Gå till innehåll

Funderingar kring "onödiga" odds?


bovfink

Recommended Posts

Jag har hittat alla möjliga olika odds men många verkar vara helt oanvändbara; t.ex: chansen att man prickar en Royal Flush på floppen med QJs.

Ett annat område som jag har sett på flera ställen är pre-flop odds, alltså exempelvis: "vid 2 spelare är mina AA bättre än dina random kort i 85% av fallen", osv, ni förstår. Kan man använda dessa odds annat än vid all-ins (då det kan vara bra å veta om ens hand är till favor mot motståndarens randomhand)???

 

Vilka andra "onödiga" odds har ni hittat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att ha en känsla för hur ofta nån faktiskt träffar nåt som är bättre än ens hand. Om tre limpare ser floppen och du träffar mellanpar med en åtta, hur stor är chansen att din hand är den bästa för tillfället? Kan vara bra att ha en uppfattning om. Chansen att träffa Royal är väl mer kuriosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att ha en känsla för hur ofta nån faktiskt träffar nåt som är bättre än ens hand. Om tre limpare ser floppen och du träffar mellanpar med en åtta, hur stor är chansen att din hand är den bästa för tillfället? Kan vara bra att ha en uppfattning om. Chansen att träffa Royal är väl mer kuriosa.

 

men det är väl ett aningen vettigt odds, (2,1:1 att ngn med oparade kort träffar ett par på floppen i believe)

 

Det var mer onödiga odds jag ville ha upp här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Hur stor är risken att någon blivit tilldelad AA när jag fått KK?'

 

vad är svaret? :D

 

Chansen att man får just "AA" är 220:1 och således även KK. Men eftersom man har sett 2 AA borde risken vara lite större att ngn har KK. Den borde (?) vara 2/52 procent större vilket blir ungefär 211,5:1. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att man får just "AA" är 220:1 och således även KK. Men eftersom man har sett 2 AA borde risken vara lite större att ngn har KK. Den borde (?) vara 2/52 procent större vilket blir ungefär 211,5:1. Eller?

Om man inte känner till några kort är sannolikheten att tilldelas AA 4/52*3/51 och vet man att två kungar saknas blir det 4/50*3/49 istället.

 

Det finns ingen direkt mening med att veta den exakta sannolikheten, men det kan ju vara bra att veta hur man räknar ut det om man vill kunna göra andra lite mer användbara beräkningar nån annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...