detta är en rimlig bedömning på hans händer vet jag inte faktiskt men det är vad jag skulle spela ungefär.

 

Ang. handen tycker jag synen preflopp är ok, men jag hade varit sugen på att check-raisa floppen i detta läget även fast du då antagligen får svårt att komma bort från handen om Fi sitter på AA/KK/QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En höjning preflop skulle definitivt känns onödigt, personligen tycker jag inte ens att en syn är så solklar eller värd att göra så här tidigt i turneringen. AQo är en farlig och svårspelad hand, lägg till att man är ur position så skulle jag kunna släppa den utan att få ågren med bara en bb på 30 inlagt i potten.

 

Floppen är väl okej spelad, även om jag skulle föredra en checkraise. Risken finns ju dock att man blir för committad om fi svarar med att ställa in.

 

Turn och river skulle jag till att börja med checka och sen fatta beslut efter känslan fi:s bet föroppningsvis skulle ge. Vet man att han har bluffpotential nog att trycka på med händer som AK/JJ eller sämre kan det vara värt att syna ner, annars känns det bara onödigt att riskera mer pengar i en så svår hand så pass tidigt i turneringen. Bättre lägen kommer definitivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att en reraise känns hyffsat på sin plats preflopp för att ta potten direkt om möjligt, men jag kan inte ha jättemycket emot en syn. På floppen däremot så tycker jag det är tämeligen perfekt checkraiseläge, det ligger precis så pass mycket i potten att en checkraise blir en potthöjning och då blir det många händer som får det svårt att spela rätt. Tänk dessutom på att du kan vilja göra den manövern med färgdraget och då är det ju bra om du gör det med lite riktiga händer också. Om du ska beta ut så tycker jag du kan beta större så att du får en naturligare all-in på turn.

 

På turn så är ju du så pottcommitad att du knappast kan folda rivern även om färgen går in så jag ser inte direkt någon anledning till att beta lågt där. Om motståndaren har färg så vill du ju att han antingen ska lägga sig eller syna ett för stort bet. Om du var jättesäker på att han hade färgdrag så hade det ju funkat att mjölka turn, folda river om färgen går in och låta honom bluffa om den inte gör det. Men du kan ju inte vara säker på att han har just färg vilket tar bort möjligheten att bara checkfolda om färgen går in på river. Alltså tycker jag en all-in är det mest lämpliga, särskilt som din motståndare kan tänkas tolka det som en bluff och syna med en hand som AT, KQ eller JJ.

 

På rivern har jag ingen aning om vad du försöker åstadkomma, du får ju minimalt med value av hans synhänder, drar ned på hans bluffar och låter hans raisehänder värdebeta dig maximalt. All-in eller check-syn imo. Möjligen att du kan ge dig på sådana där manövrar om du har en väldigt bra bild om hur din motståndare spelar och någon plan för hur du ska hantera det.

 

De spelare som har blind steals i sin repetoar vet om detta och jag tror det är ytterst få höjningar från knappen här som är avsedda att ta blindsen med. Alltså bör han sitta på en legitim hand om han inte är dålig. Om han är en vettig spelare skulle jag gissa på att han höjer ATs+ AJo+ samt 77-88+ här. Om detta är en rimlig bedömning på hans händer vet jag inte faktiskt men det är vad jag skulle spela ungefär.

Det finns en del väldigt bra spelare som definitivt skulle stjäla i knappens läge och man kan definitivt inte döma ut någon för att han höjer med suited connectors i det läget. Alla bra spelare kör inte jättetight i början, det är främst för att reducera varians som man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat lira MTT, men har placerat mig ITM i ett par stycken i alla fall. Här är en hand från i morse, tidigt i turneringen och har egentligen inte så mycket reads.

 

CO har tidigare gjort standardhöjningar med 3bb, men aldrig kommit till showdown.

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t30 (9 handed) converter

 

saw flop

 

UTG (t1530)

UTG+1 (t2980)

MP1 (t1540)

MP2 (t2100)

MP3 (t1345)

CO (t1130)

Button (t1435)

SB (t1440)

Hero (t1470)

 

Preflop: Hero is BB with A:spade:, Q:club:.

5 folds, CO calls t30, Button raises to t120, 1 fold, Hero calls t90, CO calls t90.

AQo i bb mot en höjning tycker jag är ganska solklar call. Frågan är om jag kanske skall höja lite, men inväntar hellre en flop i det här läget. Rätt eller fel?

 

Flop: (t375) Q:diamond:, 3:club:, 2:club: (3 players)

Hero bets t250, CO folds, Button calls t250.

Den där kändes rätt bra. För att få lite känsla för var jag är väljer jag att beta ut 2/3 av poten. Då vet han i alla fall att jag sitter på något och jag vill gärna driva ut eventuella drag.

 

 

Turn: (t875) T:heart: (2 players)

Hero bets t300, Button calls t300.

Ett kort som inte hjälper mig och har svårt att det se att det hjälper några händer han skulle synat min potbet på floppen med. Men eftersom han inte raisade mig på floppen trots färgdrag sätter jag honom antingen på AK, AJ, JJ eller liknande eller att han sitter på AA elller KK. I vilket fall betar jag inte ens halva poten. Här är frågan: skall jag beta hårdare? Trots allt är det tidigt i turneringen och frågan är om jag vill slaska in mer om han slöspelar AA-TT..

 

River: (t1475) 2:spade: (2 players)

Hero bets t200, Button raises to t765, Hero..

Här skulle jag väll ha betat hårdare, men frågan är om jag vågar gå all in i det här läget? Det är tidigt i turneringen och han har hittils bara callat mina försök att få ut honom. Kortet kan ju knappast ha hjälpt honom. Hur skall jag göra? Call eller kanske sätta mig All-in redan innan? Jag tycker spelet känns som om han sitter på en riktigt bra hand alternativt har han satt mig på en draghand som missade.. är det en självklart syn?

 

Vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar hela handen?

 

edit: rubrik pill * 3

 

Har du någon "read" på honom? Har du sett honom stjäla så tidigt som i level 2 redan förut?

Hans 4xBB raise så tidigt i turneringen och flop-syn känns mest som AA-QQ (Om det är en bra spelare). Sitter han med TT, JJ, KQ eller en tvåa så har han spelat väldigt mysko. Färgdrag/bluff är möjligt.

Spelet på turn och river är lurigt. Frågan är om man inte är färdig med handen efter att han synat flop-beten? Tror jag gillar en check på turn för att se vad han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...