HampusGabriel Postad Måndag kl 13:37 Rapport Postad Måndag kl 13:37 25 minuter sedan, säger massive : Så standard under passen är att det böljar fram och tillbaka hela tiden nånstans mellan 5-8 bord, och oftast 0-4 st /1-bord, allt efter vart värdet finns, och hur många bra bord som finns tillgängligt. Om jag var du hade jag gått ner på 3-4 bord när jag spelar /1-bord för att ha så hög winrate som möjligt så tar inte variansen lika mycket. Spelar du 5-8 på /0,5 kan du inte spela 5-8 på /1 eftersom du troligtvis möter tuffare spelare. Mitt tips iaf är att spela 2-4 bord tills du är uppe på högsta staken på svs, du kommer lära dig mycket mer när du hinner tänka över varje hand och troligtvis ha liknande hourly för att du får högre winrate med färre bord 2 Citera
massive Postad Måndag kl 14:11 Författare Rapport Postad Måndag kl 14:11 1 timme sedan, säger HampusGabriel : Typ att du spelar 2 bord En side-note angående antal bord. Om jag spelar för få bord tappar jag fokus och spelar sämre. Jag behöver en lagom strid ström av beslut, men att det aldrig blir stressigt. En sweet-spot som för mig är 5-8 bord. Kan jag inte fokusera på 5 bord, ja då är det ett gott tecken att det e dax å logga ut å göra nått annat vettigt. Hur är det för er andra? Citera
massive Postad Måndag kl 14:14 Författare Rapport Postad Måndag kl 14:14 34 minuter sedan, säger HampusGabriel : Om jag var du hade jag gått ner på 3-4 bord när jag spelar /1-bord för att ha så hög winrate som möjligt så tar inte variansen lika mycket. Spelar du 5-8 på /0,5 kan du inte spela 5-8 på /1 eftersom du troligtvis möter tuffare spelare. Mitt tips iaf är att spela 2-4 bord tills du är uppe på högsta staken på svs, du kommer lära dig mycket mer när du hinner tänka över varje hand och troligtvis ha liknande hourly för att du får högre winrate med färre bord Haha. Svarade typ på ditt inlägg fastän jag inte hade sett det Jag har flertalet gånger testat exakt detta med 2-4 bord, läs det andra inlägget. Citera
HampusGabriel Postad Måndag kl 14:40 Rapport Postad Måndag kl 14:40 Kan nästan lova dig att om du testar 4 bord i 2 veckor så kommer du se stor skillnad i ditt spel men vi alla är olika. Känner du att du kan backa alla dina beslut när du spelar 6-8 bord? 1 Citera
KlonkSteve Postad Måndag kl 14:56 Rapport Postad Måndag kl 14:56 4-5 bord är lagom för min del. Märker en sjuk dropp i koncentrationsförmåga om jag petar dit ett 6:e. Hade jag lirat 8-12 bord som vissa av er galningar klarar av hade jag mest sannolikt fått ett epilepsianfall. 😆 Men jag fyller 40 i år, då är det ok att vara funktionsnedsatt när det kommer till antal bord. Märker också att jag inte har lika många timmar i mig längre heller. 2 Citera
Doctor_Strangelove Postad Måndag kl 15:06 Rapport Postad Måndag kl 15:06 3 minuter sedan, säger KlonkSteve : 4-5 bord är lagom för min del. Märker en sjuk dropp i koncentrationsförmåga om jag petar dit ett 6:e. Roligt att du skrev det, för jag läste just en intervju med en av världens bästa spelare, DavyJones, som sa exakt samma sak. Citat — How many tables do you play at the same time? — It depends on how many people are at them. If it’s 3-max, I don’t open more than three, I lose concentration. If we’re talking about 4-max and 5-max, I can open up to 5 tables. But definitely not six. — And you also urge students not to multi-table? — I always say the same thing on this topic. Rolling out large volumes with zero EV is absurd. First, you need to learn to show positive win rates. The same thing during a downswing: if someone hits a bad streak, the first thing I advise is to reduce the number of tables. When you are stressed (and a downswing causes stress, of course), it is more difficult for the brain to find the right solutions, it works slower. And in general, I encourage everyone not