Gå till innehåll

Hur ska man bete sig som chipleader?


Boogeyman

Recommended Posts

Jag har varit stor chipleader i några multis på ladbrokes men det går nästan alltid åt pipan. t ex så hade jag ca 100,000 chips när det var 10 pers kvar av cirka 200, den som hade näst mest låg på 40,000 och det slutade med att jag vart 5a. Så frågan är hur man ska spela när man är chipleader, ska man spela lösare eller spela j-vligt tight? ni som kan svara gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du är först in i potten kan du spela lösare, aggressivare, och försöka stjäla många blindar - helt enkelt köra över bordet.

 

Är du inte först in i potten så skall du spela tightare - bevara din stack och låta motståndarna knuffa ut varandra.

 

Kom ihåg att motståndarna alltid är rädda för den största stacken - så de gånger du får motstånd är du troligtvis uppe mot en ännu bättre hand än normalt.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju av en annan tanke än gdaily. Jag anser att är man i så pass stor ledning finns det ingen anledning att komma femma, du kan, med ganska stor enkelhet, folda dig till en bättre placering. Spela bara endast när du har riktigt bra kort (AA, KK, AK). Visserligen kanske detta beror på hur bordet ser ut, är det ett väldigt tight bord så kan du med ganska stor enkelhet stjäla potter, men beblanda dig inte för mkt, för rätt var det är så dubblar någon upp på din bekostnad. Som gdaily nämnde, låt motståndarna göra grovjobbet åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från final tables vid multis är visserligen väldigt begränsad.

(4-5 st eller så), men det jag har märkt VARJE gång förutom i pokerforums turnering är att spelet vid finalbordet (särskilt när alla på finalbordet inte blir ITM) blir väldigt väldigt nervöst. Nervöst, och dåligt. Tight. Folk är livrädda för att åka ur. Små stackar tävlar om vem som blöder långsammast, stora stackar väntar på att folk ska blöda ut. Ser två stora stackar floppen så bettar dom väldigt ofta, till min stora förvåning, minibet och liknande.

 

Nu ska tilläggas att dom multis jag spelat har varit i insatser från freeroll till $10, och jag förstår naturligtvis att om du spelar på högre nivå än så, så är motståndet ett helt annat.

 

Vad man ska dra för slutsatser när bordet ser ut på detta vis vet jag inte, dock lönar det nog sig att försöka "bullya" små stackar samt att spela tight-agressivt mot andra stora stackar, när du sitter på tillfälliga nötter vid floppen eller så.

 

Bara mina $.02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag är ju av en annan tanke än gdaily. Jag anser att är man i så pass stor ledning finns det ingen anledning att komma femma, du kan, med ganska stor enkelhet, folda dig till en bättre placering. Spela bara endast när du har riktigt bra kort (AA, KK, AK)
'

 

Jag brukar alltid spela aggresivt i början. Antigen så åker jag ut eller så är jag bland top 10 mitt i turneringen. Men så gör jag alltid samma fel.Jag börjar bli passiv, väntar på AA; KK ;AK .. Men blindes tar ju sitt. Och man hamnar på average stack . Sen vill man upp igen , men inga bra kort kommer. Man stör sig på calling station som kallar varenda hand, och man försöker bluffa de med en raise , och man losar mot par 2-or efter rivern. (eller mot nån bättre hand ibland). Jag får väl spela lite mera och få erfarenhet, när man ska bluffa ,reisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att du ser till att få en uppfattning om vilka som försöker klara sig kvar och på det sättet är rädda för att gå upp mot dig eller tom rädda för att gå upp mot ngn. Det är mot dem du ska försöka stjäla så mycket som möjligt.

 

Sen finns det ju de som är helt galna i sitt spel eller de som aldrig släpper en hand så att säga vilket du kan också vinna massor chips av bara du inte tro du kan bluffa bort dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

när man är chip-leader så är JQ lika med KA, framför allt när det finns några mindre stackar och man märmar sig pengarna. De är ju i regel livrädda att åka ut när de "i alla fall klarat sig så pass länge". Om det finns andra i sen position som försöker stjäla så har man ju utrymme för att avslöja detta. Man ska ju inte skjuta på allt, men blir man super-tajt så sitter man snart med skäcket i brevlådan, ikapp-sprungen, utan tempo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska trampa över bordet om det inte sitter en uppenbar maniac kvar nånstans. Jag älskar att trampa över bordet direkt efter jag vunnit en stor pot och blivit chipleader med ett monster. 99% av fallen kommer alla folda nästa hand då jag höjer 8xBB :)

Skulle tro att det snarare är 95% av händerna. Och om du har 9 motståndare som samtliga har 5% sannolikhet att spela mot dig så sticker du ut nacken lite väl långt med 8bb (förutsatt att det inte är snittstacken), eftersom du öppnar upp lite väl mycket för re-steals och helt enkelt riskerar för mycket pengar på vad som i grund och botten är en semibluff. Men jo, det är kul att köra över bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...