Gå till innehåll

NLT - ATs hur ska denna spelas bäst (om alls)?


LordenDelly

Recommended Posts

Bara suttit vid bordet kanske 20 händer har inte så bra koll.

Vad tycker ni att jag gör fel i handen utan speciell read på fi.

Allt välkommet!!

 

Game # 93210224 - Texas Hold'em No Limit EUR 1,00/2,00 - Table "Norwich"

Game ended 2005-07-08 14:08:27 UTC

 

Players:

george_boz (EUR 50,00 in seat 1)

petterabc (EUR 220,50 in seat 2)

Delly84_ (EUR 197,50 in seat 3)

anna-86 (EUR 615,50 in seat 4)

worashi (EUR 124,50 in seat 5)

fidolej (EUR 124,00 in seat 6)

 

Dealer: petterabc

Small Blind: Delly84_ (1,00)

Big Blind: anna-86 (2,00)

 

Delly84_ was dealt: Tc - Ac

 

worashi Call (2,00)

fidolej Fold

george_boz Fold

petterabc Fold

Delly84_ Call (1,00)

anna-86 Raise (6,00)

worashi Call (6,00)

Delly84_ Call (6,00)

 

 

 

Flop 8h - 7c - 2c

 

Delly84_ Check

anna-86 Bet (19,00)

worashi Fold

Delly84_ Raise (38,00)

anna-86 Raise (47,00)

Delly84_ Call (28,00)

 

Turn 8h - 7c - 2c - Ad

 

Delly84_ All-In (123,50)

anna-86 Call (123,50)

 

Ni får upplösningen när jag fått nåra kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok insett nu att jag spelade handen dåligt.

Hatar miniraise på flopen, den är värdelös och ger ingen info.

När hon gör en mesbet tillbaka och A kommer på turn ställer jag in, tycker att jag ändå spelat handen som att jag har en jävligt stark hand, jag miniraise och sen call på hennes bet och sen allin på turn, fattar inte hur hon hittar synen på turn.Efter facit i hand gjorde jag ju helt rätt mot den här motståndaren eftersom hon verkar har svårt att släppa när hon måste inse att hon är slagen.

 

River 8h - 7c - 2c - Ad - Jh

 

Delly84_ shows: Tc - Ac (a pair of aces)

anna-86 shows: Jc - Js (three of a kind, jacks)

 

anna-86 wins: EUR 400,50 (with three of a kind, jacks)

Rake: EUR 2,50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda preflop eftersom AT är en skithand som är enkelt dominerad.

 

På den floppen har du två bra alternativ:

1. Check/raise all-in. Du är ur position men har två överkort och nötfärgdraget, alltså en rätt så stark hand i sämsta möjliga position. CR all-in innebär att positionsnackdelen försvinner, du sätter maximal press på Fi, och kan inte ligga så långt efter.

2. Check/fold.

 

 

Tycker du spelar handen riktigt dåligt. Beta drag görs bäst i position, klassiskt exempel på felspelat färgdrag tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min värld existerar inte check/fold på den floppen. (Inte på ett bet på $19 och 120 kvar att spela om)

 

Alla övriga spel är att föredra då.

Check/Raise

Bet/Reraise

Check/Call

 

Där check/raise i mitt tycke är det bästa alternativet och check/call är sämst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AT ska man inte slänga i shorthanded om inte potten öppnats innan IMO.

Möjligen att man kan slänga AT på UTG och UTG+1. Men annars gillar jag att spela denna handen. Speciellt om den är sooted. På knappen eller på cutoff så är det alltid raise om inget öppnat innan. I sen position mot tidiga limpare föredrar jag syn och ev raise mot veka spelare.

 

Men beror ju på vilken image man föredrar. Jag gillar att spela aggro och attackera blindsen. För det första är det lönsamt och för det andra är det svårare att läsa för fi när man väl har en hand.

 

Jag tycker du spelar denna handen sådär. Synen preflopp känns helt rätt och på floppen har du flera alternativ. Det är rätt att syna och kanske mer rätt att checkraisa som du gjorde. Du får mer information med checkraisen.

När du blir raisad lutar det åt syn, men att ställa in är absolut inte heller fel.

 

So long so good. På turn tycker jag du spelar för aggressivt, mot en vettig spelare får du bara syn av en starkare hand här om du inte möter en tomte.

Check-call på turn känns som ett bättre spel. Sedan på rivern får du helt enkelt värdera dina chanser oavsett om du träffat eller inte träffat din färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATs spelas ju inte direkt för att träffa ett par och sedan betta starkt hela vägen i min mening, därför tycker jag att synen preflop är helt ok. ATo hade dock bara varit att slänga.

