madmakz Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Hej, Nu har jag lirat Hold 'em i 20 timmar med utgångspunkt från boken "Small Stakes Hold 'em". Har spelat uteslutande på Pacifics $0,50-1 och $1-2 bord. Gick in med $50, och har som mest varit uppe i $155 och nere i $25. Nu -- efter 20 timmar -- står jag på $55. $5 i vinst efter 20 timmar ger en timpeng på $0,25 -- alltså vid pass 2 spänn i timmen. Där fick poker-proffs-drömmen sig en rejäl törn... Att det inte blivit mer skyller jag på alla de där nissarna som hänger med på allt -- trots att man försöker raisa bort dem -- och som sedan får in sin hålstege på rivern, samtidigt som jag spelat "helt rätt" med mina två par eller vad jag nu haft. En irritation som jag tycker mig märkt i mer än en tråd här i forumet... Men det ska ju inte göra någon skillnad i långa loppet, och nu har jag två frågor: 1) Vad bör man kunna förvänta för tim-snitt på ett $0,50-$1 bord om man kan spela Hold 'em på riktigt? 2) I "Small Stakes Hold 'em" talas det såklart om både pott-odds och "raise for value" etc. Men vad jag inte kunnat hitta är följande: Om jag på exempelvis turn får ett pott-odds som säger att det är korrekt att gå med för ett bet (men inte mer) och samtidigt har en hand som är så stark att jag bör göra "raise for value" -- vad gör jag då? Om jag raisar funkar inte pott-oddset längre, och även om jag tar hänsyn till implicita odds kanske inte det räcker. Ska jag raisa ändå, eller bara gå med...? Mvh, madmakz Citera
Bjorn_ Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Hej, Nu har jag lirat Hold 'em i 20 timmar med utgångspunkt från boken "Small Stakes Hold 'em". Har spelat uteslutande på Pacifics $0,50-1 och $1-2 bord. Gick in med $50, och har som mest varit uppe i $155 och nere i $25. Nu -- efter 20 timmar -- står jag på $55. $5 i vinst efter 20 timmar ger en timpeng på $0,25 -- alltså vid pass 2 spänn i timmen. Där fick poker-proffs-drömmen sig en rejäl törn... 1) Vad bör man kunna förvänta för tim-snitt på ett $0,50-$1 bord om man kan spela Hold 'em på riktigt? Efter tjugo timmar kan du i princip förvänta dig ett snitt mellan -10/h och +10/h oavsett om du är en bra eller dålig spelare. Går inte att säga speciellt mycket av resultaten efter en sådan kort period. Långsiktigt bör du om du begripigt SSH korrekt och utan att "överapplicera" vissa saker kunna vinna ca 1-2BB/h dvs et par dollar i timmen på din nivå. Skulle dock vara mycket förvånad om så är fallet (ännu) om summan av din erfarenhet är 20h praktisk övning och att endast ha läst SSH. 2) I "Small Stakes Hold 'em" talas det såklart om både pott-odds och "raise for value" etc. Men vad jag inte kunnat hitta är följande: Om jag på exempelvis turn får ett pott-odds som säger att det är korrekt att gå med för ett bet (men inte mer) och samtidigt har en hand som är så stark att jag bör göra "raise for value" -- vad gör jag då? Om jag raisar funkar inte pott-oddset längre, och även om jag tar hänsyn till implicita odds kanske inte det räcker. Ska jag raisa ändå, eller bara gå med...? Här har du nog missuppfattat något, har du en raise for value så har du också med automatik råd att syna oavsett hur många bets det är till dig. Betänk dock att många drag (t.ex. de flesta färgdrag och öppna stegdrag) har raise for value på floppen men bara synodds på turn om de inte träffar. Kanske är det detta du blandat ihop? /Bjorn Citera
madmakz Postad 21 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 21 Juli , 2005 Skulle dock vara mycket förvånad om så är fallet (ännu) om summan av din erfarenhet är 20h praktisk övning och att endast ha läst SSH. Så vad är ditt råd för fortsättning? Spela x antal 100 timmar till för att bli varm i kläderna? Studera vidare? Och i så fall -- vad? Eller har du några vettigare förslag? Jag har gett mig fanken på att jag åtminstone hjälpligt ska lyckas lära mig begripa det här... Här har du nog missuppfattat något, har du en raise for value så har du också med automatik råd att syna oavsett hur många bets det är till dig. Betänk dock att många drag (t.ex. de flesta färgdrag och öppna stegdrag) har raise for value på floppen men bara synodds på turn om de inte träffar. Kanske är det detta du blandat ihop? Tack för den klargörningen. Precis vad jag behövde Citera
