Gå till innehåll

Poker, mer än bara skicklighet?

role

Recommended Posts

Naturligtvis menar jag inte att det är ett lika stort turmoment i fotboll som i poker. Men att man kan påverka resultatet fullt ut kan jag inte hålla med om.

Tänk er att Zlatan springer en bit utanför straffområdet och har en motståndare efter sig, han får iväg ett skott. Om han får en bra träff eller inte påverkas visserligen av hur duktig han är på att skjuta, men den bästa skytten i världen kan få en total snedträff i ett sådant läge likaväl som att en medioker spelare kan få en drömträff. Sannolikheten att få en bra träff är dock större för Zlatan än för de flesta.

Zlatan får en fin träff, men målvakten är bra med. Han agerar helt perfekt som målvakt och känner att han kommer att rädda skottet, trots att det är bra. Men så studsar bollen på ett ben, ändrar riktning och går in i mål. Tack vare detta vinner Sverige och målvakten grämer sig: "Tänk om han bara hade ställt sitt ben en decimeter längre åt höger. Så osannolikt att den skulle träffa just där och dessutom styras in i mål!"

Sannolikheter och slump spelar in i fotboll också, men när det gäller poker är det så mycket tydligare. Man kan räkna ut den exakta sannolikheten för vem som ska vinna varje hand (såvida den går till showdown), medan detsamma i fotboll inte är lika lätt.

Turen avgör fotbollsmästerskap i långt mindre utsträckning än pokerturneringar, men det är befängt att påstå att den inte har någon roll alls. "Vilket turmål!" "De förtjänade inte att vinna" och "England har inte haft något flyt i den här matchen" är några uttryck som i så fall blir meningslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gör man WSOP till en PL turnering så tar man ju iaf bort mycket turmoment och tråkig "tvåkortspoker" när det bara blir en massa all-ins före floppen. Skulle gynna de spelare som har lite koll på odds/sannolikhet mm. JAG tycker iaf inte det är intressant att vara all in före floppen med annat än AA/KK. Visst kan man hamna i all in lägen före flop även i PL, men det är inte alls lika frekvent som i NL. Big Bet poker spelas bäst efter floppen..

Fast det e ju bara vad jag tycker... :roll:

Länk till kommentar

Men gör man WSOP till en PL turnering så tar man ju iaf bort mycket turmoment och tråkig "tvåkortspoker" när det bara blir en massa all-ins före floppen. Skulle gynna de spelare som har lite koll på odds/sannolikhet mm. JAG tycker iaf inte det är intressant att vara all in före floppen med annat än AA/KK. Visst kan man hamna i all in lägen före flop även i PL, men det är inte alls lika frekvent som i NL. Big Bet poker spelas bäst efter floppen..

Fast det e ju bara vad jag tycker... :roll:

Jag tycker inte att man skall ändra på reglerna för att det skall passa pokerproffsen, de som går all in mycket före floppen brukar ofta gå på en mina efter några försök där de blir chip cripplade och åker ut.

Jag undrar hur många som tar sig igenom WSOP endast med tur, jag undrar även hur många som spelar där som inte har koll på oddsen.

Länk till kommentar

i WSOP ?

En slutsats borde alltså bli att i poker kan vem som helst slå vem som helst närsomhelst och således är poker inte enbart ett skicklighetsspel.

Slutsatsen är någorlunda korrekt, alldelles självklar, och helt meningslös.

Slutsatsen är korrekt, självklart och meningsfylld. Det är själva grunden till att poker är ett så lukrativt spel.

Länk till kommentar