Gå till innehåll

Medveten string-bet


Alzorcho

Recommended Posts

Spelade 10-10 på CC härom kvällen. En kille gjorde en string-bet, all-in, där han greppade hela stacken och "tappade" in en 10:a först innan han satte ned stacken innanför linjen på bordet. Delaern korrigerade bettet till 10 och sa till honom att det var stringbet.

 

Detta var på floppen och 3 personer synade en 10:a bakom honom. På turn gick han all-in, och fick en syn. Han vann denna potten med två-par mot topp-par med A-kicker. Killen i fråga hade fått sitt tvåpar med turn-kortet. På floppen, då han gjorde sin stringbet, hade han bara botten-paret plus hålstege.

 

Han var väldigt nöjd med sitt spel och förklarade för oss andra vid bordet att det var inte många av oss som förstod att han hade gjort en "medveten string-bet" för att hålla nere potten på floppen.

 

På engelska kallas väl detta för "angel shooting" - finns det någon bra svensk term?

 

Det blev lite disskutioner, mest över om det verkligen var ett medvetet stringbet eller inte. Men han stod på sig, och verkade stolt över det lyckade genomförandet.

 

Efteråt ångrar jag på att jag inte hade kallat på brush för att han skulle få en "officiell varning". Men hela situationen var lite konstig och dealern sa ingenting heller...

 

Vad skulle du ha gjort?

 

Ska man se mellan fingrana, och på så sätt uppmuntra honom och andra till fortsatt angel-shooting? Ska man själv träna upp sin string-bet-teknik? Eller ska man stanna spelet, tillkalla brush och reda ut situationen?

 

 

Alzorcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha det var ju roligt gjort. Personligen hade jag inte brytt mig alls, det är ju han som har risken att det inte räknas som en string-bet. Cred till bluffen!

 

Det kan man diskutera är väl ifall dealern inte är snabb nog och någon hinner svara på hans all-in bet (som inte vet att det är ett string-bet på cc). Då är det angle-shooting. Men annars får han ju ingen ny information och de andra får fortfarande höja efter honom om de vill...

 

Sen är jag visserligen emot allt som gör spelet långsammare, så jag hade sagt till om jag sett det mer än en gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så var det medvetet eller så ville han som resten av folket på CC leka proffs i efterhand och snacka in sig hur h*n gjorde det med flit och hur smart h*n är.

Sen om det är i efterhand han säger det så spelar det ännu mindre roll. Kul för honom osv.

 

 

Jag minns en gång när UTG slog 140 och ca: 5 syn emellan, jag slänger in 2 röda 20 marker och 1 svart 1000 marker och säger ingenting utan pratar vidare med han bredvid mig och folk börjar hojta direkt att det måste varit av misstag och jag säger inget utan fortsätter prata med han bredvid mig.

 

Varav en runt bordet säger något i stil med "Haha, du tänkte bara ta syn va? ALL IN" så degar personen 4k med sina 6,6 varav jag blixtsynar m. K,K

 

Då började folk gnälla om "angel shooting" och att det var fult gjort av mig osv. Men jag ser inte var felet är riktigt. Vi spelar live poker och bara det är så tråkigt att man håller på att somna och sen när folk frågar mig om det var medvetet att re-raisa så behöver jag knappast säga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt också vid det bordet när hände och då jag inte visste att 'angel shooting' existerade så lät jag det vara.

Dock det som störde mig var att denne person vart så fruktansvärt stolt och skröt om att han låg så många steg före oss inom "poker tänkandet"

 

Omoget men jag fick mig ett gott skratt så, allting gott slutet gott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så var det medvetet eller så ville han som resten av folket på CC leka proffs i efterhand och snacka in sig hur h*n gjorde det med flit och hur smart h*n är.

Sen om det är i efterhand han säger det så spelar det ännu mindre roll. Kul för honom osv.

 

 

Jag minns en gång när UTG slog 140 och ca: 5 syn emellan, jag slänger in 2 röda 20 marker och 1 svart 1000 marker och säger ingenting utan pratar vidare med han bredvid mig och folk börjar hojta direkt att det måste varit av misstag och jag säger inget utan fortsätter prata med han bredvid mig.

 

Varav en runt bordet säger något i stil med "Haha, du tänkte bara ta syn va? ALL IN" så degar personen 4k med sina 6,6 varav jag blixtsynar m. K,K

 

Då började folk gnälla om "angel shooting" och att det var fult gjort av mig osv. Men jag ser inte var felet är riktigt. Vi spelar live poker och bara det är så tråkigt att man håller på att somna och sen när folk frågar mig om det var medvetet att re-raisa så behöver jag knappast säga det.

 

Haha, fan vad stört, standardspel ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt också vid det bordet när hände och då jag inte visste att 'angel shooting' existerade så lät jag det vara.

