Gå till innehåll

Konstiga tankar angående sannolikhetslära!


Wiznakh

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon av er som kan hjälpa mig lösa det här problemet. Jag är inte så jättehigh på det här med sannolikhetslära eftersom jag inte studerat det mer än det som finns i gymnasiematten och det som jag kommit åt med hjälp av pokern. Men satt o funderade lite häromdagen och kom fram till ett problem som jag själv inte lyckades lösa. Här är det iallafall:

 

när börjar man räkna egentligen? säg att man ska flippa ett mynt 5 ggr mot en vän. Den som vinner flest singlingar vinner spelet. Oddsen är alltså 50/50 vem som vinner. Men säg att man har flippat samma mynt dagen före mot en annan snubbe och den hamna på krona 5 ggr i rad.. borde inte oddsen att det blir klave vara större då alltså bör man satsa på klave? Kan man alltså "dopa" myntet genom att "tjuvsingla" lite före ett sådant spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hej!

Kronan själv tar knappast hänsyn till vad föregående slantsinglingar fick för resultat. När man kastar upp den i luften är det ju alltid 50/50 åt vilket håll den kommer att landa.

Ponera att du kastar kronan hundra miljoner ggr, naturligtvis kommer kraftiga avvikelser att förekomma, som tex att den hamnar klave 500 ggr i rad. Men längden kommer det ju alltid att jämna ut sig.

Men som svar på din fråga; nej, det går inte att dopa en krona. För varje uppkast är oddsen 50/50 oavsett hur den landade föregående kast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som svar på din fråga; nej, det går inte att dopa en krona. För varje uppkast är oddsen 50/50 oavsett hur den landade föregående kast.

Ja, men sannolikheten att den ska komma klave tre gånger i rad är 0.5*0.5*0.5 = 0.125 dvs 12,5%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som svar på din fråga; nej, det går inte att dopa en krona. För varje uppkast är oddsen 50/50 oavsett hur den landade föregående kast.

Ja, men sannolikheten att den ska komma klave tre gånger i rad är 0.5*0.5*0.5 = 0.125 dvs 12,5%

 

Men sen är också sannolikheten att den kommer klave klave krona lika stor så det kvittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man flippar ett mynt och det omedelbart hamnar på krona 5 ggr i rad indikerar det att myntet kan vara osymmetriskt och har större sannolikhet att hamna på krona än klave. Men för att fastställa detta säkert måste man ju givetvis göra många fler försök.

 

I övrigt är slantsinglingar oberoende händelser och föregående slantsinglings utfall påverkar inte sannolikheterna för nästa slantsingling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Say what?

Jo, som man brukar säga i sannolikhetssammanhang så har tärningen ett s.k. "minne". Det är detta "minne" som gör att tärningen kan komma ihåg det ungefärliga antalet av varje utfall så att det kan fortsätta att hålla proportionerna jämna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, som man brukar säga i sannolikhetssammanhang så har tärningen ett s.k. "minne". Det är detta "minne" som gör att tärningen kan komma det ungefärliga antalet av varje utfall så att det kan fortsätta att hålla proportionerna jämna.

Höhö.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det är därför det alltid blir varannan krona och varannan klave. Och vår statistikföreläsare som alltid svamlade om centrala gränsvärdessatsen och sånt ploj...

Alltså min teori vinner ju genom Occamms osthyvel som kort sagt går ut på att den enklaste teorin är den sannolikaste att vara sann. I min teori så är det enda som gäller att tärningen behöver komma ihåg en lista med utfall och kunna räkna lite hyffsat, i den andra teorin så behöver den ju komma ihåg en smärre statistikbok och samtidigt bete sig slumpmässigt (något som är svårt för människor vilka är mycket intelligentare än en tärning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men alltså. Eftersom det har blivit klave 5 ggr i rad borde inte det betyda att det rimligtvis bör bli krona nästa omgång? det är ändå större sannolikhet att det blir krona 1 gång och klave 5 ggr än att det blir klave 6 ggr. inte sant?

 

Är det inte så så kan jag typ be min mattelärare stoppa upp sin sannolikhetslära där solen inte skiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har fått en krona som det är fel på, så kan du gå in i vilken bank som helst och byta ut den. Det står på riksbankens hemsida. Är i Vegas just nu, så jag kan inte leta upp länken, men du hittar den nog. Säg bara att du vill ha en krona som "singlar normalt", dom förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ändå större sannolikhet att det blir krona 1 gång och klave 5 ggr än att det blir klave 6 ggr. inte sant?

Ja, om det inte spelar nån roll vilken av de sex singlingarna som ska bli krona. Men fem klave som följs av en krona är lika sannolikt som fem klave som följs av en klave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men alltså. Eftersom det har blivit klave 5 ggr i rad borde inte det betyda att det rimligtvis bör bli krona nästa omgång? det är ändå större sannolikhet att det blir krona 1 gång och klave 5 ggr än att det blir klave 6 ggr. inte sant?

 

Är det inte så så kan jag typ be min mattelärare stoppa upp sin sannolikhetslära där solen inte skiner.

Frågan din mattelärare vad det innebär att två stokastiska variabler är oberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tjänade ihop till godispengar i högstadiet på slantsingling :)

 

 

Spelet gick ut såhär:

 

Om jag fick klave så vinner jag 5 kr. om det blir krona så vinner motståndaren 20 kr. Detta låter ju som ett helt sanslöst vad, och det är meningen oxå. Jag kan nämlingen singla myntet så att det alltid (om inte alltid så 90% av gångerna) kommer på det jag vill. Många av mina kompisar gick på detta fina föslag och jag vann myyyycket pengar varje rast ;)

 

 

Så om du singlar slant mot mig och jag får singla så är det 90/10 vilket resultatet blir :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad många dock inte tänker på är att tärningars minne är ganska känsligt. Låter man tärningnar ligga i solen för länge så brukar minnet hänga upp sig, vilket oftast resulterar att tärningen slår samma värde hela tiden. Det är förövrigt så man tillverkar fusktärningar. Det är även anledningen till att det i tärningens bruksanvisning står att den ska förvaras som kylvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...