bzkt Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 De flesta gular i början, jag har gulat kanske 2-3 gånger. Men nu är jag en vinnande spelare. Spelar FL SH och swingsen finns där, dock inte lika stora swings som du märker av i det här fallet, det låter mera som dåligt spel + otur. $155 till $22 är en swing på 75bb på 1/2 och 150bb på 0.5/1, låter orimligt om du nu spelar rätt. Det tar ett tag innan man får erfarenheten som krävs för att spela rätt. Fortsätt grinda och lycka till! Tips: läs lite handhistorys här på forumet och läs diskussionerna kring dem, oftast mycket lärorikt. Citera
Ultra Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Om du läst och förstått allt i SSH tror jag lätt att du kan få ihop runt 5$/h 0.5/1 på Pacific. Räkna dock med att bankrullen svänger duktigt när du spelar med sådana übertomtar. Det är bara att köra ABC poker, höj när du har bra, lägg dig/ syna när du inte har något och ta varje tillfälle i akt att straffa tomtarna. Dessutom kan man kanske räkna med att ens AA blir knäckta lite oftare om i snitt 7 pers ser varje flopp så ha en boxsäck något annat slagvänligt nära till hands. Citera
Ultra Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 En fara som jag brukar råka ut för när jag läst pokerlitteratur är att jag blir för "taggad" och får en felaktig bild av vad aggressivitet är, dvs gifter mig med bra starthänder, försöker tvinga ut fiskarna ur potter mm. Alltså: det är bra att veta var raise-knappen sitter, men glöm inte fold-knappen.l Citera
thorn Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Att det inte blivit mer skyller jag på alla de där nissarna som hänger med på allt -- trots att man försöker raisa bort dem -- och som sedan får in sin hålstege på rivern, samtidigt som jag spelat "helt rätt" med mina två par eller vad jag nu haft. En irritation som jag tycker mig märkt i mer än en tråd här i forumet... Jo det är irreterande, men en kommentar som att "de callar för mycket" får mig att tro att du inte riktigt förstått SSH på djupet, en bok som presenterar en taktik som i mångt och mycket är beroende av att folk callar ner med skit de inte borde. En bättre bok att börja med hade nog varit Internet Texas Hold'em av Matt Hilger, men tror du dig förstå SSH så behövs ej ITH. läs om SSH igen, få 100 timmar till under bältet och kom sen igen. På min senaste statistikrunda, från i början på juni ligger jag på runt 0.08 BB/hand, något som jag vet inte är hållbart i längden, hur bra man än är, och då har jag lyckats gå plus runt 65% av mina sessions, inte jätteövertygande alltså. Jag räknar med att om jag fortsätter spela det spel jag spelar nu så kommer det om 20000 händer ha sjunkigt till ungefär 0.015 - 0.025 BB / hand. Du behöver en större bankrulle. Följer du ett tight-måttligt vekt spel, som presenteras i WLLH eller delvis i ITH så hade du nog klarat dig, men variansen blir större om du följer ett spel som i SSH. Jag skulle nog rekommendera ungefär 200 dollar till att börja med i alla fall på 0.5/1. Bonushora lite, och spela vekare än vanligt om du bara har 50 dollar att börja med. Vet inte om det är ett bra råd... att spela sämre än vad man borde, men har du bara så lite deg så ska du vara säker på att inte förlora det. Citera
Bjorn_ Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 $155 till $22 är en swing på 75bb på 1/2 och 150bb på 0.5/1, låter orimligt om du nu spelar rätt. En nådotsving på 150BB är absolut inte orimligt och 75BB är faktiskt ganska vanligt. Därmed inte sagt att madmakz är en vinnare, men jag hävdar att det är matematiskt omöjligt att avgöra detta med enbart statistisk analys efter endast 20h. /Bjorn Citera
