Gå till innehåll

mmmmmmmmmmmm


krmjaow

Recommended Posts

Tänkte bara höra kring bars som du laddat upp rejält med, vad är det som är så bra med dem? Är det inte bättre att trycka i sig typ en banan eller något som frulle? Eller kvarg eller något? Kanske inte ur ren proteinmängd men sammantaget över besprutningsmedel vs tillsatsämnen? Jag frågar som sagt, jag vet inte och är nyfiken :) Just nu är jag inne i en pure-as-fuck period och dricker endast hampaprotein efter träning (undantaget är en gainomax på helgen efter ett pass bara för att man har tid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 560
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tänkte bara höra kring bars som du laddat upp rejält med, vad är det som är så bra med dem? Är det inte bättre att trycka i sig typ en banan eller något som frulle? Eller kvarg eller något? Kanske inte ur ren proteinmängd men sammantaget över besprutningsmedel vs tillsatsämnen? Jag frågar som sagt, jag vet inte och är nyfiken :) Just nu är jag inne i en pure-as-fuck period och dricker endast hampaprotein efter träning (undantaget är en gainomax på helgen efter ett pass bara för att man har tid).

 

bars

Det som är bra med bars är att det är enkelt och simpelt att äta för att få i sig protein, samtidigt som det inte smakar bajs. Det är väl det som är argumentationen för bars. Det är ju egentligen nästan som godis, fast med mycket protein och något mindre socker. Behöver inte vara något fel med det! Det är ett enkelt livsmedel att inta om man inte orkar/vill laga mat och behöver få i sig protein. Jag köpte dom främst för att ta en till frukost då jag är på tok för morgonslö för att laga proteinrik frukost.

 

kvarg

Man kan definitivt käka kvarg till frukost och såna perioder har man ju haft.. Men det är def. inget jag vill börja om med igen. Kvarg är inte så speciellt gott och man ledsnar snabbt på det. Gick över till keso som är mycket godare och fyller i princip samma funktion, men det är rätt dyrt också, så det käkar jag bara ibland. Dom gångerna jag använder kvarg är till olika bakelser emellanåt eller maträtter - fast det är rätt sällan jag gör sådant bör påpekas.

 

tillsatsämnen

Jag har inga problem med tillsatsämnen såvida de inte är skadliga på något sätt - har visserligen inte kollat vad barsen innehåller men räknar kallt med att det inte är något hälsovådligt där. Det finns ju vissa E-ämnen man ska passa sig för, ex E250 som finns i processat rött kött, där det forskats fram att stora mängder sådant kött ökar risken för olika former av cancer m.m. Sen får vi komma ihåg att det finns en orsak till varför E-ämnen är tillåtna och hade de varit rent utsagt hälsofarliga hade de inte funnits på marknaden heller. Så jag tar E-ämnen med ro helt enkelt!

 

Du låter lite som min syster - hel veg och käkar bara rawfood.. Snackar så mycket om att vara så "ren" som möjlig och jag bara ler. Vi har tagit upp den diskussionen så ofta och eftersom ingen någonsin vill ge sig så har vi helt enkelt lagt av och accepterat varandras olikheter (även fast jag tycker det är nonsens. :mrgreen:).

 

Hur kommer det sig att du inte tar vanligt whey efter träning? Är du intolerant mot mjölkprodukter? Känslig mage? Det är nog inget fel på hampa i sig - bara det att det är rätt så mycket dyrare. Sen vet jag inte om det är fullvärdigt protein men det kan man ju tycka att det borde vara om det säljs som kosttillskott till efter gympassen.

 

Wall-of-text men hoppas du fick svar på dina frågor! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem paketet redan idag så GG har skärpt sig på lev tiderna! Förut var dom slow as fuck.. Hade en jävla röta att jag faktiskt kollade var paketet var och såg att den hade kommit till postutlämningen.. Men hade inte fått något sms. Såg då att jag hade skrivit in helt fel telenr, hur lyckades jag med det? Hursom så hämtade jag ut det och kan recensera några av produkterna!

 

Bites, 35g, Sour Cream & Onion

Typ proteinoptimerade chips. Fyfan. Har en liten distinkt sourcream/onion smak den första tuggan men sedan känns det som om att man tuggar på något smaklöst chipsliknande. Rekommenderas ej även trots extrapris just nu.