to rush. This is the key feature of my game: to try to see and take into account everything, every little nuance. That's why I often use a time bank, I need it. If you turn on the recording of any of my sessions, you will see that my time is always running out, I constantly make decisions at the last seconds. But this is my method. If your B-game is not as different from the A-game as mine, then it makes sense to play large volumes. But not in my case. - Here's a guy who's stuck at NL50 or NL100, but wants to play NL500. What would you advise him? It is very important to constantly double-check yourself, meticulously study all the lines. Always ask yourself - maybe I missed something? Do not close your eyes to your mistakes. Do not slip into autopilot. Why do people get stuck? Because they play hands with zero EV. They chase quantity, not quality, do not analyze their game. Stop - reduce the number of tables, start thinking about each hand. Add hours of study. Always remember about the long-term project. Both lost buy-ins and money invested in training will return. If you increase your win rates and gain confidence at the tables - this can be a turning point that will determine your entire career and destiny for many years to come. 3 Citera
massive Postad Måndag kl 16:19 Författare Rapport Postad Måndag kl 16:19 53 minuter sedan, säger HampusGabriel : Kan nästan lova dig att om du testar 4 bord i 2 veckor så kommer du se stor skillnad i ditt spel men vi alla är olika. Känner du att du kan backa alla dina beslut när du spelar 6-8 bord? Jag vill börja med att tacka dig för att du tar dig tid å tjöta om det här Hampus Det uppskattas! Det här va en av dom största frågeställningarna under hela hösten för mig, att hitta en sweet-spot. Och jag känner att jag hittat den. Viktigt att påpeka är att jag hittat den för 0.5-/1 När jag kliver upp på en nivå där jag känner att det blir tufft, att jag inte håller standard gentemot poolen, att jag blir överkörd av regsen, så skulle jag definitivt köra 2-4 bord. Det lär väl bli /2 antar jag Men inte 0.5-/1. nu är 5-6 bord standard, och bord 7-8 är uppe under mer optimala förhållanden, bra spring, pigg i knoppen, men oftast, när det är för mkt smaskiga bord så man inte vet vilket man ska stänga ner Jag känner att jag kan backa alla mina beslut. Annars drar jag ner antal bord, eller stänger ner. (självklart har jag precis som alla andra en viss fel% här, jag är ingen robot. så ingen missförstår mig.) Men det som blev vändningen/lösningen för mig heter Redline. I arbetet med frågor som antal bord, längd på pass, auto-pilot, A-F-game osv så blev det tydligt att min redline gick upp i början av passet, plana ut i mitten, och störtdök i slutet. Typ varenda pass. Lösningen blev färre bord, kortare pass och tighta till det pre. Så nu är redline det enda jag i princip tittar på under spelets gång. Och det är det jag går efter. Framför allt ang hur många bord jag ska ha uppe, eller om jag ska stänga ner. Planar den ut eller dyker så är anledningen 99 gånger av 100 för många bord, spelat för länge eller att jag öppnar för brett pre. Eller en kombo av dessa. Lösningen blir att lägga extra uppmärksamhet på om jag e för slaskig/aggro pre, jag går ner i antal bord, funkar det inte, logga ut. Men det här med Redline, hur jag tänker/använder den som rättesnöre är nått jag gärna tar synpunkter/kommentarer på. Det har funkat klockrent för mig. Så bra att jag känner att jag avslöjar en hemlighet Fast jag såklart fattar att det inte är det. 1 Citera
