bovfink Postad 26 Juli , 2005 Rapport Share Postad 26 Juli , 2005 Att använda odds i poker brukar jag tycka är lättast att hålla i oddsform (X:1), finns det några fördelar med att använda i procent? Kortodds mot pottodds blir ju mkt lättare med odds. Vad räknar ni med? Hur många decimaler bör man använda sig av i odds- respektive procentform? Jag tycker att en decimal (4,2 ist för 4,23) i oddsform räcker, eller? I procentform bör man givetvis inte räkna med decimaler va? * Lite RP - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikey Postad 26 Juli , 2005 Rapport Share Postad 26 Juli , 2005 Välkommern till PF.nu för att börja svaret! Nu till frågan. Jag använder enbart procent för att enklare räkna ut oddsen snabbt. Kanske finns någon annan anledning till att använda det, men ser ingen om man själv inte trivs bäst med att använda procent istället för odds helt enkelt. För övrigt finner jag ingen anledning att haka upp sig på decimaler över huvudtaget! Avrunda istället, och om det ligger såpass på gränsen att du måste ta till decimaler, räkna med att du går break-even istället. Ha det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bovfink Postad 26 Juli , 2005 Författare Rapport Share Postad 26 Juli , 2005 Välkommern till PF.nu för att börja svaret! Nu till frågan. Jag använder enbart procent för att enklare räkna ut oddsen snabbt. Kanske finns någon annan anledning till att använda det, men ser ingen om man själv inte trivs bäst med att använda procent istället för odds helt enkelt. För övrigt finner jag ingen anledning att haka upp sig på decimaler över huvudtaget! Avrunda istället, och om det ligger såpass på gränsen att du måste ta till decimaler, räkna med att du går break-even istället. Ha det Okey, taxxar! Men en decimal på odds (X:1) måste man väl använda, annars blir ju 4,5:1, 5:1! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 26 Juli , 2005 Rapport Share Postad 26 Juli , 2005 Välkommern till PF.nu för att börja svaret! Nu till frågan. Jag använder enbart procent för att enklare räkna ut oddsen snabbt. Kanske finns någon annan anledning till att använda det, men ser ingen om man själv inte trivs bäst med att använda procent istället för odds helt enkelt. För övrigt finner jag ingen anledning att haka upp sig på decimaler över huvudtaget! Avrunda istället, och om det ligger såpass på gränsen att du måste ta till decimaler, räkna med att du går break-even istället. Ha det Okey, taxxar! Men en decimal på odds (X:1) måste man väl använda, annars blir ju 4,5:1, 5:1! Nej, det blir 9:2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bovfink Postad 26 Juli , 2005 Författare Rapport Share Postad 26 Juli , 2005 det jag vill påpeka är att skillnaden blir såpass stor i oddsform att man bör ha med decimaler, kanske inte nödvändigtvis två sådana. Men en iallafall. Har jag fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yukisuke Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 det jag vill påpeka är att skillnaden blir såpass stor i oddsform att man bör ha med decimaler, kanske inte nödvändigtvis två sådana. Men en iallafall. Har jag fel? Nja. Som du har fått exempel går det att lösa ändå för det mesta. Två underkort mot två överkort i en all-in-situation preflop är exempelvis en 5:3-underdog (istf att skriva 1,6666666...:1). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikey Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Eller jag ska nog säga att jag räknar halva odds iof. Så jag skiljer på nog på 1:4,5 och 1:5... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Det ser vidrigt ut att blanda decimaler med bråk. Snälla. Sluta. Någonstans gråter en matematiker varje gång ni gör så där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bovfink Postad 27 Juli , 2005 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Det ser vidrigt ut att blanda decimaler med bråk.Snälla. Sluta. Någonstans gråter en matematiker varje gång ni gör så där. oddsform annars, klart man måste ha en decimal då med (?) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikey Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Det ser vidrigt ut att blanda decimaler med bråk.Snälla. Sluta. Någonstans gråter en matematiker varje gång ni gör så där. Äsch sluta mjäka dig nu Men du skiljer iaf på om det kostar dig $100 att syna en $150 pot eller om det kostar dig $100 att syna en $200 pot? Eller vägrar du använda dig av odds i de fallen och kör procent? