Bjorn_ Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Har märkt att jag har problem med mitt suited connectorspel. Tycker alltid jag hamnar i trubbel och blir överaggresiv eller hänger kvar för länge med en medioker hand. Min fråga är därför som följer. Hur mycket (potentiell) EV skulle jag ge upp om jag bara helt enkelt beslutar mig för att alldrig spela 89s, T8s eller lägre utanför mörkarna? Är det en läcka eller en helt acceptabel anpassning av ens preflopstrategi. Kanske ska nämna att jag huvudsakligen spelar fullbord. /Bjorn Citera
Gyre Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Det känns ju dumt att ta bort dem helt ur sitt spel. Men va du skulle kunna göra är att sätta upp ganska strikta regler för när du kan spela dem. tex att du måste ha minst 3-4 limpare framför dig och sitta i sen pos. Själv tycker jag inte att de är så himla lönsamma men jag tror definitivt att du kommer tappa EV på att sluta spela dem. Citera
Elvis Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Är det en läcka eller en helt acceptabel anpassning av ens preflopstrategi. Om man har problem (förlorar) med vissa händer, så är det en mycket bra lösning att sluta spela dem. Det är ett enkelt och smidigt sätt att "täta läckan". Ett annat är att spela dem och försöka lära sig att spela dem bättre post-flop (det är post-flop man vinner/förlorar med suited connectors). Att sluta spela dem är den enklare lösningen och därmed antagligen den mest lönsamma också. Själv tycker jag inte att de är så himla lönsamma men jag tror definitivt att du kommer tappa EV på att sluta spela dem. Eftersom Bjorn_ hade problem med dem, är jag rätt säker på att Bjorn_ kommer att tjäna EV på att sluta spela dem. Citera
Knapp_0 Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Ligger inte problemet i flop-spelet? Om du ska vara med pre-flop är väl ett enkelt beslut? Edit: Var lite sen där. Men inte ska du sluta spela suited connectors. Det känns som du öppnar en större läcka då. Jag antar att läckan du har kommer av att du fortsätter med mellanpar eller mindre. Eller? Citera
Gyre Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Eftersom Bjorn_ hade problem med dem, är jag rätt säker på att Bjorn_ kommer att tjäna EV på att sluta spela dem. Jag kan inte tänka mig att han är så dålig på att spela SC att han förlorar i alla lägen. Bästa lösningen för honom är antaligen att identifiera när han spelar SC vinnande och när han inte gör det. Utifrån det sätter han upp regler när han kan spela dem. Att helt tvärt bara bestämma sig för att sluta spela dem tror jag inte på. Om Bjorn sitter på knappen med JTs och 6 pers har limpar före honom på ett passivt bord ska han lägga sig få eftersom han inte spelar suited connectors eftersom han i snitt förlorar på dem?. Klara han inte av att spela den handen vinnande där så borde han kanske fundera på att sluta spela dem helt. Citera
Bjorn_ Postad 28 Juni , 2005 Författare Rapport Postad 28 Juni , 2005 Att helt tvärt bara bestämma sig för att sluta spela dem tror jag inte på. Om Bjorn sitter på knappen med JTs och 6 pers har limpar före honom på ett passivt bord ska han lägga sig få eftersom han inte spelar suited connectors eftersom han i snitt förlorar på dem?. Klara han inte av att spela den handen vinnande där så borde han kanske fundera på att sluta spela dem helt. Om du går tillbaks till ursprungsposten så ser du att jag pratar om 98s och lägre. Annorlunda uttryckt skulle man kunna säga suited connectors (i princip) utan high card strength. JTs är en mycket starkare hand än t.ex. 98s vare sig man har noll, en eller sex limpare med sig och på knappen spelar jag den alltid i en ohöjd pott. Par med JT är oftare TP än par med 98 Tvåpar med JT är oftare T2P än tvåpar med 98 (Och därmed mindre sårbara för "counterfeigthing") Stege med JT är alldrig bottenstegen till skillnad från 98 Stege med JT gör någon en bra näst bästa hand mycket oftare än med 98 Färg med JTs slås av högre färg mera sällan än färg med 98s J hög slår 9 hög. Var och en är dessa skillnader inte så stor, men sammantaget är det som natt och dag. Att jämföra JTs med 98s är som att jämföra Axs och Kxs, skillnaden är enorm. Sedan måste jag erkänna att på crypto ($1/2 och £1/2) där jag spelar så ser man i princip alldrig mer än 2-3 limpers. Skulle man regelbundet se upp till sex limpers så blir ju dessa händer självklart mera attraktiva. Kanske är jag färgad av detta?!? /Bjorn Citera
Gyre Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Givetvis är det stor skillnad på JTs och 98s, men jag tolkade din första post som att du funderade på att sluta spela suited connectors helt i princip. Ang. hur spelat är på crypto så håller jag med dig, väldigt tight passivt spel där och det är inte ofta man får läge att spela suited connectors där. Om du skulle byta till party-nätverkat kommer du märka att flera lönsamma tillfällen att spela dem på dyker upp då många bord är betydligt lösare än de lösaste men hittar på crypto. Citera
Recommended Posts