Gå till innehåll

Sparande/Investeringar


Recommended Posts

Hallå,

 

Jag och min sambo ska sätta igång ett sparande projekt på 3 år där vi ska få ihop 600 K inför ett eventuellt husköp. Det handlar alltså om månadssparande. Är inte direkt insatt i ämnet och har idag lite pengar som ligger och skräpar i aktiefonder på svenska marknaden samt likviditetsfonder(ränteplaceringar).

 

Hur vill experterna på forumet att vi lägger upp detta? Vilka marknader ska man gå in i ASIEN etc? Aktier, fonder, kapitalförsäkringar, ränteplaceringar etc, vanligt sparkonto?

 

Ska man fördela sparandet över flera delar? Då jag väldigt sällan spelar poker just nu så har jag tid att satsa på detta istället.

 

Oerhört tacksam för svar!

 

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Eftersom ni sparar till något reellt så skulle jag nog reka att ni lägger bulken av sparandet i fonder med relativt låg risk, t.ex fonder med breda portföljer. Vill du sen krydda till det kan du såklart lägga en mindre del i fonder med högre risk, kanske 10-20%.

Räkna på hur mycket ni kan spara varje månad och räkna ihop totalen. Fundera sedan hur liten del av detta som du minst kan leva med att ha kvar efter dessa tre år. Då har du en bra uppfattning om din risknivå.

 

Tänk på att högriskfonder också har en nedsida. På tok för många inser inte det tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sparhorisont på tre år samt att du sparar för att köpa hus hade jag i ditt fall kört på vanligt räntekonto. Räntefonder funkar kanske också med en treårshorisont men är för lite insatt där för att rekommendera det.

 

Skulle absolut hålla mig borta från aktier och fonder. I bästa fall kanske ni kan köpa huset ett halvår snabbare om det går bra för eventuella aktier och fondplaceringar. Men om det skiter sig kanske ni får vänta upp till 1,5 år extra på att köpa huset förutsatt att ni fortsätter spara samma belopp efter dom 3 åren har gått.

 

Om du vill använda alla pengar du sparar/sparat till husköpet skulle jag sålt av alla aktier och fonder i ditt läge. Lås pengarna på ett fast räntekonto.

 

Har själv inga pengar låsta på sparkonto men använder hoistpars flex konto med fria uttag och insättningar. Deras fasta konton ger just nu 3% om du låser ett år, 3,3% om du låser 2 år och 3,35% om du låser tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sparhorisont på tre år samt att du sparar för att köpa hus hade jag i ditt fall kört på vanligt räntekonto. Räntefonder funkar kanske också med en treårshorisont men är för lite insatt där för att rekommendera det.

 

Skulle absolut hålla mig borta från aktier och fonder. I bästa fall kanske ni kan köpa huset ett halvår snabbare om det går bra för eventuella aktier och fondplaceringar. Men om det skiter sig kanske ni får vänta upp till 1,5 år extra på att köpa huset förutsatt att ni fortsätter spara samma belopp efter dom 3 åren har gått.

 

Om du vill använda alla pengar du sparar/sparat till husköpet skulle jag sålt av alla aktier och fonder i ditt läge. Lås pengarna på ett fast räntekonto.

 

Har själv inga pengar låsta på sparkonto men använder hoistpars flex konto med fria uttag och insättningar. Deras fasta konton ger just nu 3% om du låser ett år, 3,3% om du låser 2 år och 3,35% om du låser tre år.

 

OK, sambon är inne på samma sak att vi bör satsa mer stabilt. Kollade hoistspars hemsida nu och antar att jag bör välja flex i så fall då jag kommer att göra flera insättningar.

 

Hur säkert är det med hoistspar kontra "vanliga" banker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Eftersom ni sparar till något reellt så skulle jag nog reka att ni lägger bulken av sparandet i fonder med relativt låg risk, t.ex fonder med breda portföljer. Vill du sen krydda till det kan du såklart lägga en mindre del i fonder med högre risk, kanske 10-20%.

Räkna på hur mycket ni kan spara varje månad och räkna ihop totalen. Fundera sedan hur liten del av detta som du minst kan leva med att ha kvar efter dessa tre år. Då har du en bra uppfattning om din risknivå.

