Gå till innehåll

Nameboken - 3Months100kSEK - Rocktober100kHands


Namehere

Butta, putta, knuffa eller inget av det?  

136 medlemmar har röstat

  1. 1. Butta, putta, knuffa eller inget av det?

    • Butta
      18
    • Putta
      42
    • Knuffa
      66
    • Annat
      10


Recommended Posts

Det har du helt rätt i angående motståndet. Kan bli en intressant morgondag då stängningskursen väl låg på just 5,05kr? Satt faktiskt och följde Apples presentation igår vid 19.00 på Bloomberg när de bland annat diskuterade detta. Som du är inne på så tror jag, oavsett om det är PB:s teknik Apple använder sig av eller inte, så är det en stor framgång för branschen i stort då det öppnar upp nya vägar och möjligheter. Detta kan mycket väl, som vi såg tendenser av idag, göra att kursen fortfarande är låg idag.

 

Som sagt, väldigt spännande bransch. Köper du in dig under morgondagen så önskar jag dig all lycka :)

 

Yes, stängning på 5,05!

 

Ja, håller med om att potentialen blir större iochmed detta, och även mer spännande! Frågan är vad som sker när folk inser att det inte är PB's teknik i telefonerna? Eller är det bara ett fåtal investerare som faktist tror att det är PB som har sin teknik i iPhone 5s? Dvs. att de inte kan påverka kursen.

 

Det är lite där jag blir kritisk. Farsan t.ex har investerat i PB och ringde mig i eftermiddags och sa att det var just så att PB finns i iPhone 5s. Vad händer när småspararna inser att det inte är PB's teknik? Eller är de flesta investerare medvetna om att det endast är potential i och med PMet?

 

Kommer uppdatera Avanza frekvent imorgon bitti! Har dock föreläsning som börjar vid 09:15 så får fixa det på något schysst sätt. Brukar ju oftast vara på morgonen som det sticker (om det nu ska sticka). Annars funderar jag på att köpa på mig om vi dippar också och hålla i mig till nästa swing upp till 5.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, stängning på 5,05!

 

Ja, håller med om att potentialen blir större iochmed detta, och även mer spännande!

 

Kommer uppdatera Avanza frekvent imorgon bitti! Har dock föreläsning som börjar vid 09:15 så får fixa det på något schysst sätt. Brukar ju oftast vara på morgonen som det sticker (om det nu ska sticka). Annars funderar jag på att köpa på mig om vi dippar också och hålla i mig till nästa swing upp till 5.

 

Tack!

 

Hehe, låter lovande. Kör via appen annars på föreläsningen? Precis, brukar ju vara som mest rörelse vid öppning och stängning förutsatt att inga PM eller liknande kommer upp under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha maximal flexibilitet i ditt risktagande och kan tänka i två dimensioner (kurs och tid) så är optioner det du söker.

 

Vet inte riktigt exakt vad det är jag söker faktist. Känner att jag missat för många kursdubblare och vill vara med på något utav tågen.

 

Hur funkar optioner? Kurs&tid, alltså att man gissar att kursen är X vid tidpunkt Y? lite som warranter med hävstång etc.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Warranter är en begränsad variant av optioner.

Optionens värde beror på värdet på den underliggande tillgången. Utöver detta har du tidsvärde, man kan säga att det är en premie som du får för möjligheten att optionen får ett reellt värde i framtiden. Detta värde, tidsvärdet ökar också om marknaden svänger mycket vid tillfället.

Du kan kombinera att köpa och sälja optioner (kallas ställa ut om du inte hade dem innan du sålde dem). Med dessa paket kan du göra kul grejer om du har bra koll på marknaden. Det skulle ta en stund tt förklara alla detaljer, men du kan lätt googla fram lite gottigt.

 

Enkelt exempel:

En aktie ligger i 100 kr.

Optioner har olika lösenpris, det är priset vid vilket optionen får ett realvärde. Låt oss säga att du köper en köpoption med lösenpris 100 och löptid till i december (du köper då rätten tt köpa aktien för 100 kr.). Det betyder att för varje krona över 100 kronor som aktien går ökar optionen i värde med en krona. Under 100 har optionen inget realvärde på lösendagen och blir värdelös.

Till detta kommer tidsvärdet, dvs en bonus för att aktien kan stiga över 100 kronor fram till dec. Låt oss säga att du köper en option för tio kronor idag. Om aktien står på 100 kr i dec så har du förlorat dina tio kronor, är aktien på 110 i dec så går du plus minus noll. Fördelen är att om aktien går ner i källaren så tappar du max din tia.