massive Postad Måndag kl 16:23 Författare Rapport Postad Måndag kl 16:23 1 timme sedan, säger KlonkSteve : 4-5 bord är lagom för min del. Märker en sjuk dropp i koncentrationsförmåga om jag petar dit ett 6:e. Hade jag lirat 8-12 bord som vissa av er galningar klarar av hade jag mest sannolikt fått ett epilepsianfall. 😆 Men jag fyller 40 i år, då är det ok att vara funktionsnedsatt när det kommer till antal bord. Märker också att jag inte har lika många timmar i mig längre heller. Hej Klonken! Är 4-5 bord oavsett stake eller är det en anpassning till din nuvarande nivå? Jag är ju 40+, å får helt enkelt acceptera att jag aldrig kommer bli en av dom här savant multi-grinder personerna. Och typ 2 timmar e nånform av max vid borden innan hjärnan e som en sönderkokt potatis. Hehe. Och visst, att spela 10-15 bord, fine, men att göra det med en redline som inte går vertikalt, fattar jag inte hur man gör Citera
KlonkSteve Postad Måndag kl 16:58 Rapport Postad Måndag kl 16:58 29 minuter sedan, säger massive : Hej Klonken! Är 4-5 bord oavsett stake eller är det en anpassning till din nuvarande nivå? Skulle säga oavsett stake, men kör ju PLO så blir ju ofta att man mixar stejks. Mööööjligen att jag går ner från 5 till 4, om jag spelar på en nivå där jag känner mig osäker på den nivån. Sen blir ju "reglerna" lite annorlunda när man kör få bord även på sin main stake. Kör du många bord på en nivå där du är bekväm, där du vinner stadigt med autopilotande osv, då finns det ju en poäng i att växla ned antal bord när du går upp i stejk. Du måste ju "slå på hjärnan" på ett annat sätt. Kör man 4-5 bord från start tycker jag väl inte det behövs någon minskning, borden är ju från början få. 2 Citera
massive Postad Måndag kl 17:24 Författare Rapport Postad Måndag kl 17:24 24 minuter sedan, säger KlonkSteve : Kör du många bord på en nivå där du är bekväm, där du vinner stadigt med autopilotande osv, då finns det ju en poäng i att växla ned antal bord när du går upp i stejk. Du måste ju "slå på hjärnan" på ett annat sätt. Exakt så jag tänker. Som jag skrev i inlägget ovan så är nuvarande antal bord utifrån att man känner sig så jävla inkörd på nivån. När jag går upp kommer jag med största sannolikhet gå ner i antal bord, allafall i början. Citera
massive Postad Måndag kl 17:28 Författare Rapport Postad Måndag kl 17:28 2 timmar sedan, säger Doctor_Strangelove : Roligt att du skrev det, för jag läste just en intervju med en av världens bästa spelare, DavyJones, som sa exakt samma sak. Tack för passningen Doktorn! Kan inte trycka mer på like-knappen idag tydligen, så jag säger tack såhär istället! Citera
massive Postad Måndag kl 17:31 Författare Rapport Postad Måndag kl 17:31 2 timmar sedan, säger Doctor_Strangelove : They chase quantity, not quality, do not analyze their game. Stop - reduce the number of tables, start thinking about each hand. Mer eller mindre exakt det som blev vändningen runt årsskiftet för mig, som jag har skrivit om i min månads-uppdatering för Januari som finns lite längre bak i dagboken. Citera
soldado9 Postad Måndag kl 18:12 Rapport Postad Måndag kl 18:12 Får man fråga vilken winrate du ligger på /0.5 och /1? Tänker om det bara är antal bord som skon klämmer 😃 Citera
massive Postad Måndag kl 19:11 Författare Rapport Postad Måndag kl 19:11 41 minuter sedan, säger soldado9 : Får man fråga vilken winrate du ligger på /0.5 och /1? Absolut. Är ju rätt öppen med det titt som tätt. 0.5 = 18, adjusted 20, senaste 50K händer. (året) 11,adjusted 16 senaste 100K händer. Med tanke på hur fort jag utvecklats senaste månaderna så känns större sample irrelevant bakåt, och närmast sanningen är nog nånstans som det ser ut efter efter årsskiftet. /1 ligger jag 3000kr under EV senaste 25K händer, och nästan 5000kr under EV senaste 50K. Liten sample och rövspring + snabb utveckling i spelstyrka gör att det känns irrelevant vad jag har just nu, men delar gärna framöver om vi börjar närma oss nånform av normal-läge EV-mässigt. Men min gissning är att nånstans 10-15 bb/100 på /1 är rimligt då poolen i det närmaste är identisk med 0.5. 41 minuter sedan, säger soldado9 : Tänker om det bara är antal bord som skon klämmer 😃 Just nu är det bara 1 sak det handlar om. Citera
