Gå till innehåll

HU-spelare på nystartat pokercamp i Danmark!


mangE_E

Recommended Posts

Just nu har vi kontrakt på att sitta här i sex månader, men det finns inget direkt slutdatum på det. Tanken är att det skall pågå under flera års tid. Jag ser mig själv spendera de nästkommande åren här. Har precis sagt upp mig från fast jobb och lägenhet i Oslo, så nu är det inget annat än all-in för min del.

 

Stort, imponerande att släppa allt sådär och verkligen satsa helhjärtat på pokern. Ska som sagt bli kul att följa, kommer med stor sannolikhet bli en populär DB detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker du överanalyserar lite för mycket, att 77-99 (och även 47s ;)) skulle folda väldigt ofta medan alla Ax "bör" syna kan det inte ligga mycket tankekraft bakom då de i princip har samma värde. Enkelt sagt så kommer han att komma till river med en svag range innehållande väldigt få Ax och det är verkligen inte autosyn när han väl har det. Försök sätt dig i hans skor med ett mellan-PP eller svagt ess och kolla på actionen, vem barellar av totalluft på den här runouten egentligen?

 

Sen kommer han att komma till river med väldigt många par+drag händer samt PPs som inte är så kul att syna av med. Sizea lite mindre på turn så att du får mer FE på en riverjam samt att det blir lite behagligare att betfolda.

 

 

fejkedit: När man ändå ska överanalysera en hand såhär så får man inte glömma att skriva lite om dina turn/river stats samt hur han har reagerat till dem, om man bara kikar på stackarna så ser det ut som att ni har spelat ett par händer. Kul med någon som analyserar lite för övrigt. :)

 

I det här läget så hade han 3bet-callat sex gånger över beloppet av 20 minuter. De tre första foldade han direkt till cbet på

936r,44Tr,QJ4ss

Nästa gick check, check hela vägen på TTJKhh6, och där visar han A7o

Nästa cbettar jag på A78cc, han callar och jag check-foldar 8s turn

Efter det kom denna handen upp, och i det här läget hade han inte sett mig skjuta två, och framförallt inte tre gånger i 3bet pots.

 

Om han synar med A7o, så tror jag defintivt att han har fler Axs i sin range. Med det sagt så tror jag aldrig han foldar en hand som A2s på denna brädan, när jag har cbettat 5/6 händer tidigare i 3bet pots, på allt från TT4r till QJ4ss.

 

Han hade fått calla 127,50$ för att vinna 291,5$ och då behöver han minst

30% equity

 

Jag kan representera: A6s,A9s,AT,AJ,AQ,AK,AA,51 47s,53s,36s,56s (63 combos)

 

Mina bluffar: K4s,Q4s,J4s,T4s,84s KcQc,KcJc,Kc9c,Kc8c,Kc7c,QcJc,Qc9c,Qc8c,Qc7c,Jc9c,Jc8c,Jc7c,9c8c,9c7c,8c7c

(35)

 

(Såklart valt bort alla Tcxc då jag garanterat hade checkat tillbaka det mot honom, för att räkna med att vinna mot 67s etc ganska ofta)

 

35/98 (63+35)= 35,7% bluffar här

Han behövde bara 30% equity, så han skall syna här, OM han nu tror att jag är villig o skjuta tre gator med 4x etc.

 

Jag diskuterade den här handen vidare med en vän till mig som sett sessionen mot spelaren i fråga, och han trodde att han defintivit skulle floata den brädan där med A8-AJ också, pga informationen jag gav ovan. Isåfall är det 55 combos till vi måste räkna med, och då är det en solklar check-fold för mig.

 

Vad det kommer ner till är det här.

Vi vet inte vilka Ax han floatar med, så i det här läget är det bara för oss att gissa oss till det bästa beslutet med informationen vi har

 

A) All-in vs A2s-A6s,A7 rangen, om han nu är den som skulle ge oss mycket creds och således folda mer 44% (77-A2sx)

B) Check-fold vs A2s-A6s,A7, om han nu är den som aldrig skulle tro oss och därför syna ner lätt (Tvivlar på det med tanke på att jag inte tagit en så stark linje tidigare, så det i sig bör väl ge mig mer creds)

C) Check-fold vs A2s-A6s,A7-AJ om han flotar med den rangen. De flesta spelare lägger inte sina bästa Ax här oavsett.

