Gå till innehåll

Pappa Norda


NorthQ

Recommended Posts

  • Svars 368
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Smakade:

SMWS 29.121 LAPHROAIG 1991 - Riktigt bra, dock lite för dyr i mitt tycke så fick låta bli på denna.

 

SMWS 3.188 BOWMORE 1997 - Härlig SC - Köptes

 

SMWS 66.32 Ardmore 1998 - God och Köptes mest för att det var en billig standard Ardmore som fick mig att börja gilla whisky ordentligt.

 

Arran Devils Punch Bowl 2nd Chapter - God och kool flaska till bra pris Köptes

 

Caol Ila Distillers Edition - Mje. Besviken. Säkert god, men trasiga lökar efter Uigeadail så upplevde den nog inte som den bör.

 

Bunnahabhain Toiteach - Helt ok. Mer rök än 18yo som jag har hemma, men mindre andra bra smaker, så inget köp här.

 

Ardbeg Uigeadail - Mycket mer rök än vad jag förväntade mig. Inget köp.

Gillar nog Corryvreckan bättre.

 

Aberlour A`bunadh (batch 47) - Mumma. Köptes

 

Mortlach 21 Years Old, Cadenhead - Löjligt god, dock slut så kunde inte köpa en flaska, verkar gått åt direkt

 

Caol Ila 1982, 31 Years old, Coopers Choice - Mm nice. Valde dock att priotera annan flaska för köp. Budget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan missat att nämna en eller två som jag smakade.

 

I övrigt måste jag säga att det suger att det är på en båt och med gällande regler. Eftersom man är på bildäck så är mässan endast öppen då den ligger i hamn.

 

Och man får inte lämna båten förrän 1h30m efter mässan stängt = Klaustrofobi och tristess.

 

Fick man ha samma upplägg på land. vilken hit det hade varit. dvs att man får handla på mässan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smakade:

SMWS 29.121 LAPHROAIG 1991 - Riktigt bra, dock lite för dyr i mitt tycke så fick låta bli på denna.

 

SMWS 3.188 BOWMORE 1997 - Härlig SC - Köptes

 

SMWS 66.32 Ardmore 1998 - God och Köptes mest för att det var en billig standard Ardmore som fick mig att börja gilla whisky ordentligt.

 

Arran Devils Punch Bowl 2nd Chapter - God och kool flaska till bra pris Köptes

 

Caol Ila Distillers Edition - Mje. Besviken. Säkert god, men trasiga lökar efter Uigeadail så upplevde den nog inte som den bör.

 

Bunnahabhain Toiteach - Helt ok. Mer rök än 18yo som jag har hemma, men mindre andra bra smaker, så inget köp här.

 

Ardbeg Uigeadail - Mycket mer rök än vad jag förväntade mig. Inget köp.

Gillar nog Corryvreckan bättre.

 

Aberlour A`bunadh (batch 47) - Mumma. Köptes

 

Mortlach 21 Years Old, Cadenhead - Löjligt god, dock slut så kunde inte köpa en flaska, verkar gått åt direkt

 

Caol Ila 1982, 31 Years old, Coopers Choice - Mm nice. Valde dock att priotera annan flaska för köp. Budget problem.

 

Har en Aberlour A`bunadh, håller med dig riktigt fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bunnahabhain 18yo

 

bunnahabhain-18-year-old-whisky.jpg

 

Single Malt

46,3% un-chillfiltered, inga färgämnen tillsatta

 

Doft: Sherry toner, frukter, rostad smörkola (makes any sense?)

Smak: På paletten dyker föjande upp i nämd ordning, sprudlande lätt fruktighet, brasrök, kryddor, sälta, anis

Eftersmak: sherry sötma med sälta och rök, lång.

 

Överlag: Den minst rökiga islay whiskyn. Inte alls dålig för det. Jag gillar den skarpt. Påminner lite om en rökig macallan framförallt i doften,.

 

Pris: 700sek @ MoM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett gäng flaskor, så är det kul med whiskybase.

Skapa sig en virtuell whiskyhylla och lite andra roliga funktioner.

 

Har ett konto där nu, kollat en del innan. Tar en del tid att lägga till flaskorna :shock:

 

Bunnahabhain 18 verkar intressant, ska nog lägga den som ett framtida köp. Problemet är bara att det finns för mycket att köpa :-)

 

Har du handlat på http://shop.whiskybase.com/ ?

