Hristo Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 Tja Sätter mig precis (dvs inga tells, men ca 70% ser floppen, så rejält löst) ner vid ett 05/1 dollar bord och får 88 i mitten position. Fyra innan mig synar (en foldar samt en sitting out) samt jag synar. Tommy76 på knappen höjer till en dollar jämt. Fyra synar, dvs alla utom blindsen...jag funderar ett tag och synar jag med. Är inte så pigg på detta men eftersom jag agerar sist så riskerar jag inte ett reraise (jag är näst sist. bara knappen efter mig att agera som redan höjt). pott: $6.50 (raken tog 0.25...) 6st ser floppen: K 8 T Hm, bra flopp bortsett från färgen! Kan redan vara slagen. Alla checkar fram till Tommy (preflop höjaren) som satsar 0.5. De tre i tidig position lägger sig. Jimster9 direkt till höger om mig synar och jag synar. Vill inte lägga mig ännu, då ingen direkt visat styrka (kanske tommy...). pott: $8 Turn: Q Nu kan någon ha stega också. Nu bettar Jimster9 ut och jag sätter honom på en färg eller starkt färg drag (kanske stege), jag synar , med oddsen till kåk. Men Tommy76 höjer och Jimster9 reraisar. Pott: $14 Jahopp...en av dem har ju färg, det är jag rätt säker på. Preflopp höjaren Tommy76 kan sitta med AK, KK, AA, QQ eller TT även AJ verkar inte helt otroligt, samtliga händer utom AA och AJ är skit för mig. Har jag otur har jag bara en out (till fyrtal) i bästa fall 10: Tommy med typ AK och Jimster med en färg, typ J7s. Vad hade ni gjort och varför? Svar kommer senare, fredag fm. Citera
liggat Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 jag skulle ha foldat, troligen sitter Jimster9 på nötflushen (eller så är han bara dum) tommy76 kanske har set i kungar och testar Jimster9 med en raise för att se om han har färgen.. hur som helst så ligger du nog långt efter båda. sitter nån annan med set så har du bara 1 out.. Citera
parre Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 Jag skulle re-raisat, i alla fall om jag spelat mot liggat... Nej, i detta läge är det nog en solklar fold mot två motståndare, antagligen även mot en. Blir alldeles för dyrt för dig att dra till ett parat bord. Citera
Hjort Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 Preflopp så är ju fold inte ett alternativ någonsin, första gången runt så får du ju bättre än 4:1 och andra gången så 12,5:1 eller något sånt. Oddsen mot triss är ju bara ~8:1 så det är ju självklart en syn bara på det, plus att du kan vinna på lite andra sätt också med 88 (stege eller överpar exempelvis). Det enda alternativet till syn efter första höjningen är ju om man inte ska ta och höja igen för att skapa monsterpott som folk kommer jaga med vad fan som helst, eftersom man får odds på 5:1 på sin höjning så tappar man inte så mycket på det. Jag skulle dock inte höjt här, vore det istället sju lösa, dåliga motståndare så skulle jag definitivt lagt in det tredje betet. Hm, bra flopp bortsett från färgen! Kan redan vara slagen. Alla checkar fram till Tommy (preflop höjaren) som satsar 0.5. De tre i tidig position lägger sig. Jimster9 direkt till höger om mig synar och jag synar. Vill inte lägga mig ännu, då ingen direkt visat styrka (kanske tommy...). HÖÖÖÖÖÖÖÖÖJ! Skämt åsido så är det inte alls säkert att någon har en färg det enda som har hänt är att någon har betat ut vilket kan betyda allt från färgdrag till TP och dessutom så synar bara killen emellan er, något som definitivt inte tyder på styrka. Även om det skiter sig och det visar sig att en av dina motståndare faktiskt har färg så gör det inte så mycket eftersom du har rejält med outs ändå och går ungefär +-0 med betet om båda synar, dessutom så kan du ju lyckas sakta ned en låg färg. Visserligen så var det ju ett bet ut i ett stort fält (vilket indikerar styrka) men jag skulle nog tro att jag har bäst hand med ganska stor sannolikhet här och eftersom det är fixlimit så behöver du inte alls mycket att gå på för att hänga med eller höja om det kan tänkas ge nyttiga effekter (exempelvis att en färg checkar till dig på rivern. Men den enda gången som en höjning som båda synar egentligen kostar dig något är ju när du är uppe mot ett överset eller färg + tvåpar, men ingen av de situationerna händer egentligen särskilt ofta så det behöver du inte oroa dig för här. Så för att sammanfatta en höjning: En ganska stor del av tiden är det +-0 eftersom du är uppe mot en färg En väldigt liten del av tiden så är det minus nästan hela betet eller mer eftersom du är uppe mot överset eller färg + tvåpar En ganska stor del av tiden är det plus mycket eftersom du är uppe mot två stycken par eller par + färgdrag. Men det är dock en komplikation att du sitter mellan dina motståndare eftersom det försvårar en hel del för att få gratisshowdowns eller extrabet när man träffar