 

Handen blev intressantare än vad jag först trodde. Kul :)

 

 

Stort, imponerande att släppa allt sådär och verkligen satsa helhjärtat på pokern. Ska som sagt bli kul att följa, kommer med stor sannolikhet bli en populär DB detta.

 

Det var aldrig någon riktig gamble från min sida. Spelat HU i ca ett år nu samtidigt som jag jobbat heltid vid sidan om. Har under tiden plussat på ganska fint, och spelat stabilt året igenom så det kände bra o komma in här med det i bagaget. Samtidigt har jag lite ihopsparade pengar från jobbet, ifall det nu skulle gå åt skogen. Skönt att ha den säkerheten av mentala skäl till ett så psykologiskt spel som poker

Detta var sedan en för stor chans att tacka nej till, så det var bara att tuta och köra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser magiskt svårt ut att spela explo.

Tror man måste vara jättesmart för att komma fram till vad som är rätt.

Synd att de tar 20 minuter så man under spelets gång bara har system 1* att förlita sig på och låta varenda bias i boken spela oss ett spratt.

 

Vi människor tenderar på att vara dåliga på statistiskt tänkande och såntdär. :cry:

 

* http://en.wikipedia.org/wiki/Thinking,_Fast_and_Slow#Two_systems

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I all analysering så tror jag du glömmer det viktigaste av allt, du kan inte vinna potten om du inte bluffar. :)

 

Funkar det inte mer än 44%, så sparar jag pengar på att inte försöka vinna potten ;)

 

De ser magiskt svårt ut att spela explo.

Tror man måste vara jättesmart för att komma fram till vad som är rätt.

Synd att de tar 20 minuter så man under spelets gång bara har system 1* att förlita sig på och låta varenda bias i boken spela oss ett spratt.

 

Vi människor tenderar på att vara dåliga på statistiskt tänkande och såntdär. :cry:

 

* http://en.wikipedia.org/wiki/Thinking,_Fast_and_Slow#Two_systems

 

Intressant. Lägger man ner tillräckligt mycket tid utanför spelet, och sedan slipar de förmågorna vid borden så tror jag besluten kommer komma ganska effektivt sen. Självklart är det inte några fullständiga analyser, men sålänge man vet påettungefär vad som är rätt och varför, så man kan vändra och vrida på det lite, så klarar man sig bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att ha en utarbetad strategi som man gör små avvikelser från är ju i praktiken det man gör.

 

Men som du själv märkte när du räknade på de så krävs väldigt små ändringar från att ett beslut ska skifta från shipp till c/f. Man höftar om FI kommer folda delar av sin range, man utgår från fel ranger vid någon beslutspunkt osv osv.

 

Men att utgå från sin egen strategi är fruktansvärt mycket enklare än att försöka beräkna exploativa spel baserade på tendenser hos vår motståndare med väldigt tvivelaktiga underlag.

 

Slutsatsen är väl i princip att alla är dåliga på poker, den som höftar bäst vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt köra på ett tolvdagarsprogram till en början här nere. Bara för att få in alla ruitner och hoppa in i det direkt. Programmet jag tänkt mig är på 10-12 timmar poker om dagen med ca 8 timmars grind, och 4 timmars analys, 12 dagar i streck mån-sön, mån-fre, sen en helg ledig helg för att sedan börja om igen måndagen därpå

Körde liknande i Oslo ett tag, och det funkade bra. Tolv dagar blev det för att det var ungefär så länge som jag kunde hålla upprätthålla koncentrationen, utan att balansen skulle rubbas helt och jag behövde gå ut och göra något kul.

 

Det gick dock inte riktigt som jag hade tänkt. Kände mig lite febrig, och en gnutta förkyld igår vilket påverkade mitt spel avsevärt negativt. Framförallt var jag väldigt otålig och hoppade till slutsatser i många beslut, utan att tänka igenom de riktigt. Idag blev det inte bättre, det förvärrades rejält och helgen kommer spenderas i fosterställning med den enda kreativa aktiviteten blir att gå till och från sängen.

 

Hittar jag koncentrationen för en stund, så ska jag försöka att kolla igenom någon pokervideo eller något annat teoretiskt. Alltid bättre att göra lite, än ingenting alls.

