Gå till innehåll

Markerna räcker inte till BB, vad gäller?


cahling

Recommended Posts

Vi har stött på en fråga som vi inte riktigt kommit överens om. Vet någon hur det egentligen fungerar vore vi tacksamma!

 

Det handlar om Texas Hold'em NL. Tre spelare är kvar i spelet, big blind är 2000:

 

Efter floppen så kan inte spelaren på tur lägga ett regelrätt bet, vi säger att han har 1500 kvar så han tvingas all-in på sitt bet. Vad betyder detta för de två återstående spelarna som har större stackar? Vi har följande två alternativ som diskuterats:

 

1. Spelare två måste lägga ett regelrätt bet, eftersom han fortfarande kan synas eller höjas av spelare tre.

Konsekvens: Det blir en sidopott förstås.

 

2. Spelare två och tre måste syna med endast 1500 i denna runda.

Konsekvens: De två spelarna med större stackar får se rivercard billigare och har inte chansen att betta ut någon av varandra.

 

Vad är den riktiga regeln för denna situation??? Jag påstår att alternativ två är det rätta, eftersom det alltid måste bettas ett regelrätt bet (big blind) och att de spelarna dessutom inte kan få chansen att raisa ut den andre.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om båda spelarna går med så kan de visst betta ut varandra. De skapar då en sidopott som de tävlar om.

 

Killen som är all-in tävlar alltid om huvudpotten och kan inte bli "utbettad". Han har alltid rätt till en showdown mot de spelade som är kvar och tävlar om potten när all satsning är avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva lära mej mer om detta (också).

Så jag gör ett exempel och stämmer det inte får ni rätta mej.

 

Spelare 1 har 9000 i marker, spelare 2 har 12000, och tillsist har spelare 3 bara 1500.

Blindsen är 500/1000

 

S1 synar från knappen(1000).

S2 synar från SB (500 till).

S3 checkar, därefter har han bara 500 kvar.

 

Floppen kommer.

S2 betar 2000.

S3 synar och går all-in med sina resterande 500.

S1 synar.

 

Så om spelare 1 eller 2 har den bästa handen, vinner dem båda potterna (tillsammans 7500).

Vinner spelare 3 vinner han 4500 från huvudpotten, och 3000 går därefter till den som har den bästa handen mellan spelare 1 och 2.

 

 

 

Är detta rätt eller är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om killen i big blind bara kan lägga 1500 går det åt 1500 för att syna. Minsta höjning måste dock vara till 3500.

 

Nej, de måste lägga in minst 1 BB. Om då två synar så blir det en sidopott. Om bara 1 person synar så 'vinner' denna sin sidopott.

 

 

Nej, det gäller preflop om bigblind bara har 1500 när BB är 2000. Då måste spelare efteråt syna 2000. Dock inte på flopp eller efteråt.

 

alltså om spelare 1 går all in med 1500 på floppen kan spelare två välja att syna 1500, compleatea till 2000 eller höja (minst 3500 eller 4000 vet jag inte riktigt. tror det är 4000?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...