Bjorn_ Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Tycker att du borde kompletera med att även köpa Millers Nybörjarbok "Getting started in hold'em" och läsa FL delen i den. Antagligen så kommer du väl känna igen rett mycket men många grundläggande saker förklaras mer "övertydligt" i den boken. Annars är väl att läsa och om du orkar även skriva Handhistorier i den avdelningen av forumet också något man får många Aha upplevelser av. Du bör även försöka gå tillbaka och analysera händer du spelat och är osäker på. Sedan kan du ju från och till gå tillbaka till SSH och mera nogrant plugga de avsnitt du har svårt för, gå igenom handexemplen och så vidare. Sedan ger ju även den rent praktiska erfarenheten också en del även om jag anser den vara grovt överskattad. /Bjorn Citera
TANDEMCYKELN Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Jo det är irreterande, men en kommentar som att "de callar för mycket" får mig att tro att du inte riktigt förstått SSH på djupet, en bok som presenterar en taktik som i mångt och mycket är beroende av att folk callar ner med skit de inte borde. Precis hela boken bygger på det, så ursprungspostaren kan inte ha läst den boken. Eller möjligen läst boken, men inte förstått någonting. Citera
madmakz Postad 21 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 21 Juli , 2005 Jo det är irreterande, men en kommentar som att "de callar för mycket" får mig att tro att du inte riktigt förstått SSH på djupet, en bok som presenterar en taktik som i mångt och mycket är beroende av att folk callar ner med skit de inte borde. Precis hela boken bygger på det, så ursprungspostaren kan inte ha läst den boken. Eller möjligen läst boken, men inte förstått någonting. Jodå, jag har läst och förstått den biten, vilket jag trodde framgick av efterföljande stycke. Försökte ironisera lite, bara, med var väl inte helt tydlig... Men det är mycket annat jag inte förstått, och jag är jätteglad för era råd och kommentarer. Citera
lethe Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Du behöver nog studera SSH mycket mer. Den har ju faktiskt svaret på samtliga av dina frågor någonstans mellan pärmarna. Blanda studier och pokerspelande i några månader. Läs, och så snart som du törs, diskutera händer här och på http://www.twoplustwo.com Citera
heltok Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Hej,Har spelat uteslutande på Pacifics $0,50-1 och $1-2 bord. Gick in med $50, och har som mest varit uppe i $155 och nere i $25. Nu -- efter 20 timmar -- står jag på $55. $5 i vinst efter 20 timmar ger en timpeng på $0,25 -- alltså vid pass 2 spänn i timmen. som sagt tidigare, aldeles för lite tid för att dra några slutsatser. det jag hakar upp mig på är att du går på 1/2 så tidigt. lugna dig lite med det. kör 0.5/1 tills du plussat minst $300 där. poker tar sin tid att lära sig. de jag lärt poker brukar behöva ca 1månad innan de börjar vinna regelbundet utan bonusar. Citera
Largo-Sama Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Gick in med $50 De är en för liten BR om du ska spela seriöst, men jag förstår att du inte vill tömma bankkontot om du precis har börjat. Rekommenderad bankroll är 300big bets. Att det inte blivit mer skyller jag på alla de där nissarna som hänger med på allt -- trots att man försöker raisa bort dem -- och som sedan får in sin hålstege på rivern, samtidigt som jag spelat "helt rätt" med mina två par eller vad jag nu haft. En irritation som jag tycker mig märkt i mer än en tråd här i forumet... Jag tror redan att du har förstått det av vad folk skrivit tidigare i tråden, men jag drar det ändå. Det är det du vill! Du raisar inte för att få folk att folda händer de inte borde spela, du raisar för att maximera din vinst när de callar med skit. Som folk skrivit innan så bygger en stor del av SSH på just det, varje nybörjarbok som är användbar till annat än som toapapper bygger till stor del på det. Att "det går inte att vinna för de callar på allt" är nog den vanligaste missuppfattningen som folk har om spelet. 1) Vad bör man kunna förvänta för tim-snitt på ett $0,50-$1 bord om man kan spela Hold 'em på riktigt? På party-nätet ligger jag på 6bb/100 händer efter ca 12k händer. Att ligga på eller över 4-5bb är inte ovanligt på den låga nivån. Citera
Recommended Posts