Gå till innehåll

WSOP 2005: Hur går det för Ken Lennaárd i WSOP?


Pumpitup

Recommended Posts

Nja, eftersom maliik verkar rätt så mycket bortse från turfaktorn i turneringspoker så var det väl inte så dålig jämförelse?

Eftersom jag är en person som inte tycker om fenomenet "tur" så vill jag reducera "turen" så att den får så liten inverkan som möjligt på mitt spel. Jag tycker t ex inte om att gå all in med annat än AA och KK. Ibland måste man detta då pokerspel inte alltid går som man vill att det skall gå. Någon skrev att bra spelare vinner de dåliga efter floppen och det håller jag med om. Tycker du att det är ok att gå in i en coinflipp med det lilla vinsten Ken får så är det ok för dig. Inte för mig!

 

Skriv f ö MaLiik tack....

 

Du vill inte ha en coinflip säger du...

Ok visst, han synar, du missar ditt drag 2/3 av gångerna. Vad gör du nu? Försöker köpa potten, ur position? Checkfoldar?

 

Tänk efter då om inte en all-in är bättre, där du med väldigt stor sannolikhet har coinflip eller bättre om han skulle syna + all den fold equityn som du har.

 

Istället för att ta en coinflip förespråkar du att ha 1/3 chans att vinna potten. Hur resonerade du dig fram till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 383
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nja, eftersom maliik verkar rätt så mycket bortse från turfaktorn i turneringspoker så var det väl inte så dålig jämförelse?

Eftersom jag är en person som inte tycker om fenomenet "tur" så vill jag reducera "turen" så att den får så liten inverkan som möjligt på mitt spel. Jag tycker t ex inte om att gå all in med annat än AA och KK. Ibland måste man detta då pokerspel inte alltid går som man vill att det skall gå. Någon skrev att bra spelare vinner de dåliga efter floppen och det håller jag med om. Tycker du att det är ok att gå in i en coinflipp med det lilla vinsten Ken får så är det ok för dig. Inte för mig!

 

Skriv f ö MaLiik tack....

 

Du vill inte ha en coinflip säger du...

Ok visst, han synar, du missar ditt drag 2/3 av gångerna. Vad gör du nu? Försöker köpa potten, ur position? Checkfoldar?

 

Tänk efter då om inte en all-in är bättre, där du med väldigt stor sannolikhet har coinflip eller bättre om han skulle syna + all den fold equityn som du har.

 

Istället för att ta en coinflip förespråkar du att ha 1/3 chans att vinna potten. Hur resonerade du dig fram till det?

 

vadå 1/3 chans att vinna poten? ser 2 fel här

 

1 Det kan vara bättre att ha 1/3 att vinna poten utan att riskera åka ut eftersom det är turneringspel och inte cashgame

 

2 han har inte en 1/3 att vinna poten. om han missar sitt drag kan den andra fortfarande också ha missat och han kan få billig turn eller to m bluffa på flopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vadå 1/3 chans att vinna poten? ser 2 fel här

 

1 Det kan vara bättre att ha 1/3 att vinna poten utan att riskera åka ut eftersom det är turneringspel och inte cashgame

 

2 han har inte en 1/3 att vinna poten. om han missar sitt drag kan den andra fortfarande också ha missat och han kan få billig turn eller to m bluffa på flopp?

 

1: Nej, det spelar väl ingen roll om du åker ut nu eller om du åker ut om tre timmar för att din stack är så liten pga du har spelat så sjukt passivt?

Att ställa in här maximerar vårt turnerings-EV, utan tvekan.

 

2: Vem har bäst bluffläge, han i position eller han ur position?

Och tänk om du möter AQ eller AJ, varför vill du hellre bluffa ut en sån hand på floppen än att få syn före floppen och vinna 17500 marker till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, eftersom maliik verkar rätt så mycket bortse från turfaktorn i turneringspoker så var det väl inte så dålig jämförelse?

