Gå till innehåll

FL - Jobbiga händer i tidig position!


MaLiik

Recommended Posts

*Vet inte var den skall ligga*

 

Har nu suttit och fått lite jobbiga händer i FLT, det rör sig om de hemska JJ/TT som ibland kommer. Det är en hand som är väldigt lätt spelad i sen position men hur skall man spela den när man sitter på blinden eller UTG/UTG+1?

 

Skall man höja, hur skall man syna och vad skall man hitta på om man har tre spelare efter sig och inget överkort kommer på floppen?

 

* Till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv höjer jag, oavsett om spelet är tight eller loose, skulle även re-raisat om UTG höjer, om det inte är en riktigt överdrivet tight spelare (en rock va?) som höjt.

 

Om man har tre spelare efter sig och inget överkort? Svårt att skydda handen, så jag hade value-betat, men om det var 4 spelare efter eller om spelaren i sisita position är aggresiv hade jag försökt check-raisa istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt en syn kan vara på sin plats, om du spelar mot spelaresom kan tänkas folda efter floppen såvida de inte träffar. Du kan oftast iaf JJ räkna med att ingen annan har ett högre pocket. Jag tycker att det är lättare att spela den handen så, då du kommer ha lättare att sätta dina motståndare på vilka händer de har.

 

Skulle du istället raisa i det läget och bli callad av två stycken. Denna situation tycker jag är mycket värre. Sen är det ju som jag brukar skriva beroende på vilka du möte och vilken nivå du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt en syn kan vara på sin plats, om du spelar mot spelaresom kan tänkas folda efter floppen såvida de inte träffar..

 

Du lär få större fold equity om du höjer preflopp. Sen får du antagligen med dig mindre folk vilket ytterligare öker chansen att vinna potten. Fast hur ofta du vinner potten är inte relevant, vad du är ute efter är att få ut värde på din hand, vilket du inte maximerar med en limp om du inte har någon specifik anledning för det,

 

Du kan oftast iaf JJ räkna med att ingen annan har ett högre pocket. Jag tycker att det är lättare att spela den handen så, då du kommer ha lättare att sätta dina motståndare på vilka händer de har.

 

Hur kan det bli lättare att läsa folks händer om de limpar in precis som du? Säg att du limpar UTG med TT, och 3 andra limpar efter dig varav en sitter på knappen. Knappen kan ju i princip spela alla suitade kort här utan något större fel, hur kan det vara lättare att veta vad han har då? Eller dom andra för den delen.

 

Skulle du istället raisa i det läget och bli callad av två stycken. Denna situation tycker jag är mycket värre. Sen är det ju som jag brukar skriva beroende på vilka du möte och vilken nivå du spelar.

 

Jag håller inte med. Det är bara att fortsätta betta floppen och trun om ingen tjabar emot på en farlig bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa tidig position självklart. hur kul är det om du raisar och så limpar qq mot dej .. då är det bättre att han raisar preflop så har du en lätt fold.

 

För det första kan ingen efter dig limpa om du har höjt eftersom limp innebär att man bara synar big blind.

 

För det andra undrar jag om du alltid limp-foldar TT/JJ mot en höjning?

 

För det tredje undrar jag om du ens har läst igenom tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raisar du JJ och du får två calls, floppen är rainbow dyng satsar du oftast vidare även efter turnen om just det kortet är obetydligt. Har du då QQ med dej förlorar du flera större bett.

 

Limpar du däremot, QQ raisar i mitt position, du callar, floppen är rainbow dyng och han raisar så gör vad du vill. Raisar han sedan efter turnen med så kan man kanske fundera på att lägga ner handen. Då sparar du ett större bett.

 

 

och nej, jag läste inte vidare på vad dem andra skrev då jag svarade på maleks första inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raisar du JJ och du får två calls, floppen är rainbow dyng satsar du oftast vidare även efter turnen om just det kortet är obetydligt. Har du då QQ med dej förlorar du flera större bett.

