Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är inte så mycket hur jag spelade handen som är intressant, för där tyckte jag att jag gjorde ett bra jobb, utan det kommer en frågeställning i slutet som är det jag vill ha åsikter om.

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (10 handed) converter

MultiPokers NL100-bord med 10 personer och det är den tredje handen jag spelar och jag känner inte igen någon spelare sedan tidigare. Jag är utlämnad till korten helt enkelt.

saw flop|saw showdown

MP2 ($62.5)

MP3 ($69.57)

CO ($95)

Hero ($98.5)

SB ($41)

BB ($108.35)

UTG ($180.45)

UTG+1 ($211.28)

UTG+2 ($192)

MP1 ($104.45)

Preflop: Hero is Button with Q:heart:, Q:club:. SB posts a blind of $0.5.

1 fold, UTG+1 calls $1, UTG+2 raises to $4, 4 folds, Hero calls $4, 1 fold, BB calls $3, UTG+1 calls $3.

Jag får QQ på knappen och synar så klart höjningen i hopp om en dam eller bara underkort.

Flop: ($16.50) 4:club:, Q:diamond:, T:spade: (4 players) (pott = $16)

BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, Hero bets $10, BB calls $10, UTG+1 folds, UTG+2 folds.

Damen kommer och det checkas till mig och jag lägger in ett bet på knappt 2/3 pott och får en syn. Jag sätter honom på vad som helst, han har ju inte bättre än jag iaf.

Turn: ($36.50) 7:club: (2 players) (pott = $35)

BB checks, Hero bets $30, BB calls $94.35 (All-In), Hero calls $54.50 (All-In).

Jag har fortfarande nöten, men det finns några olika stegdrag och även ett färgdrag. A, K, J, T, 9, 8, 7, 6, 5, 4 och 3 kan faktiskt ge någon annan en bättre hand. De kort som är helt ofarliga (spader Q och de tre icke-klöver-tvåorna) är väldigt få. Jag funderade inte så mycket på det här då, men jag vet att jag tänkte beta $20 i en pott på $35, men i sista sekund ångrade jag mig och valde $30 istället (ett jämnt och fint nästan pottbet). Han ställer in och jag synar givetvis de sista $55.

River: ($215.35) J:heart: (2 players, 2 all-in)

Final Pot: $215.35

Results

BB has J:club: K:club: (one pair, jacks).

Hero has Q:heart: Q:club: (three of a kind, queens).

Outcome: Hero wins $205.50. BB wins $9.84.

Det visar sig att han har ett öppet stegdrag på floppen och plockar upp färgdraget på turn. Han har alltså 13 outs (4 A, 4 9 och 5 klöver) för att slå mig. 31 mot 13 för att förbättra till en vinnande hand. För att skydda mig mot detta så borde jag ha betat minst (36,50+84,50-3)/31*13 = $50. Det gäller i den här handen, för jag hade aldrig kunnat lägga ner den här handen oavsett vilket riverkort som trillar (alltså om han bara synar mitt $30-bet) och går all-in på floppen. Det hade varit att syna $55 i en pott på $148. Det lägger jag inte ner, så säker är jag inte på att läsa spelare ännu.

Och eftersom jag vet att jag aldrig kommer att lägga handen utan att jag kommer att spela den till slut, borde jag då betat minst $50 för att skydda mig mot att han kanske har steg- och färgdrag? Han kan ju lika gärna sitta där med KQ, eller en konstigt spelad KK, eller varför inte tvåpar eller lägre set? Dom händerna skrämmer jag bort med ett så pass stort bet på turn och dom ger mig ju pengar när dom synar.

Med det betet jag lägger nu har han implicita odds på 118 mot 30, dvs nästan 4 mot 1. Det täcker in stegdrag eller färgdrag, men inte båda två tillsammans.

Bör man uppskatta hans outs till nånstans mellan 5 och 15 och sen säga att han har kanske 9 och sen beta utifrån det? Eller är pottbet en bättre väg att gå? Det har ofta sagts att ett pottbet är sällan fel, det är pottsyningar och småbet som är fel. Det påståendet bygger väl då på att man kan lägga en bra hand, säg AQ eller AA, KK här mot ett omslag? Men i det här läget med de här stackarna så finns det som sagt inte en chans att jag lägger mig.

Det gick ju bra. Alla pengarna åkte in när jag hade nöten och han drog inte ut, men jag tror att ni förstår vad det är jag undrar. Jag tycker att det känns fånigt att beta jättemycket så fort man vet att man kommer att gå hela vägen med sina kort bara för att se till att motståndaren inte drar rätt. $50 i en $35-pott känns mycket tycker jag...