Eftersom jag är en person som inte tycker om fenomenet "tur" så vill jag reducera "turen" så att den får så liten inverkan som möjligt på mitt spel. Jag tycker t ex inte om att gå all in med annat än AA och KK. Ibland måste man detta då pokerspel inte alltid går som man vill att det skall gå. Någon skrev att bra spelare vinner de dåliga efter floppen och det håller jag med om. Tycker du att det är ok att gå in i en coinflipp med det lilla vinsten Ken får så är det ok för dig. Inte för mig!

 

Skriv f ö MaLiik tack....

 

Du vill inte ha en coinflip säger du...

Ok visst, han synar, du missar ditt drag 2/3 av gångerna. Vad gör du nu? Försöker köpa potten, ur position? Checkfoldar?

 

Tänk efter då om inte en all-in är bättre, där du med väldigt stor sannolikhet har coinflip eller bättre om han skulle syna + all den fold equityn som du har.

 

Istället för att ta en coinflip förespråkar du att ha 1/3 chans att vinna potten. Hur resonerade du dig fram till det?

 

vadå 1/3 chans att vinna poten? ser 2 fel här

 

1 Det kan vara bättre att ha 1/3 att vinna poten utan att riskera åka ut eftersom det är turneringspel och inte cashgame

 

2 han har inte en 1/3 att vinna poten. om han missar sitt drag kan den andra fortfarande också ha missat och han kan få billig turn eller to m bluffa på flopp?

 

Det jag menar här är att en syn troligtvis sätter dig i ett väldigt svårt läge. 2/3 av alla floppar gör att du måste ge upp potten på floppen, eller bluffa den ur position.

 

1/3 av tiden sätter du draget och har en chans att dubbla upp, särskilt om du är uppe mot Ax.

 

Genom att gå all in preflop slipper du svårigheterna på floppen pga din position, samt att du har fold equity på din motspelare. Helst vill du ju ta potten osynad, annars har du dina 50% vid en syn. Har du riktigt olotto är du uppe mot AA KK, men det betyder inte att all in med AKs där är dåligt spel.

 

 

På din första punkt där, ska du vänta tills din stack är nere på 15BB innan du kan spela all-in på floppen?

 

Med 25BB kan du ta ner potten osynad, eller ha 50% att dubbla till 50BB

 

Med 15BB kan du ta ner potten osynad, eller ha 50% att dubbla till 30BB

 

Angående andra punkten tror jag inte du får en gratisturn mot en någorlunda aggro spelare, speciellt inte när du har checkat före honom.

 

Kanhända att jag pratar i nattmössan, turneringar är fortfarande min svaga sida :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din första punkt där, ska du vänta tills din stack är nere på 15BB innan du kan spela all-in på floppen?

 

Med 25BB kan du ta ner potten osynad, eller ha 50% att dubbla till 50BB

 

Med 15BB kan du ta ner potten osynad, eller ha 50% att dubbla till 30BB

 

Angående andra punkten tror jag inte du får en gratisturn mot en någorlunda aggro spelare, speciellt inte när du har checkat före honom.

 

Kanhända att jag pratar i nattmössan, turneringar är fortfarande min svaga sida :)

Jag tror du missar anledningen till att gå all in preflopp med AK på handen om du har 15 BB, det ligger 2 BB i potten före Fi stoppar in sina 3 BB, då har du 2/15 = 13,3% i vinst över dubblingen av stacken. Är det endast en buddling av stacken är det inte lika säkert att gå all in med AK före floppen.

 

Blev det lite klarare varför jag anser att det är mer rätt att gå all in i det här läget om Ken har 15 BB istället för de 25 BB han har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det lite klarare varför jag anser att det är mer rätt att gå all in i det här läget om Ken har 15 BB istället för de 25 BB han har?

 

Jag tror inte att det är någon här som skulle säga emot att det skulle vara fel att gå all-in med AK när du har 15BB. Men det är inte det tråden handlar om. Du borde ju veta det eftersom du har varit med och skrivit hela tiden. Det här sista gav absolut inget till tråden eftersom det är självklart precis som Kens spel var rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...