Albert Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Tänkte trycka upp några A4 och sätta upp i staden angående att det kommer startas en pokerklubb min fråga är hur jag kan formulera mig på läpligaste sätt. Kan jag, inom lagens gränser, skriva "Vill du lira poker kom till X" eller måste det vara uttryck på ett sådant sätt att allmänheten inte har inträde. Om man skriver att folk över 18år kan komma och bli medlemmar - riktiar man sig då fortfarande till allmänheten? I poker handboken kommer jag ihåg att Glimne ger ett exempel på när en engelsk pokerklubb skulle startas. De satte upp affischer med en liten klammer på affischen att folk som hette Murphy (eller nått liknande) inte fick vara med. Kan jag t.ex. skriva alla som inte har två ben och två armar får inte vara med för att inte rikta mig till allmenheten. Men jag märker nu att gränsen börjar gå över till diskriminering. Vilket dilemma i sosseland! Citera
kidkurry Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Lär dig att stava, och att formulera dig ordentligt. Annars kanske det går åt pipan i "sosseland".... Citera
Albert Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Lär dig att stava, och att formulera dig ordentligt. Annars kanske det går åt pipan i "sosseland".... Spendera din tid på andra saker är mitt råd till dig. Har du inget bättre för dig att komma med sådana petitesser skäms man för dig. Och jag ser att du tog illa upp angående min lilla eufemism med "sosseland". Personligen tycker jag att det borde finnas fritt föreningsbildande i Sverige vilket det inte finns. Och vill man nu, som jag, starta pokerklubb så måste man krångla till det istället för som jag skulle vilja skriva "allmänheten inbjudes till hasardspel". Männsikor som du kidkurry vill förmodligen att förmynderiets snaran skall dras åt ytterligare... Citera
Largo-Sama Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 För att räknas som ett slutet sällskap så måste ni enligt lotteriinspektionen egentligen ha något annat gemensamt intresse än pokern(så det räcker inte med att du utesluter krymplingar ). En ren och skär pokerklubb är alltså i deras ögon aldrig slutet. Därför så brukar inte pokerklubbar i vanliga fall vilja uppmärksammas utanför pokerkretsar över huvud taget. Det finns säkert någon tant/frabror som blir orolig och tipsar polisen. Sköts det däremot diskret och man måste anmäla sig i förväg och betala medlemsavgift o.s.v så brukar lotteriinspektionen lämna klubben ifred. Om du ändå vill sätta upp affischer så kan du kanske skriva nåt i stil med "Du får inte spela med oss /pokerklubb x". Citera
gdaily Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Ja, det är diskriminering, och du vill inte att klubben skall åka dit på det. Om du är ute efter ett "Homegame", så kan du säkert sätta upp någon lapp på ICA. Skall du starta en riktig klubb så lär du inte komma runt problemet med "allmänheten" på något sätt. Citera
Albert Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Om jag formulerar mig så här "Pokerturnering lördag. Medlemsavgift 10:- Jag selekterar ut potentiella medlemmar." Då kan man väll inte säga att allmänhenetn har tillträde då jag "selekterar" ut vilka som skall få bli medlemmar eller inte? Det börjar ju bli fjantigt men jag har nu tänkt att utföra det på det här sättet så det måste bli som så. Citera
cheunce Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Lär dig att stava, och att formulera dig ordentligt. Annars kanske det går åt pipan i "sosseland".... Du kanske skulle lära dig att antingen använder man "och" eller "komma". Inte båda två Citera
Albert Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Tänkte bara på vad som definieras som allmänheten... om jag skriver "Endast värmlänningar kan bli medlemmar" dår riktar jag mig enbart till en viss grupp inom Sverige. Eller om jag skriver "Endast män från värmland kan bli medlemmar" (fast då kommer ju folk och rygga till och tro att jag ska starta en bastuklubb...) Citera
busen Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Lär dig att stava, och att formulera dig ordentligt. Annars kanske det går åt pipan i "sosseland".... Du kanske skulle lära dig att antingen använder man "och" eller "komma". Inte båda två ägd Citera
