Gå till innehåll

O - AAxx Preflop i Omaha?


greywolf

Recommended Posts

Uppe mot 1 tricky loose aggresiv motståndare som har ett ganska brett urval av starthänder och höjer ofta preflop och förmodligen synar ett ganska stort reraise med de flesta händer.

 

Vars går gränsen för vart det är korrekt att reraisa med AAxx där xx är random crap. Jag brukar dra gränsen vid 30% ungefär kan jag trycka in min. 30% preflop så gör jag det nästan alltid. Det brukar dock leda till jobbiga postflop beslut och jag försöker gärna undvika jobbiga beslut så mot tufft visst motstånd kan jag höja den gränsen till 40% - 50%, där brukar jag normalt vara så commited på floppen så jag trycker in allt för det mesta.

 

visserligen så blir det väldigt uppenbart att du har AA men det borde inte spela nån roll då även en kvalietshand som 5678 ds är 55-45% favorit före floppen mot en hand som KK9T singlesuited så är det 65-45 favorit

 

Kort sagt har ni några andra tankar om vid vilken gräns det blir -EV / +EV att reraisa med AAxx i omaha givet att du inte sätter motståndaren på AA också?

 

* Pillar i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt min ringa erfarenhet av omaha så är höjning preflop bra om man har stor bankrulle och kan skrämma iväg en massa draghänder genom stora potter och stora postfloppbet.

 

att raisa AAxx preflop tycker jag bara avslöjar min hand för mina motstå ndare och det är egentligen helt värdelös postflopp då set, steg/färg-drag ligger ute.

 

så jag tycker du ska se en flop med AAxx, men träffar du inte setet så är det dags att folda..

 

men som sagt det är bara min teori, jag raisar på allt i praktiken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att raisa AAxx preflop tycker jag bara avslöjar min hand för mina motstå ndare och det är egentligen helt värdelös postflopp då set, steg/färg-drag ligger ute.

 

men som sagt det är bara min teori, jag raisar på allt i praktiken

 

Då är det väl ingen som kan sätta dig på AA, då du lika gärna kan ha 8622 rainbow? ;)

 

Beroende på motstånd spelar jag essen antingen väldigt passivt, eller väldigt hårt. Är det på t.ex. Multipoker, där inköpet bara är 50xBB (25 dollar) limpar jag ur tidig position (då poten nästan alltid blir raisad), annars betar jag pott och hoppas på re-raise så jag kan gå allin. På floppen betar jag ut pott om det är checkat till mig, går rätt ofta att köpa potten. På t.ex. Multi så blixtsynar folk med t.ex. KKxx, QQxx utan redraws, så där kan man dra in en hel del.

 

När det gäller mer normal poker så spelar jag essen olika, oftast raisar jag, och då jag raisar på fler händer än AA så är det inte säkert att jag har AA, oftast kör jag ett potbet på floppen också för att försöka köpa den om det känns som läge.

 

I övrigt kan du få en lektion i hur man spelar AA på 15/25-borden på 24, där verkar det som om man går allin på floppen för 2-3k usd utan att tveka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har inte spelat Omaha länge.

 

Men en sak är säker. Jag har förlorat MYCKET pengar på AAxx där x:en t.o.m. är bra . Typ AA99 Dubbelfärgad.

 

har många gånger tryck in större delen av degen. ( runt 200$)

 

Hittils har det väl blivit en 5-6 gånger jag har gjort detta. Jag har dock aldrig vunnit. Synarna har haft allt från:

89TJ till 699J Till KKQJ o.s.v.

 

Vet faktiskt inte om det är otur att inte ta det. Men börjar bli segt att ge bort sina pengar.

 

 

//Ergo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du in hela din stack så är det ju korrekt i längden, dock är du inte särskilt stor favorit. Tror att AAKK double suited är ca 70% mot 6789 rainbow

Parre, vi behöver ta ett snack om vad som är en stor favorit. Om AAT9ss blir synad av 3456ds utan överlappande färger så är AAT9ss cirka 60% favorit. Om synen istället görs av något i stil med KKxx, vilket är den typiska tomtesynen i min erfarenhet, 71% favorit. Jag tror nog att man kan anta sig vara åtminstone 60% favorit eller så de gånger man får in pengarna mot en icke-AA hand preflopp. Det tjänar man minst sagt rätt bra med pengar på i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, oftast är man runt 60%, och tomtarna som synar med KK är ju guld värda, men om man spelar mot kompetent motstånd så slänger de oftast inte in degen preflop med annat än AAxx eller bra koordinerade händer, och då hamnar man runt 55-60 om jag inte missminner mig.

 

I ett spel som Omaha ser jag hellre en flop, särskilt om jag är tveksam om jag verkligen kommer att få in all deg preflop. Skulle jag veta det skulle jag oftast trycka all-in, och jag raisar mina ess nästan alltid, men situationer där man får in 15% av stacken eller liknande preflop med AAxx är ju oerhört jobbiga, och i mitt tycke vanliga. Har man en hand som t.ex. AA92 med bara en färg så är det också tveksamt om jag vill ha in all deg preflop.

 

Vi antar att man är HU. Floppar man inte ett set eller en bra draghand så är det farligt att beta ut om man är först ut, ifall man får omslag är det ju fold eller all-in, och ofta drar man till två outs.

 

Om man agerar sist är det klart än bättre situation, men vad gör man om motståndaren betar ut med ett pottbet? Man har ju två val där, antingen all-in (eller näst intill med en re-raise)) eller fold. Foldar man för ofta vet alla att de kan köpa potten, men re-raises blir dyrt om man har fel.

 

Kort sagt så tycker jag att AAxx är riktigt svårspelade i Omaha, beror ju på motståndare och andra faktorer också. Ännu svårare blir det om pengarna är djupa som de ofta är vid livecashgame. Essen är ju inte direkt svårspelade på t.ex. Partys bord, där maxinköpet är 50xBB, där får man ju oftast in iaf 30-40% preflop och kan gå allin på floppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag få in nånstans mellan 30% och 50% preflopp med AA sreraisar jag gärna preflopp. mindre än 30% reraisar jag en del dåliga motståndare. Det viktiga är att man inte hamnar HU med runt 20% av stacken inne märkt med ess det bäddar för stora problem speciellt om man spelar ur position också.. Ibland händer det att jag reraisar med andra premium händer också..mot rätt motståndare kan du representera AAA när ett A floppar väldigt trovärdigt på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...