1.5/5!

 

Goodlife, 50 g, Nutty Peanut

Första baren jag testar och blir positivt överraskad! Smakar nästintill som snickers/mars.. Kanske inte så bra att jag köpte storpack av dessa men ska försöka hålla fingrarna i styr. 8-) Bästa baren jag käkat någonsin hands down.

5/5!

 

Goodlife, 50 g, Caramel Coco

Gick vidare på denna smak, inte riktigt lika god som nutty men absolut inte långt ifrån! Tror det i princip handlar om en smaksak här och vad man som person gillar mest. Hursomhelst en väldigt bra bar!

4/5

 

Fitness Choco Crisps 35 g

MYGOD. Dessa smakar EXAKT som några chokladdragerade kulor från lösviktsgodis hyllan. Dvs - väldigt gott! Skulle aldrig kunna tro att dessa är så pass "nyttiga" om man jämför med random chokladkulor. Ska man käka godis/choklad - köp dessa istället. 45g protein/100g och lite fett. Bästa proteingodiset jag ätit NÅGONSIN!!

5/5

 

Kvar att recensera...

 

Goodlife, 50 g, Mint Temptation

Goodlife, 50 g, Coconut Dream

Goodlife, 50 g, Chocolate Fantasy

Oh Yeah! RTD, 414 ml, Bananas & Creme

Blueberry Spread, 355ml (kalorifri blåbärssylt:roll:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bars

Det som är bra med bars är att det är enkelt och simpelt att äta för att få i sig protein, samtidigt som det inte smakar bajs. Det är väl det som är argumentationen för bars. Det är ju egentligen nästan som godis, fast med mycket protein och något mindre socker. Behöver inte vara något fel med det! Det är ett enkelt livsmedel att inta om man inte orkar/vill laga mat och behöver få i sig protein. Jag köpte dom främst för att ta en till frukost då jag är på tok för morgonslö för att laga proteinrik frukost.

 

kvarg

Man kan definitivt käka kvarg till frukost och såna perioder har man ju haft.. Men det är def. inget jag vill börja om med igen. Kvarg är inte så speciellt gott och man ledsnar snabbt på det. Gick över till keso som är mycket godare och fyller i princip samma funktion, men det är rätt dyrt också, så det käkar jag bara ibland. Dom gångerna jag använder kvarg är till olika bakelser emellanåt eller maträtter - fast det är rätt sällan jag gör sådant bör påpekas.

 

tillsatsämnen

Jag har inga problem med tillsatsämnen såvida de inte är skadliga på något sätt - har visserligen inte kollat vad barsen innehåller men räknar kallt med att det inte är något hälsovådligt där. Det finns ju vissa E-ämnen man ska passa sig för, ex E250 som finns i processat rött kött, där det forskats fram att stora mängder sådant kött ökar risken för olika former av cancer m.m. Sen får vi komma ihåg att det finns en orsak till varför E-ämnen är tillåtna och hade de varit rent utsagt hälsofarliga hade de inte funnits på marknaden heller. Så jag tar E-ämnen med ro helt enkelt!

 

Du låter lite som min syster - hel veg och käkar bara rawfood.. Snackar så mycket om att vara så "ren" som möjlig och jag bara ler. Vi har tagit upp den diskussionen så ofta och eftersom ingen någonsin vill ge sig så har vi helt enkelt lagt av och accepterat varandras olikheter (även fast jag tycker det är nonsens. :mrgreen:).

 

Hur kommer det sig att du inte tar vanligt whey efter träning? Är du intolerant mot mjölkprodukter? Känslig mage? Det är nog inget fel på hampa i sig - bara det att det är rätt så mycket dyrare. Sen vet jag inte om det är fullvärdigt protein men det kan man ju tycka att det borde vara om det säljs som kosttillskott till efter gympassen.

 

Wall-of-text men hoppas du fick svar på dina frågor! :-)

 

Jag får tacka för grymt svar :D Ja det är de där E-tillsatserna jag är skeptiskt till! haha jag är motsatsen till veggie och rawfood ska jag tillägga. Jag älskar kött och skulle inte kunna leva utan det. Jag körde vanligt whey först och kan inte svara på varför jag bytte ut det. Jag är och har varit i en smoothieperiod nu och beställde massa konstiga saker (algpulver, kokosolja, kakaoböner+saker jag inte kan stava till) och ramlade då över hampaproteinet som jag testade, och gillade! Jag känner mig inte lika full i magen efter det som efter whey.