kåken. Jag skulle betat ut första gången det kom till mig och hoppats på att PF-höjaren skulle göra av med lite drag genom att höja mitt bet. pott: $8Turn: Q Nu kan någon ha stega också. Nu bettar Jimster9 ut och jag sätter honom på en färg eller starkt färg drag (kanske stege), jag synar , med oddsen till kåk. Men Tommy76 höjer och Jimster9 reraisar. Stegen bör inte vara ett så jäkla stort problem (J9 AJ), däremot så är det ju inte så bra att det blir call raise från Tommy76 då det mycket väl kan innebära att han floppat nötterna och väntat tills turn med att höja för att få in stora bet. Men du har definitivt odds för att dra till kåken så det är bara att bita ihop och syna. Man kanske kan höja också, fast spontant verkar det inte riktigt som det ger särskilt mycket (mest pga risken att någon av dem slöspelade nötfärgen som helt enkelt inte kommer sakta ned). Pott: $14 Jahopp...en av dem har ju färg, det är jag rätt säker på. Preflopp höjaren Tommy76 kan sitta med AK, KK, AA, QQ eller TT även AJ verkar inte helt otroligt, samtliga händer utom AA och AJ är skit för mig. Har jag otur har jag bara en out (till fyrtal) i bästa fall 10: Tommy med typ AK och Jimster med en färg, typ J7s. Vad hade ni gjort och varför? Svar kommer senare, fredag fm. Som sagt så finns det också en möjlighet att du faktiskt har bäst han även om den inte är så stor. Men jag har varit i sådana här situationer då båda motståndarna bara haft varsitt par, jag kan inte se att du kan lägga dig med mindre än att det kommer ett fjärde färgkort. Detta eftersom potten är så gigantisk. Citera
Hjort Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 Jag skulle re-raisat, i alla fall om jag spelat mot liggat... Nej, i detta läge är det nog en solklar fold mot två motståndare, antagligen även mot en. Blir alldeles för dyrt för dig att dra till ett parat bord. Men vad sjutton! Det här är fixlimit mot väldigt lösa och antagligen också väldigt tomtiga motståndare, det går inte att lägga set hur som helst då särskilt inte i jättepotter som den är. Dessutom så kan kalaset inte kosta mer än maximalt 7BB till medan potten i så fall kommer att ligga på åtminstone 28BB. Citera
parre Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 Sorry, är det fixed så hade jag nog synat ner. Jag har någon form av storhetsvansinne som gör att jag tror att folk bara lirar potlimit/nolimit... Citera
Barf Postad 4 Augusti , 2004 Rapport Postad 4 Augusti , 2004 Hejsan! Ser ingen anledning varför Jimster skulle betta ut på sin färg/stege direkt o inte gå för en check-raise när oddsen för att Tommy på knappen med största säkerhet försöker försvara sin hand så gott det går. Skulle tippa på att ditt set är rätt bra i det läget, om inte har du ju ett par outs på kåken. Däremot tycker jag att du borde bettat in i Tommy på floppen o hoppats på ett raise för att sätta lite press på ensamma ruter ... /Mvh Peter Citera
Hristo Postad 6 Augusti , 2004 Författare Rapport Postad 6 Augusti , 2004 Trist nog foldade jag handen...en tia kom på river och Tommy76 visade AKo och Jimster9 två ruter i Q9...jag hade dragit hem $18.5 om jag inte varit så feg. Då jag lade handen kändes det korrekt, men sedan räknade jag lite till på det och kom fram till att en syn hade nog varit skäligt. ...Btw så cappades bettingen på turn, men på river satte de bara ett bet var... Citera
zamora Postad 6 Augusti , 2004 Rapport Postad 6 Augusti , 2004 Vad du än gör så kan du inte lägga dig. du har en triss och det är en monsterhand, även om du verkar rädd för både färg och stege. Det finns egentligen ingen anledning till det om du inte får MASSIVT motstånd. Genom att bara fega med och syna är det omöjligt att sätta de andra på en hand. En sådan här hand kräver att du raisar och reraisar vid varje tillfälle (som sagt, om du inte stöter på någon som ger dig tung action). Om det kommer en knekt eller ruter på river kan du sakta ner. annars tycker jag att du ska beta ut. /Jock Ewing Edit. Nu ser jag att du redan postat resultatet. hårda bud. Citera
softabananer Postad 6 Augusti , 2004 Rapport Postad 6 Augusti , 2004 Preflop: Folda aldrig. Höj ibland men syna allt som oftast. För övrigt finns det INGET tillfälle där man foldar för ett mer bet när man redan lagt in ett. Flop: Betta ut. Fältet får då betala två bets (med största sannolikhet) för att spela, och chansen är stor att du redan då lockar fram nån med monsterhand, plus att du testar preflophöjaren. Jag skulle reraisa ganska ofta också. Turn: Om killen emellan er bettar ut fast du har petat in en eller två bets på floppen, så ska du bara syna här och hoppas på att din hand är bäst (ej så troligt) eller att du drar ut (i ett fall av 5). Folda ska inte ens finnas i dina vildaste fantasier. Citera
Recommended Posts