Gå till innehåll

Dumt att jaga BR-highscore?


Kissemisse

Recommended Posts

Jag antar att alla seriösa spelare har exakt koll på sitt totala resultat, sin totala bankrulle. Jag har stenkoll på all statistik och alla resultat, periodiska och totala. Nu har jag börjat fundera om det verkligen är optimalt att ha omedelbar koll på hur man ligger till. Jag får nämligen en "jagningskänsla" när jag nått BR-highscore och sedan får en losing streak. Då brukar jag spela sämre och mer på chans några sittningar. Det brukar ofta ta flera sittningar innan jag får tillbaka känslan av att starta en sittning "even". Jag menar, om man bara tänker på att alla sittningar utgör en "oändligt" lång sittning och inte hela tiden jämför med sin BR-highscore, dvs att man inte tittar på hur man ligger till efter varje sittning, så kanske man minimerar känslan av att behöva jaga tillbaka till highscore? Om detta verkar vettigt, hur tillämpar man detta i praktiken om man ändå vill ha exakt koll på sina resultat?

 

Någon som har tips eller synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är lite av en sjukdom för mig. Jag har dessutom stenkoll på hur jag ligger till under sessionerna vilket gör att mitt spel påverkas av det också. Inte så mycket, men litegrann. Jag spelar mer på chans då jag måste "vinna tillbaka" det jag förlorat. Å andra sidan spelar jag nog extra mycket på chans då det går jättebra eftersom jag då "har råd" att slaska bort lite pengar på tveksamma händer och bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är lite av en sjukdom för mig. Jag har dessutom stenkoll på hur jag ligger till under sessionerna vilket gör att mitt spel påverkas av det också. Inte så mycket, men litegrann. Jag spelar mer på chans då jag måste "vinna tillbaka" det jag förlorat. Å andra sidan spelar jag nog extra mycket på chans då det går jättebra eftersom jag då "har råd" att slaska bort lite pengar på tveksamma händer och bluffar.

 

Summan av kardemumman är alltså att du spelar mycket på chans nästan jämt? :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är lite av en sjukdom för mig. Jag har dessutom stenkoll på hur jag ligger till under sessionerna vilket gör att mitt spel påverkas av det också. Inte så mycket, men litegrann. Jag spelar mer på chans då jag måste "vinna tillbaka" det jag förlorat. Å andra sidan spelar jag nog extra mycket på chans då det går jättebra eftersom jag då "har råd" att slaska bort lite pengar på tveksamma händer och bluffar.

 

Summan av kardemumman är alltså att du spelar mycket på chans nästan jämt? :twisted:

 

Om det vore så väl! Nä men vad jag menar är att jag spelar tajtare då jag rullen inte rör sig mycket varken upp eller ner. Stora ner- och uppgångar medför slaskspel. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem är att du bara är på topp en enda gång, nämligen just när du är på topp.. med andra ord så kommer du ligga under rekordet i minst 95% av ditt pokerliv. Tycker du det är frusterande, så skall du absolut inte jaga rekord...

 

Det som är frustrerande är inte att man får en liten dip efter man nått highscore. Då behöver man ju inte jaga. Dessutom vill jag ju inte jaga, och det är inget jag vanligtvis sysslar med.

 

Det jag menar är att om ens BR-highscore är t ex $50,000 och om man får en torsksittning och åker ned till $48,500, då börjar man ju inte gråta direkt. Däremot om man får en losing streak och torskar 5 dagar i rad och åker ned till $38,700, då stirrar jag mig ofta blind på highscoren och känner mig jagandes efter just $50,000. Även om jag kanske inte spelar sämre så har jag ändå highscoren i bakhuvudet, och det är påfrestande.

 

Visst, ofta kan jag resonera med mig själv och sätta upp delmål och därefter spela ordentligt. Ibland gå ned i limit och tomta mig tillbaka, ibland gå upp i limit och tajta mig tillbaka, men oftast tar jag ett break på några dagar och sen kör på min vanliga limit. Då brukar jag känna mig "even" när jag startar.