Har du några andra förslag att handla på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett konto där nu, kollat en del innan. Tar en del tid att lägga till flaskorna :shock:

 

Bunnahabhain 18 verkar intressant, ska nog lägga den som ett framtida köp. Problemet är bara att det finns för mycket att köpa :-)

 

Har du handlat på http://shop.whiskybase.com/ ?

Har du några andra förslag att handla på?

 

Nej men tror att det går alldeles utmärkt.

masterofmalt har jag handlar personligen på fungerar bra.

även handlat som del i paket från whiskysite.nl, kanske inte världens största utbud där men billiga priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0010000036053_L.jpg

 

Bunnahabhain Adelphi 1997 13yo.

Refill Sherry butt #5372

 

Doft: Sherry toner går att plocka upp ur dimman av rök

Smak: Karameliserande sötma med tung tung rök

Eftersmak: Sötma och heavy on the peat

 

Överlag: Götta. KLart bättre rökig whisky än t.ex. Octomore 6.1. Och jätte mkt rökigare än Bunna 18,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men tror att det går alldeles utmärkt.

masterofmalt har jag handlar personligen på fungerar bra.

även handlat som del i paket från whiskysite.nl, kanske inte världens största utbud där men billiga priser.

 

Ska nog beställa från Masterofmalt, suttit och gjort iordning en beställnig under helgen. Ska spana in whiskysite.nl

 

Vad kostade Bunnahabhain 1997?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Longmorn 17yo 1996/2013 (57.2%, The Ultimate, Sherry Butt #72319)

 

longmorn-17yo-19962013-57-2-the-ultimate-sherry-butt-72319-600-bottles.jpg

 

Doft: Mycket mycket sherry, paint-thinner, mint, chocklad

Smak: Först mycket sherry går över i anis tillsammans med sherry.

Eftersmak: Tycker inte den passar till helheten, torrt vin och aska.

 

Överlag: Blir lite bättre med några droppar vatten både i doften och smaken men eftersmaken ändras inte något speciellt, jag kanske inte gillar dessa monster sherry drickor, men vissa göra jag, och de som är lite mer lagom i sherry tonen tycker jag är jättegoda. Har föröverig provat ädre longmorn med tung sherry som varit helt fantastiska, men denna är något off i, imo.

Bästa kvaliteten är doften som är fin, smaken är ganska god. Eftersmaken är off.

 

Köp var? Pris? I have no idea. Hade bara ett 3cl sample hemma.

Tror ultimate är någon independent butlejerare i Holland. så går kanske att hitta i amsterdam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Longmorn 17yo 1996/2013 (57.2%, The Ultimate, Sherry Butt #72319)

 

longmorn-17yo-19962013-57-2-the-ultimate-sherry-butt-72319-600-bottles.jpg

 

Doft: Mycket mycket sherry, paint-thinner, mint, chocklad

Smak: Först mycket sherry går över i anis tillsammans med sherry.

Eftersmak: Tycker inte den passar till helheten, torrt vin och aska.

 

Överlag: Blir lite bättre med några droppar vatten både i doften och smaken men eftersmaken ändras inte något speciellt, jag kanske inte gillar dessa monster sherry drickor, men vissa göra jag, och de som är lite mer lagom i sherry tonen tycker jag är jättegoda. Har föröverig provat ädre longmorn med tung sherry som varit helt fantastiska, men denna är något off i, imo.

Bästa kvaliteten är doften som är fin, smaken är ganska god. Eftersmaken är off.

 

Köp var? Pris? I have no idea. Hade bara ett 3cl sample hemma.

Tror ultimate är någon independent butlejerare i Holland. så går kanske att hitta i amsterdam

 

Imo kommer du bli instabil av alkoholkonsumtion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta som gör att whisky är så intressant, smaken är verkligen som baken :-D Kollar man på whiskybase, får den över 88 poäng.

 

http://whiskybase.com/whisky/43855/longmorn-1996-vw

 

Blir wishlist!

 

Testade Clontarf 1014 ikväll, helt ok.

 

Tycker du då ska lägga till nästa post till din wishlist :)

Mycket intressant sherry-porr coming up

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GlenDronach 1993 SC Oloroso Sherry #33 (20 yo)

OB men buteljerat för Abbey Whisky.

 

82712-normal.png

 

Doft: Tung sherry doft tillsammans med mörka frukter så som russin och plommon även choklad.

