Gå till innehåll

Betsson, skattefritt?


Nikopolidi

Recommended Posts

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett domslut där det fastställs var verksamheten anordnas vore bättre info 8-)

 

Konsensus är väl dock att det bör vara relativt riskfritt (friskriver obv allt ansvar för mina dumma uttalanden i frågan)

 

Tar o friskriver mig själv oxå innan nån tolkar mina gissningar som fakta o skyller på mig sen om det skiter sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och Skatteverket är av den åsikten att alla sajter som ingår i Microgaming INTE är skattefria för svenska pokerspelare. Detta för att vår bedömning just nu är att det är Microgaming som är arrangören och inte "skinnet". Microgaming har sitt HK på Isle of Man och Isle of Man tillhör inte EU fullt ut.

Isle of Man och Jersey tillhör inte EU fullt ut, men Gibraltar gör det.

 

Jag har sagt det förr och säger det igen; jag har fått indikationer på att Skatteverkets nästa target (efter FTP, PS, Bodog osv) är sajterna på Microgamingnätverket. De som ligger i riskzonen är alltså sajter som Ladbrokes, Unibet, Betsafe, Betway, Gnuf, Nordicbet och StanJames bl.a.

http://www.microgaming.co.uk/poker.aspx?pid=2

 

Mitt råd är alltså att INTE spela på dessa sajter.

Men ni gör som ni vill... :mrgreen:

 

Domen som finns om Nordicbet är alltså fel. Orsaken till att det blev så konstigt beror på att Skatteverket inte hade koll på nätverket. De var helt enkelt inte pålästa, det kanske man är nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och Skatteverket är av den åsikten att alla sajter som ingår i Microgaming INTE är skattefria för svenska pokerspelare. Detta för att vår bedömning just nu är att det är Microgaming som är arrangören och inte "skinnet". Microgaming har sitt HK på Isle of Man och Isle of Man tillhör inte EU fullt ut.

Isle of Man och Jersey tillhör inte EU fullt ut, men Gibraltar gör det.

 

Jag har sagt det förr och säger det igen; jag har fått indikationer på att Skatteverkets nästa target (efter FTP, PS, Bodog osv) är sajterna på Microgamingnätverket. De som ligger i riskzonen är alltså sajter som Ladbrokes, Unibet, Betsafe, Betway, Gnuf, Nordicbet och StanJames bl.a.

http://www.microgaming.co.uk/poker.aspx?pid=2

 

Mitt råd är alltså att INTE spela på dessa sajter.

Men ni gör som ni vill... :mrgreen:

 

Trodde jag icke. Finns det någon lista här på pf med vilka siter som är skattefria, skattepliktiga och kanske ett par 'bubblare'?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och Skatteverket är av den åsikten att alla sajter som ingår i Microgaming INTE är skattefria för svenska pokerspelare. Detta för att vår bedömning just nu är att det är Microgaming som är arrangören och inte "skinnet". Microgaming har sitt HK på Isle of Man och Isle of Man tillhör inte EU fullt ut.

Isle of Man och Jersey tillhör inte EU fullt ut, men Gibraltar gör det.

 

Jag har sagt det förr och säger det igen; jag har fått indikationer på att Skatteverkets nästa target (efter FTP, PS, Bodog osv) är sajterna på Microgamingnätverket. De som ligger i riskzonen är alltså sajter som Ladbrokes, Unibet, Betsafe, Betway, Gnuf, Nordicbet och StanJames bl.a.

http://www.microgaming.co.uk/poker.aspx?pid=2

 

Mitt råd är alltså att INTE spela på dessa sajter.

Men ni gör som ni vill... :mrgreen:

 

Domen som finns om Nordicbet är alltså fel. Orsaken till att det blev så konstigt beror på att Skatteverket inte hade koll på nätverket. De var helt enkelt inte pålästa, det kanske man är nu?

 

tackar så mycket cynthax, din åsikt väger tungt i dessa frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat det rätt, så ska det skattas om de anser att spelet anordnas via Microgaming och det är skattefritt om det anordnas via skinnet då de ligger inom EU?

 

I domen om Nordicbet så gick de på att skinnet är det ställe som spelaren har vunnit pengar av.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/pokervinnare-slipper-skatta_7052911.svd

 

Att de sen kan ändra sig och istället välja Micrograming som anordnare förstår jag och att vi ska skatta i framtiden men hur blir det med retroaktiv skatt?