 

Det är en mental spärr man måste jobba bort, få bort highscoren ur huvudet, och för mig funkar det inte om jag inte vinner tillbaka en viss summa, eller tar en paus på några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland gå ned i limit och tomta mig tillbaka, ibland gå upp i limit och tajta mig tillbaka, men oftast tar jag ett break på några dagar och sen kör på min vanliga limit.

 

Det här med att gå upp till högre nivå, hur tänker du då?

 

Du säger själv att du kan gå upp till högre nivå och vinna tillbaka dina pengar genom att spela "tight", men varför spelar du då inte där redan? Om du är en vinnande spelare, genom att spela "tight" på högre nivå, borde du då inte spela där varje dag? Om jag funnit att jag var en vinnande spelare på högre nivå, så skulle jag spela där varje dag, inget snack om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag räknar ihop resultat på månadsbasis.. givetvis har jag koll på bb/100 osv... tittar ju hur mkt jag vann/loosade senaste sessionen men tänker inte nämnvärt på det. Spelar man sitt normala game o skiter i toppnoteringar o har ordentlig bankrulle så kommer man långt.

 

Även om en månad kännts total kass o tror man backat så är det alltid plus i slutändan ändå, vi människor har otroligt selektivt minne för negativa händelser känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt en del på detta jag med. Som det är nu för jag in den mest väsentliga informationen efter varje session i ett excel-ark, typ var och vad jag spelade, hur länge och hur många händer och givetvis hur det gick.

Det innebär att jag vet exakt ner på sista $ hur det har gått, och när jag tappat en, för mig, ganska stor summa under en session har jag det i bakhuvudet under nästa session, vilket jag tror påverkar mig negativt.

 

Så en del av mig vill sluta med att föra så mycket på bok, samtidigt som en annan del av mig vill veta så mycket om mitt spel och mina resultat som möjligt.

 

Det jag funderar på att göra är att skriva ner alla saker utom just resultat i $ efter varje session. Visst får man en kännsla av hur det går när man spelar iaf men jag tror det kan vara bra att inte veta exakt hur det gick.

Sen summerar man sina resultat vecko- eller månadsvis istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland gå ned i limit och tomta mig tillbaka, ibland gå upp i limit och tajta mig tillbaka, men oftast tar jag ett break på några dagar och sen kör på min vanliga limit.

 

Det här med att gå upp till högre nivå, hur tänker du då?

 

Du säger själv att du kan gå upp till högre nivå och vinna tillbaka dina pengar genom att spela "tight", men varför spelar du då inte där redan? Om du är en vinnande spelare, genom att spela "tight" på högre nivå, borde du då inte spela där varje dag? Om jag funnit att jag var en vinnande spelare på högre nivå, så skulle jag spela där varje dag, inget snack om saken.

 

Jag menar att jag skottar en till två nivåer högre, kanske någon lax eller två. Jag har inte påstått att jag är en säker vinnare där, hade jag vetat med stor säkerhet att jag varit det hade jag naturligtvis haft den limiten som min regelbundna.

 

Det är troligtvis onödigt att skotta, även om det bara handlar om en eller två nivåer högre, och även om jag oftast vinner. Dock gular jag ju skottpengarna den gången jag inte vinner och hamnar ännu längre från highscore. Då känns det dj....t onödigt.

 

Jag har haft en lång dip efter en highscore nyligen (ca två veckor och $8,000). Dock tog jag mitt förnuft till fånga där och tog en paus. Dippen där blev onödigt stor pga ett par jagningsskott. Dum i huvudet man kan vara ibland. Ok, det kan funka, men det är onödigt. Efter den har jag lirat på min vanliga limit och vunnit $4,000, så nu känner jag som om jag startar varje sittning "even" igen. Skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...