En dag jag spenderar från pokern är en dag som jag blir lite sämre, medan mina motståndare blir lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli klar med första dagen för den här veckan. Suttit och analyserat en handjävel i ca 1,5h nu (släpper den imorn antagligen). Är fortfarande lite småsjuk så började den här veckan lugnt, vilket tyvärr gjorde att jag missade dagens träning då de andra gymmade eller simmade. Får ta igen det när jag är frisk. Då jävlar är de färdiglekt

 

Lyckades iaf få in 2000 händer (1800 cash, 200 HU SNG's)

Ska nog fortsätta köra lite HU SNG's när de är dålig action vid borden. Tycker de är ganska kul och det behöver inte bli så långdraget heller utan. Ett spel där man måste anpassa sig väldigt snabbt, och det passar således mig ganska bra.

 

Försökt att sätta 2000 händer om dagen, men är inte helt lätt att få in ibland så 10+ timmar är nog ett bättre mål att sätta tror jag. Ska fundera lite på det.

Det går förövrigt knappt att jämföra hur lätt det är att få in händer och timmar här, om man jämför med i Oslo. Det bokstavligt talat sög att sitta själv inne på rummet med en jävla laptop i knäet varje kväll när de andra var ute och glodde på film eller gjorde aktiviteter.

 

Bilden nedan till vänster visar även hur det kunde se ut vissa dagar :D

 

30121810151026036360683.jpg

 

Fick föressten reda på att det kommer hit en "motivational speaker" här nästa vecka, och ska hålla ett föredrag i 3 timmar ca. Ska bli intressant. Det ser jag fram emot

 

Aja nog för ikväll. Gl vid borden alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser lite bättre ut nu. Hur gör ni btw med uppkopplingen, om 2 lirar relativt högt på samma nätverk och multitablar borde det kunna ställa till med problem med ip och grejer? Bestämmer ni typ att ena lirar morgon och andra eftermiddag eller hur funkar det?

 

EDIT: Gäller väl inte dig som lirar HU iofs, men 6max & FR lirare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser lite bättre ut nu. Hur gör ni btw med uppkopplingen, om 2 lirar relativt högt på samma nätverk och multitablar borde det kunna ställa till med problem med ip och grejer? Bestämmer ni typ att ena lirar morgon och andra eftermiddag eller hur funkar det?

 

EDIT: Gäller väl inte dig som lirar HU iofs, men 6max & FR lirare

 

Hehe ja det gör ju det. Har en skärm till som tänkte använda men uttagen på laptopen sitter för nära varandra så kan inte plugga in HDMI/VGA samtidigt. Det gör att jag måste köpa grafikkortsadapter eller rent praktiskt fila ner en av sladd-uttagen så de blir någon cm tunnare. Sjukt retarderat

 

Vi har förövrigt fått egna ip-adresser så vi upplever ingea av den sortens problem som tur är :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vs en ganska duktig spelare på ett av shortstack-borden på Stars

I det här läget av matchen, så hade hans 3betting frekvens sjunkit från ca 35% till 25-20%, och han hade spelat mycket mer rakt fram, och bytt till mer bluffcatchig stil efter att han hade synat ner en överbetbluff jag gjorde. (Kan posta om önskas)

Med det sagt så tror jag att hans 3betting range är mestadels för värde.

 

BB: $205.85

Hero (BTN/SB): $133.64

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is BTN/SB with A:diamond: J:diamond:

Hero raises to $6, BB raises to $16, Hero calls $10

 

Flop: ($32.00) 7:diamond: 4:club: 3:club: (2 players)

BB checks, Hero bets $22.00, BB calls $22

 

Tidigare så hade han själv cbettat allt från, AQ2cc,5d,5c | QJ7r | 733cc,Ac

Hade även craisebluffat: AKKr (gav upp på turn)

Han hade alltså inte check-callat alls förrut, och med hans mer bluff-catch stil, så var jag inte helt förvånad.

 

När han check-callar här sätter jag honom på: AT,AJ,AQ,AK som potcontrollar eller QQ,KK,AA som slowspelar (Tror han hade bettat 88-JJ, för skydd väldigt ofta)

 

Förövrigt så är jag väl inte helt förtjust med mitt bet. Jag behöver inte alls betta här, utan kan mycket väl bara checka ner till showdown och vinna stundtals.

