Gå till innehåll

Total nybörjare - spelat bort mina första $50.


åsapia

Recommended Posts

Hej alla glada fiskar och hajar! :heart: Jag är helt nykommen till pokervärlden och anlände till detta universum i juli/augusti i år, dvs cirka tre månader sedan. Jag började med att sätta in $50 på PokerStars där jag till en början spelade $0,02/0,05 Cash Games.

 

Det visade sig snart att det inte gick så bra då jag stadigt gick minus och jag inte egentligen hade en aning om vad jag gjorde även om jag tyckte det var hur spännande som helst. Jag vet nu, att jag då sysslade mer med "gambling" än att spela strategiskt för en vinst på lång tid. Jag gick all-in alldeles för ofta, mot fel motstånd, på fel kort och hade bluffande som en av hörnstenarna i mitt spelande.

 

Jag tänkte att jag kanske borde kolla upp lite strategier och hur man egentligen ska spela innan jag bränner mer riktiga pengar vilket det faktiskt är och kollade:

 

http://www.thehendonmob.com/guide/texas-holdem/

http://www.holdemhelpem.com/statistics/pocketrank.html

http://www.pokerology.com/

 

Någon månad senare, när jag visste vilka starthänder som är bra, hur olika floppar ser ut, hur jag kan avgöra om en spelare är aggressiv eller konservativ, att jag inte ska spela för många händer, hur jag läser nuts, hur jag ser olika draws, när man får "rea" på att se poten då man sitter på bb och beroende vilken position jag sitter i (sb, bb, utg, early, mid, Late, D) så vart det definitivt lättare att spela. Jag fortsatte på $0,02/0,05 och gick mer eller mindre plus minus noll tills jag upptäckte Sit&Go $1,5. Jag började spela turbo Sit&Go konstant, ungefär 3-4 stycken per dag. Och under ett tag så spelade jag så tight jag bara kunde på bra starthänder AA,KK,QQ,AKs,AQs,JJ. Stal blinds senare i spelet och spelade ganska aggressivt på slutet när det var 3-4 spelare kvar.

 

Efter ett tag så skedde någonting för jag började förlora konstant, innan dess spelade jag Sg $1,5 och $3,5 och vann tillräckligt mycket för att gå plus. Jag har ingen aning om vad som skedde men kanske fick jag för bra självförtroende?

 

https://www.sharkscope.com/#Player-Statistics//networks/PokerStars/players/%C3%A5sapia

 

I vilket fall som helst så hoppade jag in på cash games istället och började vinna som tusan där istället. Efter min förlust på s&g så låg jag riktigt lågt, cirka $15-$20 eller kanske t.o.m. lägre och lyckades spela upp det till $75 på 2 dagar på $0,05-0,10 samt $0,10-0,25. Jag började spela på flera bord samtidigt och tyckte det var relativt lätt att dra in pengar, speciellt på helger. Men problemet var att jag förlorade lika mycket som jag tjänade, speciellt på vardagar. Jag spelade mycket mer aggressivt nu än när jag spelade S&G och kunde re-raise mina motståndare utan någonting, spelade ofta semibluff och väldigt ofta på draws. Rent generellt spelade jag också mer på river och turn än vad jag gjort tidigare.

 

Men i och med att jag förlorade så mycket och så ofta så svängde bankrollen väldigt kraftigt tills den tillslut störtdök rakt ner på 0. Jag är inte säker men jag tror att mina allra kraftigaste förluster är att jag egentligen går med på för många händer (call), spelar t.ex. gärna AXs, KXs bara för floppa färg och bluffar ofta med väldigt höga bets.

 

Så nu sitter jag här och har spelat bort alla pengar jag satt in. Jag har läst en del trådar här på Pokerforum men inte alla då jag är helt ny medlem här, och kan ärligt säga att 333 sek inte är speciellt stor förlust mot vad vissa spelar med. Men det är fortfarande principen, att gå minus i längden. Då spelar det ingen roll om det är 333kr eller 33.000kr.

 

Jag vet inte, är inte helt säker om den här texten betyder något alls eller om det bara är mina tankar nedskrivet på papper. Även om du har talang så kanske du inte kan hjälpa mig för att jag inte skriver ner tillräckligt med information. Men jag måste ta ett beslut om hur jag ska gå vidare för poker min nya passion. Jag tycker det är hur kul som helst att spela och älskar att sitta en helg efter en hård vecka och spela cash games, s&g och freerolls. Men om jag inte kan på lång sikt få en positiv ekonomisk produkt så ser jag ingen mening.