 

Tänk på att högriskfonder också har en nedsida. På tok för många inser inte det tyvärr.

 

OK, vi siktar på att spara mellan 15 - 16 K i månaden. Vill gärna ha allt kvar efter 3 år så min risknivå är nog lika med 0 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, sambon är inne på samma sak att vi bör satsa mer stabilt. Kollade hoistspars hemsida nu och antar att jag bör välja flex i så fall då jag kommer att göra flera insättningar.

 

Hur säkert är det med hoistspar kontra "vanliga" banker?

 

Säkerheten är samma som hos banken då båda är täckta av statliga insättningsgarantin.

 

Börjar ni på 0 så är det väl flex som gäller så kan man låsa upp kapitalet varefter sen. Men har du en betydande summa som du börjar med, tex avsålda aktier och fonder är det lika bra att låsa dom pengarna direkt.

 

Vill man gambla med låg risk och hög uppsida kan väl premieobligationer vara ett alternativ också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

 

En fråga, tror ni att det finns någon möjlighet att banken(Swedbank) kan erbjuda något liknande konto som t.ex hoist om man "hotar" med att spara någon annanstans?

 

HahahHHahahajaflämtsnörvel *host* förlåt men enligt min erfarenhet av dem sååå nej. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är inne på gemensamma sparanden etc så undrar jag hur det funkar med att min blivande sambo ska bli delägare i lägenheten. Enligt sambolagen så kommer jag att ha rätt till lägenheten vid en eventuell separation då jag köpt den från början. Dock så vill jag att vi ska vara lika ägare, någon som har kunskap kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är inne på gemensamma sparanden etc så undrar jag hur det funkar med att min blivande sambo ska bli delägare i lägenheten. Enligt sambolagen så kommer jag att ha rätt till lägenheten vid en eventuell separation då jag köpt den från början. Dock så vill jag att vi ska vara lika ägare, någon som har kunskap kring detta?

 

Är det en bostadsrätt kan en mäklare hjälpa till med ett kontrakt där hon köper halva. Eller så bara skriver ni köpekontraktet själva. Är det lån inblandade så prata med banken.

 

är det hyresrätt så snacka med värden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en bostadsrätt kan en mäklare hjälpa till med ett kontrakt där hon köper halva. Eller så bara skriver ni köpekontraktet själva. Är det lån inblandade så prata med banken.

 

är det hyresrätt så snacka med värden

 

Då blir det banken eftersom det är en bostadsrätt med lån inblandat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar du fått här. Med tanke på din risknivå som är 0 så har du inget på börsen att göra iaf :)

 

Går du in på banken och frågar hur du ska spara 600k i något utan risk lär de givetvis försöka sälja på dig någon strukturerad produkt etc. där de visar nått fint produktblad över hur du ska få tillbaka din insats efter 3 år eller faktiskt kunna tjäna pengar om börsen går upp...

"Vi har den perfekta lösningen för dig som inte vill ta nån risk, men som ändå gör att du skulle kunna få riktigt bra avkastning! Låter bra va?"

 

Och well... banken tjänar ju givetvis pengar på det om du tar en sådan deal eftersom "en krona idag är mer än en krona imorgon".

 

Givetvis kan en sådan placering löna sig kontra ett räntesparande, men personligen hade jag nog bara sökt efter den typ av högräntekonton med insättningsgaranti som det diskuterats i tråden om det var öronmärkta pengar för husköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hur ni bör spara beror ju lite på hur mycket ni tjänar idag. 600 tusen på 3 år är 200 om året eller nästan 20000 kl i månaden. Det är helt klart ganska mycket om man inte tar med ränta på ränta principen.

 

Ju mer pengar ni kan spara till en början desto mindre behöver ni spara på slutet, det kommer även bli roligare att se pengarna växa under tiden. http://seb.se/lan Håller med folk att det är viktigt att hålla en låg risk när ni har ett definitivt mål med sparandet. Samtidigt kan det vara roligt att satsa brett med en viss procentsats på högrisk aktier. Finns mängder av sidor på nätet som ger er tips på vägen. Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...