Gå till innehåll

Hur många började med 3000BB?


Hristo

Recommended Posts

Jag tycker inte att det är särskilt meningsfullt att diskutera bankrullar som är triviala att ersätta (eg $750). Orsaken är att det nästan inte för någon är deras hela bankrulle, även om de tror det. Bankrulle är ju summan pengar som man alls kan tänka sig att använda för poker. Så om någon har $200 på kontot så är det ju endast dennes hela rulle om och endast om han inte är villig att köpa in igen om dessa pengar försvinner.

 

Min poäng är att nästan alla som är vinnande spelare på den nivån har mycket större rulle än vad som ligger på deras pokerkonto.

 

Bankrullediskussioner är ju egentligen bara relevanta om möjligheten att spela poker helt försvinner när rullen gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer frågan eftersom jag själv funderar på att börja lira mer/enbart NL/PL än fixed. Det känns rätt trist att lira på 0.01/0.02 nivån, för att inte tala om att bygga upp sin BR på detta sätt. Har ca 300 dollar i BR just nu och det räcker ju knappt till big bets poker, eller? Finns ju viss chans att öka rullen lite med en insättning, men frågan är ju hur mycket bör jag ha för att lira 0.1/0.25 NL/PL, ungefär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer frågan eftersom jag själv funderar på att börja lira mer/enbart NL/PL än fixed. Det känns rätt trist att lira på 0.01/0.02 nivån. Har ca 300 dollar i BR just nu och det räcker ju knappt till big bets poker, eller? Finns ju viss chans att öka rullen lite med en insättning, men frågan är ju hur mycket bör jag ha för att lira 0.1/0.25 NL/PL, ungefär?

Jag skulle inte ha något problem med att spela 0.1-0.25 med $300, det är ju 12 inköp. Torskar du tre-fyra inköp så kan det ju vara värt att tänka om, men annars tycker jag att du kan köra.

 

Se bara till att du tar det lugnt med bluffar och semibluffar tills du lärt dig spelet. Om du bara ser till att spela konservativt som fan vad gäller att bygga stora potter så borde det vara lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hade ingen sådan br som Ola med många propagerar för. Gulade jag? Yap, väldigt mycket, I retrospektiv kan man väl säga att troligtvis hade gulat I vilket fall som helst..

 

Jag hamnade dock I dåligt sällskap och levde över mina förmågor (och mina tillgångar!) att smällen kom var ingen överraskning, det var snarare frågan om när.

 

Nu en lång tid senare är jag nästan skuldfri, och har väl börjat om så smått.

 

Jag tycker personligen att Ola's resonemang är väl värt att tänka på! :)

 

 

Mvh,

J, som försöker jobba ihop en ny rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började med 50xBB i FL (1/2) och har inte gulat än på tre år. :(

 

Bankrullekrav à la Olas ska tas med en nypa salt.

 

Tjena Softis,

 

Vad hade du för krav senare när du gick upp in nivå? Hade du 50xBB då oxå eller? Man har ju hört 300xBB som en tumregel. Bara lite nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ganska nollkoll när jag började lira poker för ett halvår sedan. Började direkt med 0.25/0.5 NL, köpte väl in mig för 40 BBs och gulade typ 5 gånger. Sjätte gången lyckades jag förvandla mina 40 BB till 1200 BB, gick därefter upp till 0.5/1 och har nu 1200 BB även där.

 

Jag följer numera thrashers resonemang med 1000 BB och det funkar ganska bra hittills. Men man skulle ju kännas sig bra mycket tryggare med 3000 BB.

 

Lyssna på Johans råd, spela konservativt till en början. Överspelar man höga par kan det gå jävligt snabbt utför...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort har väl en poäng i det han säger i detta sammanhang. Eftersom de flesta av oss har ganska lätt att ersätta sin bankrulle om man går gul ($750 går ju att regenerera varje månad), är det lugnt. En spelare som tänkt försörja sig på poker bör nog tänka minst en eller två gånger över det om han inte har 3000BB dock (och har ett bra track-record etc givetvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att när man spelar på lägre nivå och har råd att gå gul så behöver man inte hålla lika hårt på dessa regler. Men det är främst för de som spelar på högre nivåer som bör hålla hårdare i de här reglerna.

På högre nivåer så blir det och andra sidan jäkligt viktigt att hålla hårt på sig bankrullemässigt. Att spela 100-200 med 60k kan annars bli en mycket obehaglig resa nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...