Gå till innehåll

Hi/Low PLO8, en änglalik saga


Angellike

Recommended Posts

Precis som Sunbird88 och HuntAMoose konstaterat: Det behövs mer folk till PLO8 (omaha hi/low, omaha eight-or-better) borden!

 

Tanken med denna dagbok är att få fler att testa PLO8, vilket borde vara ett spel man skulle kunna vara sugen på om man tröttnat på Texas eller PLO.

 

Anledningar till att gilla spelet

- Mindre varians än no limit och PLO.

- Du kommer ofta få minst 25% av potten tillbaka.

- Kul att vara bra på ett spel som inte är så vanligt.

- De traditionella skräphänderna är bra händer i detta spel! (Give or take.)

- Man har dubbelt så många drag.

- "Nöt-nöt". Är lika sexigt som det låter.

 

Anledningar till att jag gillar spelet

- Jag kan lira en stor andel av händerna och ändå vinna

 

Jag är fr.o.m. imorgon föräldraledig, fick en underbar prinsessa i april och ska vara hemma med henne i ett år (började redan i juni). Jag hoppas, även om det kanske är en utopi, kunna spela lite mer än jag har hittills (max 40h/månad) och flörtar med idén att spela högre.

 

I övrigt är jag född 86, är idrott- och engelsklärare. Konsumerar en hel del film och sport (främst Premier League) som jag säkert delar med mig av.

 

Jag kommer spela 5-handat 0.25/0.50 kr PLO8 på Svenska Spel, sitter rätt överrullad med 74000bb. (Anser mig vara topp 3 på just denna nivå.) Lite beroende på hur mycket jag faktiskt kan spela och lite andra faktorer kan det bli lite 05/1, 5-handat men även 10-handat.

 

Finns dessutom möjlighet till ett mycket bra läromaterial då det saknas (utöver 2+2) och finns ett antal kompetenta spelare på SvS, t.ex. ovan nämnda 88 och Moose men även RutrKung och kanske någon av de två jag anser vara skickligast på 0.25/0.50 finns på forumet.

 

Summering

Bara PLO8 (och film, Premier League) på Svenska Spels lägsta nivåer

Många tips om hur man tar hand om ett barn/kombinerar barn med resten av livspusslet kommer efterfrågas!

 

Tyvärr är jag f.n. utomlands, vilket innebär att jag inte får spela förrän i slutet på nästa vecka. Det kanske leder till en skön build up? Feel free to give suggestions!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 248
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Varför ha flera tusen på ett konto med 0 % ränta? Som tar 2 dagar att komma åt.

 

EDIT: Kanske gjorde bort mig nu. :) Men tolkade det som du hade det på SVS.

 

Nej du har helt rätt, det är inte den bästa strategin. Finns ett antal anledningar:

Den största är att jag har haft problem med tilt och att se den förhållandevis stora rullen gör att ev. bakslag inte känns så farligt. Det gör helt enkelt mindre ont att förlora för att det märks mindre.

 

Dessutom är mina inkomster i poker ren bonus och inget jag använder i vardagsekonomin. Jag behöver således inte ta ut några pengar för att betala räkningar eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer PLO8 åt folket!!!! 8-)

 

Kikar in på 0.25/0.5-0.5/1 ganska ofta för att ha koll på vilka som kommer underifrån och vill slå sig uppåt. Verkar dock inte som det är många som försöker slå sig uppåt? Varför är det så?

 

Jag tror det finns ett antal anledningar, utan inbördes ordning:

Det finns inte så mycket games på 0.25/0.50 - uppemot 5 bord är nog max jag har sett, och då sitter jag vid alla och har dragit igång de flesta. Det kan nog vara lite avskräckande att öppna upp lobbyn och se två-fyra likadana namn på samtliga bord.

 

Det finns inte så många games på 05/1, aldrig sett ens 4. Samma sak med 2/4, 2,5/5 - max 2?

 

Även om jag älskar 200bb inköpen så blir det ett stort hopp från 100 kr till 200 kr, 400, 800 osv.

 

Man ger det inte riktigt chansen/det är lätt att bli bekväm - detta stämmer i alla fall för mig. Man är nöjd med en bekväm tillvaro, lägre risk, varians etc. Det talade Bart Hanson som driver Crush Live Poker om, han sitter hellre på 5/10 och är bekväm och grindar till sig ett leverne trots att hans timlön nog skulle bli högre på 10/20+ men med högre varians. (Men snart kommer jag nog ska du se! :-))

 

Varför sitter inte du med när 200/400 PLO8 gamsen är igång med spelare som, av det jag observerat, inte skulle slå min nivå? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det inget som kan övertyga mig att spela på SvS så du får nafsa Sunbird i hasorna helt själv :)

 

Att det hackas/attackeras stup i kvarten är inget du faller för?