 

Limpar du däremot, QQ raisar i mitt position, du callar, floppen är rainbow dyng och han raisar så gör vad du vill. Raisar han sedan efter turnen med så kan man kanske fundera på att lägga ner handen. Då sparar du ett större bett.

 

 

och nej, jag läste inte vidare på vad dem andra skrev då jag svarade på maleks första inlägg

 

Att höja pf med JJ är helt enkelt ett värdebet. Det har det goda med sig att de som synar två bet gör ett större fel än om de synar ett.

Även den som har QQ gör fel som synar, hon borde höja (men det är ju inte oddsmässigt fel för QQ att syna).

 

Dessutom kan de möjligtvis bli lite färre med till floppen, och det lider ju inte TT/JJ av.

 

Att basera sin strategi för spel av TT/JJ på att skydda sig för högre pocket pairs verkar lite defensivt. I så fall är det bästa att folda preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att basera sin strategi för spel av TT/JJ på att skydda sig för högre pocket pairs verkar lite defensivt. I så fall är det bästa att folda preflop.

Visst, men är man först in på ett 10-bord så är det i runda slänger 12% sannolikhet att en eller flera av spelarna bakom sitter på ett överpar (när du är nere på 77 är överparet ute bortåt 1/3 av tiden). Vilket säger något om varför man ska spela tight i tidig postion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att basera sin strategi för spel av TT/JJ på att skydda sig för högre pocket pairs verkar lite defensivt. I så fall är det bästa att folda preflop.

Visst, men är man först in på ett 10-bord så är det i runda slänger 12% sannolikhet att en eller flera av spelarna bakom sitter på ett överpar (när du är nere på 77 är överparet ute bortåt 1/3 av tiden). Vilket säger något om varför man ska spela tight i tidig postion.

 

Point taken. Det var en dum kommentar av mig. Naturligtvis är styrkan i handdistributionen hos de återsående spelarna avgörande för om man kan satsa en eller två bet. Ett bet ger ju högre implied odds än två (tänker jag rätt här?). Sannolikheten för att man möter en bättre hand är ju en avgörande faktor. I de preflopptabeller jag har sett brukar gränsen för raise från EP vara just omkring TT (ej löst bord, Ed Miller, King Yao).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raisar du JJ och du får två calls, floppen är rainbow dyng satsar du oftast vidare även efter turnen om just det kortet är obetydligt. Har du då QQ med dej förlorar du flera större bett.

 

Limpar du däremot, QQ raisar i mitt position, du callar, floppen är rainbow dyng och han raisar så gör vad du vill. Raisar han sedan efter turnen med så kan man kanske fundera på att lägga ner handen. Då sparar du ett större bett.

 

 

och nej, jag läste inte vidare på vad dem andra skrev då jag svarade på maleks första inlägg

 

Att höja pf med JJ är helt enkelt ett värdebet. Det har det goda med sig att de som synar två bet gör ett större fel än om de synar ett.

Även den som har QQ gör fel som synar, hon borde höja (men det är ju inte oddsmässigt fel för QQ att syna).

 

Dessutom kan de möjligtvis bli lite färre med till floppen, och det lider ju inte TT/JJ av.

 

Att basera sin strategi för spel av TT/JJ på att skydda sig för högre pocket pairs verkar lite defensivt. I så fall är det bästa att folda preflop.

 

Det är just för att skydda sig mot bättre händer som man inte raisar pocket tior, pocket knektar, AQ i tidig position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men är man först in på ett 10-bord så är det i runda slänger 12% sannolikhet att en eller flera av spelarna bakom sitter på ett överpar (när du är nere på 77 är överparet ute bortåt 1/3 av tiden). Vilket säger något om varför man ska spela tight i tidig postion.

 

Visst ska man spela tight i tidig poss, men du hävdar väl inte att det är fel att höja TT/JJ UTG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...