Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto $1/2 Hold'em (10 handed)

Bordet är äckligt vekt och tätt och generellt sett inte speciellt kompetent. Lilla mörken är dock en av dom som är kapabel att spela lite poker.

Preflop: Hero is UTG+1 with T :heart: K :club:

UTG folds,Hero raises, UTG+2 folds, MP1 folds, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, Button folds, SB calls, BB folds

Normalt sett en hand jag slänger utan tvekan från tidig position men bordet var äckligt vekt preflop och att öppna med en höjning hade tagit mörkarna osett mer än hälften av gångerna så jag tog en s.k. rövare.

Flop: 9 :club: 2 :spade: Q :spade: (5 SB) (2 players)

SB bets, Hero ???

Floppar hålstegdrag samt ett överkort. Vore jag övertygad om att han hade TP eller bättre är kan man ju fundera på att lägga sig men det kan man ju knappast vara? Man har ju sex mot ett i odds så en syn är ju inte heller utesluten om man tror man har 7 outs (3 K plus 4 J). Slutligen kan man resonera så att en höjning kan dels få honom att släppa en bluff/semibluff (eller t.o.m. MP/BP), dels kan man få ett frikort på turn.

Så, hur hade du gjort?

/Bjorn

Postad
Så, hur hade du gjort?/Bjorn

I med att du har raisat pre och har position, så hade jag höjt floppen. Jag gillar inte spelare som bettar ut i mig när jag har höjt. Samtidigt får man betänka att han synade i SB där lägger man ju väldigt många händer (du sa att han kunde spela).

Nu får vi ju hoppas att han checkar fram till oss på turn eller att vi träffar K eller J.

Hur gick det?

Postad

Börjar bli mitt standardråd, men folda skiten preflopp.

På floppen så kör jag på raise eller fold och eftersom jag inte ens har A-högt så lutar jag mer åt fold.

Appropå sju outs så kommer ju 2 av de korten vara spader och då känns de inte så jättesäkra, samtidigt som det kommer komma ytterligare en spader på rivern 1/4 av tiden som du träffar någon av dina övriga 5 outs på turn.

Postad

Att grundspelet är att lägga KTo i UTG+1 lär vi nog alla vara överens om, nu var dock som sagt bordet "äckligt vekt" och jag anpassade mig.

Håller med Hjort om att man kan mer eller mindre utesluta en syn och bara välja mellan fold och raise. Själv valde jag att höja för att dels bekämpa en semibluff och dels kunna få ett frikort på turn.

Efterssom fi la sig mot denna höjning får vi väl förmoda att han själv var på en mycket tunn semibluff eller möjligtvis en sunkig färdig hand med små möjligheter att förbättra.

/Bjorn

Postad
Att grundspelet är att lägga KTo i UTG+1 lär vi nog alla vara överens om, nu var dock som sagt bordet "äckligt vekt" och jag anpassade mig.

Jag tror inte du har tillräckligt med information för att säga att bordet är äckligt vekt än*, och det måste ju verkligen vara supervekt för att KTo ska bli en höjning där.

* Är ju fullt möjligt att de helt enkelt inte fick några särskilda händer på ett tag, för att inte tala om hur äckligt tight "korrekt" spel faktiskt är.