Problemet var bara att jag var småirreterad och ville ta saken i egna händer ^^

 

Turn: ($76.00) 7:heart: (2 players)

BB checks, Hero bets $36.00, BB calls $36

 

Här vill jag försöka få honom att tro att jag går för tunt värde med en hand som 4x,55,66 så han skall lägga sina bättre ess, men tji fick jag.

 

River: ($148.00) 6:diamond: (2 players)

 

Måste betta 59,24$ för att vinna 148$. Det betyder att han måste folda minst 29% här för att det ska vara +EV

Kanske foldar: AQ,AK (24) - lite väl optimistiskt med AT kanske

Callar alltid: QQ,KK,AA (15)

 

24/39 = 61,5% FE, alltså betydligt mer än vad vi behöver.

 

Mina värde händer: 45s,47s, 55, 56s,57s,58s, 78s,79s, 33,44,66,77 (33)

bluffar 100%: AcJc,AcTc,KcQc,KcJc,KcTc,QcJc,JcTc,Jc9c,Tc9c,Tc8c,9c8c (11)

 

vs den rangen, och han bara behöver 22% equity (59,64$ för att vinna 207$) så är det en syn för honom.

Spelar jag AJs såhär, som är i toppen av min 3bet-calling range. Varför skulle jag då inte göra likadant med typ QKo? Lägger man till all den skiten så är det plötsligt en väldigt enkel syn, även om det är mer eller mindre omöjligt för honom att veta det

 

BB checks, Hero checks

 

Final Pot: $148.00

BB shows A:club: Q:spade:

Hero mucks A:diamond: J:diamond:

BB wins $147.50

(Rake: $0.50)

 

Jag fegade ur. Är fortfarande inte helt säker på vad jag skulle göra. Snubben tackade bokstavligt talat för checken, och skrev att han skulle lagt sig till en shove. Jag är inte helt övertygad. En vän till mig tror honom. Mycket för att min linje sällan är en bluff.

 

Det hade säkert varit betydligt bättre att betta 26-28$ på flop, och shova in det på turn istället om jag nu är tvungen att spela aggressivt

 

Vad säger ni, hade ni callat en shove där med AQ,AK eller? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minraise pre, som spelat om du vill betta flop så sizea typ halvpott-18 och sätt upp stackar för vad du vill göra. Skjut en gata eller tre, att betta för stort på flop och turn så att du inte känner att du har någon FE kvar på river är nog det sämsta du kan göra. Sorry om jag låter som en hater men jag tror man måste vara lite mer stack-aware på 50bb borden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mentala coachen som skulle komma på besök var här i morse och höll ett föredrag i lite över två timmar. Personligen så har jag varit intresserad utav självförbättring och liknande i ca 1½ år nu, så jag var extremt taggad över att höra vad han hade och säga.

 

24206451662383501854148.jpg

 

Han bad oss bl.a skriva ner minst fem punkter på saker som vi har uppnått såhär långt inom pokern. Det kunde vara allt från en bra syn på river, största vinsten på en dag, resor man kunnat åka på, sponsorer man lyckats få, etc

Den listan skulle man sen kolla igenom varje dag, för att påminna sig själv vart man kommit ifrån, och vad man redan har uppnått. Det kan komma väl tillhands, framförallt en dag när det går emot en

 

Vi fick även en lista över 25 känslor på ett papper, med exalterad/passionerad i topp och förtvivlad/maktlös längst ner.

Tanken var då att man skulle försöka identifiera hur man kände (kanske frusterad), och sedan försöka gå från frustrerad, till pessimistisk, till neutral, till okej, till optimisk för att sedan försöka hitta enda upp till exalterad

Helt enkelt för att vi presterar som bäst, när vi mår som bäst och poker är ingen skillnad.

 

Han erbjöd oss även rabatt om man ville anställa honom personligen. Inte alls omöjligt att gör det, om jag nu ska försöka ta den mentala biten till nästa nivå så jag kan spela längre sessioner utan pauser, bli mindre frustrerad etc så är det lika bra att ta hjälp av en som verkligen kan.

Det är inte så att jag monkeytiltar speciellt mycket, utan mer en sida som det behövs förbättring på

 

Har ni inte läst The Pursuit Of Being Perfect, så rekommenderar jag starkt den boken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man action på low/midstakes HU egentligen?

