Gooner Postad 9 Januari , 2015 Rapport Postad 9 Januari , 2015 Tja forumiter! Fått ett osannolikt driv att bli grym på poker. Tänker lägga väldigt mycket tid på att bli bra. Tänkte dokumentera detta via en dagbok här på pf. Problemet är att jag inte vet om jag "vågar" köra PLO direkt eller om jag bör lära mig pokerteori via 2kortspoker istället? Tänker mig att det är mer avskalat och enklare att ta in koncept i nlhe? Eller är det så enkelt att spelformerna är såpass olika att jag har en fördel att gå in relativt fräsh i plo, utan att dra med mig sånt som kanske funkar i holdem men som suger i plo? Käkar rejken upp mig på svs om jag väljer PLO? Hoppas att någon legend kan slänga ett post-of-the-year svar åt mig, men annars tar jag gärna input från er andra också! Citera
Sideshow Postad 9 Januari , 2015 Rapport Postad 9 Januari , 2015 Börja med PLO, det är roligare! Här är all teori du behöver. 1. 3beta inte AAxx i blindsen 2. Tills du får en anledning att tro att dina motståndare lägger in stora pengar utan nöt, utgå ifrån att dina motståndare bara lägger in stora pengar med nöt. 3. Det är alltid bra att ha en 4 i handen. Citera
Gooner Postad 10 Januari , 2015 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2015 Tack Sideshow. AAxx är jag sjukligt nog säkert livstidsback på. Till övriga, har namnsdag idag. Var god kom med input. Detta kostar mig otroligt mycket bb/100 att sitta och klura över istället för att grinda. Citera
Supertequila Postad 10 Januari , 2015 Rapport Postad 10 Januari , 2015 Börja med PLO, det är roligare! Här är all teori du behöver. 1. 3beta inte AAxx i blindsen 2. Tills du får en anledning att tro att dina motståndare lägger in stora pengar utan nöt, utgå ifrån att dina motståndare bara lägger in stora pengar med nöt. 3. Det är alltid bra att ha en 4 i handen. utveckla punkt 3 tack. För övrigt beror punkt 1 förstås på stackdjupet. Några tips som jag skulle vilja lägga till är spela väldigt tight pre, dumpa i princip allt ur position pre, och spela väldigt aggro ip mot check-syn-linjer. Citera
minibiff Postad 10 Januari , 2015 Rapport Postad 10 Januari , 2015 utveckla punkt 3 tack. Det kommer alltid en 4a på flopp i PLO. Citera
Gooner Postad 10 Januari , 2015 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2015 Detta är en nybörjartråd. Vänligen upphör med trollandet och vägled mig istället. Citera
minibiff Postad 10 Januari , 2015 Rapport Postad 10 Januari , 2015 Detta är en nybörjartråd. Vänligen upphör med trollandet och vägled mig istället. Men vad tror du egentligen. Tror du att alla här har fått allting serverat framför sig och direkt börjat plussa. Ingen kommer skriva någonting i denna dbn som kommer få dig att börja vinna direkt. Spela, lär dig av dina misstag, posta händer, starta en dagbok, läsa andras dagböcker, titta på videos på RIO/DC/vadfansomhelst. Det absolut bästa sättet att lära sig är att nöta volym. Börja på en låg nivå så det inte blir så blödigt för dig. Sedan tycker jag att sideshows punkt 2 var ganska bra. Om du ligger back väldigt mycket med dina AAxx så kanske du skall börja plugga igen den läckan. Lär finnas massor utav videos där de går igenom hur man bör spela AAxx mot diverse motståndare och på olika brädor. Annars kan du bara PMa Slowboy. Han är ju highstakesploproffslegend och brukar coacha nybörjare gratis! Citera
Gooner Postad 10 Januari , 2015 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2015 Nu är ju min fråga inte hur man bör spela PLO utan snarare om det är rimligt att hoppa på PLO utan en OK teoretisk grund från NL. Hur lätt är det att lära sig pokerteori med PLO som grund istället för ett till synes enklare spel i nlhe? Ni behöver absolut inte servera mig några tips om hur jag spelar AAxx eller om jag bör ha en fyra i handen. De tänker jag ta reda på själv! Mvh Sigurd. Edit: Med det sagt uppskattar jag definitivt tipsen du gav mig Minibiff. Jag kommer även kontakta slowboy angående coaching. Citera
hubbahubba Postad 10 Januari , 2015 Rapport Postad 10 Januari , 2015 Jag tror inte att valet av spelform är avgörande. När du nördar ner dig i teori så kanske du gör förenklingar i alla fall, till exempel [0,1]-game. Visst bör du spela (mycket) för att lära dig ett spel men jag är av uppfattningen att man bör blanda in mycket teori. Teoridelarna kan exempelvis bestå av att gå igenom gamla poster här på forumet, mycket bra har skrivts, men även mycket dåligt eller utdaterat. Kommentera alla varianter, låt oss se en bump-fest! Och framförallt: Lycka till! Citera
Katt3n Postad 10 Januari , 2015 Rapport Postad 10 Januari , 2015 Tri har skrivit en oomahbok som är en bra introduktion till PLO ur NL-perspektiv. http://www.amazon.com/Pot-Limit-Omaha-Book-Transitioning-PLO/dp/1937101169/ref=la_B004TCINY0_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1420914882&sr=1-4 Citera
killerwolf Postad 11 Januari , 2015 Rapport Postad 11 Januari , 2015 finns gott om proffs som aldrig spelade NLHE utan började med PLO direkt. Eller åtminstone så fanns det, primärt var dessa finnar och fransmän. Kör på Citera
Gooner Postad 11 Januari , 2015 Författare Rapport Postad 11 Januari , 2015 Tack för svaren ärade forumiter. Jag kör nog stenhårt på PLO då! Kanske finns det något positivt att inte släpa med sig dåliga vanor från nlhe som glasyr på kakan. Citera
Gooner Postad 15 Januari , 2015 Författare Rapport Postad 15 Januari , 2015 Detta är ett helt vansinnigt spel och jag kan ej rekommendera det till någon som inte är akut spelsjuk. Stay away. Citera
hubbahubba Postad 15 Januari , 2015 Rapport Postad 15 Januari , 2015 Hoppas att insikten kommer från en teorisession. Citera
Sunbird88 Postad 15 Januari , 2015 Rapport Postad 15 Januari , 2015 Kör plo8 ist Inte samma mördande swings, sämre spelare (antar jag?), ingen bra lättåtkomlig teori, osv. Enda nackdelen med hilow är att de dåliga spelarna behöver ha oändligt med tur för att överleva en relativt kort period. Ofta gular dom snabbt, tröttnar o kommer inte tillbaka Citera
Gooner Postad 15 Januari , 2015 Författare Rapport Postad 15 Januari , 2015 Hoppas att insikten kommer från en teorisession. Jo jag satt och modellerade toy games för att lösa lite polar vs bluffcatch situationer. Skräckinjagande insikt. Angående plo8 måste jag vänligen tacka nej. Big-bet poker med dubbla potter känns rent utsagt suboptimalt. Och FL o8 spelas väl knappt på svs? Citera
Recommended Posts