 

Jag var in till en "biffbutik" i torsdags och frågade efter hampaprotein, killen kollar på mig och säger

-Hampa, är inte det sådant som man.... och kollar sedan på mig

- Jo, det gör man också, sa jag och skrattade.

 

Vi kom överens om att han skulle kolla upp grejerna i hampaprotein när han läst in sig på det och ge sin syn på det i förhållande till "vanligt" proteinpulver. När han förklarat för mig återkommer jag hit så får vi se om vi blir klokare ;).

 

PS, jag tycker också kvarg är äckligt, dock har jag börjat ha det på mina makrills/tonfiskmackor. Jävligt nice:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för grymt svar :D Ja det är de där E-tillsatserna jag är skeptiskt till! haha jag är motsatsen till veggie och rawfood ska jag tillägga. Jag älskar kött och skulle inte kunna leva utan det. Jag körde vanligt whey först och kan inte svara på varför jag bytte ut det. Jag är och har varit i en smoothieperiod nu och beställde massa konstiga saker (algpulver, kokosolja, kakaoböner+saker jag inte kan stava till) och ramlade då över hampaproteinet som jag testade, och gillade! Jag känner mig inte lika full i magen efter det som efter whey.

 

Jag var in till en "biffbutik" i torsdags och frågade efter hampaprotein, killen kollar på mig och säger

-Hampa, är inte det sådant som man.... och kollar sedan på mig

- Jo, det gör man också, sa jag och skrattade.

 

Vi kom överens om att han skulle kolla upp grejerna i hampaprotein när han läst in sig på det och ge sin syn på det i förhållande till "vanligt" proteinpulver. När han förklarat för mig återkommer jag hit så får vi se om vi blir klokare ;).

 

PS, jag tycker också kvarg är äckligt, dock har jag börjat ha det på mina makrills/tonfiskmackor. Jävligt nice:)

 

http://www.slv.se/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/

 

Här har du alla godkända E-nummer och vad dom betyder i kort text.

 

googlade dessutom lite snabbt om hampa och det verkar som om att det är fullvärdigt men att den inte får en speciellt hög chemical score, dvs aminosyrasammansättningen är inte speciellt optimal även om alla aminosyror finns med det. Känns som petitesser men värt att påpeka ändå! Äggprotein verkade vara bättre än hampa om det är intressant?

 

Jag tror definitivt på smoothies av olika slag, kan bli fina vitamin/mineral och antioxidant bomber om man slänger ner rätt grejer. Samt gott då obv. Även här är jag dock för lat för att orka handla in alla grejer, och sedan sätta mig ner för att mixa allt osv. Blir att man kör multivit istället som komplement till den kost man äter! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte 23timmars kryssning precis och kom hem för 5sek sedan, ser till min stora förskräckelse att poker SM redan dragit igång och jag som trodde det var 20:00! Får börja knega från 50bb's så hoppas på att man inte är kortkall så man kommer igång.

 

Fast lätt värt det då kryssningen var ett av det bästa jag upplevt. Innefattade bla. en 50årig 10/10 milf med sillisar som man fick klämma frisk på samt lek med hennes två döttrar 26+18 år. Känns som om att jag drömt allting men när jag träffade dom vid avstigning så fick jag inse att det verkligen hade hänt. Awkward.:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som varit på kap verde? vad rekas för hotell?

 

Har varit på den ön som är en stor sandlåda (Sol?). Inget vidare kul natur där, men schyssta stränder och soligt men inte så äckligt varmt eftersom det blåser hela tden. Uppskattat av kitesurfare.

Priserna på restauranger är som i Sverige eller högre. Öl är överkomligt men allt annat måste importeras. Gillar du fisk så är KV nöten.

 

Angående hotell så är det 5-6 år sen jag var där så det lär ha hänt en del Kan vara värde i att ha några av dagens måltider inkluderade mtp priserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anaboliskt.

[] Formbild

[] Stack med prepp

 

Ang bars

 

Åt nyss en GL-karamell och den var nästan underbart.

Blåbär är annars favoriten.

Jordnöt ligger med i toppen.

 

I nyttighet Kvarg>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>banan+whey>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>bars.

