Gå till innehåll

FLT - Dåligt skyddat TPTK


thorn

Recommended Posts

Efter ett par veckors förluster börjar jag seriöst tvivla på mitt spel. Jag måste uppenbarligen täta någon lucka som får mitt spel att lida. Jag börjar tro att jag är för överaggressiv på fel ställen postflop.

 

Hur borde jag spela en hand som denna? Vågar man ge gratiskort till förmån för att skydda på turn istället?

 

Party Poker 2/4 Hold'em (7 handed) converter

 

Preflop: Hero is Button with Kc, Ad.

1 fold, MP1 calls, MP2 calls, 1 fold, Hero raises, 1 fold, BB calls, MP1 calls, MP2 calls.

 

Flop: (8.50 SB) Ks, 7h, Qd (4 players)

BB checks, MP1 checks, MP2 checks, Hero bets, BB calls, MP1 calls, MP2 folds.

 

Turn: (5.75 BB) 9h (3 players)

BB checks, MP1 bets, Hero raises, BB calls, MP1 3-bets, Hero calls, BB folds.

 

River: (13.75 BB) 4h (2 players)

MP1 bets, Hero calls.

 

Final Pot: 15.75 BB

 

Tack för er input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ännu en hand som spelar på samma tema.

 

Party Poker 2/4 Hold'em (10 handed) converter

 

Preflop: Hero is MP3 with Ac, Ad.

UTG calls, 2 folds, MP1 calls, 1 fold, Hero raises, 3 folds, BB calls, UTG calls, MP1 calls.

 

Flop: (8.50 SB) Qh, 6d, 7c (4 players)

BB checks, UTG checks, MP1 checks, Hero bets, BB calls, UTG calls, MP1 calls.

 

Turn: (6.25 BB) 3c (4 players)

BB checks, UTG checks, MP1 checks, Hero bets, BB calls, UTG folds, MP1 folds.

 

River: (8.25 BB) 4c (2 players)

BB checks, Hero bets, BB raises, Hero calls.

 

Final Pot: 12.25 BB

 

 

På floppen ger jag ju mina motståndare 19 mot 1 för en syn. Kan jag spela annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du spelar i princip rätt.

 

På ess-ess handen så hade jag möjligtvis tagit en gratis showdown med tanke på att två av de möjliga dragen just gick in men å andra sidan tror jag att jag har en tendens att just ta en gratis showdown för ofta.

 

/Bjorn

 

Jag håller med, jag har också haft en tendens att "ge bort" riverbettet när något farligt dyker upp, jag tror dock att detta är riktigt farligt i ett långt perspektiv. Jag har på slutet tvingat mig själv att nästan konsekvent betta på rivern och jag tycker redan nu att det verkar göra ganska mkt +EV.

 

Edit: mot riktigt aggro spelare brukar jag dock oftare gå på det mer trygga sättet och köra en induced bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svåra händer att skydda.

Eftersom du sitter på knappen i båda händer har du enligt mig inte något annat väl än att betta här, visst det skyddar inte din hand för 5 öre, men jag tror det kostar mer än vad det smakar att ge ett helt grattis kort på floppen för att kunna skydda på turn.

Det är inte heller säkert att du kan skydda på turn, om tex BB bettar ut efter rundcheck på floppen och de andra synar har du lika dåligt läge igen.

 

Betta på floppen för värde som du gör och hoppas de missar.

 

Att checka ner AA-handen tycker jag är lite att se spöken under sägen, färgdraget som går in är runnner-runner och för att ha stegen så måste Fi ha en femma, och de är nog bara 58 och 54 som de synar med och det är ganska otroliga händer att limpa med, iaf 58. Givet värdebet i min bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen ger jag ju mina motståndare 19 mot 1 för en syn.

 

Hur får du fram 19:1? Det ligger bara 9,5 SB i potten när dina motståndare ska syna.

 

Kan jag spela annorlunda?

 

Jo, visst kan du det (även om du spelar FL). Det finns ett exempel med KK i SSH. Kommer inte ihåg exakt hur det gick, men tanken var att vänta till turn för att ge sämre drag felaktiga odds att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade SSH i åtanke när jag skrev mitt inlägg, men jag har svårt att se hur det kan vara bättre att ge ett grattiskort till så här många motspelare? Det är ju inte ens säkert att han får chans att skydda sig på turn.

 

Jag tippar på att det inte finns något effektivt sätt att skydda dessa händer och att man därför bär betta för värde på floppen i båda händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att checka ner AA-handen tycker jag är lite att se spöken under sägen, färgdraget som går in är runnner-runner och för att ha stegen så måste Fi ha en femma, och de är nog bara 58 och 54 som de synar med och det är ganska otroliga händer att limpa med, iaf 58. Givet värdebet i min bok.

 

T5 satt harn på. Det gjorde fysiskt ont. ;)

 

Hur får du fram 19:1? Det ligger bara 9,5 SB i potten när dina motståndare ska syna.

 

Knark. Du har naturligtvis rätt. 19:2 = 9.5:1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att checka ner AA-handen tycker jag är lite att se spöken under sägen, färgdraget som går in är runnner-runner och för att ha stegen så måste Fi ha en femma, och de är nog bara 58 och 54 som de synar med och det är ganska otroliga händer att limpa med, iaf 58. Givet värdebet i min bok.

 

Tycker att det är en absolut inte oväsentlig faktor att det är BB som är kvar också. Han kan ju trotts allt ha alla möjliga konstiga händer i och med att han får "rabatt" och ofta kan räkna med sju gånger pengarna preflop.

 

Sedan får han ju odds att dra på diverse konstiga drag på floppen med bakdörrar plus överkort alternativt par plus bakdörrar. Axs eller Kxs med bakdörrsfärg är ju absolut en möjlig syn här, speciellt om x'et även ger möjlig bakdörrsstege och har man par, bakdörrsdrag och överkort så blir det ju en ren synd att folda.

 

Sedan ger visserligen inte turn odds på att dra på en hålstege men det gör ju folk ofta ändå. Dessutom kan man ju även där ha ytterliggare outs som t.ex. överkort eller tvåparsouts. Händer som t.ex. K5s/A5s, 56s, 57s, Q5s, 34s, 35s, Q4s etc etc är absolut ingen omöjlighet med det spel som varit.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa vettiga saker..

 

/Bjorn

 

Tänkte inte på att det var just BB som var kvar i handen. Det blir visserligen inte lika klart men jag hävdar fortfarnade ett det är värdebet som gäller på river. Och potten är så står att han tvingas syna en höjning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...