So far inte så kul va?

Men, här kommer gottebiten: låt oss säga att du tror att aktien kan gå till 120 men inte mer fram till december, då har du ingen nytta av att betala för något över denna nivå. Det innebär att du kan sälja en köpoption på 120kronorsnivån med lösenperiod december. Låt oss säga att du får 5kr för den. Stannar aktien under 120 i dec får du behålla pengarna. Vid 125 kr går du breakeven och för varje krona aktien tr över det tappar du en krona.

 

Kombinerar du dessa får du en position som kostat 10 - 5 kronor=5kr. Går aktien ner i källaren tappar du som mest fem kronor. Breakeven gör du vid 105 kr och över 120kr så maxar du din vinst på femton kr.

 

Enkelt va? ;)

 

Tldr: du kan sälja av delr av möjlig avkastning och använda dt beloppet till att satsa på en position du tror på. Du säljer din möjlighet att delta i aktieökningen över 120kr men du slipper vara med ner om aktien dalar.

 

Du kan också tjäna pengar om aktien står still...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whew, hjärncellerna går på högvarv, men jag tror jag är med.

Tanken är alltså att man är med åt båda hållen, både sälj- och köpoption?

 

Ska läsa lite mer om optioner, det lät spännande. Finns det någon underliggande nackdel? Typ att man måste vara superduper-haj på TA/FA för att kunna förutspå vart kursen står i dec? Eller finns det veckooptioner osv?

 

Samma sak med att sälja optioner, är det någonting jag skapar och sedan lägger ut på marknaden? Känns som att en erfaren får sina säljoptioner lättare sålda. Tänker som en marknad här nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whew, hjärncellerna går på högvarv, men jag tror jag är med.

Tanken är alltså att man är med åt båda hållen, både sälj- och köpoption?

 

Ska läsa lite mer om optioner, det lät spännande. Finns det någon underliggande nackdel? Typ att man måste vara superduper-haj på TA/FA för att kunna förutspå vart kursen står i dec? Eller finns det veckooptioner osv?

 

Samma sak med att sälja optioner, är det någonting jag skapar och sedan lägger ut på marknaden? Känns som att en erfaren får sina säljoptioner lättare sålda. Tänker som en marknad här nu :D

 

Nej :) optionerna är standardiserade. Inget du behöver göra själv.

 

Köp- och säljoptioner är samma sak fast tvärtom och du kan köpa och sälja båda sorterna. Du kan även blanda optioner med olika löptid. Men läs på först, annars kan det bli dyrt. Och handla aldrig naket om du inte vet vad du gör!

 

Du får själv stå för din analys (ta är inte lösningen).

 

Indexoptioner har lösen varje månad, aktieoptioner oftast var tredje månad.

 

Kolla på OMX hemsida för mer info och kolla upp transaktionskostnaderna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej :) optionerna är standardiserade. Inget du behöver göra själv.

 

Köp- och säljoptioner är samma sak fast tvärtom och du kan köpa och sälja båda sorterna. Du kan även blanda optioner med olika löptid. Men läs på först, annars kan det bli dyrt. Och handla aldrig naket om du inte vet vad du gör!

 

Du får själv stå för din analys (ta är inte lösningen).

 

Indexoptioner har lösen varje månad, aktieoptioner oftast var tredje månad.

 

Kolla på OMX hemsida för mer info och kolla upp transaktionskostnaderna!

 

Okej, tack! :)Det ska kollas upp! Osäker på om det går att pyssla med optioner med Avanza mini dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Assåå åååhh så fint jag mår.

 

>Feber - BORTA

>Nationalekonomi-läraren gick igenom HELA övningshäftet så nu har jag ALLA anteckningar.

>Asskön coachingsession

>AAAASbra spelsession efter

>Kyckling till middag

>Nu tjötar polare på gym. Ja har ätit o är matkoma-guy atm men AEH, ja ska träna!

 

Har också en flaska pepsi marre i kylen.

 

Jag säger bara tre ord: EU FO RI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Assåå åååhh så fint jag mår.

 

>Feber - BORTA

>Nationalekonomi-läraren gick igenom HELA övningshäftet så nu har jag ALLA anteckningar.

>Asskön coachingsession

>AAAASbra spelsession efter

>Kyckling till middag

>Nu tjötar polare på gym. Ja har ätit o är matkoma-guy atm men AEH, ja ska träna!