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Mjäka? Är ni galna? bovfink: Jag skiter i vad du säger, du skriver det som bråk. Mikey: Jag tycker det är bekvämt att tänka i procent. Framför allt tycker jag det är enklare att *höra* i procent. Nåväl. I dina exempel så är det i bråkform 2/5 i första fallet och 1/3 i det andra. Vad är konstigt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bovfink Postad 27 Juli , 2005 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Mjäka? Är ni galna? bovfink: Jag skiter i vad du säger, du skriver det som bråk. Mikey: Jag tycker det är bekvämt att tänka i procent. Framför allt tycker jag det är enklare att *höra* i procent. Nåväl. I dina exempel så är det i bråkform 2/5 i första fallet och 1/3 i det andra. Vad är konstigt? haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bzkt Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform Jo visst är det så. 2:1 är inte samma sak som 1/2. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Smokey_McPot Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Räkna med det som är lättast för dig. Beror lite på vad man är bekväm med helt enkelt. Själv kombinerar jag procent och odds ganska friskt om inte annat så för att träna mig på huvudräkning. Angående decimaler så behöver man sällan fler än 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform Jo visst är det så. 2:1 är inte samma sak som 1/2. Nej men det är samma som 1/3 ooops-edit: Jag läser så sällan såna oddsgrejer. Men 2:1 betyder att man vinner 2 gånger per förlust va? Alltså samma som 2/3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Räkna med det som är lättast för dig. Beror lite på vad man är bekväm med helt enkelt. Själv kombinerar jag procent och odds ganska friskt om inte annat så för att träna mig på huvudräkning. Angående decimaler så behöver man sällan fler än 1 Och nej nej nej! Aldrig decimaler! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bzkt Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform Jo visst är det så. 2:1 är inte samma sak som 1/2. Nej men det är samma som 1/3 ooops-edit: Jag läser så sällan såna oddsgrejer. Men 2:1 betyder att man vinner 2 gånger per förlust va? Alltså samma som 2/3 Korrekt. 2:1 är en ratio (heter det så på svenska?). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform Jo visst är det så. 2:1 är inte samma sak som 1/2. Nej men det är samma som 1/3 ooops-edit: Jag läser så sällan såna oddsgrejer. Men 2:1 betyder att man vinner 2 gånger per förlust va? Alltså samma som 2/3 Korrekt. 2:1 är en ratio (heter det så på svenska?). Kvot skulle jag säga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iremmats Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Ett förhållande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bzkt Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Och nej nej nej! Aldrig decimaler! I oddsform kan man ju använda decimaler, men att göra det i bråk är ju ett brott mot en fundamental regel inom mattematiken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Ett förhållande? Ja, det är exakt vad det är. En kvot är det definitivt inte. Eller ja, i slutändan är 1/2 och 1:1 samma sak och eftersom 1/2 är en kvot så kan man ju kanske påstå att 1:1 också är det om man är lagt åt det hållet men i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bzkt Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Ett förhållande? Ja, det är exakt vad det är. En kvot är det definitivt inte. Eller ja, i slutändan är 1/2 och 1:1 samma sak och eftersom 1/2 är en kvot så kan man ju kanske påstå att 1:1 också är det om man är lagt åt det hållet men i alla fall. Då är 0,50 också en kvot? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Då är 0,50 också en kvot? Japp! Fast om rätt ska vara rätt så är det nog fel att kalla nånting annat än X/Y en kvot. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yukisuke Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Då är 0,50 också en kvot? Japp! Fast om rätt ska vara rätt så är det nog fel att kalla nånting annat än X/Y en kvot. Nej, 0,50 är inte en kvot. Jag misstänker att bzkt var ironisk! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svinto Postad 27 Juli , 2005 Rapport Share Postad 27 Juli , 2005 Nej, 0,50 är inte en kvot. Jag misstänker att bzkt var ironisk! Jag misstänker att jag också var det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts