Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I morse åkte jag på ett par rejäla nitar mot två olika spelare, båda slowspelade. Spelade 05./1 Fixed Limit Texas hold'em, 10-manna bord. Hade inte antecknat dom som slowspelare, hade sett dom spela ett dussin händer innan. Första fallet:

Sitter på K9s i BB, floppen ger xQx. Turn ger K, där höjer jag eftersom alla har checkat hittills. Alla utom en foldar. Han checkar, jag höjer, river ger Q. Här var jag beredd att omedelbart folda om han höjde, men det gjorde han inte. Check, jag höjer, han synar. Han sitter med en Dam. Men det var ju inte så chockerande oväntat om än irriterande (slowspelar själv ibland när jag får träff, t.ex hade jag en gång en knekt och det blev fyrtal med turn och river, checkade, andra hakade på och höjde).

Desto värre är denna:

Sitter med AK tidig position, höjer hela vägen, floppen är mest skräp, Kung på turn, river x. Inga steg eller färgdrag. Fortsätter höja, alla foldar utom en. Han synar som han gjort hittils, jag höjer, syn. Så sitter han med AA. Han har smugit på tå hela vägen med AA. Det var en chock ärligt talat! Vem i h*lvete smyger med AA?? Så, *hur* ska jag spela mot en sån spelare?

Ibland kan man se dom eller ha en magkänsla. T.ex. så hade jag KK en gång, floppen gav Axx. En kvar, han checkar, jag checkar, en 3:a kommer på turn. inget drag, och jag tror inte på han fick träff med en trea, däremot har jag bara en känsla av att han slowspelade tidigare för att få med mig, så jag slänger mina kungar (ganska moget tycker jag : ). Det visade sig antagligen vara rätt drag för senare slow-spelade han många händer och vann.

Men som sagt, hur motspelar man slow-spelare, om man nu vet att de är såna? Oftast så sitter de ju bara med en svag hand, så det är omöjligt att veta från gång till gång om de slow-spelar eller inte. Man kan se till att bara sitta med nötter när man möter dem men det begränsar än ju. Man kan också se till att inte höja själv, men då kan man mista en rejäl kaka på eventuell vinst.

Förresten tycker jag det är märkligt i de två första exemplen de inte höjde efter min sista höjning, de riskerar ju inte att förlora någon vinst på det...

Linda

Postad

Ett av de vanligaste misstagen som nybörjare gör är att de inte spelar sina händer aggressivt nog. så fort de får tvåpar eller bättre så checkar de.

Om du har visat aggressivitet en tidigare bettingrunda i en hand, och nästa kort förbättrar en annan spelares hand så är det vanligt att han försöker checkraisa dig. Du kan också använda dig av det knepet, men slowplaya bara om du är säker på att du kommer vinna, även om de andra förbättrar, och om det får dig att tjäna någon extra bet. Syftet med det är trots allt att lura av motståndaren mer pengar, inte låta honom komma undan billigt. Att check-syna hela vägen ner på rivern är t.ex (oftast) inte bra.

Om du misstänker att en motspelare drar till något, och det kommer ett kort som verkar farligt, t.ex överkort, trefärg eller möjlig stege så kan det vara värt att checka med en sårbar hand. Som du skrev så får man ibland gå lite på magkänslan här. Låt det bara inte gå för långt så att du alltid går in i ett passivt läge så fort brädan visar potentiella stegar eller färger.

Tänk på att du ofta inte "kan" lägga dina dugliga händer om potten är för stor, även om du tror att motspelaren sitter på en monsterhand. Ibland så är det bara att betala.

Postad

De spelartyper du beskriver tycker jag mer passar in på benämningen "calling station". En "slow-playare" skulle ju ha checkraisat dig någonstans på vägen, men det gjorde inte dessa gossar.

Enligt mig är "calling stations" de mest lönsamma motspelare du kan hitta - de spelar så passivt att du förlorar minimalt mot dem när de väl sitter med sina monsterhänder (du riskerar aldrig att få en höjning mot dig) och samtidigt kan du mjölka ur dem "synbets" på varje gata när de synar ned med en sämre hand, eftersom de så gott som alltid synar ned till rivern oavsett bräda.

Men visst känns det snopet när man förlorar en hand som man är säker på att vinna eftersom motspelaren inte visat minsta tecken på styrka... Ibland kan de t.o.m. sitta på oslagbara nötter på rivern som de "bara" väljer att syna ned med när man bettar in i dem... :roll:

En annan sak; skriv inte att du höjer när du är först ut med att "betta" på en gata, det kan verka förvirrande. Nu framgick det tydligt ändå hur satsningen fortskred i de händer du beskrivit, men det kan lätt uppstå oklarheter.

Postad

Fortsätt spela agresiv solid poker med dina starka händer bara. Börja inte sitta och oroa dig för de sitter och slöspelar AA var och varannan hand för då kommer du spela sämre.

Visst, mot sådana här spelare så känns det ibland som att man har ägg över hela ansiktet när man mattat på med bet på flop, turn och river med t.ex. topparet med kass kicker och det visar sig att dom har ett överpar men det kommer också vara många händer där man har glädje av att de spelar sina händer alldeles för passivt, skillnaden är bara att dom ser man sällan...

Nu ger du ju inga direkt detaljer men vad det verkar så spelar du ju i dessa lägen relativt korrekt fundamental ABC poker. Möjligtvis kan jag tycka att du ska betta på floppen med KK även om det kommer ett ess men det beror ju lite på preflopspelet.

/Bjorn