 

Alltså en bar är ju godis+en skvätt protein.

Men de är jekligt behändiga och goda så ibland får man unna sig.

De innehåller bara en massa skit även om den har semi-bra makrofördelning. Glukos-sirap är ju rent gift om man frågar token/primalfolk.

 

Mvh

90 bars på 1 månad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som varit på kap verde? vad rekas för hotell?

 

Jag har också varit där. Bodde på Riu Karamboa och det var riktigt trevligt med all inclusive och olika tema-restauranger. Eftersom det enda man gör är att hänga på hotellet kan jag tycka man skall satsa lite mer på det.

 

I övrigt stämmer bilden. Jag vet inte heller vilken ö vi var på, men det var också bara sand och strand. Det fanns inte ens ett centrum att snacka om. Blåste så in i helvete. Jag och flickvännen försökte passa på att bada i havet när det lugnat sig något, men istället höll flickvännen på att drunkna så skall du ha med dig en sådan så håll för fan koll på henne. Blåser något djävulskt och tror inte det var en tillfällighet utan det är väl så det är!

 

Ps. Fanns även såna nötiga ligga-i-poolen-solstolar! Fantastiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit på den ön som är en stor sandlåda (Sol?). Inget vidare kul natur där, men schyssta stränder och soligt men inte så äckligt varmt eftersom det blåser hela tden. Uppskattat av kitesurfare.

Priserna på restauranger är som i Sverige eller högre. Öl är överkomligt men allt annat måste importeras. Gillar du fisk så är KV nöten.

 

Angående hotell så är det 5-6 år sen jag var där så det lär ha hänt en del Kan vara värde i att ha några av dagens måltider inkluderade mtp priserna.

 

Det är huvudstaden Santa Maria som eventuellt skulle vara aktuellt, vettefan om det finns andra städer däremot som är bättre? hittade ett par schyssta priser från Ving dit i början av januari. Cirkus 4.7k för 2veckor inklusive hotell, dock 2,5stjärnor! Ska nog forska lite mer och se vad det är för skillnad på öarna osv. Älskar fisk så det låter rätt nötigt.

 

Åt nyss en GL-karamell och den var nästan underbart.

Blåbär är annars favoriten.

Jordnöt ligger med i toppen.

 

0vJHysv.gif

 

I nyttighet Kvarg>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>banan+whey>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>bars.

 

Alltså en bar är ju godis+en skvätt protein.

Men de är jekligt behändiga och goda så ibland får man unna sig.

De innehåller bara en massa skit även om den har semi-bra makrofördelning. Glukos-sirap är ju rent gift om man frågar token/primalfolk.

 

Mvh

90 bars på 1 månad

 

haha. Jo så är det, så länge man äter bra i övrigt så kan man proppa in ett par bars per dag. Kan ju berätta att dom tog slut snabbare än jag blir utdragen av plzkillm3! Tvek om jag köper fler däremot. Man börjar tillslut käka dom enbart för nöjets skull och inte för syftets skull. För goda helt enkelt. :-( Sjukt ledsen över att blåbärs smaken var slut //cut.

 

Jag har också varit där. Bodde på Riu Karamboa och det var riktigt trevligt med all inclusive och olika tema-restauranger. Eftersom det enda man gör är att hänga på hotellet kan jag tycka man skall satsa lite mer på det.

 

I övrigt stämmer bilden. Jag vet inte heller vilken ö vi var på, men det var också bara sand och strand. Det fanns inte ens ett centrum att snacka om. Blåste så in i helvete. Jag och flickvännen försökte passa på att bada i havet när det lugnat sig något, men istället höll flickvännen på att drunkna så skall du ha med dig en sådan så håll för fan koll på henne. Blåser något djävulskt och tror inte det var en tillfällighet utan det är väl så det är!

 

Ps. Fanns även såna nötiga ligga-i-poolen-solstolar! Fantastiskt!

 

haha låter bra! Men det är varmt där på vintern? Ligger ju en bit söder om kanarieöarna och jag var ju där för 2 vintrar sedan på teneriffa och då var det som en halvvarm svensk sommar (dvs - lite för kallt och något kallt i vattnet). Hotellet såg sjukt fint ut - låter som en rätt anabolisk vistelse med all inclusive så det är många +.

