Gå till innehåll

FLT - Svagt top par i BB


Barf

Recommended Posts

Hejsan!

 

Har inte HH'n framför mig så jag tar detta fritt från minnet ... Detta hände på 1-2 Party.

 

Blir tilldelad K-5o i BB, 5-6 st limpar innan mig som checkar.

 

Floppen kommer nåt i stil med K-Q-3

Alla i olika färger.

 

Jag checkar i hopp om att check-raisa ett bet från sen position, alla checkar.

 

Turn kommer 8

 

Nu bettar lilla blinden ut, jag raisar, en kille i sen position synar och lilla blinden synar.

 

Rivern kommer nåt i stil med en 7

 

Lilla blinden checkar, jag betar och och båda synar.

Synaren visar upp A-3 (bottenpar) och lilla blinden vänder upp 3-3 (triss).

 

 

Nu till min fråga, är det värt att beblanda sig med såna här händer, eller ska jag spela dom på nåt annat sätt?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså 6 motståndare med TP - no kicker. Du är alltså fetdominerad om någon har så mycket som KT, en checkraise är en riktigt dålig idé här. Om någon betar in i ett fält av 6 personer så har denne vanligen något i stil med top pair. Och då checkraisar du alltså någon som troligen har en mycket dominerande hand.

 

Så mot så här många motståndare checkfoldar jag, om det är en eller två aggressiva motståndare så check-raisar jag och går till river. Mot en eller två passiva motståndare så betar jag och foldar antagligen mot en raise.

 

Om det rundcheckas i den här situationen så spelar jag antagligen turn som du gjorde. Men fan vet om jag valuebetar rivern, ska vara mot riktigt tomtiga motståndare.

 

Generellt sett så är par ingen särskilt bra hand när du spelar mot stora fält, och du bör vara rätt säker på att det är du som har bäst par. Vilket innebär högsta paret på brädan plus högst sidokort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

 

Ett bet från en kille i sen position (har jag märkt) behöver ofta inte betyda att han sitter på kungen, ofta upptäcker dom att deras mellanpar överlevt och bettar ut. Sitter dom på kungen med bättre kicker än mig 3-bettar dom ofta floppen. Då är det bara till att bita ihop o syna och hoppas på att para sin kicker.

 

Med tanke på mitt value-bet på rivern. Jag vinner ju ofta mer dom ggr jag har den bättre handen och förlorar lika mycket dom ggr fi gör det. Med tanke på hur defensiva dom var så tyckte jag att ett value-bet var helt rätt här. Hade dom varit någorlunda aggresiva så hade jag checkat.

Likaså om det hade varit heads up.

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så är par ingen särskilt bra hand när du spelar mot stora fält, och du bör vara rätt säker på att det är du som har bäst par. Vilket innebär högsta paret på brädan plus högst sidokort.

 

Därav min iver att tunna ut fältet, på en något mer koordinerad flop hade jag väntat till turn innan jag försöker få ut folk ...

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bet från en kille i sen position (har jag märkt) behöver ofta inte betyda att han sitter på kungen, ofta upptäcker dom att deras mellanpar överlevt och bettar ut.

Beror ju på hur aggressivt bordet är, men mot sex stycken motståndare så har de riktigt många chanser att träffa kungen. Och då räknar man inte ens med att motståndarna har en kraftig bias mot höga kort. Vidare så ligger du längre efter när du är uppe mot en större kung än vad ett underpar ligger mot dig.

 

Sitter dom på kungen med bättre kicker än mig 3-bettar dom ofta floppen. Då är det bara till att bita ihop o syna och hoppas på att para sin kicker.

Visserligen är potten stor, men så jäkla stor är den inte. Din chans att träffa din kicker till rivern är bara 12%, och då står den inte i närheten av 100% av gångerna. Exempelvis kommer nästan alla lösa spelare limpa med KQ.

 

Med tanke på mitt value-bet på rivern. Jag vinner ju ofta mer dom ggr jag har den bättre handen och förlorar lika mycket dom ggr fi gör det. Med tanke på hur defensiva dom var så tyckte jag att ett value-bet var helt rätt här. Hade dom varit någorlunda aggresiva så hade jag checkat.

