Gå till innehåll

Fundering kring beräkning av pottodds?


Jonte_J

Recommended Posts

När man räknar pottodds, ska man räkna med sin egen bet eller inte?

 

Typ

 

100 kr i potten, ska jag syna om det kostar 20?

 

Ska jag då räkna att att det är 120 kr i potten med min egen bet, och isf få bättre odds, eller ska jag fortfarande utgå ifrån att det bara är 100 i potten? Läst olika på olika sidor...

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kostnaden för att syna"/"potten+kostnaden för att syna" ska vara lika med eller vara större än procentchansen du har för att förbättra. Exempel:

 

Potten är på 60 det kostar dig 20 att calla. 20/60+20 = 0.25

 

Har du 25% chans eller mer att förbättra ska du alltså syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OzzzaJa

hehe, jo självklart. Alltså om motståndaren bettar pott eller över pott så behöver du sjukt mycket outs för att gå vidare heads up. Men du kan ju fortfarande syna med en färdig hand. Du håller väl inte på och räknar pottodds när du sitter på nötkåken hoppas jag?

 

Edit: Om du håller på och drygar dig så gör det inte mitt i natten för bövelen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur blir det om motståndaren överbetar då?

om det ligger 100 i poten och motspelaren ställer in för 1000... borde man inte få väldigt dåliga potodds (nästan) oavsett vad man sitter på då? :?

 

det ligger 1100 i potten och det kostar 1000 och syna. potoddsen = 1.1 mot 1 (eller säger man 1 mot 1.1?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja undrar om ni sitter och räknar på detta hela tiden när ni spelar

 

Sitter givetvis inte och räknar om det inte behövs. Men om jag sätts i en knivig situation där det behövs, så är det nästan ett måste ju. Men det finns ju gånger då du synar en potbett med ingenting, och inte ens ett drag på grund av en stark read, så haka absolut inte upp dig på oddsen enbart om du spelar NL.

Däremot om du ska dra mot någonting, som en färg eller stege bör du se till att åtminstone få sjyssta odds för att dra, men glöm inte de implicita oddsen bara, vilket kan göra det lönt att syna ett bet som inte ger dig direkta odds för att dra.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur blir det om motståndaren överbetar då?

om det ligger 100 i poten och motspelaren ställer in för 1000... borde man inte få väldigt dåliga potodds (nästan) oavsett vad man sitter på då? :?

 

det ligger 1100 i potten och det kostar 1000 och syna. potoddsen = 1.1 mot 1 (eller säger man 1 mot 1.1?).

 

jo jag kom på det efter att jag fått sova lite... skrev först och tänkte sen ;) *slår mig själv*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...