Smak: Komplex, intressant men iaf mörka frukter igen och apelsinskal.

Eftersmak: Mörka frukter, kryddig och sötma.

 

Överlag: VERY NICE och intressant i smaken. Vill absolut ha en hel flaska i min lilla samling istället för det numera druckna 3cl samplet. (Inge paint thinner doft i denna som i förra post, som jag ofta kan upptäcka i tunga sherry buteljeringar)

 

Pris: 90 pund hos Abbey whisky. Tycker jag är värt sitt pris, om man vågar beställa därifrån. ingen egen erfarenhet. Adderat till min wishlist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du smakat Bunnahabhain 12 yo? Köpte själv en flaska för några månader sedan men var inte alls imponerad, stor skillnad i jämförelse med 1997?

 

Köpte mig en Glenfiddich 18 yo häromdagen som ska öppnas alldeles strax, 15 yo är min personliga favorit så ska bli kul att testa denna =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du smakat Bunnahabhain 12 yo? Köpte själv en flaska för några månader sedan men var inte alls imponerad, stor skillnad i jämförelse med 1997?

 

Köpte mig en Glenfiddich 18 yo häromdagen som ska öppnas alldeles strax, 15 yo är min personliga favorit så ska bli kul att testa denna =)

 

Nej inte 12yo, men har Bunna 18 hemma, tycker den är bra och gillade 1997 än mer.

Beror ju på vad man gillar, jag personligen är inte imponerad av Glenfiddich 12 och 15 som jag provat de är ok nybörjar-whisky enligt mig, men är ju också lite annan typ av whisky än Bunnorna.

Du kanske borde testa whisky åt andra hållet i smakspektrat istället, typ Glenlivet och Balvenie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Balvenie 14 yo som jag är riktigt förtjust i, har inte testat någon Glenlivet men ska absolut testa en nästa gång jag handlar =) Har du någon rekommendation ang vilken som är mest prisvärd?

 

http://www.systembolaget.se/543

 

 

Lagom är oftast bäst när det gäller "prisvärdighet", dvs inte för dyr, inte för billig.

Många riktigt dyra "samlarobjekt" smakar inte bättre än andra "billiga" whiskys

 

Frugan å jag köpte nyligen denna till som present till vår Toastmaster.

Hoppas jag också får smaka när vi ger den till honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GlenDronach 1993 SC Oloroso Sherry #33 (20 yo)

OB men buteljerat för Abbey Whisky.

 

Pris: 90 pund hos Abbey whisky. Tycker jag är värt sitt pris, om man vågar beställa därifrån. ingen egen erfarenhet. Adderat till min wishlist

 

Hade den redan i wishlist :-) Har många liknande i wishlist. Glendronach kommer nog bli en favorit, Jag har en http://whiskybase.com/whisky/7565/glendronach-18-year-old-allardice , kommer nog bli några till inom snar framtid.

 

Tänkte köpa en Amrut Portonova där, men gjorde det inte då det kostade 28£ att skicka den.

 

http://whiskybase.com/whisky/46208/yamazaki-sherry-cask

Hämtade denna på bolaget och testade denna i lördags. Riktigt nice! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snack liten verkstad grabben, visa graf tack.

MVH

 

Inte för att jag behöver bevisat något för dig men även jag tycker grafer är roliga precis som alla andra pf nördar.

 

 

 

Åldersgrupp

2nrk0v8.png

 

Sverige hela befolkning

n5pgs2.png

 

Kön

ic1btk.png

 

 

Sen påstod jag inte att mina alkoholvanor var bättre än 90% av befolkningen. Jag sa att jag var hälsosammare trots mitt whiskyintresse, då bör man ju väga in andra faktorer som idrottande och kost mm och andra droger både tunga och lagliga.

 

Workshop bitch !! :D :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag behöver bevisat något för dig men även jag tycker grafer är roliga precis som alla andra pf nördar.

 

 

 

Åldersgrupp

2nrk0v8.png

 

Sverige hela befolkning

n5pgs2.png

 

Kön

ic1btk.png

 

 

Sen påstod jag inte att mina alkoholvanor var bättre än 90% av befolkningen. Jag sa att jag var hälsosammare trots mitt whiskyintresse, då bör man ju väga in andra faktorer som idrottande och kost mm och andra droger både tunga och lagliga.

 

Nu gjorde du bort dig totalt. "Tunga droger". Pratar inte med såna människor. Tack o hej

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...