Bjorn_ Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Crypto £1/2 Hold'em (9 handed) Inga individuella reads. Preflop: Hero is MP2 with A 2 UTG folds, UTG+1 folds, MP1 calls, Hero calls, MP3 folds, CO calls, Button folds, SB calls, BB checks Standardsyn med Axs, limpar denna hand oavsett position så länge potten är ohöjd. En av mina favoriter bland de lite svagare händerna. Flop: 2 3 K (5 SB) (5 players) SB cheks, BB checks, MP1 bets, Hero ??? En typisk situation som ofta uppstår med den här handen är just att man träffar BPTK eller MPTK med någon form av bakdörrsdrag (i detta fall till stege). Här kan man ju hitta argument både för syn, fold eller t.o.m. raise men vilket väljer du och varför? /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Nu är fscking A2s lite svag? Sånt jäkla slaskande... Citera
Ruterkung Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Syn går ju bort direkt eftersom du måste träffa A eller 2 på turn och därför får ett ännu jobbigare beslut om du missar. Raise tycker jag inte heller du ta om du inte har read på att MP1 bluffar mycket. Därför tycker jag fold är det bästa. Om du nu väljer att spela A2s så får du ju hoppas att du kan hitta ett färgdrag eller någon bra träff t.ex tvåpar för annars gör du nog bäst i att folda den och spar dina pengar. Citera
Bjorn_ Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Syn går ju bort direkt eftersom du måste träffa A eller 2 på turn och därför får ett ännu jobbigare beslut om du missar. Synar man och inte förbättrar på turn så har man ju en ganska enkel fold där. /Bjorn Citera
Ruterkung Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Jo, jag är lite trött nu. Men folden är väl ganska självklar på flop också eller har du någon anledning till call, raise? Citera
morberg Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Standardsyn med Axs, limpar denna hand oavsett position så länge potten är ohöjd. En av mina favoriter bland de lite svagare händerna. Jag brukade göra detta (lönsamt) på väldigt lösa bord (>50% sedda floppar; låga nivåer på Pacific), men har slutat med det nu. Numera spelar jag bara Axs i sen position. Höjer först in, annars synar jag. Jag hade nog slängt PF i din situation. När du nu väljer att spela den är det läggdags på floppen. Potten är bara på 6 SB och du har inte mycket att hämta med ditt underpar. Citera
Bjorn_ Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Jo, jag är lite trött nu.Men folden är väl ganska självklar på flop också eller har du någon anledning till call, raise? Argumentet för syn är väl att det finns 6 små bets i potten nu plus att om du träffar ett ess (3 outs) eller en tvåa (2 outs) på turn så vinner du ofta 2-3 stora bets till vilket skulle ge dig gott och väl implied odds att se ett kort till. Risken här är dock att CO har inte agerat ännu och kan få för sig att höja. Hade jag suttit sist och/eller haft en hjärter på brädet så tycker jag att (minst) syn känns som det naturliga alternativet. Generellt sett så ska man ju vara ganska pessimistisk när man värderar sina tripps och tvåparsouts men anledningarna till det (redraws, counterfeiting, kickerproblem) är inte alls lika stora när man drar till Ace's up respektive TTK. Argumentet för en höjning är ju för det första att isolera mot MP1 om han värdebettar ett drag (antingen färgdraget eller öppet stegdrag med 45) eller helt enkelt bluffar. Den andra anledningen är ju att om man anser det vara värt att syna att man då istället kan se det som ett attraktivt alternativ att höja istället för att få ett frikort på turn. Argumentet för att lägga sig är ju allra enklast, man har en svag hand som antagligen inte är bäst just nu och tveksamma odds att dra till en bättre hand. /Bjorn Citera
Elvis Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Argumentet för syn är väl att det finns 6 små bets i potten nu plus att om du träffar ett ess (3 outs) eller en tvåa (2 outs) på turn så vinner du ofta 2-3 stora bets till vilket skulle ge dig gott och väl implied odds att se ett kort till. Risken här är dock att CO har inte agerat ännu och kan få för sig att höja. Ytterligare en risk är att du träffar ett A på turn och ändå inte vinner potten (för att någon annan har A5, 55, 22 eller Ax och träffar x på river). Då blir det dyrt! Citera
Bjorn_ Postad 6 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 6 Juli , 2005 Ytterligare en risk är att du träffar ett A på turn och ändå inte vinner potten (för att någon annan har A5, 55, 22 eller Ax och träffar x på river). Då blir det dyrt! Jo den risken finns (du menar A3 resp 33 antar jag?), den är inte jättestor men självklart är det något man måste ha i bakhuvudet. Å andra sidan kan man få klart bättre betalt än 2-3 Big bets om någon träffar ett ess med starkare kicker men inte förbättrar till tvåpar också. Situationen är på inget sätt självklar, foldar man är man weak-thight, synar man är man en calling station och höjer man är man en maniac, vad man än gör är det potentiellt sett åt helvete... /Bjorn Citera
morberg Postad 6 Juli , 2005 Rapport Postad 6 Juli , 2005 Situationen är på inget sätt självklar, foldar man är man weak-thight, synar man är man en calling station och höjer man är man en maniac, vad man än gör är det potentiellt sett åt helvete... I en såhär liten pott mot så många motståndare och utan hjärter på bordet skulle jag inte säga att en fold är weak-tight. Med ett hjärter på floppen hade det gått från självklar fold till en tveksam syn. Citera
Recommended Posts