Gå till innehåll

High/Love - Med sikte mot stjärnorna


Sunbird88

Recommended Posts

Har några vänner som är i fejd med sin granne.

Dom bråkar om massa småsaker gällande begränsningen av ett servitut och ena parten föreslår ett nyttjanderättsavtal à 20k/året för att utöka sina rättigheter något.

Av mer betydelse är främst att de har rätt till brunn enl servitutet men enl grannen innefattar inte det elkostnaden för angivna vatten.

Samt att några värmeslingor tydligen finns utanför fastighetens gränser.

Dom tuggar om att framtvinga servitut och lite annat.

 

Jag har aldrig hört talas om framtvingande servitut och som jag förstår det ligger de utanför JB:s område?

 

Jag förslår linjevalet att undvika förrättningskostnader, avtala om ett år för dom pengarna (kommunalt vatten ska komma) sen omförhandla om smågrejerna.

 

Låter de GTO?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några vänner som är i fejd med sin granne.

Dom bråkar om massa småsaker gällande begränsningen av ett servitut och ena parten föreslår ett nyttjanderättsavtal à 20k/året för att utöka sina rättigheter något.

Av mer betydelse är främst att de har rätt till brunn enl servitutet men enl grannen innefattar inte det elkostnaden för angivna vatten.

Samt att några värmeslingor tydligen finns utanför fastighetens gränser.

Dom tuggar om att framtvinga servitut och lite annat.

 

Jag har aldrig hört talas om framtvingande servitut och som jag förstår det ligger de utanför JB:s område?

 

Jag förslår linjevalet att undvika förrättningskostnader, avtala om ett år för dom pengarna (kommunalt vatten ska komma) sen omförhandla om smågrejerna.

 

Låter de GTO?

 

Personligen tycker jag nyttjanderättsavtal är skit. Speciellt för den här typen av ändamål. Nyttjanderätter regleras mellan personer och servitut mellan fastigheter (oavsett ägare). Därför är servitut bättre.

 

Är det ett inskrivet avtalsservitut så är det ju lätt att skriva in ett nytt och ta bort det gamla mot en administrativ kostnad, tror det är ett par hundra. Sånt sköter inskrivningsmyndigheten.

 

Är det ett officialservitut så kan vi ändra servitutet enligt FBL 5:1 pt4 i en förrättning. Kostar väl omkring 15k och är enkelt gjort om alla är överens. Då tas också ett ersättningsbeslut.

 

Framtvinga servitutet, hur menar du då? Är det fastighetsbestämning av servitut enl FBL 14:1 pt2 du tänker på?

 

Det där med värmeslingor förstod jag inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag nyttjanderättsavtal är skit. Speciellt för den här typen av ändamål. Nyttjanderätter regleras mellan personer och servitut mellan fastigheter (oavsett ägare). Därför är servitut bättre.

 

Är det ett inskrivet avtalsservitut så är det ju lätt att skriva in ett nytt och ta bort det gamla mot en administrativ kostnad, tror det är ett par hundra. Sånt sköter inskrivningsmyndigheten.

 

Är det ett officialservitut så kan vi ändra servitutet enligt FBL 5:1 pt4 i en förrättning. Kostar väl omkring 15k och är enkelt gjort om alla är överens. Då tas också ett ersättningsbeslut.

 

Framtvinga servitutet, hur menar du då? Är det fastighetsbestämning av servitut enl FBL 14:1 pt2 du tänker på?

 

Det där med värmeslingor förstod jag inte..

 

Det är avtalsservitut som gjordes med förra ägaren.

Den tjänande fastigheten ägs tyvärr av en äldre herre som absolut inte vill komma överrens.

 

Har faktiskt ingen aning av vad som åsyftas med att tvinga fram servitut.

Det är jordvärme och avloppsfiltrering som ligger utanför fastigheten och som grannan vill ha ersättning för men de nya ägarna har fått info av sin bankjurist att de ska gå tvinga fram servitut på jordvärme(slingorna?).

 

Grannfejder allså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är avtalsservitut som gjordes med förra ägaren.

Den tjänande fastigheten ägs tyvärr av en äldre herre som absolut inte vill komma överrens.

 

Har faktiskt ingen aning av vad som åsyftas med att tvinga fram servitut.

Det är jordvärme och avloppsfiltrering som ligger utanför fastigheten och som grannan vill ha ersättning för men de nya ägarna har fått info av sin bankjurist att de ska gå tvinga fram servitut på jordvärme(slingorna?).

 

Grannfejder allså...

 

Ah klassiker ;)

 

Det finns inga mellanting gällande servitut. Antingen så har din vän en rättighet (som då är knuten till hans fastighet, inte till den tidigare ägaren personligen) eller så har han ingen rättighet. Fast ni verkar ju vara med det klara att det finns ett gällande avtalsservitut med en tjänande (grannen) och en härskande (din vän). Plocka fram avtalet och läs vad som står. Nämns inget om ersättning så skall det inte utgå någon ersättning.