 

Har också en flaska pepsi marre i kylen.

 

Jag säger bara tre ord: EU FO RI

 

Allt lät nice förutom pepsi max. Drack det för första gången häromveckan, kan vara det äckligaste jag har druckit i hela mitt liv. Är oförståeligt hur folk kan dricka det en gång i veckan eller oftare imo :-P

 

Blir inte bättre av att jag har en polare som dricker 10 L i snitt per vecka ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt lät nice förutom pepsi max. Drack det för första gången häromveckan, kan vara det äckligaste jag har druckit i hela mitt liv. Är oförståeligt hur folk kan dricka det en gång i veckan eller oftare imo :-P

 

Blir inte bättre av att jag har en polare som dricker 10 L i snitt per vecka ungefär.

 

pepsi max är nöten om man vill ha en kalorifri läsk imo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt lät nice förutom pepsi max. Drack det för första gången häromveckan, kan vara det äckligaste jag har druckit i hela mitt liv. Är oförståeligt hur folk kan dricka det en gång i veckan eller oftare imo :-P

 

Blir inte bättre av att jag har en polare som dricker 10 L i snitt per vecka ungefär.

 

Vaaaa vad är det du säger om jordens bästa dryck? Substitutet är ju såklart Cola Zero, men Pepsi Marren är så långt framför i godhet så det finns inte :D

 

Vad gör det om polaren dricker? Du är väl inte i närheten av hans mun? :roll:

 

pepsi max är nöten om man vill ha en kalorifri läsk imo!

 

+11111111111111 ! Extra plats för dig i mitt :h: nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör det om polaren dricker? Du är väl inte i närheten av hans mun? :roll:

 

Menade mer att han har hypat det som in i helvete! Blev ju världens anti-klimax när han säger att det är det godaste som finns och att det är så mycket godare än all annan läsk ;)

 

Rätt oförståeligt hur man kan dricka så mycket läsk imo, dricker knappt läsk själv så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

you-aint-sht.gif

 

:'(

 

 

Menade mer att han har hypat det som in i helvete! Blev ju världens anti-klimax när han säger att det är det godaste som finns och att det är så mycket godare än all annan läsk ;)

 

Rätt oförståeligt hur man kan dricka så mycket läsk imo, dricker knappt läsk själv så.

 

Aha! Ahh sånt suger ju. Samma när någon ba "detta är vääärldens bästa film, du måste se den! Den är sååå bra asså du kommer döö vad bra den är!". Så är filmen typ en 3/10. Usch.

 

Man måste låta andra titta/smaka/se/whatever och skaffa sin egen uppfattning innan man börjar brassa på med sin egen imo. När dem sedan testat men inte håller med dig så är det fritt fram att "klanka ner" på dem dock ;)

 

Mjo jag tycker mina 4 flaskor i veckan är rätt mkt. Var mer förr men var hos tandläkaren förra året och hon sa att det skulle bli hål i tändsen om jag fortsatte, så har skärt ner lite :D

 

Blir nog inte så gott heller om man överkonsumerar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehehehehehehehehehehe

 

Boss $100.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 2305204

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

SB: $66.17 - VPIP: 21, PFR: 11, 3B: 2, AF: 1,4, Hands: 980

Hero (BB): $160.55 - VPIP: 27, PFR: 21, 3B: 6, AF: 3,4, Hands: 114734

UTG: $59.59 - VPIP: 27, PFR: 17, 3B: 6, AF: 2,7, Hands: 353

CO: $183.19 - VPIP: 30, PFR: 19, 3B: 5, AF: 3,4, Hands: 649

BTN: $103.81 - VPIP: 67, PFR: 10, 3B: 4, AF: 1,1, Hands: 138

 

Pre Flop: ($1.50) Hero is BB with T :spade: A :heart:

2 folds, BTN calls $1, SB calls $0.50, Hero raises to $4, 1 fold, SB calls $3

 

Flop: ($9.00) 2 :spade: 5 :club: 9 :club:(2 players)

SB checks, Hero bets $6.75, SB calls $6.75

 

Turn: ($22.50) 8 :heart:(2 players)

SB checks, Hero checks

 

River: ($22.50) 7 :club:(2 players)

SB bets $16.87, Hero raises to $149.80, SB folds

 

Final Pot: $56.24

Hero shows T :spade: A :heart:

Hero wins $54.84

(Rake: $1.40)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...