Gahlster Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Tycker de flesta suger rätt fett. Tycker vi klarar oss bra med dom engelska orden, faktiskt. Citera
all_ur_horses Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 menar ni att ett projekt som involverar dan glimne, ken lennaard och dogge doggelito har misslyckats? no fucking way. Citera
DJSilver Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Listan suger verkligen. Varför ändra på någonting som har och fungerar hur bra som helst. Jag kommer verkligen inte använda mig av de nya löjliga namnen och jag jobbar även som pokerdealer... Citera
gregcadillac Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Listan suger verkligen. Varför ändra på någonting som har och fungerar hur bra som helst. Listan suger inte! Det finns visserligen en del brister men också ett par nya klockrena facktermer som bara måste användas av oss inom "påkern". Av de riktigt bra tänker jag först och främst på "dröjhöj" som tar hem förstapriset med hästlängder. Sedan kan man ju ifrågasätta varför man ska översätta och ersätta Dolly Parton till Knegarhand och Doyle Brunson till Världsmästarhand Citera
jaqk Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Tycker de flesta suger rätt fett. Tycker vi klarar oss bra med dom engelska orden, faktiskt. Det håller jag däremot inte alls med om. Vill du byta ut svenska ord som redan används mot engelska, som hålstege eller kåk? Citera
oPTICAL Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Tycker de flesta suger rätt fett. Tycker vi klarar oss bra med dom engelska orden, faktiskt. Håller absolut med.. använd ursprungsorden ! låter bara fattigt med svenska ord, i många sammanhang Citera
eurythmech Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Tycker de flesta suger rätt fett. Tycker vi klarar oss bra med dom engelska orden, faktiskt. Håller absolut med.. använd ursprungsorden ! låter bara fattigt med svenska ord, i många sammanhang Problemet är ju bara att många använder engelska ord där det redan finns svenska ord. Citera
Muffmull Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Det är bra att ha svenska ord för satsa, höja, kåk, fyrtal mm, men att hitta på svenska alternativ till händer som Seven Eleven, som för övrigt finns i Sverige är bara löjligt. Världsmästarhand är enligt mig den värsta översättningen. För att fårsta varför den kallas just världsmästarhand måste man veta historien om Doyle Brunson. Varför inte låta det vara. T2 är i andra sammanhang en kass hand... Citera
Gahlster Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Vad som antagligen stör mig mest är väl att man här försöker påtvinga en utveckling av språket. Jag tror att ett språk egentligen mår bäst av att utvecklas spontant. kan väl däremot hålla med om att dröjhöj låter ganska nice! (var bara så tvungen att slänga in ett engelskt ord! ) Citera
jaqk Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Vad som antagligen stör mig mest är väl att man här försöker påtvinga en utveckling av språket. Jag tror att ett språk egentligen mår bäst av att utvecklas spontant. Ja delvis. Men det här är ju inget tvång precis, och bara riktigt bra föslag kan överleva, så det är väl okej att försöka i alla fall. Visst är det lite skönt att vi säger 'dator' istället för 'komputer' (som i Norge). Enbart tack vare en snabb påverkan från språkvårdarna. Citera
Albin72 Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Eeh... när all-in blir helan går? Hur #!¤ tänker man då? Finns bara ett alternativ(läst på ett annat forum) och det är ål-inn!!!! Ps. Finns det tvålsvinn på ålskinn så varför inte ålinn? ds. Fånar och spånar vidare... kan kalla det för fredagströtthet eller något. UTG? Varför inte under lupp? Och därmed blir knappen till luppen etc. Sedan saknar jag en av de viktigaste termerna. Vad har hänt med uttrycket MTT? Har man "glömt" bort det i brist på bättre försvenskningar? Fast å andra sidan... mångbordsturnering.. hur trist låter inte det? Näe, nu ger jag mig i ämnet.... Citera
Albin72 Postad 17 November , 2006 Rapport Postad 17 November , 2006 Flerbordsturnering. Sant så sant... Citera