HampusGabriel Postad Tisdag kl 12:03 Rapport Postad Tisdag kl 12:03 19 timmar sedan, säger massive : Så nu är redline det enda jag i princip tittar på under spelets gång. Och det är det jag går efter. Framför allt ang hur många bord jag ska ha uppe, eller om jag ska stänga ner. I mitt tycke så kommer redlinen skilja från bord till bord. Vissa bord möter du folk som foldar för mycket och vissa bord möter du fiskar som kanske stabbar range på varje flop. Pausa istället borden i 2 minuter och fråga dig själv "spelar jag A-game just?" Är svaret ja så forsätter annaras dax för paus Hade aldrig kollat på chartet under en session de måste vara super -EV, försök istället jobba på din självkänsla och känn när du börjar hamna i C/B-game Tycker du svarar lite emot dig själv på antalet bord. Som du säger på högre stakes spelar du färre bord vilket är logiskt. Dock en till sak som spelar in är hur mycket mer du kommer lära dig medans du spelar 4 bord istället för 6 bord. Så du kanske förlorar nån bb extra per 100 händer men du lär dig sjukt mycket mer att få analysera varje hand och fundera hur vi just vill spela mot denna spelaren. Citera
massive Postad Tisdag kl 14:02 Författare Rapport Postad Tisdag kl 14:02 1 timme sedan, säger HampusGabriel : I mitt tycke så kommer redlinen skilja från bord till bord. Vissa bord möter du folk som foldar för mycket och vissa bord möter du fiskar som kanske stabbar range på varje flop. Pausa istället borden i 2 minuter och fråga dig själv "spelar jag A-game just?" Är svaret ja så forsätter annaras dax för paus Hade aldrig kollat på chartet under en session de måste vara super -EV, försök istället jobba på din självkänsla och känn när du börjar hamna i C/B-game Tycker du svarar lite emot dig själv på antalet bord. Som du säger på högre stakes spelar du färre bord vilket är logiskt. Dock en till sak som spelar in är hur mycket mer du kommer lära dig medans du spelar 4 bord istället för 6 bord. Så du kanske förlorar nån bb extra per 100 händer men du lär dig sjukt mycket mer att få analysera varje hand och fundera hur vi just vill spela mot denna spelaren. Tjena Hampus! Tack för ditt svar! Ditt svar skjuter alldeles för lågt. Och det är inga konstigheter, för du kan ju inte veta hur mkt som hänt med mitt spel bara senaste månaden/månaderna/halvåret och allt arbete jag lagt ner Jag vill inte verka otacksam. För det är jag inte. Jag uppskattar din vilja att hjälpa till. Och jag uppskattar den tid du tar dig. Tack! Jag tappar inget av att ha 6 istället för 4 bord. Då skulle jag spela 4 bord. Om jag lärde mig mer av det. På den här nivån. Jag spelar 0.5-/1. På SVS. Varje dag. Mot i princip samma spelare hela tiden. Som jag känner utan och innan. Med omfattande notes och hemmabyggd HUD med allt jag behöver, som sitter i ryggmärgen. Med vad är det typ 90% av alla beslut som är helt automatiserade. Där jag redan gjort arbetet att bryta ner varenda spelartyp i exploativa linjer. Likaså med alla spelare jag möter hela tiden. Vilket jag utvärderar och uppdaterar. hela tiden. jag har väl utarbetade rutiner för analys både under spelets gång, och efter. jag vet när jag inte spelar mitt A-game. Jag har gjort arbetet som krävs för att slå den här nivån. Betyder det nått annat än just det, eller menar jag nått annat, nej. jag sätter mig inte på några höga hästar. Jag försöker bara förklara var jag är nånstans i min utveckling just nu. När jag kommer till en nivå där jag får problem, så kommer jag ha samma approach som när jag ville få högre BB/100 på 0.5 eller när jag klev upp på /1. Och att gå ner i antal bord kommer säkert vara 1 av dom verktygen. Allafall i början. 1 Citera
Recommended Posts