 

Eftersom vi som har spelat där har haft ett domslut att gå på så anser jag inte att det är rimligt med retroaktiv skatt då vi omöjligt har kunnat veta att det är skatt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat det rätt, så ska det skattas om de anser att spelet anordnas via Microgaming och det är skattefritt om det anordnas via skinnet då de ligger inom EU?

 

I domen om Nordicbet så gick de på att skinnet är det ställe som spelaren har vunnit pengar av.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/pokervinnare-slipper-skatta_7052911.svd

 

Att de sen kan ändra sig och istället välja Micrograming som anordnare förstår jag och att vi ska skatta i framtiden men hur blir det med retroaktiv skatt?

 

Eftersom vi som har spelat där har haft ett domslut att gå på så anser jag inte att det är rimligt med retroaktiv skatt då vi omöjligt har kunnat veta att det är skatt där.

Tror inte att problematiken skinn/nätverk var uppe i diskussionen då, den där artikeln du länkar till är förresten skrämmande kass. SKV visste inte vad nätverk var för något och förstod det som att det var NB som skötte hela ruljansen, vilket man inte gör. SKV blev helt enkelt blåsta, imo. Nu vet man bättre och hade den pokerspelare mött SKV i domstol idag tror jag inte han hade vunnit.

 

Det här är MIN åsikt och jag kan självklart ha fel (och jag vet att det finns folk på SKV som delar min åsikt), men nu är ni varnade iaf. Det finns bättre och säkrare sajter att spela på. <insert reklam>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengarna ligger ju dock hos skinnsen och inte hos microgaming. Det märkte jag av när 5050 gick under tex.

 

Men hur ser du på det om retroaktiv skatt? Om det skulle bli att man får betala för flera år tillbaka hur långt bak går dom? Kan man sen göra avdrag för coaching pass, kontorshyra, inköp av datorer och monitorer etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var pengarna ligger kan knappast ha någon betydelse. Det är var den som arrangerar, styr och organiserar spelet har sitt HK som är av betydelse, som det ser ut just nu.

Med andra ord är din och Skatteverkets inställning att Pokerstars.eu är skattepliktigt. Arrangerandet, styrningen och organisationen av spelet sker ju fortfarande från Isle of Man?

 

Sedan har vi frågan kring exempelvis SM på Unibet eller Nordicbet. Där har ju inte Microgaming varit inblandade i arrangemanget, styrningen eller organisationen, utan spelet har endast skett på deras tekniska utrustning.

 

Dvs hur ser du på sajtspecifika kampanjer/turneringar, vem styr och organiserar där?

 

Slutligen, spelaren har inget avtal med Microgaming, de har ett avtal med sajten ifråga. Jag tror, och hoppas, därför att du har helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retroaktiv skatt? Javisst, upp till 5-6 år, beroende på hur man räknar åren.

 

Källa på det tack! Hur skulle SkV kunna begära retroaktiv skatt då spelarna agerat på ett domslut som säger att spelet är skattefritt? Jag kan förstå att spelet kan vara skattepliktigt i framtiden (även om jag inte håller med) men retroaktivt bryter mot alla rättstatens grundläggande värderingar.

Retroaktivitet innebär giltighet även för förhållanden i det förflutna.

 

Termen används bland annat i lagstiftningssammanhang. Retroaktivitet anses där som rättsvidrig eftersom den strider mot legalitetsprincipen.

 

Legalitetsprincipen är en juridisk rättsgrundsats som säger att ingen kan dömas för en gärning som inte var straffbelagd vid den tid då brottet begicks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skatteverket nån lista över garanerat skattefria sajter för svenskar?

 

Med Cyntax sett att se världen är inte ens Svenska Spel skattefritt, eftersom gamla Boss Media i Växjö (numera GTECH) ägs av GTECH som har sitt huvudkontor på 10 Memorial Boulevard, Providence, RI 02903, U.S.A. Cyntax hävdar ju att Svenska Spel inte är organisatören, utan GTECH

 

GTECH i sin tur ägs av Lottomatica Group från Italien, så frågan är hur högt i hiearkin han tänker gå...

 

Cyntax (som har fel) anser också att exempelvis spel på Betssons Ongameklient blev skattepliktigt för någon månad sedan då Ongame köptes av ett amerikanskt bolag av Bwin/Party. Jag vet inte varför Cyntax finner glädje att skrämma upp pokerspelare på detta sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...