 

Avtalsservitut är ju civilrättsligt, så möjligheten att gå till tingsrätten finns ju alltid :)

 

Aldrig hört (eller läst) om att "tvinga fram" något servitut. Hur är det ens möjligt?

 

Be din vän gå till en fastighetsrättslig expert istället. Av erfarenhet är det bankjurister och mäklare vi får städa upp efter mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning!

Alltid gillat spela mot dig - även om det oftast är en förlustaffär ;)

 

Satsar dock på att komma upp på 2/4 med en vettig rulle i bagaget så ska jag göra ett ärligt försök att ge dig ett par raukar. Ett ärligt försök att attackera din vackra graf :)

MVH: El Rauko:evil:

 

Tack Rauko! Haha, förlutsaffär vettefan. Tycker jag får väldigt mycket oförtjänt respekt på lägre svs. Min teori är att dem flesta är dåliga. Det är inte jag som är speciellt bra :)

 

Du är varmt välkommen att attackera mig vart du vill. Jag gillar bara action!

 

-------------

 

Alltid vart en struggle på ipoker av någon anledning. Rätt kalla winrates mot andra sidor och inte gillat klienten. Gav de riggade nätverket 20k händer till. Nu har jag precis spelat klart de 20k händerna och ser att jag vunnit 2500bb inkl rakeback. Kört allt mellan pl50-pl200 och snittat omrking 1,25 sek/hand vilket får ses som godkänd. Graf nedan. Fattas några händer från laptopen dock.

 

ipoker.png

 

 

Va även helt ovetande om detta kinderägget tills igår. Började luska lite vad man skall med alla pointsen till och det visade ju sig att dem gick att växla in mot deg. Hade inte bästa raten dock så dem får vänta, men ändå som 300 euro for free. Tack!

 

ipokr2.png

 

 

Kindle rullar på rätt bra. Har köpt in mig i MasterMind-Gruppen för 13k där jag har tillgång till allt och lite till! Även 1-on- coaching! Vi har två coacher varav den ena gör $300k/yr och den andra $150k+/yr med enbart Kindle, Creatspace och ACX. Verkligen många eye-openers på lektionerna hur man skall tänka på att jobba "on the business" och inte "in the business". Tror stenhårt på det och tar all hjälp jag kan få, får dem bästa som finns! Inget att snåla på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oförtjänt beröm vet jag inte om det är :)

 

Du har inte många luckor, möjligtvis den som tog mig från 300 - 3000 HU för något år sedan. Men ärligt hur många foldar mellantriss headsup? Har inte pokertracker, men spontant känns det som jag måste ligga ner mot dig?

 

Jag gjorde comeback efter ett års uppehåll för ett tag sedan. Det speltekniska har jag alltid haft, även om jag gör en del udda moves ibland. Mitt problem har alltid varit moneymanagment & nivåtilt; samt till viss del att man spelar med alkohol i kroppen. Dessa luckor är nu ett minne blott 8-) hoppas jag.

 

Hur är action på 2/4 rent generellt, är det många som spelar? Jag tycker utbudet sett bättre ut än på länge. Har det blivit fler spelare på den nivån eller inbillar jag mig?

 

Vi ses vid borden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Oförtjänt beröm vet jag inte om det är :)

 

Du har inte många luckor, möjligtvis den som tog mig från 300 - 3000 HU för något år sedan. Men ärligt hur många foldar mellantriss headsup? Har inte pokertracker, men spontant känns det som jag måste ligga ner mot dig?

 

Jag gjorde comeback efter ett års uppehåll för ett tag sedan. Det speltekniska har jag alltid haft, även om jag gör en del udda moves ibland. Mitt problem har alltid varit moneymanagment & nivåtilt; samt till viss del att man spelar med alkohol i kroppen. Dessa luckor är nu ett minne blott 8-) hoppas jag.

 

Hur är action på 2/4 rent generellt, är det många som spelar? Jag tycker utbudet sett bättre ut än på länge. Har det blivit fler spelare på den nivån eller inbillar jag mig?

 

Vi ses vid borden ;)

 

Tja Gotland, helt missat ditt inlägg.

 

Jag har en handfull läckor som jag själv kan peka ut. Några sitter mentalt, andra spelteknisk. Just nu fokuserar jag på de mentala bitarna då jag inte hittat en spelteknisk plo8-coach värd namnet.

 

2/4 svs verkar ju rulla konstant. För mig är det lite av en exprimentnivå. Bryr mig inte supermkt om min winrate där utan ser det mer som ett tillhåll att testa nytt. Tycker nog att det blivit färre spelare där än innan!