 

Likaså om det hade varit heads up.

Ok, jag kan förstå att du valuebetar rivern. Det är väl inte långt ifrån fel mot ultratomtiga motståndare. Men skulle du checka om det varit HU? Då är det ju i min mening ett självklart valuebet mot en tomte (exempelvis SB i ditt scenario) om man nu inte vill få in en check-raise mot en riktigt överaggressiv spelare. Alternativt någon som synar med få händer men betar jättemånga, då kan man ju check-syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kan förstå att du valuebetar rivern. Det är väl inte långt ifrån fel mot ultratomtiga motståndare. Men skulle du checka om det varit HU? Då är det ju i min mening ett självklart valuebet mot en tomte (exempelvis SB i ditt scenario) om man nu inte vill få in en check-raise mot en riktigt överaggressiv spelare. Alternativt någon som synar med få händer men betar jättemånga, då kan man ju check-syna.

 

I första exemplet så tycker jag ett value-bet känns mer självklart eftersom vi är tre st som ser rivern. Heads up så kan du i bästa fall få in ett bet till i potten men samtidigt förlora två om han betämmer sig för att check-raisa. Jag kanske tänkter fel här?

 

Tycker du alltså att jag skulle släppt den här handen om nån bettat på floppen? Har inte spelat så länge (2-3 mån) så jag har ju fortfarande en hel del att lära ... :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du alltså att jag skulle släppt den här handen om nån bettat på floppen? Har inte spelat så länge (2-3 mån) så jag har ju fortfarande en hel del att lära ... :oops:

Mot 6 motståndare, så ja. Vid sådana här bord så tjänar du mer på stora händer som TPTK, färgdrag, överpar, stegdrag, osv. Men jag är på intet sätt någon fixlimitexpert.

 

Helt självklar fold är det ju inte, men det är ju heller inte självklart att man ska jaga top pair utan kicker mot så här många motståndare. I det här fallet så är risken dessutom rätt stor att någon träffat tvåparet och att du därmed drar dött. Men kolla med någon som kan fixlimit bättre, det är möjligt att potten är så stor att du ska jaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon bettar på floppen och du har K3 mot sex (!) personer är det bara att lägga sig...även på turn skulle jag tro. Ibland slowplayar faktiskt folk TP på denna nivå. Så någon kan mycket väl sitta med ett monster ;) som KTo eller liknande. Så folda händer då du inte har någon kicker...det tjänar du på i längden. Mot säg två personer får du hänga kvar lite längre...beror ju såklart på hur brädan ser ut oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot 6 motståndare, så ja. Vid sådana här bord så tjänar du mer på stora händer som TPTK, färgdrag, överpar, stegdrag, osv. Men jag är på intet sätt någon fixlimitexpert.

 

Inte jag heller ;)

 

Men draghänder är ju lite lättare att spela. Det jag undrade är om man inte ger upp för mycket genom att släppa händer som dessa?

 

Men som sagt, potten kanske är lite för liten för att spela så aggresivt på topp par no kicker ...

 

Tack för dina svar Johan!

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon bettar på floppen och du har K3 mot sex (!) personer är det bara att lägga sig...även på turn skulle jag tro. Ibland slowplayar faktiskt folk TP på denna nivå. Så någon kan mycket väl sitta med ett monster ;) som KTo eller liknande. Så folda händer då du inte har någon kicker...det tjänar du på i längden. Mot säg två personer får du hänga kvar lite längre...beror ju såklart på hur brädan ser ut oxå.

 

Nu är du lite väl tight. Om det låg 14bet i potten och jag av någon anledning var kvar så är det ju självklar syn på ett bet. Man måste jaga en hel del mot sådana här tomtar, men jag tror inte att just det här är rätt ställe. Kolla in Ed Miller och Gary Carson för bättre info hur man spelar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon bettar på floppen och du har K3 mot sex (!) personer är det bara att lägga sig...även på turn skulle jag tro. Ibland slowplayar faktiskt folk TP på denna nivå. Så någon kan mycket väl sitta med ett monster som KTo eller liknande. Så folda händer då du inte har någon kicker...det tjänar du på i längden. Mot säg två personer får du hänga kvar lite längre...beror ju såklart på hur brädan ser ut oxå.

