Gå till innehåll

FL - Betala av med lägre överpar?


Waggho

Recommended Posts

I NL får man ju ofta "betala av" om man råkar ha exempelvis KK och möter AA. Gäller detsamma i FL? Har just förlorat två ganska saftiga potter med KK mot AA respektive QQ mot KK. Har i båda fallen "stängt ner" och bara synat på turn och river, men funderar på om jag borde ha sett det komma. Fixar ni att lägga ett stort överpar mot ett förmodat ännu större?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt mig ett par gånger senaste tiden också att mitt stora par åker mot ett störra på en låg bräda. De flesta gånger har jag känt mig säker på att förlora, vilket jag också har gjort.

 

Men frågan är om man kan vara så säker att den andra har tex AA att man kan lägga ner på turn istället för att lägga ytterliager 2 BB för att se en showdown. Potten bör ju vara cappat både preflopp och på floppen så den är ju stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är ett ganska svårt läge. KK är ju ingen hand som man vill ge ifrån sig.

 

Om en spelare visar extrem aggressivitet på floppen så kan du nog sätta honom på tvåpar eller set. Om han dessutom var extremt aggressiv preflop så kan du sätta honom på QQ, KK, AA, AK. I det senare fallet så går det nog inte att göra annat än att betala och hoppas, eftersom ni redan har byggt en pott. Varje situation får man självklart bedömma individuellt.

 

Det är jättebra att ha ett program som t.ex gametime+ vid såna tillfällen. Om du ser att en kille varit jätteaggressiv postflop tidigare så har han kanske inte den starka hand som han försöker representera. Om han har varit väldigt passiv preflop och plötsligt capar så kan du vara säker på att han har en bra hand o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora par skall spelas stenhårt preflop, och även på flop om brädan inte är för elak. Eftersom potten då kommer relativt ganska stor på turn och river då du spelat hårt, så är det oftast rätt att syna ner även om man fått lite mothugg på floppen. Självklart är det viktigt att tänka på antalet motspelare. Senaste sessionen tvingades jag folda både AA,KK och JJ på turn då det var för elak bräda och för många spelare med i handen. Oftast är det dock rätt du synar ner med dina stora par mot få motståndare även om du ibland är slagen.

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en spelare visar extrem aggressivitet på floppen så kan du nog sätta honom på tvåpar eller set.

 

Lite hårt att säga så, eftersom de flesta aggressiva spelare cappar med TPTK på många floppar, troligen de flesta floppar. I fixed är det i stort sett omöjligt att komma från ett överpar om potten är någorlunda korthänt och brädan inte ser ut som en skräckfilm.

 

I bästa (?) fall kan man hoppas på att en solid spelare bettar turn och världens mest passive fi höjer. Då kan man folda med gott samvete. Men för det mesta får man snällt betala på turn och river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...