 

-------

 

Volymen har droppat från 85h/mån till 50-60h det senaste. Inte så konstigt när jag vart tvungen att jobba heltid (poor me) och samtidigt försöker bygga en online business på Kindle, dejta och träna mina fem pass i veckan. För att frigöra tid har jag anställt två assistenter som gör de administrativt tunga delarna på Kindle, som tex review swaps. De ska jobba för mig 10h i veckan var.

 

Kvalitén på gamsen online är fortsatt låg imo. Utveckling i hilow står verkligen helt still. Bra för mig men det förvånar mig att fler inte kommer in i värmen...

 

Sitter och väntar på lunch i Amsterdam nu. Dags för dag två på Amsterdam Music Festival ikv. Gårdagen va riktigt riktig nice och förväntningar ikv är ännu högre!

 

Fortsatt trevligt helg,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbat mycket med mitt stud8-spel senaste tiden. Speciellt att dumpa händer på 3e/4e-gatan och bli bättre på att slå ut bättre envägshänder än min egen i multivägspotter. Tycker jag har edge i de flesta 10/20-gamsen som rullar och känner mig äntligen "mogen" att gå högre nu! Alltid vart ett långsiktigt mål jag haft att bli vinnande reg i $30/$60 stud8! Börjar med 10k händer och 100 bets som skottkapital. GL till mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glgl! Är d pokerstars o svs du kör på? Eller fler siter? Brukar kika in o läsa här men har oftast inte nått vettigt att kommentera:-D

 

Ty sir!!

 

Lättare att lista de sajterna jag inte kör på :)

 

Kör på alla sajter/nätverk som har någorlunda H/L-trafik utom 888 och WPN.

 

888 laggar vid installationen och alla WPN-klienter tappar uppkoppling. Väldigt irriterande då jag vet att det rullar en del på WPN, eller gjorde iaf! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat ny säng det senaste och idag slog den mig vilka sjuka marginaler möbelleverantörer måste ha. Kraven var att det skulle vara en 180*210 kontinental extra fast. Jag hade hyfsat koll på vad jag skulle köpa efter en tids researchande. Går in i butiken och möts direkt av en väldigt trevligt försäljare, en man på cirkus 60 år. Försöker få en read på honom. Är han honest eller ska han hustla mig? Gör en snabb bedömning att han verkar reko och lägger direkt fram mina önskemål. Nämner också en visst märke som verkar prisvärt och säger att jag hade tänkt mig "omkring 25". Han visar mig några modeller men tycker dem ser för sossiga ut. Alldeles för mjuka för min vikt också. Not interested. Kom och kolla på dessa modellerna, jag skall ge dig bra rabatt, säger han. Bra rabatt, hrmmm.. Då tänkte jag 2-3k. Vi kollar på någon 7-zone extra fast kontinental och den känns hur skön som helst. Slänger på sänggavel, bäddmadrass, hemkörning, o allt annat. Han slår ivrigt på sin grundskoleminiräknare och säger 49.000 Kronor. Eller vänta, vi drar av lite här, hemkörningen får du, sen får du rabatt på de, och så drar vi av lite på detta också, hrmm... Han knappar som fan på räknaren och säger 36.500 kronor. Jag ifrågasätter inte hur det plötsligt blev så mycket billigare och snapcallar hans offer, lämnar handpenning och drar. Kände mig sjukt nöjd och det gjorde han säkert också, för de lär ju ändå plussat massor ändå. Väldigt bra det där att dra av en massa så att kunden känner sig "speciell". När jag tänkt på det under dagen känns det väldigt mycket som påhittade pris bara..

 

I vilket fall, vart ganska bra tryck på borden det senaste. Tog upp stud8 i mitten på denna månaden igen, mest för att träna upp mig inför de få gångerna 30/60 rullar. Hittills har det inte rullat något 30/60 vad jag sett men det har ju gått bra ändå :)

 

stud-nov.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Det här måste vara årets dagbok! Har precis läst klart, tog 3 dagar och du verkar vara riktigt skön! Lycka till med allt =)

 

Bugar och bockar för de fina orden! Väldigt roligt med positiv feedback! :) GL du också!!

 

Tänkte skriva en större månadssummering till helgen. Känner att det är dags att återigen kika in hur jag ligger till för året både volym- och resultatmässigt. Vet att volymen gått ner, mest för att jag haft lite av conflicting goals senaste 2-3 månaderna, tyvärr. Får se till helgen vad siffrorna visar!

 

Det enda jag vet är att det har vart ett konstant sajtgulande på en dollarsajt som ofta brukar tugga på bra. Tror jag är back 3-4k dollar där. Det känns nästan lite löjligt hur många ggr jag satt in deg där denna månaden :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger butiken för oktober månad. 75h spel, 41k sek i det gröna och en himla massa swings!

