Gå till innehåll

Formatera HD!


Albert

Recommended Posts

Eftersom de knappt hjälp dig alls kan jag ju skriva något vettigt eftersom jag inte har något bättre för mig på jobbet. :)

 

Du kan inte bara skriva format C: ifrån kommandoprompten, eftersom du använder filerna på C: så kommer den inte tillåta dig att formatera disken rakt av sådär.

 

Så det första du ska göra är att skaffa dig en Windows XP eller Windows 2000 skiva som är bootbar. Det vill säga att när du startar datorn med den i CD-läsaren så kan du starta från CD-skivan. När du skaffat dig en sån stoppar du i skivan och startar om datorn, du bör nu få ett meddelande som säger "Tryck valfri tangent för att starta från CD-skivan" eller liknande. Tryck valfri tangent och följ instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om man inte får frågan om man vill starta med CD-skivan så ligger antagligen hårddisken före CD läsaren i boot sekvensen. Detta ändrar man inne i biosen. vanligen trycker man DEL för att komma in där precis när datorn startar.

 

Eller någon av F tangenterna F1-F12. Men det står när datorn startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligast är som cheunce säger, någon av F-tangenterna. Det står förmodligen precis när du startar datorn. Något i stil med "F10=Setup".

 

Eller så kan du hålla in X antal tangenter när du startar, då tror datorn att det är fel på tangentbordet och du kastas in i BIOS. X är 8 eller fler har jag för mig.

 

Sen i BIOS letar du upp "Startup sequence" eller "Boot sequence" och ändrar så att CD-läsaren ligger som prioriterad framför hårddisken (IDE 0 kan det möjligen stå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...