jackbalsam Postad 22 December , 2006 Rapport Postad 22 December , 2006 Jag saknar ett uttryck för ett "move" i omaha. När man blir höjd/återhöjd på flopp elelr turn när man har nötstege och väljer att bara syna för att betta alla scarecards. Vad kan det tänkas kallas? Citera
wolfbms Postad 24 Januari , 2007 Rapport Postad 24 Januari , 2007 För 1 1/2 år sedan fick jag mycket hjälp av spelarna på pokerforum.se att översätta en massa termer och jag lovade att dela med mig av ordlistan. Pokersajten jag översatte är nu i full gång och tillräckligt lång tid tycker jag har gått för att jag ska kunna publicera ordlistan här. Flera engelska termer kommer väl förhoppningsvis att översättas i Påker för svenska när den väl kommer ut. Här är listan, håll till godo: Ace-High Ess-hög Aces Full Aces Full Aces Up Aces Up Aces Up Aces Up Action Action Active Bet Aktiv bet Active Player Aktiv spelare All-in All-In American Airlines American Airlines Ante Ante Bad Beat Bad Beat Belly Buster Belly Buster Bet Beta/satsa Bet the Pot Beta potten Betting Round Satsningsrunda Bicycle Bicycle Big Blind Stora mörken Big Slick Big Slick Blind Mörk Blind Raise Blind Raise Bluff Bluff Bottom Pair Bottenpar Bring It In Bring It In Bring-in Bring-In Broadway Broadway Broomcorn's Uncle Broomcorn's Uncle Bullets Bullets Bump Bump Button Knappen Buy-In Inköp Call Syna Cap Cap Case Chips Case Chips Cash Out Utbetalning Check Checka Check-Raise Check-höja Chop Chop Collusion Maskopi Community Cards Gemensamma kort Cowboys Cowboys Dead Bet Död bet Dead Man's Hand Död mans hand Dealer Giv Deuces Deuces Door Card Dörrkort Down Card Hålkort Doyle Brunson Doyle Brunson Drawing Hand Draghand Drop Kasta korten Ducks Ducks Early Position Tidig position Fifth Street Fifth Street Flat Call Flat Call Flop Floppen Flop Games Floppspel Flush Flush (Färg) Flush Draw Färgdrag Fold Kasta korten Forced Bet Tvångsbet Four of a Kind Fyrtal Fourth Street Fourth Street Full House Kåk Gut Shot Gut Shot Hand Hand (eller runda) Heads-up Play Man-mot-man High Card Högt kort High-Low Poker High-Low poker Hold'em Hold 'em Hole Cards Hålkort Inside Straight Draw Hålstegedrag Jackpot Poker Jackpot Poker Key Card Avgörande kort Key Hand Avgörande hand Kick It Kick It Kicker Kicker Knock Knacka Kojak Kojak Ladies Damer Late Position Sen position Lay Down Your Hand Lay Down Your Hand Lead Talar först Limit Poker Limitpoker Limp In Limpa in Limper Limper Live Bet Aktiv bet Live Blind Aktiv mörk Live Card(s) Aktivt/aktiva kort Live Hand Aktiv hand Look Syna Loose Förlora Lowball Lowball Main Pot Huvudpott Make Blanda Maniac Galning Meet Gå med Middle Pair Mellanpar Middle Position Mellanposition Minimum Buy-In Lägsta inköp Miss Miss Monster Monsterhand Muck Muck Narrowing the Field Tunna ut fältet No-Limit Poker No-Limit Poker Nuts, The Nuts, The Offsuit Offsuit Omaha Poker Omaha Poker Open Öppna Open Pair Öppet par Open-ended Straight Draw Öppet stegdrag Option Alternativ Out Button Out Button/Sitta över-knapp Paints Klädda kort Pair Par Pass Passa Pat Hand Nöjd hand Pay Off Pay Off Picture Cards Klädda kort Play Back Spela tillbaka Playing the Board Spela bordet Pocket Hålkort Pocket Rockets Pocket Rockets Position Position Post Lägga Pot Pott Pot Odds Pottodds Pot-Limit Poker Pot-Limit Poker Push Push Put Down Kasta korten Quads Fyrtal Qualifier Kvalificerare Raise Höja Rake Provision Rank Valör Rap Knacka Razz Razz Re-Raise Höja om River River Rock Rock Rounders Rounders Royal Flush Royal Flush Satellite Tournament Satellitturnering Scoop Scoop Seating List Väntelista Second Pair Näst högsta par See Syna Seven Card Stud Seven Card Stud Seventh Street Seventh Street Showdown Visning Side Pot Sidopott Sit In Sitta med Sit Out Sitta över Sixth Street Sixth Street Slow-play Slow-play Small Blind Lilla mörken Solid Solid Speed Limit Speed Limit Split Split Stack Markerhög Stay Stanna Steel Wheel Steel Wheel Straight Stege Straight Flush Färgstege/Straight Flush Structure Struktur Stuck Back Stud Games Studspel Suits Färger Texas Hold'em Texas Hold'em Third Street Third Street Thirty Miles Thirty Miles Three of a Kind Triss Tight Tight Top Pair Högsta paret Treys Treor Trips Triss Turn Turn Up Card Uppkort Waiting List Väntelista Walking Sticks Walking Sticks Citera
Recommended Posts