 

Kollade året nu och ligger på +394k efter 810 timmar. More or less 500 spänn i timme. Min spontana tanke är att det är jävligt bra och jag tvivlar på att någon annan har samma timlön som mig i plo8 med hänsyn till snitt-bigblind. Målet på 1000 timmar känns avlägset men jag kommer göra allt i min makt för att vinna 106k till i nov+dec. Så kreativt som många spelar så skall det gå ganska lätt med lite spring.

 

Skall skaka fram en graf under helgen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöt-SM ikväll! Bör ju va supersoft fält tycker jag. Om någon vill krydda till inköpet lite så kör jag gärna en sidopott, förslagsvis buyin mellan 500-5k.

 

Tänkte även lägga upp en tråd om de inför plo8-sm den 16e. Många plo-spelare tycker kanske h/l är boring och prispotten liten, men får vi ihop ett gäng som vill köra 10k på sidan som extra krydda kan det ju bli riktigt nice! JackVegas har isf lovat att ställa upp som mellanhand vid in- och utbetalningar.

 

GL ikv ni som kör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatt bra tryck på borden. Kört ca 40h redan denna månaden! Varje kväll är det i princip 6-7 bord igång med buyin på $200 eller mer. Väldigt mycket 1/2 på stars som är jättesoft. Mycket 5/10 och 10/20 på svs också som jag kan vinna i med förbundna ögon. De tuffare gamsen har vart på diverse dollarsajter där det också swingar mer. Börjar vänja mig med att swinga lite mer nu och tänker inte så mycket om jag förlorar en månadslön eller mer på en kväll. Jag är väldigt optimistisk över hur plo8-situationen är nu, och med PS ändringar kanske det blir ännu bättre? Bör iaf gynna non nl/plo-spelare i låg- och mellansegmentet.

 

Om någon är breakeven/struggeling så rekommenderar jag att byta till plo8 och smida medan järnet är varmt. En normalbegåvade person som byter ut tv-tid mot lite hobbyseriös grind på kvällstid bör kunna vinna 10k i månaden ganska lätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första 30/60-sessionen igår! Kändes väldigt bekvämt. Började ganska dåligt med -$1.8k de första 100 händerna men lyckades vända till plus tillslut. Hoppas på mer 30/60 framöver för det är förbannat kul!

 

Rullat mkt mer midstakes plo8 denna månaden än det gjort innan. Verkligen ett jätteupswing actionmässigt med 6+ bord hela tiden! Hoppas verkligen det håller i sig för då är jag säker på att det kommer komma 150k-månader framöver när springet är som bäst..

 

Letat efter en klocka med brunt band i typ ett år. Har en TAG carrera med svart och en t-touch med silverlänk som mina main watches. Det är snyggt med en brun de dagarna jag har bruna skor/skärp. Ramla över denna i söndags! De va kärlek direkt. Snyggare IRL än på bild. 24k men de va den lätt värd :)

 

 

sse025j1-2.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första 30/60-sessionen igår! Kändes väldigt bekvämt. Började ganska dåligt med -$1.8k de första 100 händerna men lyckades vända till plus tillslut. Hoppas på mer 30/60 framöver för det är förbannat kul!

 

Rullat mkt mer midstakes plo8 denna månaden än det gjort innan. Verkligen ett jätteupswing actionmässigt med 6+ bord hela tiden! Hoppas verkligen det håller i sig för då är jag säker på att det kommer komma 150k-månader framöver när springet är som bäst..

 

Letat efter en klocka med brunt band i typ ett år. Har en TAG carrera med svart och en t-touch med silverlänk som mina main watches. Det är snyggt med en brun de dagarna jag har bruna skor/skärp. Ramla över denna i söndags! De va kärlek direkt. Snyggare IRL än på bild. 24k men de va den lätt värd :)

 

 

sse025j1-2.jpg

 

Klockor borde du kolla på att köpa på c24. Hittade en deal för drygt 17k med 1 minuts letande: Seiko SSE025J1 Astron GPS Solar Titanium Keramik Chronograph... for $1,966 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockor borde du kolla på att köpa på c24. Hittade en deal för drygt 17k med 1 minuts letande: Seiko SSE025J1 Astron GPS Solar Titanium Keramik Chronograph... for $1,966 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

 

Kollat massor där. Läst ett och annat även från trusted sellers. Kan ju vara hidden fees också. Känns ändå bäst o köpa i butik när det är engångsköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat massor där. Läst ett och annat även från trusted sellers. Kan ju vara hidden fees också. Känns ändå bäst o köpa i butik när det är engångsköp.

 

Trusted seller med trusted checkout (c24 håller pengarna) måste vara i princip omöjligt att gå fel. Men visst är det gött att köpa i butik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...