 

Hejsan!

 

Det beror ju lite på varifrån bettet kommer tycker jag. Skulle lilla blinden i mitt exempel bettat på floppen skulle jag nog lagt mig med tanke på att jag har 4-5 st efter så risken att det blir höjt efter mig är för stor.

 

Däremot i ett bet från sen position behöver inte betyda så mycket, han kan ju sitta på en dam eller en ren bluff. Lite svårt det där ...

 

Håller just nu på och läser Ed Miller och han rekommenderar ju en lite aggresivare taktik jämfört med Lee Jones som i mitt tycke är lite för tight-weak. Ska se om jag hittar nåt liknande exempel i boken ...

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tittat lite i boken efter exempel likt det här. I det här exemplet rekommenderar han att man bettar på floppen, re-raisar nån floppen så rekommenderar han att man lägger sig eller ibland gör ett loose call.

 

Dels för chansen att para sin kicker, men också för att din motståndare höjde på ett drag och därför checkar på turn. Men också för att dina mer observanta (händer nog inte på min nivå) inte ska tro att du alltid lägger dig för omslag.

 

Kan gå med på att ett check-raise skulle vara fel på floppen men på turn och framåt tror jag att jag spelade hyffsat rätt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrade är om man inte ger upp för mycket genom att släppa händer som dessa?

 

Men som sagt, potten kanske är lite för liten för att spela så aggresivt på topp par no kicker ...

 

jag tycker absolut att du ger upp för mycket om du inte spelar dessa händer.

 

De är svåra att spela rätt men det är ju de svåra händerna som gör dig till en bättre pokerspelare.

 

När floppen checkas runt tycker jag att man kan anta att du har den bästa handen och en höjning känns helt rätt. Att sex personer ser floppen behöver inte betyda att en kung finns ute, speciellt inte som floppen spelades. däremot betyder det med all sannolikhet att det finns massor av kort som på rivern ger någon annan en bättre hand. Ännu ett skäl till varför höjningen är rätt.

 

Ett värdebet på rivern tycker jag också är bra spelat.

 

Att checka eller beta floppen är en svår nöt. genom att checka kan du se vad som händer bakom dig och ta ett beslut därifrån. Om du får ett bet och en höjning mot dig är det en lätt fold och om det betas ut i sen position så håller jag med om att en check-raise är rätt.

 

det här är en ganska jobbig hand. svårt att säga vad som är rätt eller fel i nästan alla lägen. jag tycker i alla fall att du spelade handen väldigt stabilt.

 

/George Soros

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon bettar på floppen och du har K3 mot sex (!) personer är det bara att lägga sig...även på turn skulle jag tro. Ibland slowplayar faktiskt folk TP på denna nivå. Så någon kan mycket väl sitta med ett monster ;) som KTo eller liknande. Så folda händer då du inte har någon kicker...det tjänar du på i längden. Mot säg två personer får du hänga kvar lite längre...beror ju såklart på hur brädan ser ut oxå.

 

Nu är du lite väl tight. Om det låg 14bet i potten och jag av någon anledning var kvar så är det ju självklar syn på ett bet. Man måste jaga en hel del mot sådana här tomtar, men jag tror inte att just det här är rätt ställe. Kolla in Ed Miller och Gary Carson för bättre info hur man spelar här.

 

Du brukar alltid ha en uppsjö länkar till hands...Kolla in Ed Miller och Gary Carson: har du några till dessa? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill veta vad snubben med trissen sitter och tänker när han inte poppar tillbaks på rivern?!? Visst det är en låg triss men...

 

Har märkt att folk på denna nivån blir lite mer defensiva på turn o river när det börjar kosta lite att betta ...

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare. TIll skillnad från många här tycker jag att en checkraise från en sen pos betre är ett alldeles utmärkt spel i denna hand. Mitt hem är partys 0.5/1 och checkraise i denna situation är definitivt mitt rutinspel.

 

Jag rekommenderar att du postar i 2+2 micro limit forum så får du säkert Ed Miller själv att säga sin mening om handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...