Dock det som störde mig var att denne person vart så fruktansvärt stolt och skröt om att han låg så många steg före oss inom "poker tänkandet"

 

Antagligen ett så kallat "liverpokerproffs". För dem är poker något helt annat än för vanliga pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, fan vad stört, standardspel ju.

 

Kanske larvade mig lite och såg förvånad ut och "öhh, vems 1000 marker är det där??????? :shock: "

 

haha nejdå, var nog ganska std skulle jag tro. Folk uppskatta det i alla fall men det är också ganska std bland CCfolket. Inte många glada miner där per kväll!

 

__________________

Le mer, må bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag minns en gång när UTG slog 140 och ca: 5 syn emellan, jag slänger in 2 röda 20 marker och 1 svart 1000 marker och säger ingenting....

 

Utan tevkan en regelrätt re-raise!

 

Om du efter bettet spelar förvånad och ojjar dig och börjar dra tillbaka marker med motiveringen att det bara var meningen att syna, då är det vinkelskjutning. Annars inte.

 

Dealern ska klargöra direkt att det är ett raise till 1040 om det blir disskutioner.

 

Man är inte skyldig att klargöra/motivera ett bett, så det är helt ok att inte bry sig om disskutionerna.

 

Bra spelat!

 

 

Alzorcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan tevkan en regelrätt re-raise!

 

Om du efter bettet spelar förvånad och ojjar dig och börjar dra tillbaka marker med motiveringen att det bara var meningen att syna, då är det vinkelskjutning. Annars inte.

 

Dealern ska klargöra direkt att det är ett raise till 1040 om det blir disskutioner.

 

Man är inte skyldig att klargöra/motivera ett bett, så det är helt ok att inte bry sig om disskutionerna.

 

Bra spelat!

 

 

Alzorcho

 

Om man inte är skyldig att klargöra/motivera ett bett så måste man väl få ljuga om bettet i efterhand utan att det är någon vinkel. ( Om du försöker ta tillbaka markern på en gång så är det annat än om du "upptäcker" det i efterhand och påstår att syftet var att syn ).

 

Att medvetet bryta mot string-bet-regeln för att uppnå något syfte är solklar vinkelskjutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte är skyldig att klargöra/motivera ett bett så måste man väl få ljuga om bettet i efterhand utan att det är någon vinkel.

 

Hmmmm, du har en poäng där. Själv skulle jag inte göra det, tycker det är ettikettsbrott.

 

 

( Om du försöker ta tillbaka markern på en gång så är det annat än om du "upptäcker" det i efterhand och påstår att syftet var att syn ).

 

Nä, det tycker jag inte. Du kan låtsas att upptäcka misstaget direkt eller efter en tag - ingen skillnad.

 

 

Att medvetet bryta mot string-bet-regeln för att uppnå något syfte är solklar vinkelskjutning.

 

Japp.

 

 

 

Alzorcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det tycker jag inte. Du kan låtsas att upptäcka misstaget direkt eller efter en tag - ingen skillnad.

 

Lite lurigt det där. På många ställen får man säkert ta tillbaka 1000-chipet och byta ut den mot ett 100-chip om man är snabb nog. Däremot att se chockad ut över att man "råkat" kasta in ett 1000-chip tycker jag är helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lurigt det där. På många ställen får man säkert ta tillbaka 1000-chipet och byta ut den mot ett 100-chip om man är snabb nog.

 

Det där är ju bara så snett, det ska kosta om man nu gjort fel, då får man väl va uppmärksam.

 

Så länge det är mer än en chips så står betet oavsett imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På många ställen får man säkert ta tillbaka 1000-chipet och byta ut den mot ett 100-chip om man är snabb nog.

 

 

Absolut INTE!

 

Reglerna är solklara där, ett bett som är gjort står, man får aldrig ändra bettet i efterhand.

 

 

Alzorcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker allt trams som är till för att göra din action eller stackstorlek medvetet otydlig i vinstsyfte är vidriga. Leder bara till spelfördröjning, skitsnack och dålig stämning. Sen finns det förstås olika grader av vidrigheter.

 

CC är ju vidrighetens högborg, så där förekommer ju naturligtvis all möjlig skit. Själv skulle jag verkligen inte uppskatta en relativt lindrig vinkelskjutning som beercreeks i ett home game, men det verkar som alla här tycker att det var wp. Kanske har en tre år för gammal definition av vinkelskjutning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag verkligen inte uppskatta en relativt lindrig vinkelskjutning som beercreeks i ett home game, men det verkar som alla här tycker att det var wp. Kanske har en tre år för gammal definition av vinkelskjutning...

 

Vinkelskjutning och vinkelskjutning, det är ju en regelrätt raise och sen får väl fi tolka den som dom vill med given info. Att folk frågar om det var menat som en syn och inte en raise så tycker inte jag att man ska behöva ge den informationen, varför skulle man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...