Gå till innehåll

Spökande router!


Gyre

Recommended Posts

Har ett skumt problem med min router, nämligen att när jag surfar via den kan jag inte komma åt vissa sidor (tex google och spray) medan de flesta andra funkar precis som det ska.

 

Kopplar jag ur routern funkar allt precis som vanligt.

Det skumma är att mors laptop som också sitter i routern funkar perfekt, alltså även google och spray funkar.

 

Jag har resettat routern och bytt slot på min TP-kabel utan några förändringar, router är en Dlink 804 och telia är ISP.

Det har fungerar i flera år tidigare med samma router, blev problem efter att jag uppgraderat mitt bredband från 2/0.4 till 8/1.

 

Några teorier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men datorer och allt som har med datorer att göra brukar inte alltid fungera som det ska göra. Eller som att man vill att det ska göra :)

 

Sitter och jobbar som IT-support på ett företag i Stockholm och tro mig, det mesta fungerar inte som det ska. Eller så fungerar inte användaren som den ska :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det igår kväll bara? isåfall kan det bero på att cisco och linksys blev ddosade och slöade ner delar av nätet rätt rejält.

 

Det var inte bara igår utan det har varit så i kanske 1-2 veckor nu, senaste tiden har jag kunnat köra utan router och har därför inte lagt ner så mycket tid på att lösa det men nu måste ja ha det fixat inom de närmsta dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns nyare firmware till routern och flasha om den. Lär ju inte bli sämre iaf ;)

Min D-Link 604 slutade i stort sett fungera totalt när jag uppdaterade min firmware, fast den routern är förmodligen ett undantag med stort U. Får köra en tredjeparts-firmware skriven av någon tysk snubbe för att den ska fungera hyggligt.

 

Men ja, uppdatera firmwaren. :)

 

Testa även att lägga in din dator som DMZ för att se om det funkar då, funkar det då så är det någon trafik din router stoppar. Förmodligen DNS-trafiken. Jag kommer inte ihåg på rak arm vilken port DNS-anropen går över. Men trafiken skickas genom UDP, vilket inte är lika felsäkert som TCP och därför kan det ju hända något skit med det på vägen vilket leder till att din router inte fattar vad den tar emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns nyare firmware till routern och flasha om den. Lär ju inte bli sämre iaf ;)

 

Ska testa det när jag kommer hem.

 

Kollade runt lite på dlinks supportsida och det finns tydligen ingen firmware update för non-USA modelle av DL-804.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa även att lägga in din dator som DMZ för att se om det funkar då, funkar det då så är det någon trafik din router stoppar. Förmodligen DNS-trafiken. Jag kommer inte ihåg på rak arm vilken port DNS-anropen går över. Men trafiken skickas genom UDP, vilket inte är lika felsäkert som TCP och därför kan det ju hända något skit med det på vägen vilket leder till att din router inte fattar vad den tar emot.

 

Har för mig att jag redan testat att tillåta DMZ, utan någon framgång tyvärr. OM det inte funkar med DMZ, utesluter det att det är DNS-anropen som inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag redan testat att tillåta DMZ, utan någon framgång tyvärr. OM det inte funkar med DMZ, utesluter det att det är DNS-anropen som inte fungerar?

Nej, men det kan enkelt göras med ett experiment.

 

google.se [216.239.37.99] - http://216.239.37.99/

google.com [216.239.39.99] - http://216.239.39.99/

spray.se [212.78.196.128] - http://212.78.196.128/

 

Kan du inte surfa in på dem har du DNS-problem. Testa även att skriva i kommandoprompten:

 

nslookup google.se

nslookup google.com

nslookup spray.se

 

Skriv resultatet sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte med DMZ.

 

Funkade inte heller att öppna port 53.

 

av de tre ip:ena du gav mig funkade google.se samt .com men den till spray blir bara en tom wit browser och det står "done" nere i vänstar hörnet.

 

resultat av nslookup:

 

"Server:

Address: 192.168.0.2

 

DNS reguest timed out.

timeout was 2 seconds.

Non-authoritative answer:

Name: google.se

Address: 216.239.37.99"

 

"Server:

Address: 192.168.0.2

 

DNS reguest timed out.

timeout was 2 seconds.

Non-authoritative answer:

Name: google.com

Address: 216.239.37.99"

 

"Server:

Address: 192.168.0.2

 

DNS reguest timed out.

timeout was 2 seconds.

Non-authoritative answer:

Name: spray.se

Address: 212.78.196.128"

 

 

Eftersom det funkade med ip:et till google antar jag att det är DNS-problem som ställer till det. Men då tycker jag att det borde vara lika dant för den andra datorn i nätverket? Begriper mig inte riktigt på det här.

 

Ska se om jag hittar något nytt firmware att flasha routern med.

 

EDIT: Hur ser jag vilken revision det är? v2.01 är det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av de tre ip:ena du gav mig funkade google.se samt .com men den till spray blir bara en tom wit browser och det står "done" nere i vänstar hörnet.

 

 

resultat av nslookup:

 

"Server:

Address: 192.168.0.2

 

Nu är jag en total nolla på nätverk, men har du verkligen DNS-servern liggande lokalt? Typ 192.168.*.*.

 

Jo det är helt normalt eftersom routerns skötter DNS kollen så kan man skriva in den som DNS, men det funkar lika bra om du ställer in någon annan DNS. Kör själv med fasta IP adresser och då måste man ställa in DNS i nätverksuppkopplingen i Windows. Eftersom ISP:er bytar DNS server lite då och då är det lättast att ställa in routerns IP-adress

 

Verkar konstigt att du får 192.168.0.2 som DNS. Det borde vara routerns IP du får dvs 192.168.0.1 (som default). Kolla upp vad routern har för IP adress och skriv in den som DNS i nätverksuppkopplingen. Men har du ändrat så att routern har 192.168.0.2 så är det rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

euhm, det ska vara 0.1, jag skrev fel på första och kopierade sen bara utan att kolla så noga.

 

Nån anledning till att google.se/.com funkar men inte spray när jag går på ip:et till sidan?

 

Hur kollar man vilken revision routern är? Kollade lite på routern igår och det verkar som om det är en US-modell, revision B (om jag minns och kollade rätt) vilket innebär att jag kan flasha in nytt firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Server:

Address: 192.168.0.2

 

DNS reguest timed out.

timeout was 2 seconds.

Non-authoritative answer:

Name: google.se

Address: 216.239.37.99"

 

Det är två saker som ser lite konstigt ut. När jag kör nslookup google.se så får jag följande

 

Server: my.router

Address: 192.168.1.1

 

Non-authoritative answer:

Name: google.se

Address: 216.239.37.99"

 

Mao så får jag ingen timeout på DNS requesten. Har du testat att hårdkoda in DNS adressen 192.168.0.1 i nätverksinställningarna. Har själv haft problem med att DNS-req strulla till sig i min gamla router. Eller testa skriv in din ISPs DNS-servrar och se om det löser sig.

 

Edit: Du kan ju också testa att ställa frågan här http://www.dslreports.com/forum/dlink och se om du får bättre hjälp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...