Gå till innehåll

NL - Tankar kring Axs i SH


Beachjohan

Recommended Posts

Några som vill dela med sig om lite tankar kring Axs i NL SH.

 

Vad vill ni för motståndare för att syna raise?

Hur viktigt är possition?

Hur många motståndare vill ni har ur/med possition?

 

Är det en hand värd att raisa? i så fall under vilka omständigheter?

Om man synar raise och träffar toppair, alternativt raisar själv får en eller flera motståndare och träffar, hur spelar ni då?

 

Har funderat och räknat endel kring Axs det sista, rätt intressant hand.

Skulle vara intressant att dra igång en liten diskution, så man får höra vad ni andra anser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar ofta Axs och oftast limpar jag. De gånger jag inte limpar vill jag vara i sen position och bordet ska vara väldigt weak tight.

 

Andra alternativet är att bordet är rätt löst med djupa stacks samt sen position. Kontentan är väl egentligen att jag inte raisar om jag tror att chansen inte är tillräckligt stor att jag kan sno den på floppen alternativt att jag får bra betalt om jag träffar. Tror de flesta resonerar på det här sättet.. vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpar allt som oftast mina suitade ess upp til ATs under förutsättning att jag inte är först in i sen position eller att bordet spelas weak postflop.

 

Vad det gäller vilka positioner jag spelar dessa händer i är väldigt varierande och inte särkilt utslagsgivande. Viktigare är min position i förhållande till de olika spelartyperna.

 

Har jag kompetenta/agg/bluffbenägna spelare med position på mig blir det oftast att jag limpar eftersom det i min mening är svårt att spela flushdrag i höjda potter ur position mot kompetenta/agg motståndare som mer än gärna spelar tillbaka.

 

Den motståndare jag helst vill möta med dessa händer är de som aldrig bettar men mer än gärna synar stora bets :D. Tycker generellt att det är svårt att spela flushdrag mot kompetenta/aggresiva motståndare eftersom att de oftast gör det dyrt för dig medan du drar och sällan betalar större summor du gjort din hand. Nä, tacka vet jag stegar och triss! ;)

 

My 2 cents!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt under A9 kastas utan att ens limpa med. A med dålig kicker är en av de största torskfällorna man har. KOmmer floppen A27 så går man oftast me och får betala får att sig sig slagen av A10>

 

Håller inte med dig fullt där, träffar man esset och bettar ut och får syn, så är det bara checka turn checkar han också turn så är det stor chans att han bara har ett drag och då vinner man förmodligen potten på rivern ändå. får man raise på floppen lägger man sig, bettar han ut på turn när man checkat eller om han sitter innan så lägger man sig. svårare är det inte.

 

Sen är inte chansen så jävla stor att man träffar esset när nån annan har det. 1/8 dvs.

 

hur spelar man Ax om man sitter 4 st på ett bord? jo man raisar med den, låter då inte logiskt att slänga Ax suited när man blir två stycken till vid bordet. tror det vore mer rätt att raisa med den nästan, iaf från CO och button.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se. Johan, jag vet att du lirar 5/10, så där måste man kanske vara lite mindre liberal med sina höjningar preflop eftersom jag antar att man råkar ut för re-raises mycket oftare än på låga bord?

 

De låga nivåerna jag lirat på består ofta av mycket loose/passive/weak-nördar, varför Axs blir en guldgruva. Mitt standardspel UTG->Knappen är en pottraise preflop - har jag varit hyfsat lugn kommer jag antagligen bara få 1, kanske 2, syner och har stor chans att köpa på floppen. Har jag varit lösaggro saktar jag ner ibland, iaf från tidig pos, då jag inte vill spela ett färgdrag postflop i en pott där 5 pers betalat 4-5BB var för att titta... stackarna är sällan djupa nog för att man ska klara sig helskinnad utan att spela totalt fel.

 

Grejjen med Axs SH, i alla fall på låga nivåer, och varför jag alltid raisar med dom (ibland slänger jag iofs A2-A5 om jag känner att jag inte spelar på topp eller om jag höjt typ de 3-4 senaste potterna), är:

 

1) Bra chans att köpa potten på floppen. Om jag möter svagt motstånd som ofta foldar flop är det inte helt ovanligt att man kan köpa 2-3 pf-höjda potter per varv, iaf ett tag, och det plussar man på.

 

Nu kanske ni säger - men då kan du spela any two? Ja, och ibland gör jag det om jag inte får kort, men - får jag syn när jag höjer med typ 84o så är det för sällan jag träffar något som gör att jag kan fortsätta efter floppen och jag torskar pengar eftersom jag måste beta 2/3-3/4 pott postflop för att försöka köpa.

 

2) Ett träffat A får man ofta rätt bra betalt för på låglimit. Inte helt ovanligt att man drar iväg 2/3-3/4 pott på flop, får en syn, check-check turn och ett mindre värdebet på river på typ 1/3 pott. En mycket fin mellanpott.