 

Testat o sätta mig på 3/6 med 35bb och av 15 regs så har 13 suttit ut direkt och två spelat ett par dussin händer.

 

Spela på siter utan PTR, sätt dig med "case money", limpa och 2x 3betta ett par gånger så får du iaf action i 20 händer innan de märker något. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade mot en väldigt aggressiv spelare NL200. Hann spela ca 50 händer innan han stack

 

Han var kapabel till att putta in hela stacken, med en bluff utan equity

T.ex: Sköt två gånger på Q24ss,3x, och sedan 3bet-shovar över min check-raise, med T8dd (jag callar enkelt med 33)

 

Fem minuter efter det kom den här handen upp

 

BTN/SB: $265.71

Hero (BB): $350.68

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is BB with 3:spade: 4:spade:

BTN/SB raises to $4, Hero calls $2

 

Flop: ($8.00) T:spade: 8:heart: 7:spade: (2 players)

Hero checks, BTN/SB checks

 

Turn: ($8.00) 3:club: (2 players)

Hero bets $8.00, BTN/SB raises to $26.20, Hero calls $18.20

 

Jag behöver inte leda ut här, men planerar redan här på att betta turn, och de flesta rivers då jag inte kan se mitt par i 3or vinna speciellt ofta i showdown vs hans flop checking back-range

När han sedan raisar sätter jag honom på allt från, 33,37,38 till ren luft som i handen beskriven ovan. (Han raisade bara 83% pre, så behöver kanske också bara räkna på 73s,83s, och isåfall blir det bara ett par combos)

 

River: ($60.40) 9:heart: (2 players)

 

Hero checks, BTN/SB bets $46.12,

 

Han bettar inte 73 m.m, och det är dessutom jävligt svårt för honom att ha en knekt här.

Han cbettar nog alla knektar på floppen, förutom kanske J7,J8, och han raisar inte J7,J8,JT på turn.

Jag kan enkelt representera QJ,JT,J9,J8,J7s,J6s, och kanske ännu svagare Jxs pga hans minraise preflop

Det i åtanke med att han redan visat att han kan göra vissa spel med ren luft, gjorde att jag bestämde mig för att kasta in den här. Hellre det än att syna ner och han visar typ 44 eller något annat skräp som han fick för sig att förvandla till en bluff.

 

Hero raises to $320.48, BTN/SB folds

 

Final Pot: $152.64

Hero wins $152.14

(Rake: $0.50)

 

Det funkade den här gången iaf. Ni får gärna skriva om ni hade spelat den annorlunda

 

--

 

Han 3bettar direkt handen efter, och jag callar med KTs. Jag trodde det låg mycket frustration bakom det 3bettet, men hade synat ganska lätt pre ändå då hans 3b var på ca 30%, över en liten sample)

 

BB: $200.00

Hero (BTN/SB): $426.50

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is BTN/SB with K:spade: T:spade:

Hero raises to $6, BB raises to $20, Hero calls $14

 

Flop: ($40.00) 2:diamond: J:spade: T:diamond: (2 players)

BB bets $30.00, Hero calls $30

 

Jag tror honom inte. Hans betsize ser bara ut som att han försöker skrämma iväg mig.

Planerar att se minst ett kort till, och antagligen syna ner om jag känner att det är rätt

 

Turn: ($100.00) A:club: (2 players)

BB bets $74.00

 

Samma sak här. Jag tror inte på varken honom, eller hans betsize, utan tror bara han försöker få bort mig genom att bluffa på skrämselkortet och här comittar jag mig själv till att syna ner alla rivers om jag går med min instinkt. Att han skulle få en skitbra hand som han spelar på det här viset, direkt handen efter att han precis har blivit "ägd", verkade lite väl osannolikt.

 

BB bets $74.00, Hero calls $74

 

River: ($100.00) Q:spade: (2 players)

BB bets $76.00, Hero calls $76

 

Final Pot: $252.00

BB shows T:heart: 5:heart:

Hero shows K:spade: T:spade:

Hero wins $399.50

(Rake: $-147.50)

 

Ja, och rivern spelar sig själv. Jag var på rätt spår hela vägen. Gött att radarn fungerar som den skall ibland iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...