 

Jag gillar

40-200bb policyn

Raken

100% säkert (gällande insättning och utbetalningar, support etc)

Den väldigt speciella spelar-poolen som huserar på SvS

Dags/vecko- och /månadsgränserna (they call me Mr Tilt)

 

Ogillar men tror är bra för mig

Inga auto buy in/auto reload

Max 5 bord, cash

 

Är hi/low ditt game?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det hackas/attackeras stup i kvarten är inget du faller för?

 

Jag gillar

20-200bb policyn

Raken

100% säkert (gällande insättning och utbetalningar, support etc)

Den väldigt speciella spelar-poolen som huserar på SvS

Dags/vecko- och /månadsgränserna (they call me Mr Tilt)

 

Ogillar men tror är bra för mig

Inga auto buy in/auto reload

Max 5 bord, cash

 

Är hi/low ditt game?

 

40bb är väl minsta inköp.

 

Sen finns det väl inte ett spel på denna jord som inte kattskurken bemästrar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns ett antal anledningar, utan inbördes ordning:

Det finns inte så mycket games på 0.25/0.50 - uppemot 5 bord är nog max jag har sett, och då sitter jag vid alla och har dragit igång de flesta. Det kan nog vara lite avskräckande att öppna upp lobbyn och se två-fyra likadana namn på samtliga bord.

 

Det finns inte så många games på 05/1, aldrig sett ens 4. Samma sak med 2/4, 2,5/5 - max 2?

 

 

 

 

Även om jag älskar 200bb inköpen så blir det ett stort hopp från 100 kr till 200 kr, 400, 800 osv.

 

Man ger det inte riktigt chansen/det är lätt att bli bekväm - detta stämmer i alla fall för mig. Man är nöjd med en bekväm tillvaro, lägre risk, varians etc. Det talade Bart Hanson som driver Crush Live Poker om, han sitter hellre på 5/10 och är bekväm och grindar till sig ett leverne trots att hans timlön nog skulle bli högre på 10/20+ men med högre varians. (Men snart kommer jag nog ska du se! :-))

 

Varför sitter inte du med när 200/400 PLO8 gamsen är igång med spelare som, av det jag observerat, inte skulle slå min nivå? :)

 

Det är inte riktigt att jämföra med en 0.25/0.5-spelare att ta steget upp. Längre ner finns det alltid games, på alla sajter, att återhämta sig vid. Jag har endast spelat en session 200/400 i år och 50k-potter va lite too much just nu. Problemet är att skulle jag bränna 160k där med 10 16k-baljor hade jag fått grinda tillbaka allt på typ $2/$4 vilket hade tagit en jävla tid. Avsaknaden av ett mellansegment att falla tillbaka på talar tyvärr för min nackdel här. Kan såklart ta 160k, så får det bära eller brista, men det känns inte så lockande faktiskt.

 

Ang Bart så satt han till vänster om mig halva dag 1 under $3000 PLO8 i wsop. Hans råd här låter ju klokt. Men hans o8-spel vad under all kritik för en kille som gör videos. Iofs så är många videos från Bovada och där hade (vad jag hörde) en apa kunnat vinna med förbundna ögon. Ta det han säger med en nypa salt, imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt att jämföra med en 0.25/0.5-spelare att ta steget upp. Längre ner finns det alltid games, på alla sajter, att återhämta sig vid.

 

Tror generellt micro-grinders, och speciellt på svenska spel, inte har konton överallt. Så även om man förlorar mycket på 0.25/0.50 så går de inte till $0.02/0.04 gamsen utan de gular och väntar på nästa lön/speltarmen. Kan ha fel... Vore intressant om Svs kunde lösa 0.10/0.20 kr eller ännu lägre så folk kan testa att spela på riktigt (100+bb).

 

Ang Bart så satt han till vänster om mig halva dag 1 under $3000 PLO8 i wsop. Hans råd här låter ju klokt. Men hans o8-spel vad under all kritik för en kille som gör videos. Iofs så är många videos från Bovada och där hade (vad jag hörde) en apa kunnat vinna med förbundna ögon. Ta det han säger med en nypa salt, imo.

 

Lyssnar på twoplustwo pokercast podden, där har de en s.k. strategy minute, där den senaste handlade om just det jag beskrev. I föregående minns jag att han pratar om att man kan folda sig micro-short i split-pot spel, vi snackar 1bb, då man ofta(st) splittar och på så sätt kan sneaka sig ITM. Inte en formel jag tror på haha - men som du säger, det andra lät klokt.

