Gå till innehåll

Kort om starthänder och motståndsbedömning i SH!


toppace

Recommended Posts

Jag hade tänkt att denna uppföljning i en serie? skall handla om att göra bedömningar om dina motsåndare,

samt lite allmänna funderingar kring starthänder i Shorthanded(SH) Limit Holdem.

 

Nedanstående gäller 6-mannapoker, fixed limit. Suited betecknas med f istället för s.

 

Jag vill att nästa gång du sätter dig ner i ett parti SH så skall du tänka på det som jag skriver här nedan,

för nivåerna upp till och med 2/4$ räcker detta ofta för att vara den bästa spelaren vid bordet.

Om du dessutom sätter dig ner och vet att du är den bästa spelaren vid bordet kommer du också vara det!

Detta får till följd att dina resultat blir bättre, och att du tjänar mer pengar.

 

Först lite allmän info om kortens förändrade värde i SH.

 

-------------------------------------------------------------------------

 

Monster

 

AA-TT, AKf-AJf, AKo-AJo KQf

Denna typ av händer är så bra att du ALDRIG skall tveka att att cappa potten innan floppen, vissa tycker AQs är en draghand

men det är oftast bästa handen innan floppen så TA BETALT!!!

 

PAR

 

Par ökar i värde i denna typ av poker, detta för att de har en chans att ta potten utan förbättring.

Spela dock inte de lägsta paren (22-66) i tidig position innan du är stjärna på spelet efter floppen.

Höj med alla andra par i alla postioner om du är först in.

 

Suited connectors (SC)

 

Dessa händer förlorar mycket i värde i SH. Detta för att denna typ av hand kräver många spelare i en icke höjd pott.

Detta sker inte tillräkligt ofta för att SC skall bli lönsamma. Jag rekomenderar att du kastar allt under T9s.

Detta gäller i alla positioner! Hänsyn måste dock tas till hur duktig du är på spelet efter floppen, om du vill spela handen

i sen position.

 

Suited A c e

 

Dessa händer förlorar också mycket i värde i SH. Handen kräver normalt sett många spelare i en icke höjd pott.

Detta sker inte tillräkligt ofta för att SC skall bli lönsamma. Jag kastar A2s-A7s i tidig och mitt position om jag är först in.

Handen har dock mer värde än SC pga av esset och jag kan tumma på mina regler om det finns fleraq dåliga passiva spelare med.

 

Höga kort

 

Dessa kort är de som ökar mest i värde i SH. En hand som KJo är tillräkligt för att höja i alla position om du är först in.

Lär dig att älska höga kort i SH.

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Nedanstående ideer är min egen modifierade variant av vad kräver för att höja om jag är först in i de olika positionerna.

Jag måste här tacka den nya stjärnförfattaren King Yao för hans hjälp med denna standard.

Jag har inte tagit med spelet från blindarna då detta ä'r ett mycket speciellt fall i SH.

Vill ni läsa mer så kanske det blir en artikel till om det.

 

*********************************************************************

 

minimikrav Raise UTG UTG+1 Cutoff Button

 

Par 77 66 55 22

 

Offsuit Connectors AKo KQo QJo T9o

 

Offsuit One Gap AQo KJo QTo J9o

 

Offsuit Two Gap AJo AJo KTo Q9o

 

Offsuit High Card ATo A9o(A8o) A7o A5o/K7o/Q8o

 

 

 

Suited Connectors KQf KQf JTf T9f

 

Suited One Gap KJf QTf QTf T8f

 

Suited Two Gap AJf KTf Q9f T7f

 

Suited High Card A9f A7f A4f/K9f/Q8f/J8f (för CO och B)

 

*till moderator* Kan någon fixa snygga staplar?

 

 

************************************************************************

 

Ok nu till poängen. Om du i förväg bestämmer dig för att spela under dessa premisser

(vilket är tight under 3/6$) så kan du jämföra dig själv med motspelarna och efter ett tag börja justera efter detta.

Nu kommer något som är värt minst 500$ direkt om du förstår det.

Detta är denna anpassning som är skillnaden mellan en bra spelare och en stjärna.

 

Du kan säkert komma på fler exeplel men här kommer ett.

 

Du sitter på knappen med 88. UTG höjer och alla foldar fram till dig.

Nu beror nästa beslut på vilken handdistibution du kan allokera din motståndare UTG. Om du vet att bara höjer med 99

eller bättre är det inte fel att folda här, åtmindstånde forlorar du inte mycket EV. Däremot om han har tendens att höja

med alla par så skall du trebeta för att isolera honom. Generellt säger regeln här att du bör folda eller trebeta.

Att syna här är ofta en jätteleak.

 

Ett sätt att träna detta innan du sätter dig ner på bortet är att spela ensam hemma på bordet. Du tar upp en starthand och

simulerar sedan lägen. Tex kan du ta upp A9s och sitter på CO. Tänk nu att:

 

- UTG limpar och UTG+1 höjer, vad gör du?

- Du är först in, vad gör du?

 

När du har hittat defaultlägen så att du känner dig trygg kan du utveckla träningen med att tilldela UTG och

de andra spelarna en status(tight,aggresiv, betar på drag). Denna typ av träning kommer att göra dig bäst vid bordet.

 

starthandskrav från 2+2. Den är hyffsad men kräver mycket modifikation med tabke på motståndet. Författaren är dock riktigt bra!

 

Lycka till!

 

tveka inte att höra av er via mail med frågor.

toppace@gmail.com

 

/Robert Andersson

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...