 

3) Träffade tvåpar är fint.

 

4) Eftersom jag betar de flesta potter jag höjt i innan flop även på flop kommer eventuella färger som t.ex. sitter på turn ge bra betalt när någon annan träffat typ tvåpar, par.

 

5) Kontroll, kontroll, kontroll. Eftersom jag anser mig vara bättre än 90% av de på låglimitborden vill jag ha kontroll i potten. Jag vill kunna manipulera pottstorlek, få dom att spela som jag vill, få dom att göra fel, vilket jag tycker är lättare i en höjd pott mot färre motståndare.

 

Varför jag ogillar limp:

 

1) Kontroll, kontroll, kontroll. Se ovan.

 

2) Risk för flervägspott med lite pengar i potten, vilket gör potten nästan omöjlig att köpa, vilket gör att man måste träffa rätt hårt för att fortsätta. Vidare så är det svårare att släppa en A-rag mot flera motståndare i en mindre pott, då man vet att folk kan tomta sig på dessa nivåer med vad skit som helst. HU är det genast mycket lättare att sätta fi på en hand osv.

 

3) Jag gillar att folk tror att jag är totalt galen och spelar som en idiot hela tiden (dvs - de gångerna jag inte spelar som en idiot hela tidne...)

 

Men, det viktigaste av allt:

 

Variation!

 

Man måste kunna variera sig, även på lägre bord, beroende på bordsstämning, hur man själv spelar, olika situationer. Du kan inte bomba varje pott, till slut kommer du bli check/callad till döds - alltså slänger jag ibland lägre Axs om jag tycker att jag spelat för aggro för att det ska vara bra för mig i längden. Ibland limpar jag till och med i flera varv utan höjningar, allt beror på bord, spelare och stackar. Sedan gäller det att vara rätt uppmärksam också på hur folk spelar, i alla fall om man spelar extremt aggressivt. Det gäller att undvika dyra misstag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpar in på Ax:s

 

Träffar jag esset checkar jag och hoppas att någon bettar mittenparet på turn å river. Träffar jag fyrkortsfärg på floppen bettar jag C.a pott och representerar topparet. Sitter färgen på turn brukar jag få bra betalt av suckerfärgen. Sitter den inte på turn dubblar jag flopbettet och hoppas på att fi lägger sig.

 

Easy as that! (notera att jag spelar lowlimit typ 0.25$/0.50$ där folk älskar att jaga drag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag ville ha diskussion är att jag de senaste månaderna ligger back på mina suited c. Däremot ligger jag bra till på mina Axs.

 

Satt och räkna på det lite lätt häromdagen.

kom fram till följande

 

Man träffar Top pair ca 15% av gångerna.

Tvåpar eller bättre ca 3,5%

Färgdrag nästan 12%

Par med färgdrag ca 1,7%

 

Om en tidig person raisar?

Vill man då ta synen? 3,5+1,7 + 5,2% räcker ju väldigt sällan. Varav par med färgdrag kan ge ett 50/50 läge.

Så frågan är: Hur ofta kan man vinna potten när man får upp färgdrag samt båda missar?

Alternativt: Hur mycket kan du få betalt om du sätter färgen på turn eller river?

samt: Hur ofta håller ditt toppair? hur mycket betalt får du när det håller?

och hur mycket betalt får du när det inte håller.

 

Om jag räknar lite på en genomsnittligt UTG/UTG +1 pre-flop raise.

Jag kan tänka mig att han raisar med AA-AJ AA-88 (ca 6,8% av händerna)

Vidare har ju vi ett Ess och vi antar att det floppar Axx (jag bortser från de gångerna jag träffar TP och han set. Kommer ändå inte vilja spela handen så hårt så det gör någon större skillnad.)

Det är endast 25% chans att han har ett ess när han bettar ut på floppen. Vilket helt klart känns bra.

Dock blir det stor skillnad om man har flera motståndare med sig.

 

Nu orkar jag inte göra en uppskattning på hur mycket man tänkas tjäna. Mot flera motståndare ökar ju både dina direkta och implicita odds. Dock minskar ju värdet av ditt floppade ess.

Så då borde det bero mycket på hur passiva/aggro de är.

 

Jag ska helt klart börja ta fler raise med Axs.

Sen en följd fråga: Ska man då höja handen i sen position?

Har inte hunnit fundera så mycket över det men jag skulle nog impulsivt säga nej. Man en del av värdet man får av handen är när fi bluffar ut på floppen när han missat. Dock kan man ju sno en del när man missar.

Det borde inte bli minus ev i vilket fall. Frågan är om det är högre eller lägre än om man limpar in och försöker träffa monster/snor när alla andra missar.

 

Jag är kluven när det gäller att raisa i sen poss.

Får nog anpassa sig väldigt mycket till bordet och din table image.

 

Någon som har lite fler argument, mot och för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...