 

Nu blir jag galet sugen på lite grind. Segt att jag inte ens kan komma åt lite HH's ens... Ska fundera på ett par generella situationer och frågor och återkommer asap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen finns det väl inte ett spel på denna jord som inte kattskurken bemästrar ;)

 

Lol på den :)

Är bara övertygad om att ju fler kort desto bättre. Samma med hi/lo. M a o är väl Courchevel Hi/Lo det mumsigaste som finns tills dom börjar med multipla brädor :)

 

Angående svs så hatar jag klienten och har inte tillgång till fast bredband vilket gör att det blir för dyrt för mig att spela där. Finns ingen låg rake i världen som kan kompensera för inköp förlorade p g a disconnect.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol på den :)

Är bara övertygad om att ju fler kort desto bättre. Samma med hi/lo. M a o är väl Courchevel Hi/Lo det mumsigaste som finns tills dom börjar med multipla brädor :)

 

Angående svs så hatar jag klienten och har inte tillgång till fast bredband vilket gör att det blir för dyrt för mig att spela där. Finns ingen låg rake i världen som kan kompensera för inköp förlorade p g a disconnect.

 

Spelas på en klubb i Göteborg.

Korsord / Courch-korsord.

 

Totalt 4 brädor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol på den :)

Är bara övertygad om att ju fler kort desto bättre. Samma med hi/lo. M a o är väl Courchevel Hi/Lo det mumsigaste som finns tills dom börjar med multipla brädor :)

 

Angående svs så hatar jag klienten och har inte tillgång till fast bredband vilket gör att det blir för dyrt för mig att spela där. Finns ingen låg rake i världen som kan kompensera för inköp förlorade p g a disconnect.

 

Fanns 6 korts PLO på FullTilt. Rätt episkt. Vore fantastiskt om någon site kunde börja med någon hittepåspel, typ Sviten =P

 

Mmm, disconnect anti-bonusen är väl det som talar emot Svs allra mest. Blir disconnectad alldeles för ofta för att det ska vara okej egentligen, uppvägs som tur är av tätheten av fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen är kanske fel ord med det regdatumet, men kul med ny db! Ser riktigt lovande ut. Även om jag är i en annan del av pokerspektrat vet jag en hel del om att försöka kombinera poker och föräldraskap. :-)

 

Tackar! Hoppas kunna leva upp till förväntningarna. Kommer definitivt be om råd gällande poker och föräldraskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var knepigt att hitta på händer men gjort ett försök. Situation 1 & 2 är samma förlopp och bräda fram till river.

 

Generell situation 1

 

Min hand: A2ss58dd

 

Fold till mig (200bb) på HJ, raise 3bb, fold till BB (80-200bb) som synar. BB är inte en regular, begränsad historik mot fi.

 

Flop 3d6cTs, fi checkar, jag CB 75% av pott (4,66BB), fi synar. [Nötlågdrag + hålstege = auto]

 

Turn Js, fi checkar, jag bet 75% (11,66BB), fi synar. [Ännu ett drag]

 

River 2h, fi checkar, jag? (75% av gångerna betar jag 50-75% av potten och räknar ofta med fold eller syn av en hand jag splittar med, 25% checkar tillbaka och hoppas på split. Väldigt sällan fi checkar 45:an imo.)

 

Situation 2

Min hand: A2ss58dd

 

Fold till mig (200bb) på HJ, raise 3bb, fold till BB (80-200bb) som synar. BB är inte en regular, begränsad historik mot fi.

 

Flop 3d6cTs, fi checkar, jag CB 75% av pott (4,66BB), fi synar. [Nötlågdrag + hålstege = auto]

 

Turn Js, fi checkar, jag bet 75% (11,66BB), fi synar. [Ännu ett drag]

 

River 2h, fi betar ut 75-100% av potten, jag? (Foldar 98%. Fi har 9/10 exakt 45 för stegen och 1/10 A3xx som nästan alltid scoopar min A8 hög).

 

Situation 3

Min hand: A3ss58dd

 

Fold till mig (200bb) på HJ, raise 3bb, fold till BB (80-200bb) som synar. BB är inte en regular, begränsad historik mot fi.

 

Flop 6d7cQs, fi checkar, jag CB 75% av pott (4,66BB), fi synar. [Nästnötlågdrag + öppet stegdrag = auto]

 

Turn Ks, fi checkar, jag bet 75% (11,66BB), fi synar. [Ännu ett drag]

 

River 8h, fi checkar, jag? (Betar 80-90% mellan 66-100% av pott och räknar med fold eller syn extremt ofta, vanligtvis ett tvåpar, A2 utan träff eller t.o.m. A3/A4 eller sämre, typ A59J)

 

I situation 3, fungerar det spelet på högre nivåer eller kommer A2xx för ofta potta bort mig?

 

Som sagt, svårare med påhittade situationer utan mer exakt info kring spelaren eller sessionen. Kände att det blev för lite PLO8 snack :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för winrates där nere på /0.5 /1? Hur mycket volym får ni in?

 

Använder inga program så har ingen BB/100 stat att ge dig tyvärr. Har däremot ett antal händer som klienten loggat delat på profit som jag kan dela med mig av på fredag. Är utomlands för tillfället och släpps inte in på Svs för att kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...