 

När sedan floppen gynnar Dellys hand så mycket som den gör förstår jag inte hur vissa av er kan förespråka en fold, det finns helt enkelt inte enligt mig. Att gå för en check-raise på flopen är ett helt ok spel men som i princip alla föregående talar nämnde så borde du raisat mer. Att trycka direkt på floppen tycker jag dock lyser färgdrag rakt igenom men det kan också vara ett fint alternativ, om man möter samma spelare ofta, för att mixa upp spelet. Detta innebär ju dock givetvis att man ibland även måste göra samma spel med ett floppat set eller två par.

 

Riverspelet är väldigt aggresivt och är kanske lite i överkant. Samtidigt ser det väl lite ut som om du försöker utnyttja ässet som scarecard och ta hem potten så att bli nersynad här är nog ändå ingen omöjlighet.

 

Raisa mer på flop och betta mindre alternativt check-syna på turn, annars helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg: Jodå, det "finns" att slänga nötfärgdraget mot ett pottbet. Här dyker dock frågan om implicita odds upp samt vad man sätter anna-86 på och hur långt man tror att hon/han är villig att gå med vad nu än man sätter honom/henne på. Att folda handen direkt på floppen är för vekt spelat enligt mig, ni är i princip lika på floppen (du är dog med 5-6%) och anna-86s bet betyder egentligen inte mycket mer än att hon inte vill ge bort potten. Att trycka direkt på flop är ett simpelt spel som till och med är att förespråka framför fold enligt mig, du lär även ha x antal procent i fold equity vilket jämnar ut era händer ytterligare.

 

Att skillnaden mellan ATs och ATo är försumbar förstår jag inte riktigt. Vilka alternativ och möjligheter har du med ATo på den här floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ATs bara marginellt bättre än ATo i en 3-way pot? Jo för att chansen att du floppar färgen är mindre än 1%, du har ungefär 10% chans att floppa färgdraget. Alltså är skillnaden noll i nästan 90% av fallen. Mot bara 2 pers får du dessutom sällan odds att dra till färgen. eller betalt när den sitter.

 

Implicita odds i den här situationen bör vara extremt låga, eftersom du har dålig position och färgdraget är extremt uppenbart (särskilt om du check-callar).

 

Alltså är Check/Raise All-in eller Check/Fold de bästa alternativen då du antingen får ett gratis kort som du vill ha om hon checkar bakom, eller fold-equity+showdown om du går all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyngden ligger lite på hur Delly hade spelat ett set eller tvåpar i samma läge. Hade han tryckt på floppen med det så finns det ju bara en sak att göra nu också, dvs. trycka. Samtidigt vet jag inte hur ofta Delly och anna har mötts och om hon har någon koll på hur han spelar sina händer. Han vill ju få anna till det läget då hon inte vet om han sitter på en väldigt stark hand eller bara ett drag.

 

Jag hade synat ibland och lagt mig ibland preflop, beroende på vem man möter och allt annat man får väga in. Dock anser jag ATs vara ganska mycket starkare än ATo då du får fler möjliga floppträffar och hade hellre synat med den än med ATo. De två personerna jag möter i det här fallet har också visat att de tycker om sina händer och är inte floppen allt för elak mot dem kan du nog få hyfsat betalt här om du får in din färg. Speciellt då många av spelarna på €1/2 synar ner hela vägen på överpar eller TPTK i princip utan att tänka på vad de kan möta.

 

Om du läser vad jag har skrivit så har jag aldrig nämnt att han skulle check-calla på floppen, du fortsätter dock upprepande att prata om det så jag får väl göra en lite notis om det här.

 

Visst kan du check/folda på floppen men då får du banne mig tänka till varför du synar preflop och vad det är du vill träffa. Men visst, gillar du inte synen preflop kommer du ju billigt undan från problemen med en fold på floppen. För vekt för min smak dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att man ska folda preflop om man inte har en read på Fi som maniac eller extremt aggressiv blind-försvarare.

 

Samtidigt vet jag inte hur ofta Delly och anna har mötts och om hon har någon koll på hur han spelar sina händer. Han vill ju få anna till det läget då hon inte vet om han sitter på en väldigt stark hand eller bara ett drag.

 

I början av sin post säger han att han är ny vid bordet och inte har någon read, alltså är det fold preflop. Alternativt ska han höja för att få bort blinden och kolla vart limparen står. Dock vill inte jag gärna höja ur SB pga position.

 

Dock anser jag ATs vara ganska mycket starkare än ATo då du får fler möjliga floppträffar och hade hellre synat med den än med ATo.

 

Axs är bra i multiway pottar där folk limpat in. Inte i små, raisade pottar. Kickern är otroligt mycket viktigare än huruvida den är suited, när du är i en mindre pott.

 

Tycker du att det är "vekt" att folda ATs mot en raise preflop? Jag tycker det är vekt att sitta och syna med skräphänder, tycker att en bra laydown är klart mer "strong" än en korkad macho-syn. Å andra sidan spelar ju jag mest för att vinna pengar, och det är ju inte enda motivet man kan ha, tycker man att det är roligt att gambla eller har lite ego inblandat så är ju det okej, men så resonerar inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sagt emot angående att lägga handen preflop, speciellt inte utan read. Men jag avfärdar heller inte en syn helt och hållet, bägge spelen beror lite på image osv.

