random_user Postad 25 Oktober , 2015 Rapport Postad 25 Oktober , 2015 Hej Önskar få lite up-to-date erfarenheter kring uttag och vad som är mest +ev, och då främst avseende eventuella avgifter och currency convert fees... Det finns ju ett par olika kombinationer beroende på om jag: 1) väljer att dela upp uttaget i flera "direct bank transfer"s (max $40k) eller kör allt i ett enda uttag med "wire transfer" (min $50k) 2) väljer att casha ut beloppet i USD från $-kassan i klienten (blir en liten valutaväxlingsavgift (hur mkt?)) eller först konverterar från USD till EUR och sedan cashar ut beloppet i € (ingen avgift?) Får motstridig info av support och på FAQ-sidorna angående det hela. Även info om andra skillnader mellan metoderna tages tacksamt emot. Tack Citera
CharlesRane Postad 26 Oktober , 2015 Rapport Postad 26 Oktober , 2015 Uttag? Vad är det för nåt? Citera
random_user Postad 26 Oktober , 2015 Författare Rapport Postad 26 Oktober , 2015 Uttag? Vad är det för nåt? cash out/withdrawal någon? Citera
JackVegas Postad 26 Oktober , 2015 Rapport Postad 26 Oktober , 2015 Ser inte varför inte en stor wire skulle vara bäst. Tagit ut ett stort belopp med wire en gång från GBP i starsklienten till EUR på mitt bankkonto och vad jag minns var det inga större avgifter eller någon nämnvärd loss. Kan inte se att dela upp beloppet gynnar dig på något sätt gällande eventuella fees. Men med det sagt kan jag inte svara exakt vad det är för fees som förekommer. Citera
WannaSeeMyPig Postad 26 Oktober , 2015 Rapport Postad 26 Oktober , 2015 Växla $ till € och kör en direct bank transfer. Annars åker du på avgifter. Citera
random_user Postad 27 Oktober , 2015 Författare Rapport Postad 27 Oktober , 2015 Tack för svar. Fyll gärna på, ni som vet. I detta fall är det en svensk bank, dvs. SEK. Växla $ till € och kör en direct bank transfer. Annars åker du på avgifter. Vilka avgifter? Procent eller fastpris? Citera
RoopzY Postad 28 November , 2015 Rapport Postad 28 November , 2015 Är i samma sits som OP, och behöver plocka ut en större summa. Vill givetvis undvika att betala onödiga avgifter. Enklast för mig vore att föra över pengarna till mitt svenska bankkonto, men annat alternativ är kanske fördelaktigare rent konstnadsmässigt? Växla $ till € och kör en direct bank transfer. Annars åker du på avgifter. Du menar alltså att om jag konverterar $ till £ i klienten och sedan för över pengarna till mitt svenska bankkonto, så åker jag inte på avgifter? Tacksam för svar Citera
WannaSeeMyPig Postad 28 November , 2015 Rapport Postad 28 November , 2015 Tack för svar. Fyll gärna på, ni som vet.I detta fall är det en svensk bank, dvs. SEK. Vilka avgifter? Procent eller fastpris? Är i samma sits som OP, och behöver plocka ut en större summa. Vill givetvis undvika att betala onödiga avgifter. Enklast för mig vore att föra över pengarna till mitt svenska bankkonto, men annat alternativ är kanske fördelaktigare rent konstnadsmässigt? Du menar alltså att om jag konverterar $ till £ i klienten och sedan för över pengarna till mitt svenska bankkonto, så åker jag inte på avgifter? Tacksam för svar Konvertera från dollar ($) till euro (€) i klienten och gör sedan "direct bank transfer" eller vad det kallas från euro(€)-kontot i klienten till banken. D.v.s INTE via visa/mastercard-kory. Således är det bara bankens minimala transferskillnad ni åker på, som i alla fall för mitt handelsbanken var väldigt låg senast jag gjorde vilket iofs inte var igår. Jag hade en diskussion med en PS-rep här på PF om det och vi båda kom fram till att detta var det bästa sättet att casha ut på. Citera
DoubleNature Postad 1 December , 2015 Rapport Postad 1 December , 2015 provade ovanstående men man kan ju endast ta ut i USD? Edit: var tvungen att sätta huvudkonto som EURO Citera
nolfie Postad 1 December , 2015 Rapport Postad 1 December , 2015 provade ovanstående men man kan ju endast ta ut i USD?Edit: var tvungen att sätta huvudkonto som EURO Tror inte du behöver välja euro som huvudkonto, däremot behöver du klicka i fliken "euro" innan du gör uttag Citera
DoubleNature Postad 1 December , 2015 Rapport Postad 1 December , 2015 Tack Nolfie. Det gick att byta tillbaka till USD direkt igen där jag har rullen annars. Citera
CarlDenStore Postad 2 December , 2015 Rapport Postad 2 December , 2015 Om jag har ett valutakonto i Dollar på Swedbank, då bör jag väl kunna casha ut t.ex $50k ifrån stars till det dollar-valutakontot utan att behöva åka på en avgift? Det sker ju då ingen valutaväxling, eller har jag fattat fel? Citera
Danijelinho Postad 4 December , 2015 Rapport Postad 4 December , 2015 Åkte på nästan 900kr i avgift på ett ca 3000$ uttag, vad gör jag fel? Aldrig varit såhär innan förutom när man tog ut på Malta, brukade dras ca 200-300kr. Citera
corgi Postad 4 December , 2015 Rapport Postad 4 December , 2015 de har infört en 2,5% valutaväxling, kanske den du åkte på? Citera
Danijelinho Postad 4 December , 2015 Rapport Postad 4 December , 2015 Aha, det förklarar saken. Kan man ducka den genom att konvertera $ till € innan man tar ut då menar ni? Citera
Recommended Posts