 

Känner mig lost. Känns som en stor dröm gått i kras och att jag borde lägga av med något jag precis börjat älska, vet inte hur jag ska gå vidare. :-(

 

Mvh, eran tillgivna Pär-Åsa Piason.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs betydligt mer tid för att bli vinnande på poker. Dock kan jag ge dig lite tips.

 

1. Den självklara. Spela bara för pengar du har råd att förlora. Se det som ett nöje om du förlorar.

 

2. 50$ är för lite för nivåerna du spelar. Har du otur i några få händer är rullen borta. Antingen sätt in lite mer eller ännu hellre gå ner i nivå. Motståndet längre ner är dessutom lättare.

 

3. SPELA TIGHT, bluffa inte för mycket. Folk på lägre nivåer gillar inte att lägga sig och är för synglada. Så bättre att spela tight och värdebeta hårt istället.

 

4. Vill du verkligen utvecklas. Regga ett konto på t.ex DeucesCracked och plöj igenom videos där. Vet inte om det fortfarande går men förut kunde du regga och få 1 vecka uppsägningstid. Ladda ner alla videos du vill ha och regga sedan av dig och få pengarna tillbaka.

 

Ser du det som en passion så börja väldigt lågt men en stabil bankrulle för nivån och jobba dig sakta uppåt när dina kunskaper för poker blir bättre. Låt det ta den tid det tar och stressa inte igenom. Du kommer inte efter ha spelat poker några månader kunna förvänta dig att du lätt ska spela in t.ex en solsemester eller liknande. Det kommer ta tid innan du är på den nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs betydligt mer tid för att bli vinnande på poker. Dock kan jag ge dig lite tips.

 

1. Den självklara. Spela bara för pengar du har råd att förlora. Se det som ett nöje om du förlorar.

 

2. 50$ är för lite för nivåerna du spelar. Har du otur i några få händer är rullen borta. Antingen sätt in lite mer eller ännu hellre gå ner i nivå. Motståndet längre ner är dessutom lättare.

 

3. SPELA TIGHT, bluffa inte för mycket. Folk på lägre nivåer gillar inte att lägga sig och är för synglada. Så bättre att spela tight och värdebeta hårt istället.

 

4. Vill du verkligen utvecklas. Regga ett konto på t.ex DeucesCracked och plöj igenom videos där. Vet inte om det fortfarande går men förut kunde du regga och få 1 vecka uppsägningstid. Ladda ner alla videos du vill ha och regga sedan av dig och få pengarna tillbaka.

 

Ser du det som en passion så börja väldigt lågt men en stabil bankrulle för nivån och jobba dig sakta uppåt när dina kunskaper för poker blir bättre. Låt det ta den tid det tar och stressa inte igenom. Du kommer inte efter ha spelat poker några månader kunna förvänta dig att du lätt ska spela in t.ex en solsemester eller liknande. Det kommer ta tid innan du är på den nivån.

 

Tack för svar ett uppriktigt svar. Det verkar vara en bra grundläggande filosofi i ditt sista stycke. Kanske var mitt största fel att jag "stressade" upp till högre nivåer och blev ett lätt byte men överlevde pga. ännu sämre spelare som trycker in pengar på kontot varje lördag med en öl i ena handen och Visakortet i andra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske kan vara en bra tanke att byta miljö? Jag är osäker, på vilket sätt skiljer sig Svenska Spel 0,25/0,5 mot Pokerstars 0,02-0,05? 0,25/0,5kr blir ju mer pengar än $0,02/0,05.

 

motståndet. det är ljusår skillnad mellan stars och svenska spel. rakemässi gt också. att det blir mer pengar betyder bara att du behöver investera lite mer. Och spelar du inte breakeven så har du i vilket fall ändåså förlorat (mycket) mindre pengar i längden.

 

(5-max är det som gäller på svs! då får du dessutom spela fler händer ;-) ) Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

motståndet. det är ljusår skillnad mellan stars och svenska spel. rakemässi gt också. att det blir mer pengar betyder bara att du behöver investera lite mer. Och spelar du inte breakeven så har du i vilket fall ändåså förlorat (mycket) mindre pengar i längden.

 

(5-max är det som gäller på svs! då får du dessutom spela fler händer ;-) ) Lycka till!

 

Tack så hemskt mycket för att du tog tid till att utveckla ditt svar, det uppskattas! Det låter smart att söka sämre motstånd, t.ex. svenska spel och bara nöta igenom tusentals händer för att bli bättre på att läsa händer och annat sånt som kommer med tiden och erfarenhet. Jag har bestämt mig för att ta ert råd och spela på låga blinds med en buy-in på cirka 25xbb och spela extremt konservativt vilket Ed Miller rekommenderar i "Getting started in Hold'em" då jag hellre vill spela Short Stack No Limit än Limit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...