Gå till innehåll

Budgivning - strategi


JohnH

Recommended Posts

Aja, jag får börja.

 

Nåt jag ogillar är när nån jävel lägger in en liten budhöjning hela tiden. What's up? När man väl har blivit överbjuden så känns det som att de fiskar efter "Oj oj.. bjuder jag lite till så är grejen min. Tomtens pengar är typ slut vid det här laget". Känns jävligt fishy imo... men jag kanske bara är paranoid?

 

Ovanstående gäller särskilt på siter som har upplägget där budtiden förlängs om man kommer in med sent bud, <2min från stäng. Störd idé kan tyckas men den funkar faktiskt.

 

Standard lär ju vara att betta på slutet o köra sitt egna maxbelopp? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om minraise för tex budgivning på boende i Sverige.

 

 

 

Dock funkar budsiterna (tradera, lauritz osv) lite annorlunda:

 

Sune har först lagt 5kronor som sitt max (utan att avslöja siffran) och leder med 1 krona.

 

Åke har efter det lagt 100kr. Åke leder därmed budgivningen på 6kr.

 

Ska då Åke lägga 2kr som max.. 3kr som max.. till han leder på 6kr? Lägger någon annan 7kr får han in o buda igen. Det som syns då på siten är att Åke har höjt sitt bud med 1kr/gång. Hittar man GTO där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 4 år sedan var jag och kollade på nybyggda lyor. Byggaren hade problem att kränga ut dom och hade kvar 10/100. Enligt avtal med föreningen skulle byggaren sälja lägenheterna. Om de inte lyckades så skulle byggaren gå över som normal ägare och betala hyran.. --> Bra förhandlingsläge.

 

Kollade på en 80kvm. Var in och kollade en 104kvm också bara för att.. men den var utanför min prisrange. La bud på 25% under utpris för båda. Förväntade mig att de inte ens skulle svara på mejlet men fick ett kontringsbud. Köpte den större för 20% under.

 

2008/09 var det svårt att sälja över huvud taget så man turade in den perioden.

 

Skulle jag buda idag, som inte heller är så fantastiskt bra period som säljare, så skulle jag inte vara blyg med prutandet för svårsålda objekt. Lyor läggs inte ut idag med underpris som startpris.

 

Angående när man ska buda när ingen verkar intresserad.. Är det något speciellt med läget el typ hög hyra så skulle jag vänta längre. Annars helt enkelt drämma iväg ett förslag. De kan vara stressade av att de redan köpt ett dyrare större hus och vill bli av med dubbla lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...