Gå till innehåll

NL - Hur spela nötfärgdraget mot stort bet?


13_Outs

Recommended Posts

Hej!

 

Tänk er Följande Scenario:

 

Efter floppen sitter du på 4färgs drag till Nöt flushen med endast runner-runner färg/steg drag möjliga på floppen. Alla foldar för en person som läggar dubbelt pot bett eller liknande.

Fi verkar vara kapabel till och bluffa men spelar ganska bra.

Iallafall hur gör ni här? Synar för att låta Fi beta sig själv Alll in?

Höjer för att få honom att blir All-In?

Trycker in För att få han att lägga sig???

Jag har en tendens att hamna här och tycker inte att någon strategi verkar funka nått viadere?

Kanske All-In för att visa att jag inte vill bli bluffad i framtida potter???

 

 

/Aleqxz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det endast pottodds som gäller här? Om man har rätt pottodds syna annars lägga sig? Jag är inte speciellt erfaren, har läst ett par böcker och spelat ett par månader, med bra resultat då jag är disciplinerad, annars med uruselt resultat och ibland trycker jag in eftersom jag vet att om jag träffar så kommer jag att få bra betalt, frågan är bara om det lönar sig i längden? Svaret är väl som vanligt att det beror på? Hur mycket går duktiga erfarna spelar på potodds/implicita potodds? Är det allt som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det endast pottodds som gäller här? Om man har rätt pottodds syna annars lägga sig? Jag är inte speciellt erfaren, har läst ett par böcker och spelat ett par månader, med bra resultat då jag är disciplinerad, annars med uruselt resultat och ibland trycker jag in eftersom jag vet att om jag träffar så kommer jag att få bra betalt, frågan är bara om det lönar sig i längden? Svaret är väl som vanligt att det beror på? Hur mycket går duktiga erfarna spelar på potodds/implicita potodds? Är det allt som gäller?

 

Här finns det inte pottodds att syna, det är bara implicita som gäller eller om man tror att fi går på en ren bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några saker att tänka på:

- Dina implicita odds är riktigt dåliga med tanke på att fyra kort av samma färg skulle döda all action, mer eller mindre.

- Det kan hända att fi träffat flushen och därför bettar så hårt. Är det fallet är två av dina outs borta.

- Överbetten kan vara en triss och då kan han dra ut på river till fullt hus om du träffar färgen på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor som kan tänkas vara av värde:

 

i)vad kan han tänkas betta med? (ofta nån överbettar toppar i det här läget) <- enligt min ringa erfarenhet

 

ii)då blir nästa fråga hur bra implicita man har mot nån som överbettat potten för att skydda sig mot färgen?

 

iii) stackdjup, fi's aggresivitet, position etc?

 

 

....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt där du har alltså 2 färg kort på handen och 2 på bordet.

Majoriteten verkar tycka Fold alltså?

Blir inte det en lite dumt får personen kommer ju gör samma sak nästa gång mot dig eller hur?

Jag är riktigt grön och Tomte på Poker så jag är hemskt osäker.

Om personen som betar har dubbelt eller hälten så stor stack än en själv hur gör man i dom situationerna?

Eftersom det inte är nån specifik hand kan ni ju ge exempel på pott storlek eller liknande där det är Call/Fold/Rasie etc.

 

Tackar på förhand.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CALL / RERAISE

 

Här tycker jag absolut du skall följa med .... detta har hänt mig många ggr, om du callar i detta läget och träffar din färg så är det bara att fortsätta att få in mer pengar i potten. Skulle du missa TURN och ett överkort faller så kan FI sakta ner för att det är ett scarecard och du kan antingen bluffa på potten eller ta ett gratiskort och sätta färgen på river.

 

Givetvis så beror allt på stackdjupet men ju djupare stack ju större anledning till att följa med.

 

Dock skulle du göra en RERAISE i detta läget finns en chans till ALL IN från FI´s sida. Men troligen får du en CALL och du har visat styrka och beroende på TURN så kan han sakta ner här. Har han TPTK så kan han i detta läget sätta dig på ett SET eller FLUSH draget.

 

Allting handlar om image på bordet här tycker jag. Är du väldigt tight och sätter en reraise i detta läget så kommer du få mycket respekt för din hand i detta läget.

 

1. Har du någon READ på spelaren

2. Stackdjup (helst mycket djup)

3. Call / Reraise (call om Fi superaggressiv (all in benägen) annars Reraise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din motståndare är favorit att vinna handen (om du har noll eller ett överkort) om han/hon inte bluffar eller semi-bluffar med ett sämre färgdrag bör standardaktionen (enligt mig) vara att lägga sig eftersom pottoddsen är långt ifrån tillräckliga. Däremot om stackdjupen är stora finns ju chans till implicita odds. Där beror ju också på hur stor sannolikheten är att motspelaren kommer att betala av din eventuella färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok lite klarare blir det. förstår ju vad ni menar en person med ett sett har ju 10 Outs Om jag ej har något par i vilket fall han har 9 Outs like många som jag vilket bara ger EV 0. Ok Detta betyder alltså att man i omvänd situation korrekt kan göra ett stort bett med avsikten att sakta ner om färgen sitter. Förutsatt att man sätter honom på färg drag.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CALL / RERAISE

 

Här tycker jag absolut du skall följa med .... detta har hänt mig många ggr, om du callar i detta läget och träffar din färg så är det bara att fortsätta att få in mer pengar i potten. Skulle du missa TURN och ett överkort faller så kan FI sakta ner för att det är ett scarecard och du kan antingen bluffa på potten eller ta ett gratiskort och sätta färgen på river.

 

Givetvis så beror allt på stackdjupet men ju djupare stack ju större anledning till att följa med.

 

Dock skulle du göra en RERAISE i detta läget finns en chans till ALL IN från FI´s sida. Men troligen får du en CALL och du har visat styrka och beroende på TURN så kan han sakta ner här. Har han TPTK så kan han i detta läget sätta dig på ett SET eller FLUSH draget.

 

Allting handlar om image på bordet här tycker jag. Är du väldigt tight och sätter en reraise i detta läget så kommer du få mycket respekt för din hand i detta läget.

 

1. Har du någon READ på spelaren

2. Stackdjup (helst mycket djup)

3. Call / Reraise (call om Fi superaggressiv (all in benägen) annars Reraise

 

 

Att aldrig släppa sina drag mot bra spelare kan bli kostsamt. Mot dåliga spelare är det en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...