 

Vad jag anser vara vekt är folden på floppen, speciellt då man redan synat preflop. Vad vill man annars träffa mer än en drömflop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folda preflop? Nej! Inte i min värld iallafall. På floppen tycker jag man kan spela på många olika sätt...men i just denna hand spelade du inte på något av dom sätten jag gillar. Att Check/syna är ok. Att check/raisa alternativt bet/raisa är också okej. Men INGA mini-raisar tack. Det är så onödigt med mini-raisar då du är på ett drag så där. Troligtvis så slår han om ytterligare så du inte får odds att syna. Eller så cold-callar han och vad gör du då på turn om du missat ditt drag? Slå om rejält om du ska slå om. Att du sen inte behöver gå all in är ju en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ATs bara marginellt bättre än ATo i en 3-way pot? Jo för att chansen att du floppar färgen är mindre än 1%, du har ungefär 10% chans att floppa färgdraget. Alltså är skillnaden noll i nästan 90% av fallen. Mot bara 2 pers får du dessutom sällan odds att dra till färgen. eller betalt när den sitter.

 

Implicita odds i den här situationen bör vara extremt låga, eftersom du har dålig position och färgdraget är extremt uppenbart (särskilt om du check-callar).

 

Alltså är Check/Raise All-in eller Check/Fold de bästa alternativen då du antingen får ett gratis kort som du vill ha om hon checkar bakom, eller fold-equity+showdown om du går all-in.

 

Hmm omöjligt och få betalt nar den sitter? Så nar fargen sitter och du har lagre farg, set, överpar etc så check foldar du? Kanske inte betalar med hela stacken men tillrackligt for att man ska kunna syna floppen. Att syna 3BB preflop och sen folda nar man satter nöfargdraget med overkort mot ett pottbett ar idioti tycker jag. Dock sa tycker jag fold preflop. På floppen så ar det check/syn alt check/raise beroende på magkansla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att man ska folda preflop om man inte har en read på Fi som maniac eller extremt aggressiv blind-försvarare.

 

Tycker det är en ganska lätt syn preflopp, du har redan lagt in 1BB och ska lägga dit två till med ATs som kan få ganska många intressanta floppar.

Två par, par i T (dvs TPTK), nötstege, färg, färgdrag, färgdrag+stegedrag.

Känns vekt och för tight att folda preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm omöjligt och få betalt nar den sitter? Så nar fargen sitter och du har lagre farg, set, överpar etc så check foldar du?.

Om någon cold-callar ett potbet ur position när det ligger ett färgdrag, sen betar ut när färgen sitter, då foldar jag mitt överpar illa kvickt om jag inte har read på honom som tokbluffig (eller jag kanske sitter med AA och A i suit).

 

Lägre färg är ju extremt osannolikt i den här situationen, vi får ju förutsätta att Fi har ett överpar. Igår fick jag se en flop i BB med QTs, floppar färgen direkt. Betar drygt pott, SB cold-callar. Turn är ytterligare ett kjort i färg, han betar pot, jag foldar. Man måste inte betala av.

 

Med ett set har jag rejält med outs och mycket bra implicita odds iom att folk sällan lägger en färg, så då är det ju en syn.

 

Kanske inte betalar med hela stacken men tillrackligt for att man ska kunna syna floppen. Att syna 3BB preflop och sen folda nar man satter nöfargdraget med overkort mot ett pottbett ar idioti tycker jag. Dock sa tycker jag fold preflop. På floppen så ar det check/syn alt check/raise beroende på magkansla.

 

Som sagt, check/syn är svagt och bara +EV mot en mupp som inte kan lägga ens ett överpar. Check/raise all-in (max fold equity + showdown om han synar) är bra, Check/fold är okej (men då ska man ju helst göra det preflop). Du undrar vilken typ av flop man vill ha, tja med bara tre pers vill jag nog ha ett par eller stegedrag till mitt färgdrag också, aöternativt tvåpar.

 

Detta förutsätter naturligtvis att man spelar mot vettigt motstånd, inte en mupp som är beredd att spela om hela sin stack med mellanpar och inget drag. Mot såna muppar behöver vi ju inte analysera något utan då kan vi ju helt enkelt bara gå all-in med TPTK eller bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Spelar på expekts microlimits (alltså 0.1/0.2), det är bara att komma och hälsa på. Jag kommer inte att hälsa dock, har chatten på silent för att slippa se folks whine och trams.

 

Tror dock inte att jag är en dröm att spela mot. Själv avskyr jag att spela mot folk som spelar som mig (tight/aggressivt), föredrar att spela mot loose/passive och loose/aggressive helst, eller tight/passive i nödfall, absolut inte tight/aggressive. Tror att du är lite förvirrad över hur jag spelar, alternativt spelar du short-handed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...