 

Fap bilder kommer såfort jag har en bättre kamera än min dassiga samsungmobil så håll ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

haha låter bra! Men det är varmt där på vintern? Ligger ju en bit söder om kanarieöarna och jag var ju där för 2 vintrar sedan på teneriffa och då var det som en halvvarm svensk sommar (dvs - lite för kallt och något kallt i vattnet). Hotellet såg sjukt fint ut - låter som en rätt anabolisk vistelse med all inclusive så det är många +.

 

Fap bilder kommer såfort jag har en bättre kamera än min dassiga samsungmobil så håll ut!

 

Ja, vi var där i december och då var det så jävla varmt att jag tvingades stå i poolen (i skugga) och läsa min bok. Det är nog det enda stället där jag fått solsting, eller jag tror det var det för jag klarade verkligen inte av att vistas i solen. Bara en promenad på 10 meter i solen mellan solstolen med parasoll och restaurangen gjorde mig illamående..

 

Har för mig Dubai och Kap Verde är de två alternativen som är bäst när det kommer till solsäkra platser när det är kallt i Sverige - utan att behöva åka 10h + med flyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi var där i december och då var det så jävla varmt att jag tvingades stå i poolen (i skugga) och läsa min bok. Det är nog det enda stället där jag fått solsting, eller jag tror det var det för jag klarade verkligen inte av att vistas i solen. Bara en promenad på 10 meter i solen mellan solstolen med parasoll och restaurangen gjorde mig illamående..

 

Har för mig Dubai och Kap Verde är de två alternativen som är bäst när det kommer till solsäkra platser när det är kallt i Sverige - utan att behöva åka 10h + med flyg.

 

låter nästan som en sågning av stället. ;-) men jag gillar 25-30c, tycker det är optimalt imo. Dubai är jag inte så sugen på men att kanske dra en weekend där om man reser mot asienhållet någongång i framtiden låter rätt standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den intresserade så ser mitt följande gymschema ut som följer.

 

Kör 5x5 på basövningarna (1övning/v) och cirka 3min vila. Resterande övningar ca 1min vila och fokus på kontakt och utförande för volym. Tror man kan få hyffsade gains men just nu så kör jag någon form av leangains/semideff så hoppas det kan ge mig något. Fått bäst resultat av halvkroppspass tidigare.

 

Tisd (A1) bröst/axlar/armar

Bänkpress 5x5

bröstpress 4x10

framåtlyft 4x10

sidolyft 4x10

biceps 4x10

triceps 4x10

 

Onsd (B1) ben/rygg

böj 5x5

benpress 4x10

benspark 4x10

hantelrodd 4x10

chins 4xmax

 

Fred (A2) axlar/bröst/armar

militärpress 5x5

militärpress 4x10

sidolyft 4x10

cc flyes 3x10

bröstpress 4x10

biceps 4x10

triceps 4x10

 

Lörd (B2)rygg/ben

marklyft 5x5

lårcurl 5x10

latsdrag 4x10

pulldowns (lats) 3x10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte skall ta det billigaste hotellet du hittar. Byggstandarden på Kap Verde är ju inte Skandinavisk direkt. Det är inte kanarieöarna heller.

Jag bodde också utanför Santa Maria vill jag minnas.

 

Jag var där i februari och det var kanonväder. Blåste varje dag så tyckte man det var för varmt gick man ut ur lä, och tyckte man det var kyligt var det bara att lägga sig inne på poolorådet.

 

En sak som man kanske bör informera om: Lokalbefolkningen har ett favorituttryck som är "No stress!". Detta använder dom ursäkt för att för att lite lätt flinande göra allting extremt långsamt och ineffektivt. Har du minsta lilla antyda till bokstavskombinationer så kommer du att vilja strypa folk innan första veckan är över. Jag överdriver inte när jag säger att det utan vidare kan ta 45 minuter att hämta en ostmacka och en öl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den intresserade så ser mitt följande gymschema ut som följer.

 

Kör 5x5 på basövningarna (1övning/v) och cirka 3min vila. Resterande övningar ca 1min vila och fokus på kontakt och utförande för volym. Tror man kan få hyffsade gains men just nu så kör jag någon form av leangains/semideff så hoppas det kan ge mig något. Fått bäst resultat av halvkroppspass tidigare.

