Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

Inte tillräckligt många händer för att ha någon säker read, men knappen verkar hyfsat lös. Jag behöver förbättra mitt HU-spel, inte minst för mörkförsvar.

Preflop: morberg is BB with Tc, Qd.

6 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

Ska jag trycka tillbaks redan här preflop, eller vänta och se vad flopen ger?

Flop: (4.50 SB) Ad, 9c, 3c (2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button calls.

Tänker mig att ett A kan vara lika skrämmande för honom som för mig och check-raisar honom.

Turn: (4.25 BB) Th (2 players)

morberg bets, Button raises, morberg calls.

Tian är ju en trevlig syn för mig. Märkligt att han återhöjer; men min kicker känns hyfsad -- särskilt om han nu är så lös som jag tror.

River: (8.25 BB) Qh (2 players)

Härligt, får in tvåparet och check-raisar igen (!) eftersom jag känner mig säker på att han satsar efter höjningen på turn.

Final Pot: 12.25 BB

Jag känner mig ganska borta på turn i denna handen, hur ska man tänka i en HU-situation som denna?

Postad
Ska jag trycka tillbaks redan här preflop, eller vänta och se vad flopen ger?

Problemet med att trycka preflopp är att det gör potten väldigt stor och läcker en hel del info om vilken sorts hand du kan tänkas ha. Det här kommer mot en kompetent spelare i stort sett göra det omöjligt för dig att vinnan potten direkt på floppen eftersom han kommer få minst 7:1 på alla floppcalls. En preflopphöjning gör att det hela mer närmar sig ren showdownpoker, och om du bara gör det med händer som har +EV så kommer du läcka rätt mycket information samtidigt som du ofta tappar möjligheten till checkraise när du floppar bra (och du läcker också hyffsat med info om din handrange när du bara synar).

Om du inte har någon väldigt bra anledning att trebeta preflopp ur BB mot en motståndare så gör det helt enkelt inte med någon hand. En bra anledning kan vara att din motståndare foldar alldeles för mycket i en 7sb:s pott eller att du har AA mot en hyperaggressiv motståndare och du kan räkna med att få in både trebeten och få checkraisa floppen mot honom.

Tänker mig att ett A kan vara lika skrämmande för honom som för mig och check-raisar honom.

NPND är kanske inte min favorithand att göra det här spelet med, men det har väl hänt. Gör absolut inte någon vana av det bara.

Tian är ju en trevlig syn för mig. Märkligt att han återhöjer; men min kicker känns hyfsad -- särskilt om han nu är så lös som jag tror.

Första beten är rätt klart för value, men resonemanget om att syna höjningen känns off. Det är inte primärt hans löshet du borde fundera på här utan hur aggressiv och trixig han är.

Hur aggressiv är killen egentligen? Allmänt så är det rätt ordentligt osannolikt att han sitter på en tia här, särskilt en sämre tia en din. För att det ska gälla så måste han först ha höjt preflopp med JT eller T8, sedan betat floppen och synat en checkraise och sedan höjt dig helt utan rädsla för esset. Sitter han på en tia är det antagligen T9.

Han representerar helt klart en hand som är starkare än din här, och den sekvensen innebär från en dålig spelare minst ett stort ess i stil med AK och mer vanligt tvåpar eller bättre.

Jag skulle tro på att du snittar på betydligt färre än 5 outs här och du har en fold (även om det kanske inte är med så stor marginal) mot en typisk förutsägbar spelare.

EDIT: Kanske har du också syn + checkraise om du förbättrar annars fold som alternativ.

Mot en bra spelare eller bara någon som är trixig kan du mycket väl vara tvungen att syna ned.

Härligt, får in tvåparet och check-raisar igen (!) eftersom jag känner mig säker på att han satsar efter höjningen på turn.

Gillar den här checkraisen.l

Postad
Flop: (4.50 SB) Ad, 9c, 3c (2 players)

Om man tror att fi är vek nog att vara kapabel att lägga sig så tror jag oftast det är bättre att betta in i honom än att checkhöja. Genom att göra potten stor gör du ju det svårare för honom att lägga sin hand.

Du får heller ingen vettig information genom att checkhöja vilket gör det svårspelat om du träfar ett par på turn. (Eller ja, om han trebettar din checkraise får du ju rätt mycket information. Men då är det antagligen kört.)

Om du däremot bettar in i honom så tycker jag i alla fall att han ställs inför ett svårare beslut med händer som KJ, 88 eller liknande. Han borde väl fortfarande inte folda speciellt ofta men många spelare gör ändå det.

Turn: (4.25 BB) Th (2 players)

morberg bets, Button raises, morberg calls.

Det troligaste här är ju ändå att han har ett ess här och antingen var för mesig för att trebetta på floppen eller tyckte det var ett slugt drag att slöspela TP till turn. Hans handistribution här innehåller ju i princip varenda esshand på kartan efterssom Axo är en nästan obligatorisk stealhand från knappen.

Tycker rent almmänt att du borde antinget check-foldat eller bet-foldat på flopen. Synar han ditt bet på flop och det kommer en blank eller ett kort som förbättrar dig kan du ju prova ett till bet på turn.

/Bjorn

Postad
NPND är kanske inte min favorithand att göra det här spelet med, men det har väl hänt. Gör absolut inte någon vana av det bara.

Vadå "NPND", han har ju bakdörrstege OCH bakdörrsfärg.

:P:lol:8-)

/Bjorn