TotalFarsa Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Tänkte bara på vad som definieras som allmänheten... om jag skriver "Endast värmlänningar kan bli medlemmar" dår riktar jag mig enbart till en viss grupp inom Sverige. Eller om jag skriver "Endast män från värmland kan bli medlemmar" (fast då kommer ju folk och rygga till och tro att jag ska starta en bastuklubb...) Hahahaa... Jo, nog hade jag undrat Allvarligt dock. Har du inget annat sätt att få ihop folk än att annonsera på stan. Har du inga studiekamrater/arbetskamrater/kompisar osv som skulle kunna utgöra basen till en klubb. Jag hade nog funderat både en och två gånger innan jag affischerade på stan... /TF Citera
kidkurry Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 "lär dig att stava, att formulera dig riktigt"......betyder inte samma sak som "lär dig att stava, och att formulera dig riktigt" D För övrig så gäller det fortfarande. För Allbert vill säga! Och (börjar mening med och) på vilket sätt är England bättre än "sosseland"? Citera
Albert Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Hahahaa... Jo, nog hade jag undrat Allvarligt dock. Har du inget annat sätt att få ihop folk än att annonsera på stan. Har du inga studiekamrater/arbetskamrater/kompisar osv som skulle kunna utgöra basen till en klubb. Jag hade nog funderat både en och två gånger innan jag affischerade på stan... /TF Jo, vi är uppe i ett tiotal personer, men jag mina förhoppningar är att samla ihop 30-40 pers per turnering så med tanke på att det troligtvis är ca 4 personer som läser på pokerforum.nu så är det bästa mun till mun och att trycka ut 3 A4. Men vad är egentligen det värsta som kan hände i rättsligväg? Citera
Timmi Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 fick vara med. Kan jag t.ex. skriva alla som inte har två ben och två armar får inte vara med för att inte rikta mig till allmenheten. Men jag märker nu att gränsen börjar gå över till diskriminering. Vilket dilemma i sosseland! Då får inte jag vara med Citera
Albert Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Så får du mer än gärna lägga ned dina gallimatias fasoner nu. Som du tydligen inte vet så stämmer det cheunce skrev: man använder inte ett komma före ett och eller viseversa. Jag har dessutom aldrig uttryckt något förakt gentemot England. Punkt. "lär dig att stava, att formulera dig riktigt"......betyder inte samma sak som "lär dig att stava, och att formulera dig riktigt"D För övrig så gäller det fortfarande. För Allbert vill säga! Och (börjar mening med och) på vilket sätt är England bättre än "sosseland"? Citera
TotalFarsa Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Tycker faktiskt att du ska starta klubben i liten skala och låt den växa långsamt. Varteftersom kommer den säkert att växa via word-of-mouth... Ha inte skyhöga ambitioner i början utan ta det lite lugnt... Du borde väl kunna få ihop lite mer folk än 10 pers eller? Ta med folks arbetskamrater, folk du tränar med osv osv... F.ö tycker jag att det behövs mer i den här tråden... /TF Citera
Albert Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Det var bara ett exempel för att förklara hur mitt tankesätt är för att få uttrycka sig. Jag hoppas inte du tog illa upp. Jag hade lika väl kunnat skriva att folk med blåögon inte fick vara med. fick vara med. Kan jag t.ex. skriva alla som inte har två ben och två armar får inte vara med för att inte rikta mig till allmenheten. Men jag märker nu att gränsen börjar gå över till diskriminering. Vilket dilemma i sosseland! Då får inte jag vara med Citera
emilio_barzini Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 *leker moderator och tar bort onödiga inlägg i tråden* Citera
Stahl Postad 9 Juli , 2005 Rapport Postad 9 Juli , 2005 "lär dig att stava, att formulera dig riktigt"......betyder inte samma sak som "lär dig att stava, och att formulera dig riktigt"D För övrig så gäller det fortfarande. För Allbert vill säga! Och (börjar mening med och) på vilket sätt är England bättre än "sosseland"? Om du nu menar att han både behöver lära sig stava och att formulera sig riktigt skulle du tagit bort kommat och bara haft "och" eller haft ordet "samt" (som funkar både med eller utan komma). Ska vi vara riktigt petnoga så är "att formulera dig riktigt" fel. Du borde skrivit något i stil med "att formulera dig på ett korrekt sätt" ifall du nu ska vara bror duktig som du uppenbarligen försöker vara. Citera
Largo-Sama Postad 9 Juli , 2005 Rapport Postad 9 Juli , 2005 Tänkte bara på vad som definieras som allmänheten... om jag skriver "Endast värmlänningar kan bli medlemmar" dår riktar jag mig enbart till en viss grupp inom Sverige. Eller om jag skriver "Endast män från värmland kan bli medlemmar" (fast då kommer ju folk och rygga till och tro att jag ska starta en bastuklubb...) garanterat inte ett slutet sällskap. Citera
Recommended Posts