 

Tisd (A1) bröst/axlar/armar

Bänkpress 5x5

bröstpress 4x10

framåtlyft 4x10

sidolyft 4x10

biceps 4x10

triceps 4x10

 

Onsd (B1) ben/rygg

böj 5x5

benpress 4x10

benspark 4x10

hantelrodd 4x10

chins 4xmax

 

Fred (A2) axlar/bröst/armar

militärpress 5x5

militärpress 4x10

sidolyft 4x10

cc flyes 3x10

bröstpress 4x10

biceps 4x10

triceps 4x10

 

Lörd (B2)rygg/ben

marklyft 5x5

lårcurl 5x10

latsdrag 4x10

pulldowns (lats) 3x10

 

Ser riktigt bra ut. Påminner om Dave tates periodizating bible. (531 med hypertrofi komplement fast i ditt fall 5x5 med hypertrofi komplement)

 

Kör något liknande själv! Fast kör både böj och mark varannan dag med lätta mark och tunga böj ena gången och tvärtom andra passet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nyttig text

 

Tack för informationen! Ska definitivt ha det i åtanke när jag bokar hotell, om resan nu blir av.

 

Skulle ranka banan+whey rätt lika med kvarg, det är hyfsat mycket laktos i kvarg ändå.

 

Why no like laktos? Blir ju inte så stora mängder (om man inte pressar kvarg), samt att det spjälkas ju ändå ned även om det inte är den snabbaste kolhydraten. Eller tänker du på någon form av eventuell utvecklad laktosintolerans?

 

Ser riktigt bra ut. Påminner om Dave tates periodizating bible. (531 med hypertrofi komplement fast i ditt fall 5x5 med hypertrofi komplement)

 

Kör något liknande själv! Fast kör både böj och mark varannan dag med lätta mark och tunga böj ena gången och tvärtom andra passet.

 

Ta bort framåtlyft om det är vad jag tror det är.

 

16.gif

 

Annars ser det kanon ut!

 

Härligt att ni gillar schemat. Får se hur jag känner mig, eventuellt lägga till/ta bort några set av någon övning om jag känner att det behövs. Svårt att lägga upp ett schema på måfå men nu har man ändock gymmat i cirka 2 år så jag vet lite hur mycket träning min kropp kräver för att växa och inte bli helt utsliten.

 

Varför gillar du inte framåtlyft SF? Kan förstå om du tänker skaderisker, men jag anser att de är väldigt minimala när man har fokus på kontakt och volym. Man ska ju ALDRIG köra exempelvis sidolyft/framåtlyft/axlar i allmänhet (förutom kanske vanlig militärpress framför) för tungt. Been there done that. :-D

 

Och är inte så sugen på att stoppa in ännu fler pressar. Blir bra mkt pressar annars på valfri bröst/axel dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför gillar du inte framåtlyft SF? Kan förstå om du tänker skaderisker, men jag anser att de är väldigt minimala när man har fokus på kontakt och volym. Man ska ju ALDRIG köra exempelvis sidolyft/framåtlyft/axlar i allmänhet (förutom kanske vanlig militärpress framför) för tungt. Been there done that. :-D

 

Och är inte så sugen på att stoppa in ännu fler pressar. Blir bra mkt pressar annars på valfri bröst/axel dag!

 

"När du lyfter något framåt/uppåt med inåtroterad arm kommer framföralltsupraspinatussenan (men även bicepssenan samt en slemsäck) att klämmas in under taket i axeln (acromion). Görs detta en gång är risken att det ska uppstå en problematik rätt liten och axelleden är skapt för att klara av detta, men utförs denna rörelse flera gånger om dagen i kombination med att att rotatorcuffen är dåligt tränad ökar risken. Går man sedan även på gym och kör diverse olika lyft frammåt ökar risken dramatiskt att någon utan dessa muskelsenor eller slemsäckar ska bli irriterade/överbelastade/inflamerade med ett s.k subacromialt smärtsyndrom (a.k.a axelimpinchment som följd)."

 

Sen behöver man veeeerkligen inte köra assistansövningar på framsida axlar. Tror aldrig jag sett någon som kör överkropp och börjar släpa med dem.

Mitt/baksida är dock ett helsikte.

 

 

http://thegymlifestyle.com/muscle-specific-hypertrophy-chest-triceps-shoulders/

 

Scrolla ner till axlar för rätt exakt mina tankar på ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...